Hello säger: Livet går framåt och inte bakåt. Så ser framåt nu och lämna gårdagen! Forma framtiden som ligger framför dig Jesus Kristus är vårt enda hopp!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2022-04-21 av Anonym.
Ljög ormen i Edens lustgård?
Jag skulle säga att ormen använde sig av en halvsanning, alltså han talade sanning till viss del och ljög till viss del. I första mosebok 1:4-5 "Då sade ormen till kvinnan: ”Ni ska visst inte dö! Men Gud vet att den dag ni äter av den kommer era ögon att öppnas, och ni blir som Gud med kunskap om gott och ont."

Senare i vers 22 när Gud har avslöjat vad de gjort så står det följande. "
Herren Gud sade: ”Se, människan har blivit som en av oss med kunskap om gott och ont. Nu får hon inte räcka ut handen och ta även av livets träd och så äta och leva för evigt.”

Hur var detta en halvsanning då? Jo ormen talade delvis sanning i det avseendet att de skulle få kunskap om gott och ont, och bli som Gud i det avseendet. Det bekräftar ju även Gud i vers 22 att så hade skett. Dock så ljög ormen om att de inte ska dö. Så som jag ser det så kan man inte tolka det på något annat sätt än att det var en halvsanning. Vilken är den mest effektiva typen av lögner. Precis som när man ska död på råttor med råttgift. Man blandar i råttgiftet i riktig mat så det blir en blandning av bägge.

Svar på inlägg

Huldah
#1. Publicerat 2022-04-23 av Huldah
Ja det är förrädiskt! Vad vi iaf sett att vi alla dör, förr eller senare! Vad gäller kunskap på gott eller ont tror jag det är under utredning!
SweKiwi
#2. Publicerat 2022-04-23 av SweKiwi
Gud körde väl också med en halvsanning? »Den dag du äter av det trädet skall du dö.«

Visserligen dog de, men inte den dagen utan flera hundra år senare.

/ Kiwi
MrIroni
#3. Publicerat 2022-04-24 av MrIroni
Gud körde väl också med en halvsanning? »Den dag du äter av det trädet skall du dö.«

Visserligen dog de, men inte den dagen utan flera hundra år senare.

/ Kiwi
Min Gud är inte så duktig på matematik, det blir bara e i betyg när han räknar så konstigt i Bibeln
Skämt å sido så tror jag det har att göra med att det Gud sade i början av Bibeln har att göra med en sanning som människorna förstod och det ormen sa var egentligen sant bara att han lät bli att säga vissa delar så människorna tolkade det fel.

Så jag tror att det ormen sade var sant men med en slutsats som inte stämde.
Anonym
#4. Publicerat 2022-04-24 av Anonym
Gud körde väl också med en halvsanning? »Den dag du äter av det trädet skall du dö.«

Visserligen dog de, men inte den dagen utan flera hundra år senare.

/ Kiwi
Nej, Gud körde inte med någon halvsanning. Begreppet "dag" används ibland i bibliska sammanhang som en måttenhet för tusen år.

I 2:Petrusbrevet 3:8 KJV står det
"But beloved, be not ignorant of this one thing, that one day is with the Lord as a thousand years, and a thousand years as one day".

I "The Book of Jubilees" som även kallas lilla Genesis står det som följer på sid 41
"Adam died, and his sons buried him in the land of his creation, and he was the first to be buried in the earth.
And he lacked seventy years of one thousand years; for one thousand years are as one day in the testimony of the heavens and therefore was it written concerning the tree of knowledge. "On the day that ye eat there of ye will die". For this reason he did not complete the years of this day, for he died during it".

sailias2
#5. Publicerat 2022-04-24 av sailias2
Ja en dag som tusen år och tusen år som en dag

Dessutom "trädet med kunskap om gott och ont"

I det ögonblick de valde att äta av frukten och göra mot Guds vilja fick de kunskap om ont.
De bröt relationen med Gud som är Liv.
Det betyder död.
SweKiwi
#6. Publicerat 2022-04-25 av SweKiwi
Nej, Gud körde inte med någon halvsanning. Begreppet "dag" används ibland i bibliska sammanhang som en måttenhet för tusen år.
Vilket innebär att jorden kanske skapades på sex tusen år..?

Eller att Tusenårsriket egentligen är Endagsriket?

/ Kiwi
Anonym
#7. Publicerat 2022-04-25 av Anonym
Vilket innebär att jorden kanske skapades på sex tusen år..?

Eller att Tusenårsriket egentligen är Endagsriket?

/ Kiwi
Jepp. Vilket öppnar upp för ännumer interna konflikter om vem som har rätt och vad som är fel. Precis som så mycket annat inom kristendomen.
MrIroni
#8. Publicerat 2022-04-25 av MrIroni
Jag tror Gud måste börja i första klass igen. Om han räknar så galet på en dag och tusen år...

Läraren: Vad blir 1+1
Gud: 365 250.
Läraren: Hur lyckas du med det?
Gud: Tja, jag beräknar lite som jag vill. Någonstans mellan 1 och 1000.

Men nu har jag beräknat exakt efter vad VI i moderna tiden räknar tid.

För oss är tid något mekaniskt, som klockan bestämmer.
För andra är det hur snabbt molekyler förändras.
Några hur lång tid jorden snurrar ett varv. Eller månens olika rörelser.

Frågan är när vi ska beräkna jordens ålder, vilket sätt som man kan använda sig av. Exakt vid Big Bang så kan inte jorden snurrat runt solen. Hur lång tid gick det då?

När vi tex dör, hur lång tid kommer vi vara döda?

Den Kambriska explosionen, som gick oehört snabbt i evolutionsteoretisk beräknelse, hur kunde det ske?

När vi pratar om tid, så handlar det inte om religionen, utan om uppfattningar.
Tillit
#9. Publicerat 2022-04-27 av Tillit
Gud körde väl också med en halvsanning? »Den dag du äter av det trädet skall du dö.«

Visserligen dog de, men inte den dagen utan flera hundra år senare.

/ Kiwi
Hmm...

Dog inte Adam den andliga döden, samma dag han åt av frukten? Den död som Jesus sedan övervann (trots att vi fortfarande alla dör). Jo, jag tror att Adam "dog" den dagen. "Då ska dö döden dö" var ju vad Gud sa. Så här i alla fall jag uppfattat det.
AllanE
#10. Publicerat 2022-04-29 av AllanE
Jag tror Gud måste börja i första klass igen. Om han räknar så galet på en dag och tusen år...
Läraren: Vad blir 1+1
Gud: 365 250.
Läraren: Hur lyckas du med det?
Gud: Tja, jag beräknar lite som jag vill. Någonstans mellan 1 och 1000.

Men nu har jag beräknat exakt efter vad VI i moderna tiden räknar tid.
För oss är tid något mekaniskt, som klockan bestämmer.
Nej, det är inte Gud, utan du som behöver lära dig räkna.
För Gud är en dag och tusen (eller millioner) år bokstavligen samma sak.
Tiden går olika fort på olika platser.
Det måste man ta hänsyn till i GPS-systemet.
Tiden går långsammare i solen än på jorden.
Det finns platser i universum där det bokstavligen inte har gått mer än sju dagar sedan Big Bang.
Hade vi varit på en sådan plats, hade vi hunnit med att äta middag sju gånger och sova sju nätter.
Vi skulle ha sett stjärnor tändas och explodera som fyrverkeripjäser, och sett galaxer snurra runt som fyrverkerisolar.
Gud är överallt, och därför är en dag och tusen år bokstavligen samma sak för Honom.
Hello säger: Livet går framåt och inte bakåt. Så ser framåt nu och lämna gårdagen! Forma framtiden som ligger framför dig Jesus Kristus är vårt enda hopp!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen