Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2022-04-03 av Anonym.
Skillnader mellan reformert och luthersk kristendom

Skillnader mellan reformert och luthersk kristendom

Lagens andra bruk

I luthersk kristendom och på biblisk grund talar vi om ”lagens andra bruk”. Vi talar om att Gud använder lagen för att avslöja vår synd, fälla dom över oss, uppenbara sin vrede över oss, och visa oss att med den synd vi har i oss och som vi utövar, är fördömda och förtappade i oss själva (Rom 3:19-20, 7:4ff; Gal 3:22-23; 1 Tim 1:8ff.). Just så talar NT själv om lagens gärning och betraktar denna gärning som fantastiskt god! För just genom att avslöja synden och Guds dom och vrede driver lagen oss till Jesus som på korset bar våra synder och blev drabbad av Guds dom och vrede i vårt ställe. Lagen ger oss behov för det enkla, centrala och andligt livgivande Evangeliet om Jesu fullbordade frälsning.

Det verkligt viktiga i detta sammanhang är att detta lagens verk enligt NT inte är begränsat till tiden innan vi kom till tro och blev frälsta. Detta lagens verk fortsätter, efter att vi har kommit till tro. Just därför kan den troende Paulus tala om hur lagen ständigt avslöjar honom som en hjälplöst förtappad syndare och därvid ständigt ger honom behov av att få motta det enkla och centrala evangeliet om nåden i Jesus (Rom 7:7; 8:4). Som det framställs i NT tjänar Lagens andra bruk också till att avslöja oss när vi är på väg att avfalla. Lagen rannsakar oss, avslöjar oss, dömer oss och driver oss så att komma till Jesus med våra synder (Rom 8:12-13; 1 Kor 6:9ff; Gal 2:11ff; 5:19ff; Ef 5:3ff; Hebr 12:14ff; 1 Joh 1:5ff). När man som kristen lever med och erfar lagen på detta sätt, utvecklar man sig inte bort från anfäktelse och förtvivlan över sig själv och sin synd. Om det är tal om en utveckling, går den snarare i den motsatta riktningen – mot en ständigt djupare insikt i sin synd. Vi kan se tecken i Paulus liv på att det blev så för honom ( 1 Kor 15:9; Ef 3:8; 1 Tim 1:15). Men som Paulus själv framställer det, så är det en god utveckling, eftersom; ”Lagen kom in för att fallet skulle bli så mycket större. Men där synden blev större, där överflödade nåden ännu mer.” (Rom 5:20; jmf. Gal 3:19).

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2022-04-03 av Anonym

Bland de reformerta i allmänhet har läran om Lagens andra bruk en svag ställning inte minst vad gäller de kristnas liv. Detta har flera orsaker, med det har att göra med två typiskt reformerta lärosatser.

De reformerta lär att en kristen inte kan avfalla från tron. Därför skall lagen inte förkunnas till självrannsakan för en kristen med avsikten att avslöja om denne är på väg in på avfallets väg. För det är ingen kristen, menar man. Visst kan lagen predikas för att avslöja synd och olydnad. Men förkunnelsen bör aldrig skapa anfäktelse hos de kristna i förhållande till frälsningen. När en reformert kristen läser eller hör allvarliga domsord i Bibeln, är det inte naturligt att låta dessa kasta ett rannsakande ljus in över en själv. För sådana ord riktas per definition till några andra. Detta synsätt ger några helt andra andliga erfarenheter i mötet med Bibeln, en långt svagare erfarenhet av Lagens andra bruk och en mer optimistisk syn på de kristna.

Reformerta lär vidare, att Jesus inte har fullbordat frälsningsverket för alla människor utan bara för de utvalda. Mot den bakgrunden kan en reformert kristen inte grunda sin frälsningsvisshet på det bibliska evangeliet om Jesu fullbordade frälsning, för detta evangelium och denna frälsning gäller inte för alla. Frälsningsvissheten må istället grundas på den förändring och förbättring som tron för med sig. Denna förändring och förbättring visar att den kristne har tron och är frälst. Mot den bakgrunden är det förståeligt, att man i reformerta sammanhang fokuserar mycket på och talar mycket positivt om den kristna förbättringen.
Anonym
#2. Publicerat 2022-04-03 av Anonym

Vad sker med evangelisationsarbetet när vi blir främmande för lagens andra bruk? Åtminstone tre saker: När vi i mycket liten utsträckning möter den lag som avslöjar och fäller dom över all synd i våra liv och påminner oss om förtappelsens reella fara, så försvagas vårt behov av att höra det enkla evangeliet om Jesu blod och frälsning. Tanken kan uppstå att vi kan behöva och vara glada över ett ”större evangelium”. När vi inte själva erfar att det är välsignat att bli dömd av lagen, så att vi kan finna vår frälsning i Jesus allena, så är det inte längre naturligt för oss att möta den icke kristne med samma lag och samma evangelium. Vi blir öppna för att vi kan bli kristna på ett annat sätt. När vi inte längre avslöjas som oföränderligt och totalt syndfulla i oss själva, kan vi börja tänka stort om oss själva, vår kristendom, vår förändring och vår förbättring. Så kan tanken växa fram att det är vi kristna med våra nya, goda liv, som skall vara det viktigaste missionsverktyget, det ”större evangeliet”. När evangeliet omformas från att handla om försoning till förvandling, då skall vi reagera. Då är vi på väg att mista evangeliet.

Källa: Göteborgs Stifts-Tidning Nr 1 2022.
MrAmour
#3. Publicerat 2022-04-20 av MrAmour

Vad sker med evangelisationsarbetet när vi blir främmande för lagens andra bruk? Åtminstone tre saker: När vi i mycket liten utsträckning möter den lag som avslöjar och fäller dom över all synd i våra liv och påminner oss om förtappelsens reella fara, så försvagas vårt behov av att höra det enkla evangeliet om Jesu blod och frälsning. Tanken kan uppstå att vi kan behöva och vara glada över ett ”större evangelium”. När vi inte själva erfar att det är välsignat att bli dömd av lagen, så att vi kan finna vår frälsning i Jesus allena, så är det inte längre naturligt för oss att möta den icke kristne med samma lag och samma evangelium. Vi blir öppna för att vi kan bli kristna på ett annat sätt. När vi inte längre avslöjas som oföränderligt och totalt syndfulla i oss själva, kan vi börja tänka stort om oss själva, vår kristendom, vår förändring och vår förbättring. Så kan tanken växa fram att det är vi kristna med våra nya, goda liv, som skall vara det viktigaste missionsverktyget, det ”större evangeliet”. När evangeliet omformas från att handla om försoning till förvandling, då skall vi reagera. Då är vi på väg att mista evangeliet.Källa: Göteborgs Stifts-Tidning Nr 1 2022.

När vi kommer till tro på Jesus Kristus, när vi blir frälsta då blir vi också i ett visst hänsende pånyttfödda, den gamla människan får lämna plats för den nya Kristna människan, omvändelse blir något possitivt. Att vi med vår kristna tro skall visa på att vår tro har gärningar och att leva i Jesu efterföljd får konsekvenser, förstår alla djupt troende och naturligtvis skall vi på alla sätt försöka vara föredömmen och (försöka) göra det rätta. Det får dock inte bli så att vi sätter oss på våra höga hästar och blir snara att fördömma andra... Att vara Kristen och följa Jesus är att kunna visa barmhärtighet, medkänsla och tolerans. Jesus ord om vilket som var det viktigaste budet och vilket som var nästan lika viktigt är ju själva grunden, vidare att Jesus har gjort sig själv som ett föredömme när han säger till lärjungarna - " så som jag har älskat er så ska också ni älska varandra" måste vägleda oss alla Kristna som är djupt troende/hängivna/praktiserande i vårt dagliga liv och i evangelisation/mission.

Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen