CoolaOK säger: Singelträff i Västergötland våren 2024? Diskutera under forum "Kärlek och relationer" "Singelträff i Västergötland våren 2024?"
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Diverse saker > Diskussion

Anonym
Skapat 2022-03-17 av Anonym.
Stoppa bedragarna
Jag konstaterar att antalet bedrägliga profiler (scams) som är ute efter att lura till sig pengar av oss tycks öka och nu vara flera än någonsin.

Det måste bli ett slut på detta och därför skrev jag följande brev till ledningen för Kristen date. Om jag förstår dom rätt så prioriterar dom att en nyregistrerad användare ska få tillgång till sajten och dess möjligheter omgående istället för att dom ska behöva bli kollade (få sin profiltext genomläst) och därmed behöva vänta nån dag. Jag tycker att det är ett obegripligt resonemang och ett ansvarslöst sätt att behandla oss seriösa sökare. Varför hänvisar man till exempelvis Facebook som något prejudicerande?
Vår säkerhet måste väl ändå vara viktigare än att medlemmen ska få tillgång till tjänsten omedelbart? Eller hur tolkar ni det svar som jag fick?

Kanske kan vi hjälpas åt att påverka ledningen till en bättre hantering av problemet?

Förslag på lösning av problemet skickas till www.kristendate.se

Nedan, mitt brev följt av det svar jag fick.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2022-03-17 av Anonym
På Tue, 15 Mar ved 2:32 PM, Olsound62 < mailadress > skrev:

michael olsson (oson) har skickat följande meddelande från KristenDate.se:

Hej ledningen! I och med denna skrivelse så är jag övertygad om att jag för mångas talan ifråga om den frustration många upplever som möjliga offer för scamprofiler. Problemet är inte nytt och ett onödigt stort antal har också redan drabbats, inklusive mig själv. Läs gärna inlägg i forumet om detta problem. Harmonin på sidan störs alltså av att många besväras av fejkprofiler vilket kan befläcka bilden av ert ansvarstagande och välmenande, då i alla fall jag har svårt att förstå varför ansvaret läggs på medlemmen och inte ledningen. Scams är ett fenomen som kan innebära stort lidande både ekonomiskt och själsligt för den som drabbas och hela idén med att gå med i er gemenskap kan bli fullständigt kontraproduktiv. Bra att det finns ett sätt för oss medlemmar att anmäla dessa bedragare. Men av vilken anledning stoppar ni inte själva uppenbara scams redan vid medlemsförfarandet? För ni läser väl igenom nya medlemmars profiltexter? Tillvägagångssättet är ju följande:

En medlem anser sig ha avslöjat en bedragare utifrån uppenbara tecken redan utifrån dess användarprofil och uppmanas av er via ”anmäl profil” knappen göra en anmälan. När ni kollat upp den misstänkta profilen så tar ni beslutet att utifrån profiltext, stänga av vederbörande. Alltså utifrån samma premisser som anmälaren. Ni har ju ingen aning om hur vida anmälaren drabbats av konkret bedrägeri och ni har bara profiltexten att utgå ifrån. Så har det gått till vid samtliga mina anmälningar och mycket snabbt har jag fått meddelandet och tacket från er. Om ni förutsätter att vi medlemmar ska ha kapaciteten att avslöja fejkprofiler så bör väl ni, som mycket rutinerade, betydligt lättare och redan vid registreringsstadiet, utifrån samma
Anonym
#2. Publicerat 2022-03-17 av Anonym
premisser som oss medlemmar, kunna stoppa dessa och förhindra att de alls kommer med. Ni ser väl själva mönstret? Tillsynes sker heller ingen förbättring. Kort sagt, hur arbetar ni förebyggande i frågan? Går det att förbättra? Jag förstår också att det ibland kan vara svårt att avgöra om det handlar om bedrägeriförsök eller ej. Därför är jag å andra sidan förvånad över medlemmarnas möjlighet att anmäla, ert snabba agerande att stänga av den misstänkta och de snabba tacken från ert håll. Jag skulle uppskatta ett informativt svar och resonemang och om möjligt ett ökat ansvarstagande från ert håll i frågan. Mvh. Michael Olsson
Anonym
#3. Publicerat 2022-03-17 av Anonym
Hei,

Vi jobber aktivt for at KristenDate.se skal være trygt sted for våre medlemmer. Ved brukerregstrering må man derfor verifisere seg via et svensk mobilnummer, noe som gjør det vanskelig for utenlandske svindlere å bli medlem. I tillegg kvalitetssikres alle nye profiler hos oss.

Når det gjelder kvalitetssikring, så går det en viss tid fra en bruker registrer seg til vi får gjennomgått profilen. Vi ønsker at våre medlemmer skal kunne benytte vår tjeneste umiddelbart etter registrering, og ikke måtte vente på at vi først godkjenner den. Siden de aller fleste profiler som registrerer seg er seriøse, mener vi det er bedre at man får bruke vår tjeneste umiddelbart etter registrering, fremfor at man må vente en tid før profilen er godkjent. Slik det er nå, så blir useriøse profiler (scam) normalt sett oppdaget og utestengt samme dag som de registreres.

Kan til slutt nevne at andre sosiale tjenester som for eksempel Facebook, også lar nye medlemmer få tilgang til å bruke tjenesten umiddelbart etter registrering.

Håper dette var svar på dine spørsmål.
Anonym
#4. Publicerat 2022-03-17 av Anonym
Bra initiativ, Oson! Jag tycker det verkar som det är någon/några som sysslar med samma försök till bedrägeri. Annonserna/profilerna är ju ungefär likadana och innehåller en uppmaning till att konversera via extern mailadress. Ibland är det överdrivet snack om känslor och intressen som inte verkar övertygande i bedrägeriprofilerna. Och går man till profilen får man direkt ett svar som innehåller mailadress. Det ser ut som det är samma person som gör dem. Så tycker jag det verkar. Åtminstone de profiler som jag läst och kastat i papperskorgen. God bless! Hoppas KD tar tag i problemet.
Anonym
#5. Publicerat 2022-03-17 av Anonym
Bra. Du är inte den förste som skriver till KD om detta problem, som jag f.ö. uppfattar drabbar män långt mer än kvinnor här. Och du fick samma svar som vi andra.

KD skriver om kvalitetssäkring - men det är ju precis det som inte sker! Och varför ska alla ges omedelbar tillgång till sidan? Varför kan man inte vänta - som på Happy Pancake t.ex. Det är sannolikt för att gagna KD:s intäkter. Skulle man behöva vänta så kan man kanske uppleva ett hinder och ge upp. Men då är man inte så seriös heller, så det skulle ju snarare vara att slå två kvalitetssänkande flugor i en smäll.

Och varför ska vi som drabbas av dessa massor av illvilliga bluffare (de flesta sannolikt män med utländsk härkomst) behöva göra jobbet åt KD? Får vi nedsatt medlemsavgift för jobbet då eller?

Detta är ett stående vittnesbörd om en stor kvalitetsbrist på KD, som ansvariga vägrar åtgärda. De vill inte, helt enkelt.
Anonym
#6. Publicerat 2022-03-17 av Anonym
Anonym
#7. Publicerat 2022-03-18 av Anonym
I KD:s svar hänvisas till seriösas behov att använda profilen direkt vid registrering. Men efter alla år av klagomål här, vad gäller fuskprofiler, tror jag att seriösa användare gärna väntar några dagar på godkännande om det kan hindra oseriösa profilers framfart här.

Jag menar; bygger KD:s oviljan att granska, före godkännande, på seriösas ovilja att vänta, ja då tror jag att det är dax att tänka om och rätt... Mängden klagomål genom åren säger att viljan att vänta på godkännande definitivt finns här.
Anonym
#8. Publicerat 2022-03-20 av Anonym
Mitt megafoninlägg ang. scams, stoppas gång på gång av KD- ledningen med motiveringen att foruminlägg inte får promotas i megafonen. Hmm...?
Har tipsat om foruminlägg tidigare utan reaktion från dem. Som någon här uttryckte det, " dom vill inte ändra sig". (Godkännande vid anmälningsförfarandet).
Anonym
#9. Publicerat 2022-03-20 av Anonym
Mitt megafoninlägg ang. scams, stoppas gång på gång av KD- ledningen med motiveringen att foruminlägg inte får promotas i megafonen. Hmm...?
Har tipsat om foruminlägg tidigare utan reaktion från dem. Som någon här uttryckte det, " dom vill inte ändra sig". (Godkännande vid anmälningsförfarandet).
Haha - really?? Kolla hur Popah och Cilla gör reklam för sina trådar i megafonen, och många andra med. Nej - det skrev de enbart för att det var "fel" budskap. Varför ska det vara så - det är som att prata med en vägg att försöka få KD att inse läget, eller ge ett vettigt svar på denna fråga.
Anonym
#10. Publicerat 2022-03-24 av Anonym
Mitt megafoninlägg ang. scams, stoppas gång på gång av KD- ledningen med motiveringen att foruminlägg inte får promotas i megafonen. Hmm...?
Har tipsat om foruminlägg tidigare utan reaktion från dem. Som någon här uttryckte det, " dom vill inte ändra sig". (Godkännande vid anmälningsförfarandet).
Nämen titta så lustigt, Oson - nu händer det förbjudna igen: Popah tillåts göra reklam för sin tråd om kristen dating i megafonen:

"Popah säger: Vad är era erfarenheter av att dejta sekulärt kontra inomkyrkligt. Berätta gärna i forum."

Är det månne så att KD anser vissa vara "mer jämlika än andra"?...
CoolaOK säger: Singelträff i Västergötland våren 2024? Diskutera under forum "Kärlek och relationer" "Singelträff i Västergötland våren 2024?"
Skriv Skriv här Skriv i megafonen