Rosie säger: Hej! Stå upp och var ljus! Låt Herren lysa genom dig! Ta ditt kors varje dag, i ödmjukhet och gudsfruktan! I kärlek: Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Popah
Skapat 2022-03-16 av Popah, man, 39 år, Dalarnas län.
Ep 64: Nu ger jag upp det här med kristna killar


Josefin Lenartsson är pionjärspastorn som menar att en persons hjärta inte nödvändigtvis avspeglar sig i vad den refererar till sig själv som. I likhet med Cilla85 delar hon erfarenheten av att kristna killar kan behandla henne betydligt sämre än killar som inte identifierar som som kristna men har ett hjärta som ligger närmare Jesus förhållningssätt till sina medmänniskor än många killar hon träffat på i församlingen.

Då jag tillhör dem som tror att det är bäst att vi gifter oss med personer som delar vårt kristna hopp kommer det förhoppningsvis bli ett spännande samtal kring hur vi kristna kan tänka olika kring det här.

Vad är dina tankar?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2022-03-16 av Anonym
Min tanke är att det kokar ner till överlåtelse. (Igen.) En helöverlåten kristen, som andas och äter Jesus och är "död för världen", kan nog ha svårt för att varje dag leva sitt liv tillsammans med en partner som mest har sitt eget liv och sitt väl och ve för ögonen. Sitt och familjens. Som vill ordna ett fint hem och göra karriär och allt det där normala som människor gör. Om man alltså är på väg åt olika håll i livet - och efterlivet. Med tiden blir det lätt allt större spänningar.

Har man en lite mer "lagom" kristen tro, mer på det personliga planet och utan t.ex. längtan efter gemensamma bönestunder etc., då går det nog bättre att leva med någon som helt enkelt är en fin människa, utan att ha helt samma livssyn.

Detta sagt utan någon fördömelse. Bara rent pragmatiskt. :)
Popah
#2. Publicerat 2022-03-16 av Popah
Min tanke är att det kokar ner till överlåtelse. (Igen.) En helöverlåten kristen, som andas och äter Jesus och är "död för världen", kan nog ha svårt för att varje dag leva sitt liv tillsammans med en partner som mest har sitt eget liv och sitt väl och ve för ögonen. Sitt och familjens. Som vill ordna ett fint hem och göra karriär och allt det där normala som människor gör. Om man alltså är på väg åt olika håll i livet - och efterlivet. Med tiden blir det lätt allt större spänningar.

Har man en lite mer "lagom" kristen tro, mer på det personliga planet och utan t.ex. längtan efter gemensamma bönestunder etc., då går det nog bättre att leva med någon som helt enkelt är en fin människa, utan att ha helt samma livssyn.

Detta sagt utan någon fördömelse. Bara rent pragmatiskt. :)
Dina argument tangerar mina.
Snyggt med nya profilbilden på skivomslaget, btw!
(och ifall jag glömt bort att göra det på FB, så varma gratulationer på födelsedagen)
Anonym
#3. Publicerat 2022-03-20 av Anonym
Det kan vara svårt dock att leva ihop med någon som inte delar ens värderingar. Ens tro är ju en väldigt stor del av ens liv. Säger inte att det är omöjligt. Men kan vars svårt att få det att funka.
Anonym
#4. Publicerat 2022-03-20 av Anonym
Dina argument tangerar mina.
Snyggt med nya profilbilden på skivomslaget, btw!
(och ifall jag glömt bort att göra det på FB, så varma gratulationer på födelsedagen)
Tack! (Fast nu är ju som synes bilden återställd. Tycker den visar mig liiite mer som jag faktiskt ser ut. )
Anonym
#5. Publicerat 2022-03-20 av Anonym
Det kan vara svårt dock att leva ihop med någon som inte delar ens värderingar. Ens tro är ju en väldigt stor del av ens liv. Säger inte att det är omöjligt. Men kan vars svårt att få det att funka.
Jamenprecis - om tron ÄR en väldigt stor del av ens liv, vill säga. Det är den ju inte för alla.
Anonym
#6. Publicerat 2022-03-20 av Anonym
Min reflektion över det här problemet går lite så här och jag hoppas det kan vara till hjälp och att jag inte är ute och cyklar.
Kristna kanske ser sin potentiella äkta hälft som en "arvsrätt" och rättighet som Gud skall ge oss inklusiva alla krav och vår önskelista". Detta i jämförelse med den"marknad" som gäller annars där man måste anstränga sig och göra sitt bästa för att kunna få typ det bästa man förmår. Baksidan här är förstås att man överlag tänker att jag tar vad jag kan få och så länge som det är roligt,för att sedan byta som man gör med bilar och bostäder.
OK lite cyniskt kanske,men i den större ansträngningen på marknaden kombinerat med en trots allt ganska bred respekt och kärlek för medmänniskor resulterar i att man blir bättre behandlad. Men det är förstås väldigt villkorat
För att vara lite positiv verkar det gå bra och vara en bra miljö i församlingarna att datea och hitta en livspartner för unga vuxna under 30. Sedan verkar det bli mera komplicerat helt enkelt. Inte alls en främmande tanka då att träffa någon utanför den kristna sfären faktiskt. Även om det ju inte rekommenderas meed fokus på att leva ut sin kallelse. Det kan ju bli svårare med okristen partner och det är ju också värt något även om det är möjligt att en make /maka kommer till tro senare,kan man ju inte räkna med det
Popah
#7. Publicerat 2022-03-21 av Popah
Min reflektion över det här problemet går lite så här och jag hoppas det kan vara till hjälp och att jag inte är ute och cyklar.

Kristna kanske ser sin potentiella äkta hälft som en "arvsrätt" och rättighet som Gud skall ge oss inklusiva alla krav och vår önskelista". Detta i jämförelse med den"marknad" som gäller annars där man måste anstränga sig och göra sitt bästa för att kunna få typ det bästa man förmår. Baksidan här är förstås att man överlag tänker att jag tar vad jag kan få och så länge som det är roligt,för att sedan byta som man gör med bilar och bostäder.

OK lite cyniskt kanske,men i den större ansträngningen på marknaden kombinerat med en trots allt ganska bred respekt och kärlek för medmänniskor resulterar i att man blir bättre behandlad. Men det är förstås väldigt villkorat

För att vara lite positiv verkar det gå bra och vara en bra miljö i församlingarna att datea och hitta en livspartner för unga vuxna under 30. Sedan verkar det bli mera komplicerat helt enkelt. Inte alls en främmande tanka då att träffa någon utanför den kristna sfären faktiskt. Även om det ju inte rekommenderas meed fokus på att leva ut sin kallelse. Det kan ju bli svårare med okristen partner och det är ju också värt något även om det är möjligt att en make /maka kommer till tro senare,kan man ju inte räkna med det
Hmm, intressanta tankar gällande olika förhållningssätten i första stycket. Vi spelade in igår FM, så jag missade din kommentar - men ska försöka ta med den till något annat avsnitt!!
Anonym
#8. Publicerat 2022-03-21 av Anonym
iBra kommentar, Endurance! :)

Jag tänker lite så här: Om man i hjärtat längtar efter världen så verkar en okristen partner/äkta hälft föra med sig mycket av vad man nu längtar efter. Man längtar efter att världen ska vara lite vackrare och lite sannare än den är. Lite bättre ekonomi, lite bättre jobb, lite bättre partner. Men i denna längtan kommer man aldrig att få med sig Gud på vägen. Han är kvar där han var och är. Och vill man möta honom så får man komma dit han är. Han följer inte efter oss när vi vill att köttet ska välsignas. Inte ens när man har dessa tankar i ett kyrkligt sammanhang.

Menar inte bara äktenskap, utan allmänt. Hur många gånger har man inte bett Gud om saker som är efter min vilja? Men Gud svarar på saker som är efter Hans vilja. Och ber vi efter den så ska vi få vad Han vill.

Jag är ingen kristen "purist" Paulus nämner ju äktenskap i NT där en part tror och inte den andra.
Rosie säger: Hej! Stå upp och var ljus! Låt Herren lysa genom dig! Ta ditt kors varje dag, i ödmjukhet och gudsfruktan! I kärlek: Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen