Skogsvandraren säger: Solen skiner, himmelen är blå.. Fikaryggsäcken är packad.. Skogen ligger redo, sjöarna väntar.. Bara Din hand i min saknas. Men kanske nästa tur? Kram
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Popah
Skapat 2022-03-10 av Popah, man, 39 år, Dalarnas län.
Ep 63: Vem bryr sig om singlarna i församlingen?

“Det är lättare att bli dödad av en terrorist än att hitta en make efter det att man fyllt 40.”
- Sleepless in Seattle

Cilla85 och Popah har fått en ny kompis!!

Hon heter Johanna Holmdahl och arbetar till vardags som legitimerad psykolog inom Försvarsmakten och hävdar att Kyrkan måste bli bättre på att stötta singlar som söker kärleken. I veckans avsnitt diskuterar vi frikyrkokultur och vad vi uppfattar är brister i församlingsvärldens förhållningssätt till de människor som av olika anledningar hamnat utanför kärnfamiljen. Vi pratar också om vilka konsekvenser pandemin haft för ensamma människor, i världens ensammaste stad i världens ensammaste land och att vi står inför en försoningens tid. Läs gärna även hennes krönika i Dagen: https://www.dagen.se/debatt/2022/02/03/kyrkan-maste-bli-battre-pa-att-stotta-singlar-som-soker-karleken/

Veckans låt: Anna Martinsson Dunder - Kärleken

Svar på inlägg

MrIroni
#1. Publicerat 2022-03-11 av MrIroni
Ett bra förslag är att fråga Cilla, hur hon ser på dejting i kyrkvärlden. Hon är ju inte så jätteung.

Jag tror även det kan vara svårt i den vanliga världen med, att hitta kärleken vid 40+ ålder. Kan finnas flera aspekter, men en är ju att man har börjat bo in sig på plats och har svårare att flytta. En 20 åring rör sig mer i olika sammanhang.
Man kan trivas bra ensam också, med vänner och folk runt omkring.

Sen får vi tänka att en församling är ju människorna, så känner man att man vill dra igång något i församlingen för 40+ singlar så tror jag ingen går emot förslaget. Mer att det finns så få av den sorten att det inte blir något av det.
Här har vi ju ungdomsmöten, och andra samlingar för ungdomar upp till ca 25 åringar. Då kommer det ju bortåt 70-100 personer, och det var ju så jag själv gjorde en gång i tiden. Men nu så är vi bara 2 som är 40+ och singlar, så det blir svåt att hålla i något.

Kanske att storstäderna skulle lyckas? Men har ingen erfarenhet av det.
Popah
#2. Publicerat 2022-03-11 av Popah
Min bild bekräftas av det du skriver. Just att våra former för institutionaliserad vänskap inom ramen för församlingen har en "blindspot" här, då vi förutsätter att människor träffar någon under "Bibelskoleåret" eller verksamheten för "Unga Vuxna".

På 90-talet var trenden med cellgrupper mycket större inom frikyrkan än vad den är idag, så jag tror att det är en vana vi behöver återerövra - men jag vet att det finns flera olika enskilda exempel från församlingsvärlden som jag gärna skulle vilja samla ihop på något vis för att kunna använda som inspiration till andra. :-)
Ferguson
#3. Publicerat 2022-03-12 av Ferguson
Min bild bekräftas av det du skriver. Just att våra former för institutionaliserad vänskap inom ramen för församlingen har en "blindspot" här, då vi förutsätter att människor träffar någon under "Bibelskoleåret" eller verksamheten för "Unga Vuxna".

På 90-talet var trenden med cellgrupper mycket större inom frikyrkan än vad den är idag, så jag tror att det är en vana vi behöver återerövra - men jag vet att det finns flera olika enskilda exempel från församlingsvärlden som jag gärna skulle vilja samla ihop på något vis för att kunna använda som inspiration till andra. :-)

De cellgrupper vi hade i min hemförsamling byggde på att vi träffades inom det område vi bodde på. Vilket jag tyckte var bra för då samlades de som bodde nära varandra och det blev olika åldrar och olika intressen vilket berikade gruppen. Minns när det började komma de som inte trivdes på sitt område av olika skäl. I efterhand har jag tänkt att det inte var bra för då blev cellgruppen mer homogen i fråga om ålder och intressen. Vilket inte berikar samtalet för om alla tycker ungefär lika blir det ju inget samtal!
Popah
#4. Publicerat 2022-03-14 av Popah

De cellgrupper vi hade i min hemförsamling byggde på att vi träffades inom det område vi bodde på. Vilket jag tyckte var bra för då samlades de som bodde nära varandra och det blev olika åldrar och olika intressen vilket berikade gruppen. Minns när det började komma de som inte trivdes på sitt område av olika skäl. I efterhand har jag tänkt att det inte var bra för då blev cellgruppen mer homogen i fråga om ålder och intressen. Vilket inte berikar samtalet för om alla tycker ungefär lika blir det ju inget samtal!
Ja det är ju lite lurigt det där, att hitta mindre överlåtna gemenskaper som fungerar organiskt samtidigt som de klarar av att vara församlingar i miniatyr där mångfalden betraktas som en rikedom. Jag har inte något riktigt bra svar på hur vi kan bli bättre med det arbete. Har du några tankar?
Anonym
#5. Publicerat 2022-03-14 av Anonym
Ja det är ju lite lurigt det där, att hitta mindre överlåtna gemenskaper som fungerar organiskt samtidigt som de klarar av att vara församlingar i miniatyr där mångfalden betraktas som en rikedom. Jag har inte något riktigt bra svar på hur vi kan bli bättre med det arbete. Har du några tankar?
Mindre överlåtna? Är det inte bättre om vi är mer överlåtna?
Tänk vad ett ynkligt komma kan betyda...

Seriöst, det är väl just överlåtelsen som är haken. Alla behöver förstås en privat sfär, men ju mer överlåten till Jesus man är desto mindre blir den, tänker jag mig. Alltså: Överlåten till viss del, ja då är det nog med söndagsgudsmöte med fika och kanske någon kul aktivitet under veckan. Helöverlåten, då är Guds rike allt man andas, äter och tänker på, dag som natt, och det är självklart att ha gemenskap i den mindre gruppen så ofta det bara går. Och så hela spektrat däremellan, förstås.

När jag var nyfrälst åkte jag direkt från jobbet som programmerare till lägenheten i centrum där vi unga vuxna träffades för bibelstudie och bön, vilket brukade hålla på till midnatt eller längre. Sen hem för att sova, iväg till jobbet nästa morgon och så började det om igen. På helger var det gemensamt gudstjänstbesök och ofta resor till andra orter där vi hade kontakter, för att dela gemenskap och ibland vittna och predika i deras församlingar.

Till dels hör väl en sådan tillvaro till livet som just ung vuxen, utan bindningar. Men måste allt förändras för att man gifter sig och får barn och allt det där? Jag vill inte tro det.
Skogsvandraren säger: Solen skiner, himmelen är blå.. Fikaryggsäcken är packad.. Skogen ligger redo, sjöarna väntar.. Bara Din hand i min saknas. Men kanske nästa tur? Kram
Skriv Skriv här Skriv i megafonen