TonyP säger: 9.30, snöblandat regn o ingen kö till ”varuhuset” i Ullared. Ha en Välsignad Dag som Medmänniska!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Diverse saker > Diskussion

Anonym
Skapat 2022-02-26 av Anonym.
Livrädd!

Putin hotar med kärnvapen!
Om vi går med i Nato blir vi säkert bombade med kärnvapen och om vi inte går med står Sverige och Finland kanske näst på tur efter Ukraina, vad ska vi göra?

Nån mer än jag som är har ångest och är livrädd?
Nu vet jag att vi inte ska vara rädda iom våran tro men är det ändå.

Svar på inlägg

SweKiwi
#1. Publicerat 2022-02-26 av SweKiwi
Varför skulle vi bli bombade med kärnvapen för att vi går med i Nato?

Artikel 5 i Natokonventionen innebär att ett angrepp på ett Natoland tolkas som ett angrepp på hela Nato, vilket innebär att om exempelvis Sverige skulle angripas så får Ryssland alla andra Natoländer på sig. Inklusive kärnvapen, kan man förmoda.

Det är därför de baltiska staterna var så snabba med att gå med i Nato, för de visste att Ryssland – om saker och ting skulle gå fel med styret där – lätt hade kunnat sluka upp dem igen. Nu ska det mycket till om Ryssland ska våga anfalla dem. Ukraina är inte med, och resultatet ser vi nu.

/ Kiwi
Anonym
#2. Publicerat 2022-02-26 av Anonym
Varför skulle vi bli bombade med kärnvapen för att vi går med i Nato?

Artikel 5 i Natokonventionen innebär att ett angrepp på ett Natoland tolkas som ett angrepp på hela Nato, vilket innebär att om exempelvis Sverige skulle angripas så får Ryssland alla andra Natoländer på sig. Inklusive kärnvapen, kan man förmoda.

Det är därför de baltiska staterna var så snabba med att gå med i Nato, för de visste att Ryssland – om saker och ting skulle gå fel med styret där – lätt hade kunnat sluka upp dem igen. Nu ska det mycket till om Ryssland ska våga anfalla dem. Ukraina är inte med, och resultatet ser vi nu.

/ Kiwi
Mina tankar går som så att Putin sa i videotalet innan kriget att den som lägger sig i får med oss (Ryssland) att göra med så stora konsekvenser som vi aldrig tidigare sett. Jag tolkar det som att han hotar med kärnvapen.

Finland och Sverige är inte Natomedlemmar, det är inte Ukraina heller. Då tänker jag att han börjar med att ta Ukraina sen går han på Finland och Sverige. Han vill ta över de länder som inte är Natomedlemmar och vi kan inte försvara oss mot ryssarna dom har större armé. Eftersom vi inte är med i Nato får vi inte heller stöd från dem så ryssen kommer ta oss.

Väljer vi att gå med i Nato så kanske putin verkställer sina hot och skickar kärnvapen på oss som vedergällning. Han har ju varnat oss för att gå med och vi borde väl ta hans ord på allvar iom Ukraina-invasionen? Förstår du mina tankar? Tänker jag fel nu?
Anonym
#3. Publicerat 2022-02-26 av Anonym

Putin hotar med kärnvapen!
Om vi går med i Nato blir vi säkert bombade med kärnvapen och om vi inte går med står Sverige och Finland kanske näst på tur efter Ukraina, vad ska vi göra?

Nån mer än jag som är har ångest och är livrädd?
Nu vet jag att vi inte ska vara rädda iom våran tro men är det ändå.

Vi har redan skrivit i andra trådar om Ukrainakonflikten. Den är en lokal konflikt. USA stod bakom en statskupp där 2014. Ukraina har en olaglig och till Ryssland fientligt sinnad regim som vill gå med i NATO, vilket är omöjligt ur rysk säkerhetssynpunkt. Därför måste Ryssland återställa ordningen som var tidigare.

Det finns inget att vara rädd för. Dock är NATO en krigsorganisation och ett hot mot Ryssland. Därför bör Sverige stå neutrala, och eftersträva goda relationer med såväl NATO-länder som med Ryssland. Skulle Sverige gå med i NATO och NATO/USA startar krig med Ryssland, då först blir det farligt för Sverige. Stäng av teven och strunta i massmedia. De ljuger och vilseleder konstant. Russia Today och andra alternativa nyhetskanaler är bättre.
Anonym
#4. Publicerat 2022-02-26 av Anonym
Vi har redan skrivit i andra trådar om Ukrainakonflikten. Den är en lokal konflikt. USA stod bakom en statskupp där 2014. Ukraina har en olaglig och till Ryssland fientligt sinnad regim som vill gå med i NATO, vilket är omöjligt ur rysk säkerhetssynpunkt. Därför måste Ryssland återställa ordningen som var tidigare.

Det finns inget att vara rädd för. Dock är NATO en krigsorganisation och ett hot mot Ryssland. Därför bör Sverige stå neutrala, och eftersträva goda relationer med såväl NATO-länder som med Ryssland. Skulle Sverige gå med i NATO och NATO/USA startar krig med Ryssland, då först blir det farligt för Sverige. Stäng av teven och strunta i massmedia. De ljuger och vilseleder konstant. Russia Today och andra alternativa nyhetskanaler är bättre.

Jag ber om förlåtelse! Visst inte att ni redan hade skrivit om detta i en annan tråd!
Raderar tråden om nån dag så ni hinner läsa min förlåtelse.
Tack för informationen Närking och Kiwi
SweKiwi
#5. Publicerat 2022-02-26 av SweKiwi
Finns ingen anledning att be om ursäkt eller radera tråden. Det startas trådar hela tiden som helt eller delvis täcker saker som vi har diskuterat både en och fyrtiosju gånger tidigare.

Om Nato är ett hot mot Ryssland? Tja, vi kan ju se på kartan och se hur nära Natoländerna är egentligen:



De röda strecken visar var Ryssland gränsar till ett Natoland... Jag förstår att de känner sig hotade!

Ryssland är världens största land. Ändå har de rent geografiskt väldigt få fiender inpå knuten. Om man nu räknar Norge och Estland till fiendeländer. De längsta gränserna tillhör länder som troligen aldrig kommer att gå med i Nato. Som Mongoliet.

För övrigt: Titta gärna på Russia Today om ni vill. Men om ni tror en statsägd och -kontrollerad tv-kanal skulle ha oberoende nyheter, så blir ni nog besvikna.

/ Kiwi
MrAmour
#6. Publicerat 2022-02-26 av MrAmour
Det finns inget idag tror jag som gör att Ryssland skulle vilja använda kärnvapen. Låt oss hoppas på att diplomatiska kontakter gör att situationen kan stabliliseras och lugnas ner.
Däremot tror jag att om västmakterna inte ställer till med tillräckligt mycket väsen (sanktioner) mot Ryssland och Belarus så kanske Kina tar möjligheten att ta tillbaka Taiwan, om de märker att det får så små konsekvenser. Mycket står på spel, enda anledningen till att Rysslande skulle använda kärnvapen är om Natostyrkor skulle införlivas med de urkrainska trupperna.
Däremot om Ryssland inte lugnar ner sig utan har för avsikt att angripa fler länder exempelvis skulle försöka ta Litauen så tror jag Nato skulle agera militärt och först då kanske Ryssland använder kärnvapen, men vi är långt ifrån ett sådant scenario.
Som sagt (skrivet) så tror jag förhandlingar och påtryckningar på Ryssland med tiden kommer att ge resultat så att situationen lugnar ner sig och stabiliseras.
Anonym
#7. Publicerat 2022-02-26 av Anonym
@Kiwi. En annan bild som talar:

Anonym
#8. Publicerat 2022-02-26 av Anonym

Putin hotar med kärnvapen!
Om vi går med i Nato blir vi säkert bombade med kärnvapen och om vi inte går med står Sverige och Finland kanske näst på tur efter Ukraina, vad ska vi göra?

Nån mer än jag som är har ångest och är livrädd?
Nu vet jag att vi inte ska vara rädda iom våran tro men är det ändå.

Rädlsan är din fiende. Det finns inget att vara rädd för, när du förstår sanningen.
Sök den, och den kommer skydda dig; för i takt med att tron stärks så kommer rädslan försvinna.
Här är något som kanske kan hjälpa dig.

The Gospel of John.
https://youtu.be/47OkuvT5JFo
Anonym
#9. Publicerat 2022-02-27 av Anonym
Läser det här läskiga utgångsläget https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/V92O43/ryssland-hotar-sverige-om-att-ga-med-i-nato Även om det ni nu visar på kartan så är ju Finland och Sverige hotat och något Putin vill ha :(
SweKiwi
#10. Publicerat 2022-02-27 av SweKiwi
@Kiwi. En annan bild som talar:

Visste inte att Ryssland låg så nära Marocko...

Den kartbilden visar för övrigt inte Natos baser.

/ Kiwi
TonyP säger: 9.30, snöblandat regn o ingen kö till ”varuhuset” i Ullared. Ha en Välsignad Dag som Medmänniska!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen