Rosie säger: Hej! Stå upp och var ljus! Låt Herren lysa genom dig! Ta ditt kors varje dag, i ödmjukhet och gudsfruktan! I kärlek: Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Politik och samfund > Diskussion

Roffe
Skapat 2022-02-24 av Roffe, man, 76 år, Dalarnas län.
Vad kommer att hända 2022?

Rysslands attack på Ukraina påverkar hela säkerhetsläget i Europa

Vladimir Putin har inlett ett större anfall i grannlandet Ukraina.

Ryssland har gått in från öster, Krim i söder och Belarus i norr, enligt den ukrainska gränsbevakningen.

https://www.expressen.se/nyheter/putin-inleder-militar-operation-i-ukraina/


Svar på inlägg

Roffe
#1. Publicerat 2022-02-24 av Roffe

Om Ryssland inte ens skulle få exportera olja längre, skulle förstås oljepriset stiga ännu mer än det redan har gjort, likaså bensinpriset. Men olja kan pumpas upp på många håll i världen och går lätt att transportera.

Det finns dock ett problem som blir väldigt mycket svårare att hantera: Gasen.

EU har blivit tungt beroende av naturgas. Bland annat sedan Tyskland beslutade att göra sig av med kärnkraften och i stället använda gas, som visserligen släpper ut koldioxid, men väsentligt mindre än kol, som en övergångslösning på väg mot målet nollutsläpp.
Anonym
#2. Publicerat 2022-02-24 av Anonym
Det är ganska meningslöst att debattera eftersom sanningen som i alla konflikter har flygit sin kos för länge sedan.
Den info vi får är helt enkelt inte trovärdig.
Det är en sak att media av gammal vana böjer på begreppen för att skapa löpsedlar,men i krig och liknande är det värre.
Ryssland gick in med fredsbevarande styrkor i utbrytar/separatist regionerna i östra Ukraina. Är det då rätt att skriva "Ryssland går in i Ukraina "när det handlar om reginer som brutit sig loss sedan 10 år tillbaka.

Den extremare antiryska opinionen i Ukraina har rötter från 3 riket och en grupp är öppna Nazister. Är det då logiskt och ärligt att utropa Putin som en Hitler.
Nej,och imperialistiska ambitioner kan vi nog avfärda eftersom Sovjetunionen inte fungerade så bra och Putin själv säger att han inte vill dit.
Men däremot har det funnits en USA/Nato/EU dragning i Ukraina sedan konflikten 2013-14 och den har tydligen blossat upp igen.USA/Nato vill kanske ha Svarta havet som militärisk bas och kontrollera Gas och andra tillgångar från södra Kaukasusområdet.
Precis som Ryssland också vill och har gjort tidigare.
De som hetsat fram konflikten verkar i mina ögon vara USA /Nato. Fred nås genom bön och diplomati och att inte ge sig hän åt konflikten
Anonym
#3. Publicerat 2022-02-24 av Anonym
Det är ganska meningslöst att debattera eftersom sanningen som i alla konflikter har flygit sin kos för länge sedan.
Den info vi får är helt enkelt inte trovärdig.
Det är en sak att media av gammal vana böjer på begreppen för att skapa löpsedlar,men i krig och liknande är det värre.
Ryssland gick in med fredsbevarande styrkor i utbrytar/separatist regionerna i östra Ukraina. Är det då rätt att skriva "Ryssland går in i Ukraina "när det handlar om reginer som brutit sig loss sedan 10 år tillbaka.

Den extremare antiryska opinionen i Ukraina har rötter från 3 riket och en grupp är öppna Nazister. Är det då logiskt och ärligt att utropa Putin som en Hitler.
Nej,och imperialistiska ambitioner kan vi nog avfärda eftersom Sovjetunionen inte fungerade så bra och Putin själv säger att han inte vill dit.
Men däremot har det funnits en USA/Nato/EU dragning i Ukraina sedan konflikten 2013-14 och den har tydligen blossat upp igen.USA/Nato vill kanske ha Svarta havet som militärisk bas och kontrollera Gas och andra tillgångar från södra Kaukasusområdet.
Precis som Ryssland också vill och har gjort tidigare.
De som hetsat fram konflikten verkar i mina ögon vara USA /Nato. Fred nås genom bön och diplomati och att inte ge sig hän åt konflikten
Ja, du har rätt i att sanningen är det första offret i en krigssituation. Jag tror dock att Sveriges Radios direktrapportering, från folk både inne i Ryssland och i Ukraina, rapporterar den sanning de ser och hör. Varför skulle vi inte kunna tro på dem? Diverse okända bloggare ser jag då som betydligt mindre trovärdiga, generellt.

Nu har jag lyssnat en stor del av dagen, och jag får inte ihop det med vad du nu säger. Fredsbevarande styrkor i östra Ukraina? Det är ju en storskalig invasion av hela landet, med trupper från tre håll! Flygbombningar överallt, både militära och civila dödsoffer. (Nu tyckte jag mig höra siffran 175.000 soldater i markattack. Nej, det är ingen "fredsbevarande trupp"...)
Anonym
#4. Publicerat 2022-02-24 av Anonym
Ja, du har rätt i att sanningen är det första offret i en krigssituation. Jag tror dock att Sveriges Radios direktrapportering, från folk både inne i Ryssland och i Ukraina, rapporterar den sanning de ser och hör. Varför skulle vi inte kunna tro på dem? Diverse okända bloggare ser jag då som betydligt mindre trovärdiga, generellt.

Nu har jag lyssnat en stor del av dagen, och jag får inte ihop det med vad du nu säger. Fredsbevarande styrkor i östra Ukraina? Det är ju en storskalig invasion av hela landet, med trupper från tre håll! Flygbombningar överallt, både militära och civila dödsoffer. (Nu tyckte jag mig höra siffran 175.000 soldater i markattack. Nej, det är ingen "fredsbevarande trupp"...)
Det har tydligen hänt mycket undr dagen,så jag hade fel. Men jag tror ändå vi dras med i den västliga nyhetsrapporteringen. Om det drar ut på tiden i en konflikt,så kan ju rapportering på plats fånga upp skeenden bättre än att förlita sig på Reuter och andra centrala nyhetskällor.
Själv följer jag RT,ganska mycket i allt som rör Ryssland,för att få en annan vinkel.
Rysslands intention enligt Kremls uttalanden är inte att kriga eller erövra Ukraina. De började med frdsbevarande styrkor i Donetsk/Luhansk.

Men,som jag skrev i mitt förra inlägg.Jag tror det bästa vi kan göra är att be och hålla oss neutrala
Anonym
#5. Publicerat 2022-02-24 av Anonym
Det har tydligen hänt mycket undr dagen,så jag hade fel. Men jag tror ändå vi dras med i den västliga nyhetsrapporteringen. Om det drar ut på tiden i en konflikt,så kan ju rapportering på plats fånga upp skeenden bättre än att förlita sig på Reuter och andra centrala nyhetskällor.
Själv följer jag RT,ganska mycket i allt som rör Ryssland,för att få en annan vinkel.
Rysslands intention enligt Kremls uttalanden är inte att kriga eller erövra Ukraina. De började med frdsbevarande styrkor i Donetsk/Luhansk.

Men,som jag skrev i mitt förra inlägg.Jag tror det bästa vi kan göra är att be och hålla oss neutrala
Det är ingen utveckling från fredsbevarande styrkor till invasion som skett under dagen. Detta är noggrant planerat under lång tid. Det kan vi vara säkra på. Mobiliseringen har ju kunnat följas från satellit. Och som sagt, Sveriges Radio har direktrapportering redan idag eftersom det fanns folk på plats redan.

Varför tror du att vi dras med i "den västliga nyhetsrapporteringen" mer än av något annat - t.ex. vad Putin själv säger? Det är väl iofs rätt naturligt eftersom det inte finns någon pressfrihet/yttrandefrihet i Ryssland m.fl. stater med auktoritärt styre...
Anonym
#6. Publicerat 2022-02-24 av Anonym
Det är ingen utveckling från fredsbevarande styrkor till invasion som skett under dagen. Detta är noggrant planerat under lång tid. Det kan vi vara säkra på. Mobiliseringen har ju kunnat följas från satellit. Och som sagt, Sveriges Radio har direktrapportering redan idag eftersom det fanns folk på plats redan.

Varför tror du att vi dras med i "den västliga nyhetsrapporteringen" mer än av något annat - t.ex. vad Putin själv säger? Det är väl iofs rätt naturligt eftersom det inte finns någon pressfrihet/yttrandefrihet i Ryssland m.fl. stater med auktoritärt styre...
Välj själv hur mycket du skall tro på det som rapporteras,man jag tror tyvärr det finns propaganda från bägge hållen. Man minns alltför väl hetsen efter 9/11,. Nu i efterhand kan vi konstatera att det var mycket som inte var sant vid den tiden om Irak och Saddam Hussein
Men framför allt skulle jag tipsa om att stänga av litet. Det bygger upp en känslomässig hype över saker vi inte kan påverka.
Nu råkar jag vara litet insatt också i Ukraina konflikten och t ex nazisters inverkan,vilket inte skrivs mycket om.
Kortfattat kan man väl säga att Ukrainare är ganska fattiga och ville ha mera från EU,s välstånd och vill så fortfarande. I övrigt är de flesta inte särskilt Rysslandfientliga.
Ryssvänligt olikargstyre med korruption ersattes 2014 av liknande korrumperat olikgarkstyre.De minoriteter som verkligen tycker illa om Ryssland är Nynazister och sådana som verkligen är liberala och vill ha västs moderna livsstil med HBTQ och ultrafeminsism. Men dessa grupper är ganska små. Resten vill likt baltstaterna bara ha mera välstånd och tror de skall få det genom EU.
Jag tycker absolut inte Putin gjort rätt,men är mera bedrövad över att USA leds av Biden och hans gäng,som inte kunnat nå en lösning. Alla gnäller på Trump,men svaga liberala ledare som t ex Clinton och Obama har mera blod på sina händer trots allt (Jugoslavien,Libyen etc)
Anonym
#7. Publicerat 2022-02-24 av Anonym
Välj själv hur mycket du skall tro på det som rapporteras,man jag tror tyvärr det finns propaganda från bägge hållen. Man minns alltför väl hetsen efter 9/11,. Nu i efterhand kan vi konstatera att det var mycket som inte var sant vid den tiden om Irak och Saddam Hussein
Men framför allt skulle jag tipsa om att stänga av litet. Det bygger upp en känslomässig hype över saker vi inte kan påverka.
Nu råkar jag vara litet insatt också i Ukraina konflikten och t ex nazisters inverkan,vilket inte skrivs mycket om.
Kortfattat kan man väl säga att Ukrainare är ganska fattiga och ville ha mera från EU,s välstånd och vill så fortfarande. I övrigt är de flesta inte särskilt Rysslandfientliga.
Ryssvänligt olikargstyre med korruption ersattes 2014 av liknande korrumperat olikgarkstyre.De minoriteter som verkligen tycker illa om Ryssland är Nynazister och sådana som verkligen är liberala och vill ha västs moderna livsstil med HBTQ och ultrafeminsism. Men dessa grupper är ganska små. Resten vill likt baltstaterna bara ha mera välstånd och tror de skall få det genom EU.
Jag tycker absolut inte Putin gjort rätt,men är mera bedrövad över att USA leds av Biden och hans gäng,som inte kunnat nå en lösning. Alla gnäller på Trump,men svaga liberala ledare som t ex Clinton och Obama har mera blod på sina händer trots allt (Jugoslavien,Libyen etc)
Sant att det är väldigt korrumperat - det sa de alldeles nyss på radion, faktiskt. :) Men det motiverar så klart inte en militär attack.
Nynazister lär det finnas överallt, men som sagt, det är inte den stora massan. Att Putin har ambition att återskapa det stora, stolta Ryssland lär inte heller vara någon propagandaprodukt. Han har tydligen inte gjort hemlighet av att tycka Sovjets fall var en enorm katastrof. Dessutom är han från början KGB-agent, så man bör nog enbart därför ta allt som sägs med ett kilo salt. Jag menar, om man nu tror att CIA har fuffens för sig, då lär det inte vara mindre så hos KGB.

För övrigt lyssnar jag för att jag tycker det är intressant. Det är tragiskt att höra hur människor drabbas men någon "känslomässig hype" bygger det inte upp. Tänk på att jag inte varit så insatt hittills, och det man pratar om är till stor del analyser och försök att förstå utifrån ett flertal faktorer som sträcker sig tillbaka i tiden. Det är en historielektion alltså!
sestir
#8. Publicerat 2022-02-24 av sestir
Det finns dock ett problem som blir väldigt mycket svårare att hantera: Gasen.

Vintern är nästan slut. Måste vi betala högre priser för saker får vi väl göra det. Regeringen kan sänka skatterna om de tycker synd om oss. Det är bara att lägga ner 200 myndigheter och halvera biståndsbudgeten så har de finansierat det. Räcker inte det kan de sno ett par miljarder från SvT, också utan att det märks.

En lösning kan vara att stater runt Tyskland kommer överens om att stänga av el-exporten dit (mot EUs regler). Efter ca 2 veckor tror jag tyskarna vore redo att acceptera NATO-inblandning på Åkra ina. Det är lite märkligt att just Tyskland sätter sig på tvären när de sk "krimgoterna" till stor del kan ha varit saxare, vilket ju är en av Tysklands största etniciteter. Har någon en aning vad det kan bero på?

Ryssland har bara gjort substantiella landvinningar från Krim. De är å andra sidan stora. Det ser ut att vara för långt för NATO att slå till mot Sevastopol från Rumänien, så Ryssarna kan jobba ganska ostört sålänge NATO inte går in med trupper.

Man får en känsla av att Putin vill göra samtliga överlevande ukrainare till nazister. För ryssar kommer de ju inte att bli.
Tillit
#9. Publicerat 2022-02-24 av Tillit
Svar till #4

Men Uthållighet. Är du förvånad och vad bygger du i så fall den förvåningen på? Det är förstås bra att du så snabbt erkänner att du hade fel i dina misstankar om vilseledande rapportering i första inlägget, men är misstänksamheten generellt så stor?

Ändå så är ju det nästan den normala utgångspunkten här. Att det ljugs hela tiden och att man därför måste hitta information någon annan stans. Men hur bedömer du och ni andra med den inställningen i så fall trovärdigheten på de källorna?

Själv var jag vaken i natt och fick reda på invasionen ganska tidigt. Då jag hade trott den snart skulle komma så var det en obehaglig känsla. Orolig, men tyvärr inte förvånad. Sen jobbade jag under dagen och kollade ditt inlägg här strax innan jag tittade på nyheterna. Jämförde kartan över angrepp och bilderna på bombarderade hus och vad som sas och undrade, vad sa han? Så visst var ditt svar sen till Flight för väl, men ändå. Är jag sååå naiv? Inte undra då på att det skär sig emellanåt här på forumet bland alla er som vet vad som är rätt och fel.....
sestir
#10. Publicerat 2022-02-24 av sestir
Men hur bedömer du och ni andra trovärdigheten på de källorna?

Ofta finns det två större mediala kluster som ger vitt skilda bilder. SR och liknande kan då hålla sig väl med båda och samtidigt framstå som neutrala genom att lägga sig mitt emellan dessa. Tänk på det som en linje med tre punkter. Min erfarenhet är dels att den ryska positionen, t ex deras historieskrivning, brukar vara väldigt extrem, ensidig, krystad, vinklad och sen pressad ytterligare lite åt deras håll, men också att sanningen inte finns någonstans längs linjen. Genom att få människor att tänka i en dimension: Väst vs Ryssland, kan båda dessa aktörer få oss att missa den väsentliga informationen.

Härifrån gör mina tankar sen ett vigt och oförklarligt skutt till frågan: Vad händer 2022?
Rosie säger: Hej! Stå upp och var ljus! Låt Herren lysa genom dig! Ta ditt kors varje dag, i ödmjukhet och gudsfruktan! I kärlek: Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen