Hello säger: Livet går framåt och inte bakåt. Så ser framåt nu och lämna gårdagen! Forma framtiden som ligger framför dig Jesus Kristus är vårt enda hopp!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2022-01-24 av Anonym.
Tolkning av Första Ryttaren av Apokalypsen

Apokalypsens första ryttare är här.

Jag har valt engelska texten som är närmare originalet än Svenska.

Matthew 24:3-5

"Take heed that no one deceives you" (Matthew 24:3-4). I

Uppenbarelseboken 6:1

And I looked, and behold, a white horse. And he who sat on it had a bow; and a crown was placed on his head, and he went out conquering and to conquer. (Revelation 6:1-2)

Med tanke på hur fylld med allegorier och metaforer Bibeln är, så bör vi anta att det är så även här.

White = en färg som betyder(meaning) upplysning, kunskap eller information.

Horseman = Ungefär som Åsiktsryttare, Någon som driver en agenda/ideologi.

(Cambridge: horseman They are abstraction's guardians, ideology's policemen, the horsemen of conservatism, and their deadly work leads to the destruction of vital, burgeoning life.)https://dictionary.cambridge.org/dic...glish/horseman

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2022-01-24 av Anonym

"Bow" = Båge, eller Kurva. "Två veckor att Platta kurvan"

Crown = Corona. (Egentligen heter det Kronviruset på Svenska.)

"Crown on his head" = "Coronan" är (Huvudsaken)

Sammanfattat(Uppdaterad):

Och jag tittade och såg att någon kommer med information att driva en agenda, (beväpnad) med en kurva(vapnet som skrämmer till lydnad) där Corona(viruset/vaccinet) är huvudsaken. Så erövrar man jorden.

Vad tror ni?
sestir
#2. Publicerat 2022-01-24 av sestir
Kanske lite overkill men jag kollade grekiska och syriska texterna eftersom det är de tidigaste språken uppenbarelseboken påträffats på. Där bibeln du citerar har horseman har de ord för häst. Alla känner säkert igen ordet hippos. Det betyder helt enkelt 'häst' på grekiska. Peshitta har susya, vilket också betyder 'häst'.

Att någon engelsk översättning har horseman (vilken översättning är det?) skulle kunna vara så enkelt som att man i det fallet betyder 'militär enhet'. Jämför i rodd t ex 2-manna, 4-manna syftar på antalet personer som ror och inte på deras kön eller art. Vi skulle alltså kunna ha 4-manna-rodd med rävar om rävar kunde ro. Det skulle också kunna antyda att någon rider på hästen, men det syftar fortfarande på hästen primärt.

Det verkar väl rimligt att gissa att det politiska bildspråket är senare än de betydelser vi kan förvänta oss att en bibel lägger i ordet?

Samt att efterföljande ryttare har närmare koppling till sjukdomar?
Tillit
#3. Publicerat 2022-01-24 av Tillit

"Bow" = Båge, eller Kurva. "Två veckor att Platta kurvan"

Crown = Corona.

"Crown on his head" = "Coronan" är (Huvudsaken)

Sammanfattat: Någon kommer genom information att driva en agenda, där Corona(viruset) är det viktiga med denna agenda, och vapnet är alltså kurvan(Som man hotar/skrämmer med)

På detta vis erövrar man jorden (Conquer)

Vad tror ni?
Jag fick precis samma reflektion som sestir när jag läste din tolkning. Att använda just engelskans översättning för att få det att passa symboliskt med en händelse just nu, verkar långsökt och dessutom så kommer ju plågorna senare med en annan ryttare. Fast att få en pil(båge) till en statistisk kurva eller våg var ju en kul koppling, men dock långsökt.
Anonym
#4. Publicerat 2022-01-24 av Anonym
Sammanhanget är ju att Jesus är värdig att bryta sigillen på boken där Guds (vredes-) domar är skrivna (kap 5). Han bryter det första sigillet och krig och död kommer över jorden. Bara för att någon är klädd i vitt eller hästen är vit, betyder det definitivt inte att det är fridsfursten som rider på första hästen. Allmänt brukar det heta att det är Antikrist (en falsk satanisk frälsare som härmar Jesus) som rider på den första hästen. Jesus kommer ridande på en häst i kap 19 när han kommer tillbaka. Hästar förknippas med krig. Annars red man på mulor, i vissa fall kameler.
AllanE
#5. Publicerat 2022-01-24 av AllanE
Genomgåede i Bibeln förknippas vit färg med godhet, renhet och rättfärdighet. Med ett enda undantag och det gäller lepra, vars symptom ju är vita fläckar..

Vit häst finns nämnt på ytterligare två ställen i Bibeln och då handlar det om Kristus och Hans följeslagare.

Så det är, enligt min mening, ganska uppenbart att ryttaren på den vita hästen är Kristus/kristendomen. Den har gått segrande ut över världen och överträffat alla andra läror. Men nu är dess tid (till stor del) förbi.

Där nämns inget om att någon dör. Bara att ryttaren segrar. Svärdet är enligt min mening Ordet.

Den har efterträtts av tre senare ryttare på hästar med andra färger. Det är också uppenbart vilka dessa är, även om den fjärde inte uppenbarats förrän nyligen. Den handlar alltså inte primärt om corona, även om det kan finnas en vag koppling.

De tre följande ryttarna för med sig död och lidande. Men inget sådant nämns i samband med den första.
Här är några bibelställen där vitt och godhet kopplas samman:
Est 8:15, Ps 51:9, Ords 16:31, Ords 20:29,
Pred 9:8, Hes 8:2, Mark 16:5, Upp 1:14, Upp 2:17, Upp 6:11, Upp 14:14, Upp 19:8, Upp 19:11, Upp 19:14, Upp 20:11
Anonym
#6. Publicerat 2022-01-24 av Anonym
Det är många teologer som har tvistat om den första hästen. Jesus är ju den som öppnar sigillen som visar olika skeenden som skall komma och dessa här är prövningar ochde hästarna representerar given kraft att utbreda plågor och prövningar.På det sättet blir det svårt att se den vita hästen med båge som Jesus,han kommer i ett senare skede.
Bågen är också märklig. Kanske finns en koppling till att djävulen är den som skjuter brinnande pilar. Man kunde göra en parallell till vaccinsprutor som pilar,men det kan vara ett långskott.
Pil och båge är också ett fegt vapen jämfört med svärd som används i en närstrid öga mot öga.
Uppenbarelseboken är inte linjär och sekvensiell hela tiden,men här tror jag skeenden kommer i följd,börjandes med att en som liknar Jesus gör sin sak och erövrar,varpå flera andra kommer efter och gör saker värre.
Djävulen/odjuret/antikrist släpps ju lös i ett visst skede och tillåts förleda nationerna.
Jag tycker nog det stämmer med vad vi ser i världen
Gud tillåter allt detta för att sålla agnarna från vetet,vilket är bestämt sedan länge.
I detta finns löftet att den som blir kvar och håller fast/håller ut skall inte bli övergiven. Men det kommer bli tufft enligt skriften
Roffe
#7. Publicerat 2022-01-24 av Roffe

Första sigillet - en vit häst

1Sedan såg jag (och jag såg) när Lammet bröt (öppnade) ett [det första] av de sju sigillen (inseglen).

Då hörde jag en av de fyra varelserna [det som liknade ett lejon, se Upp 4:7] säga med en röst likt åskan [mäktig och kraftfull]: "Kom!"

[Tidigare hade Johannes hört Jesu röst som en basun och dånet av väldiga vatten, se Upp 1:10, 15. Denna röst kommer däremot från en av de fyra varelserna framför tronen, se Upp 4:6 11. Detta är den första beskrivningen av deras röster och i så fall den varelse som "liknade ett lejon", se Upp 4:7.]

2Sedan såg jag (och jag såg), och se (en uppmaning att vara uppmärksam på vad som följer) en vit häst, och han som satt på den hade en båge [antingen en pilbåge eller en symbol på löfte]. Han fick en segerkrans, och han drog ut som segerherre för att segra.

[De dubbla verben "såg" och uppmaningen "se" ger uttryck för en kontrast och en ny dimension i synen, samma fras återkommer i vers 5 och 8. Bågen tillsammans med segerkransen och beskrivningen om att "han går ut för att segra" verkar tala om krig. Bågen kan också symbolisera att ryttaren kommer med löfte om fred. De fyra hästarna hör ihop, se Sak 6:1 8. Det finns likheter med Jesus som kommer på en vit häst, se Upp 19:11 16, men troligare är att det är en falsk messias. Den vita hästen och ryttaren kan symbolisera de initiala fredliga löften en erövrare först ger. Om man ser en parallell till Matt 24:4 5, 24, gäller den första varningen just falska messiasfigurer som ska förleda många.]
Anonym
#8. Publicerat 2022-01-24 av Anonym
Har inte dessa "hästar" i årtusenden varit aktiva på jorden, är det verkligen något nytt som sker nu och i vår framtid?

Har inte falska segrar, krig, svält, pest, död, redan vandrat runt på vår jord om och om igen?
Den vita hästens ryttare bär inte ett svärd, som symboliserar Jesus Kristus, utan en båge i sin hand, som symboliserar krig.

Det Johannes såg då var framtiden, en framtid som mycket väl idag kan vara vår dåtid.. och utifrån det vi sett i världen genom århundranden kan vi förstå att allt detta, ryttarnas framfart, har börjat och pågår alltjämt.

Är då pandemin Covid-19 ett tecken på att det Johannes såg sker idag.. javisst, då pest och död inberäknas i det Johannes såg skulle komma.. Det han såg har skett om och om igen och sker idag, men den skillnaden nu från förr att det kommer allt oftare, som en kvinnas födslovärkar när det närmar sig förlossningen..
Tillit
#9. Publicerat 2022-01-24 av Tillit
Har inte dessa "hästar" i årtusenden varit aktiva på jorden, är det verkligen något nytt som sker nu och i vår framtid?

Har inte falska segrar, krig, svält, pest, död, redan vandrat runt på vår jord om och om igen?
Den vita hästens ryttare bär inte ett svärd, som symboliserar Jesus Kristus, utan en båge i sin hand, som symboliserar krig.

Det Johannes såg då var framtiden, en framtid som mycket väl idag kan vara vår dåtid.. och utifrån det vi sett i världen genom århundranden kan vi förstå att allt detta, ryttarnas framfart, har börjat och pågår alltjämt.

Är då pandemin Covid-19 ett tecken på att det Johannes såg sker idag.. javisst, då pest och död inberäknas i det Johannes såg skulle komma.. Det han såg har skett om och om igen och sker idag, men den skillnaden nu från förr att det kommer allt oftare, som en kvinnas födslovärkar när det närmar sig förlossningen..
Tack Vingen!!
Ja, det är precis så som jag också ser det och den frågan som jag får är det verkligen detta som vi ska lägga vår kraft på oavsett vilken tid vi lever i. Ska vi strida mot myndigheter, massmedier, forskare och lagar (mer än vi ska göra som medborgare i ett samhälle i våra olika mänskliga roller för att hjälpa våra medmänniskor) eller är vår kamp mot något annat? Det är knappast rädslan för "apokalypsen" som får en människa att vända sitt hjärta till Gud. Blir förkunnelsen om vägen till Gud genom Jesus annorlunda om covid är ett antikristligt medel eller en sjukdom som andra farsoter som drabbat människor från och till genom historien? Förändrar det vårt uppdrag, våra böner och vårt fokus? Vad är viktigast? Att ropa till Gud för släktingars, grannars, arbetskamraters, vårt land och världens frälsning eller att ropa till Gud att stoppa vaccinationspass och olika styrmedel som människor sätter upp om man nu ser vaccinationspass som något allvarligt? Det senare är inte ens en bön som vi alla kan ge oss hän till, men jag hoppas att den första är det.
Anonym
#10. Publicerat 2022-01-24 av Anonym
Tack Vingen!!
Ja, det är precis så som jag också ser det och den frågan som jag får är det verkligen detta som vi ska lägga vår kraft på oavsett vilken tid vi lever i. Ska vi strida mot myndigheter, massmedier, forskare och lagar (mer än vi ska göra som medborgare i ett samhälle i våra olika mänskliga roller för att hjälpa våra medmänniskor) eller är vår kamp mot något annat? Det är knappast rädslan för "apokalypsen" som får en människa att vända sitt hjärta till Gud. Blir förkunnelsen om vägen till Gud genom Jesus annorlunda om covid är ett antikristligt medel eller en sjukdom som andra farsoter som drabbat människor från och till genom historien? Förändrar det vårt uppdrag, våra böner och vårt fokus? Vad är viktigast? Att ropa till Gud för släktingars, grannars, arbetskamraters, vårt land och världens frälsning eller att ropa till Gud att stoppa vaccinationspass och olika styrmedel som människor sätter upp om man nu ser vaccinationspass som något allvarligt? Det senare är inte ens en bön som vi alla kan ge oss hän till, men jag hoppas att den första är det.
När kristna menar att vår kamp står mot det Johannes såg komma och alltjämt kommer, det som är oundvikligt eftersom det är Guds vilja, ja då har Guds tempel människohjärtat, intagits av det som är människans vilja.

Vår uppgift är andlig tjänst, att bedja om tro på vår jord när Jesus kommer tillbaka, det enda som kan rädda mänskligheten från total undergång.. den Dagen.

Att "ropa till Gud för släktingars, grannars, arbetskamraters, vårt land och världens frälsning"... är vår enda och viktigaste Gudstjänst, ingenting annat håller när vi står framför Vår Skapare en dag.

Tack själv, det behövde jag just nu!
Hello säger: Livet går framåt och inte bakåt. Så ser framåt nu och lämna gårdagen! Forma framtiden som ligger framför dig Jesus Kristus är vårt enda hopp!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen