snömannen säger: Ja så är de Sommarsol! :) Dom är helt enkelt som en sommarsol! :)
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2022-01-18 av Anonym.
Kristna och demoner
Har några saker som brukar vara svåra ämnen för många, och som skapar fruktan och förvirring.

Kom gärna och hjälp till att reda ut detta! Genom erfarenheter och Bibelord, med tankar och tro.

Här är frågeställningarna:

1. Kan en kristen bli besatt av demoner?

2. Kan en kristen ta emot en ond ande av misstag?

3. Kan helanden ske genom en ond ande..fast det är Jesus som blir ärad och fast man ber i Jesu namn?

4. Kan karismatiska tecken på Guds Andes kraft..egentligen vara Satans tecken och kraft?

5. Kan Satan hela "i Jesu namn"..om det är en kristen som ber?

6. Kan en människa som blir kristen och född på nytt ändå behöva bli befriad från demoner efteråt?

7. Vilka inkörsportar har demonerna..in i kristnas liv? Och hur upptäcker vi dem?

8. På vilka sätt kan Satan bedra..som "ljusets ängel"?

9. Om det "känns som Jesus", och man tror på Jesus..kan det ändå vara Satan?

10. Vilken makt har egentligen Satan idag..över kristna?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2022-01-18 av Anonym
Svar:

1 Ja.

2 Ja. Genom okunskap och genom att tro på falska doktriner som bla. tungotal som även praktiseras utav ockultister. Det är precis samma sak. Ett pentagram eller hexagram (även kallat Davidsstjärna) är en ockult symbol. Att det sitter på en kyrka gör det inte till en kristen symbol, men det gör däremot kyrkan andligt oren.

3 Ja. Här förklarar Johanna Michaelsen, som är kristen, hur det går till: The Beautiful Side of Evil

4. Ja. Kundalinianden ger samma påverkan, tecken med okonrollerade kroppsryckningar och djuriskt beteende inom den karismatiska kyrkan som det gör hos Yogautövare. DÄRFÖR är Yoga så farligt, för det leder ofta vidare till något annat.

5. Ja. Se punkt 3. Satan kan och vill gärna hela människor om det i sin tur kan skapa ett förtroende som han senare kan utnyttja till ett, i sin värld, högre syfte. Andevärlden är tidlös. Det som görs mot en människa i dess ungdom kan 30år senare utmynna i det önskade resultatet.

6. Ja, absolut. Att vara besatt (eller påverkad) utav orena andar behöver inte betyda att man klättrar baklänges upp på väggar eller spyr grön galla. Sjuka sexuella drifter är också påverkan utav orena andar. Porrberoende och pedofili som florerar inom olika kristna samfund hos "på nytt födda". Kolla på Knutby.
Dom ansåg sig vara pånytt födda. Gick ju sådär, kan man säga.

7. Se punkt 2 och 4. Enligt mina egna erfarenheter så är hela kristendomen fullsketen med ockultism och orena andar. Det är därför som jag har lämnat den och avsagt mig många av dess doktriner. Andra som har gjort samma resa säger samma sak. Det som är den största inkörsporten är enligt mig den härskande aningslösheten som råder inom kristendomen. Ett övernaturligt tecken behöver absolut inte vara från gud bara för att det för stunden framstår som gott. Det, och den oerhört smala åsiktskorridoren som råder garanterar att människor inte vågar att ifrågasätta fastslagna doktriner och tankesätt. Det ser vi inte minst här i KD´s forum. Och det som sker här på KD är absolut inget särfall. Det sker inom ALL kristenhet och alla samfund.

8. Fråga Paulus. (Jag veeet, Det är en öm tå. Men han skapade kristendomen som vi har idag. Och den kommer i sin tur från Katolskakyrkan som är en del utav Odjuret.)

9. Ja. Var det inte du som skrev under ett annat användarnamn att "Allt är inte Gud som glimmar". Så sant, så sant. Att låta känslor styra över förnuft och logik är en farlig väg att vandra. Att bli kränkt bara för att någon kommer med en ny infallsvinkel leder ingen vart. Men din kränkthet garanterar att du aldrig kommer att komma vidare till nya insikter.

10. Han har all makt han behöver och mer där till. Han får inte göra något utan tillåtelse från vår himelske Fader. Se början av Job, där Satan ber om lov att pröva Job och Gud sätter gränserna. Så med tanke på allt som pågår i kyrkorna, med kundaliniandar, tungotal, kristen yoga, falskt helande,
Anonym
#2. Publicerat 2022-01-18 av Anonym
Och där klippte sidan slutet på svaret.

10. Han har all makt han behöver och mer där till. Han får inte göra något utan tillåtelse från vår himmelske Fader. Se början av Job, där Satan ber om lov att pröva Job och Gud sätter gränserna. Så med tanke på allt som pågår i kyrkorna, med kundaliniandar, tungotal, kristen yoga, falskt helande, präster som våldtar småbarn, otrohetsaffärer hos personer i ledande ställning, giriga pastorer, skitsnack bakom ryggen på andra församlingsmedlemmar, mobbing, utfrysningar mm. mm. så har Satan sin egna lilla fanclub i kristenheten. Han behöver inget Helvete, för han har sin cirkus uppe hos er.
Anonym
#3. Publicerat 2022-01-18 av Anonym
På vilken grund dumpar du tungotal? (Och vilket av dem - det personliga bönespråket eller det begripliga, mänskliga språk som bedjaren själv inte lärt sig men förstås av någon som hör på?)

Menar du att det inte finns någon biblisk grund för att tungotal skulle vara en andlig gåva från Gud?
Anonym
#4. Publicerat 2022-01-18 av Anonym
På vilken grund dumpar du tungotal? (Och vilket av dem - det personliga bönespråket eller det begripliga, mänskliga språk som bedjaren själv inte lärt sig men förstås av någon som hör på?)

Menar du att det inte finns någon biblisk grund för att tungotal skulle vara en andlig gåva från Gud?
Ja, jag menar att det inte finns något bibliskt i tungotal. Det var Paulus som införde det där med otydbara uttalanden. Det som oftas refereras till som att det ger tungotal någon form av legitimitet är när lärjungarna blir fyllad av ha och talar till folket och människor från olika nationer förstår vad de säger. Men vad som hände där var att Helig Ande direktöversatte vad som sades så att var och en av åhörarna förstod. Lärjungarna stod inte och lallade en massa nonsens som någon annan skulle tyda. Alla förstod simultant vad som sades. En engångshändelse.

Det Paulus införde var av demoniskt ursprung. Vilket han inte visste eller förstod.
Anonym
#5. Publicerat 2022-01-18 av Anonym
Ja, jag menar att det inte finns något bibliskt i tungotal. Det var Paulus som införde det där med otydbara uttalanden. Det som oftas refereras till som att det ger tungotal någon form av legitimitet är när lärjungarna blir fyllad av ha och talar till folket och människor från olika nationer förstår vad de säger. Men vad som hände där var att Helig Ande direktöversatte vad som sades så att var och en av åhörarna förstod. Lärjungarna stod inte och lallade en massa nonsens som någon annan skulle tyda. Alla förstod simultant vad som sades. En engångshändelse.

Det Paulus införde var av demoniskt ursprung. Vilket han inte visste eller förstod.
Det var förstås rätt meningslöst att ställa såna frågor till dig, som rivit ut Paulus ur din bibel och förnekar vad de övriga apostlarna accepterade och räckte handen till. Du kan ju förstås därmed bara svara med påståenden som ligger i linje med det narrativet.

Vi lämnar det.
Anonym
#6. Publicerat 2022-01-18 av Anonym
Det var intressant att höra dina åsikter och din tro, efter dina perspektiv, InteLängreKristen.

Är det någon kristen som har någonting att dela, angående frågeställningarna?
Anonym
#7. Publicerat 2022-01-18 av Anonym
Det var förstås rätt meningslöst att ställa såna frågor till dig, som rivit ut Paulus ur din bibel och förnekar vad de övriga apostlarna accepterade och räckte handen till. Du kan ju förstås därmed bara svara med påståenden som ligger i linje med det narrativet.

Vi lämnar det.
Och du kan ju förståss bara svara med sådant som ligger i linje med ditt narrativ. Allvarligt, människa!
Vad hade du förväntat dig!? Att jag skulle svara något som inte ligger i linje med min uppfattning!?

Du kanske kör på den linjen, men det är sådant som vanligt folk kallar för hyckleri.

Och din vana trogen så ger du dig på budbäraren istället för att komma med något vettigt som tillför trådens ämne något. Ditt vanliga modus operandi.

"Vad de övriga apostlarna accepterade". Det finns många bibelforskare som har ifrågasatt VEM som skrev de olika böckerna. Personer som, inte sällan, har tillbringat merparten av sina liv till bibelforskning och som har kommit fram till att böckerna inte kan vara skrivna utav apostlarna själva. Lukas var inte ens en lärjunge.
Det han skriver är inte förstahandsinformation. Det är på sin höjd hörsägen.

Men nu börjar vi spåra ur från ämnet, som vanligt här inne.
Anonym
#8. Publicerat 2022-01-18 av Anonym
Och du kan ju förståss bara svara med sådant som ligger i linje med ditt narrativ. Allvarligt, människa!
Vad hade du förväntat dig!? Att jag skulle svara något som inte ligger i linje med min uppfattning!?

Du kanske kör på den linjen, men det är sådant som vanligt folk kallar för hyckleri.

Och din vana trogen så ger du dig på budbäraren istället för att komma med något vettigt som tillför trådens ämne något. Ditt vanliga modus operandi.

"Vad de övriga apostlarna accepterade". Det finns många bibelforskare som har ifrågasatt VEM som skrev de olika böckerna. Personer som, inte sällan, har tillbringat merparten av sina liv till bibelforskning och som har kommit fram till att böckerna inte kan vara skrivna utav apostlarna själva. Lukas var inte ens en lärjunge.
Det han skriver är inte förstahandsinformation. Det är på sin höjd hörsägen.

Men nu börjar vi spåra ur från ämnet, som vanligt här inne.
Och du går genast i taket. Ditt vanliga modus operandi. Kan du inte vara normalt trevlig i en diskussion? Jag glömde för ett ögonblick, när jag ställde frågorna, att du dissar en stor del av bibeln. Du påminde mig om det sen och då konstaterade jag mitt misstag - att det var dumt att ställa frågorna från början. Värre än så var inte mitt "hyckleri" - du missförstod meningen du markerade.
Anonym
#9. Publicerat 2022-01-18 av Anonym
Det var intressant att höra dina åsikter och din tro, efter dina perspektiv, InteLängreKristen.

Är det någon kristen som har någonting att dela, angående frågeställningarna?
Jag skulle kunna ha det, men det är många frågor på en gång och jag är osäker på vad du tänker med vissa av dem. Det blev för mycket för mig just nu. (Det var enklare att bara kommentera ett av ILK:s påståenden. )

Jag kan ju börja med att be dig klargöra:

- Hur tänker du dig att det skulle kunna gå till att "ta emot en ond ande av misstag"?

- Vilka "karismatiska tecken på Guds kraft" tänker du på?

Och så en fundering om första frågan: Ordet "besatt" kan ställa till det. Det ger lätt associationer till Exorcisten och andra, lika trevliga filmatiseringar. Vad lägger du själv i ordet?
Anonym
#10. Publicerat 2022-01-18 av Anonym
Jag skulle kunna ha det, men det är många frågor på en gång och jag är osäker på vad du tänker med vissa av dem. Det blev för mycket för mig just nu. (Det var enklare att bara kommentera ett av ILK:s påståenden. )

Jag kan ju börja med att be dig klargöra:

- Hur tänker du dig att det skulle kunna gå till att "ta emot en ond ande av misstag"?

- Vilka "karismatiska tecken på Guds kraft" tänker du på?

Och så en fundering om första frågan: Ordet "besatt" kan ställa till det. Det ger lätt associationer till Exorcisten och andra, lika trevliga filmatiseringar. Vad lägger du själv i ordet?
Bra att du frågar.

Jag tror att kristna kan vara rädda för att inte kunna se skillnad på Guds Ande och en kundaliniande t.ex., att av misstag tro att det är Guds kraft fast det inte är det.
Och då hör båda frågorna ihop. För lite överallt, i olika kristna sammanhang, finns det karismatiska uttryck som kan verka märkliga och faktiskt skrämmande.
Människor får skrattanfall, ramlar raklånga bakåt, rullar runt, skakar kraftigt, har konstiga ljud för sig..osv.
Människor skriker och "strider" i "tungor", skriker ut helanden, skriker åt andemakter, föreställer sina röster på ett "manipulativt" sätt..m.m.

Hur ska en människa kunna se vad som är från Gud och vad som är falskt och bedrägligt?

Vad är bibliskt normalt?
Kommer Gud med någonting nytt, som inte finns beskrivet i Bibeln..eller är det falsk andlighet?
Varför kommer i så fall Gud med "nya beteenden"?
snömannen säger: Ja så är de Sommarsol! :) Dom är helt enkelt som en sommarsol! :)
Skriv Skriv här Skriv i megafonen