Forum > Religion och tro > Diskussion

Roffe
Skapat 2021-11-25 av Roffe, man, 76 år, Dalarnas län.
Hur blir man kristen?
Någon som har några förslag?

Svar på inlägg

MrIroni
#1. Publicerat 2021-11-25 av MrIroni
Att bli kristen är det enklaste egentligen. Men sedan att vilja följa Jesus och bli som han är desto svårare, men det frågade du inte efter. Svaret är att man har en tro.

Romarbrevet 10:9-13
För om du med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, ska du bli frälst.
Roffe
#2. Publicerat 2021-11-27 av Roffe
Att bli kristen är det enklaste egentligen. Men sedan att vilja följa Jesus och bli som han är desto svårare, men det frågade du inte efter. Svaret är att man har en tro.

Romarbrevet 10:9-13
För om du med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, ska du bli frälst.

Så det är nödvändigt att vilja följa Jesus och bli som han?
Anonym
#3. Publicerat 2021-11-27 av Anonym

Så det är nödvändigt att vilja följa Jesus och bli som han?
Ja, annars är knappast Jesus den människans Herre.

Om man bekänner att Jesus är Herre, men slutar att ha Jesus som Herre, så faller hela frälsningen. Det var detta som frälste.
Jesus är vår Herre och Gud. Är han inte vår Herre och Gud...vad är han då?
Anonym
#4. Publicerat 2021-11-27 av Anonym
Enligt bibeln och Jesus egna undervisning så är kraven lite högre än vad som kommit att bli vad kyrkan förmedlar.
Jesus kallar människor att följa Honom och i slutändan kommer endast de som känner Jesus att bli frälsta
Och på ett annat ställe säger han att de som älskar Jesus håller hans bud
Den som inte omvänder sig och tar emot Jesus som frälsare blir inte född på nytt.
Men den som gör detta,som är Guds verk sånär som vårt val och beslut blir frälst och får den Heliga ande som gåva
I frälsningen ingår att man skall leva sitt liv i efterföljelse av Jesus och som vittne för Honom och det kan se annorlunda ut om man jämför med andra.
Om man glidit bort ifrån Jesus längs vägen vill Gud dra dig tillbaka,men vi måste lyssna på Guds röst och inte förhärda våra hjärtan.
Att leva ett liv på distans från Gud och ändå tro attman har en frälsning i slutändan tror jag är ett dåligt alternativ
Jesus är en gigant i jämförelse med många andra vägar och frälsningen fantastisk. Men bara om man förstår och ser med Guds och andliga ögon. Tänker man utifrån mänskliga och värdsliga begrepp förminskas Jesus och Guds rike och andra saker verkar viktigare
Anonym
#5. Publicerat 2021-11-27 av Anonym
Problemet med denna undervisning, som säger att vi "måste följa Jesus" osv för att bli frälsta, är att den bara får rätt effekt hos en delmängd av alla människor. De som kämpar med känslor av fördömelse och att inte räcka till kommer bara att bli mer nertyngda och känna lagens piska ännu hårdare över sina misslyckade liv.

Därför är det viktigt att lägga till detta: Det är de som bekänner Jesus som Herre och som i sin svaghet VILL följa och älska honom som är de lärjungar han bekänner sig till. Inte bara de som också lyckas göra det i alla lägen.
Anonym
#6. Publicerat 2021-11-27 av Anonym
Problemet med denna undervisning, som säger att vi "måste följa Jesus" osv för att bli frälsta, är att den bara får rätt effekt hos en delmängd av alla människor. De som kämpar med känslor av fördömelse och att inte räcka till kommer bara att bli mer nertyngda och känna lagens piska ännu hårdare över sina misslyckade liv.

Därför är det viktigt att lägga till detta: Det är de som bekänner Jesus som Herre och som i sin svaghet VILL följa och älska honom som är de lärjungar han bekänner sig till. Inte bara de som också lyckas göra det i alla lägen.
Anonym
#7. Publicerat 2021-11-27 av Anonym
Jag kanske formulerade mig lite hårt.Det jag syftade på och som jag tror blivit lite fel längs vägen är att det skulle finnas en skillnad mellan en kristen och en Jesu lärjunge.
Där har vi enligt mig den negativa effekten av att Europa och senare de länder som kristnades byggde statskyrkor som blev en egen auktoritet,som kom att bli en faktor som är central i människans frälsning och kristna liv. Kyrkan är bara ett verktyg eller "fordon" som kan användas i kollektiv Jesu efterföljelse
Det är ju annars bara Jesus själv som frälser och som man följer om man gjort Honom som Herre i sitt liv.
Kyrkan som instutition har både gjort det svårare och lättare än vad det egentligen är att leva som kristen,som ju betyder " en liten Kristus" / en person som följer "den vägen" som Jesus visade på

Jag brukar inspirereras av den bild jag har av Abraham innan han kallades av Gud. En man som led av den orättfärdighet som fanns omkring honom. Jag tänker att detta är nyckeln, och kopplar ihop med vad Jesus säger i bergspredikan och saligprisningarna
Sedan behöver man läsa bibeln också,så man inte formar sin egen syn på vad som är synd och rättfärdighet,som ofta formas av samtiden

Kanske finns det också en bieffekt av Luthers kamp oc övertygelse här. De vände sig emot katolska kyrkans institutionaliserade listor av sakrament och goda gärningar och kom upp med ett antal" Solas" på latin. Skriften allena,tro allena etc.
I förlängningen blir det lite fel i m o att slå fast för hårt på "tro allena" Jesus och även Jakob är ju ganska tydlig med att tro utan gärningar är död. Gärningarna är de som följer av tron och skall kanske ses av livet som helhet är en trosgärning och inte en lista som skall fyllas per vecka eller dag.
Den som är född på nytt(frälst) är en ny skapelse jämfört med den människan som följde synden och köttets herravälde. Efter denna pånyttfödelse kan man leva ett på ytan sett helt vanligt liv,men den som är kristen har (skall ha) insidan annorlunda och där skall Jesus vara högste chef
Anonym
#8. Publicerat 2021-11-27 av Anonym

Jesus sade till sina lärjungar: ”Var och en som bekänner mig inför människorna, honom skall jag också bekänna inför min Fader i himlen. Men var och en som förnekar mig inför människorna, honom skall jag också förneka inför min Fader i himlen.” (Matt 10:32-33)

Vad lätt det verkar vara att få evigt himmelskt liv med Gud! Det är bara att inte förneka Jesus inför människor.

Men låt oss inte bortse från inledningen: Det gäller också att inför människorna bekänna Jesus. D.v.s. Bibelns Jesus Kristus.

BETRAKTELSE | sanktmarkuslund
Anonym
#9. Publicerat 2021-11-27 av Anonym
I länken ovan finns också en betraktelse ur Martin Luthers skrifter från "Spis och föda". Jag kan rekommendera den boken till var och en som vill fördjupa sin kristna tro och också göra sig bekant med Luthers sätt att lägga ut texten om kristen tro. Spis och föda är utformad som en daglig andaktsbok med betraktelser över bibelord för varje dag på året i modern språkdräkt.
Anonym
#10. Publicerat 2021-11-27 av Anonym

Jesus sade till sina lärjungar: ”Var och en som bekänner mig inför människorna, honom skall jag också bekänna inför min Fader i himlen. Men var och en som förnekar mig inför människorna, honom skall jag också förneka inför min Fader i himlen.” (Matt 10:32-33)

Vad lätt det verkar vara att få evigt himmelskt liv med Gud! Det är bara att inte förneka Jesus inför människor.

Men låt oss inte bortse från inledningen: Det gäller också att inför människorna bekänna Jesus. D.v.s. Bibelns Jesus Kristus.

BETRAKTELSE | sanktmarkuslund

Jovisst,man skall bekänna och inte förneka att Jesus är Herre med sin mun och med sina ord inför människor. Men ord är reletivt lätta att säga,även om man kan bli impopulär och t o mm förföljd för sin bekännelse.
Men är det inte att bekänna att Jesus är Herre med sitt liv som är det svåra.
Rom 12 :1 Lät ditt liv bli ett levande offer inför Gud. Alltså att leva på ett sätt,så att man representerar Jesus,det är väl det allt handlar om.
Inte att anstränga sig var 4 timme att vända kinden till,lida eller vara barmhärtig för syns skull,utan att leva ett liv i sann Kristuslikhet. Det finns tyvärr många karikatyrer på Jesus,så man får ta reda på vem han verkligen är. Vissa tror att Jesus är en hippie aller en revolutionär,andra att han är en aktivist.Var och en har sin favoritversion. Men sanning finns för den som söker med hela sitt hjärta och förstånd