Mondeo säger: ”Så skall Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara edra hjärtan och edra tankar, i Kristus Jesus.”
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2021-11-16 av Anonym.
Skulle behöva hjälp med en uppgift
Hej jag är en kille på 18 år som går gymnsiet och har fått i uppgit på religionen att fråga en troende lite frågor. Så ifall någon har tid och skulle vilja svara på frågorna nedan skulle jag vara mycket tacksam.
tack på förhand /Alexander


Vilken religion tillhör du?

Vad tror du på?

Hur kommer det sig att du tillhör just den här religionen?

Vilken betydelse har tron i ditt liv?

Hur tar din tro sig uttryck? Hur märks det att du är troende i det vardagliga livet?

Hur ofta deltar du i organiserad verksamhet kopplat till din tro

Hur stor betydelse har det att fler i din omgivning delar din tro? Har du flera i din omgivning som tillhör din tro?

Upplever du några svårigheter med att vara troende i ett sekulärt samhälle?

Är du öppen med din tro i sociala sammanhang? Till exempel på jobbet eller festen.

Har du blivit ifrågasatt f&#

Svar på inlägg

MrAmour
#1. Publicerat 2021-12-14 av MrAmour
Hej såg att ingen svarat så då ska jag göra det.
Jag är kristen,
tror på Jesus
Genom att lära känna sonen (Jesus) så lär vi känna fadern Gud,
Tron är min klippa men det är också vägledning och att kunna vila i Guds kärlek,
Jag försöker att leva i Jesu efterföljd vilket innebär att jag försöker vara en god människa och medmänniska,
Jag är så att säga en hängiven kristen men periodvis går jag ofta i kyrkan, även om jag ber varje dag så upplever jag väl det själv som jag är mer praktiserande kristen när jag ofta delatar i kyrkliga aktiviteter.
Även om man kan vara kristen och ensam så är det naturligtvis stärkande att möta andra och härligt att sjunga lovsånger eller be i en Taizemässa,
Det finns förutfattade åsikter om att vi som kristna skulle vara intolleranta, fördömmande och vetenskapsfientliga.
Jag är öppen med min tro men skulle vilja göra mer (och har planer) för att fler skulle hitta fram till sin Guds tro och Jesus,
Jag har blivit ifrågasatt om varför jag är kristen och det enklaste och snabbaste svaret är två ord: tolerans och medkänsla.
Det var svar på dina frågor men vill du veta mer om kristen tro bör du framförallt läsa Markusevangeliet, det är det evangelium som enklast att ta till sig och som också är mest lättläst. En gång i framtiden börjar kanske varje bibel med detta evangelium.
Hälsningar
Håkan
Anonym
#2. Publicerat 2021-12-14 av Anonym
Vi är flera som har svarat. Trådskaparen gjorde av någon anledning två likadana trådar - detta är dubletten.
Mondeo säger: ”Så skall Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara edra hjärtan och edra tankar, i Kristus Jesus.”
Skriv Skriv här Skriv i megafonen