Mondeo säger: ”Så skall Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara edra hjärtan och edra tankar, i Kristus Jesus.”
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Diverse saker > Diskussion

Anonym
Skapat 2021-11-16 av Anonym.
Skulle behöva hjälp med en uppgift
Hej jag är en kille på 18 år som går gymnsiet och har fått i uppgit på religionen att fråga en troende lite frågor. Så ifall någon har tid och skulle vilja svara på frågorna nedan skulle jag vara mycket
tack på förhand /Alexander

Vilken religion tillhör du?

Vad tror du på?

Hur kommer det sig att du tillhör just den här religionen?

Vilken betydelse har tron i ditt liv?

Hur tar din tro sig uttryck? Hur märks det att du är troende i det vardagliga livet?

Hur ofta deltar du i organiserad verksamhet kopplat till din tro?

Hur stor betydelse har det att fler i din omgivning delar din tro? Har du flera i din omgivning som tillhör din tro?

Upplever du några svårigheter med att vara troende i ett sekulärt samhälle?

Är du öppen med din tro i sociala sammanhang? Till exempel på jobbet eller festen.

Har du blivit ifrågasatt för din religiösa tillhörighet? Hur upplevde och bemötte du det i så fall?

Hur ser du på andra trossystem/religioner/sekulära livsåskådningar som skiljer sig från den du har? Finns det någon som äger sanningen, den rätta tron?

Svar på inlägg

Alice
#1. Publicerat 2021-11-17 av Alice

Vilken religion tillhör du?

-kristendomen


Vad tror du på?

- Gud och Jesus som är Gud i mänsklig form och den helige ande som är Gud i andlig form.


Hur kommer det sig att du tillhör just den här religionen?

- Den enda religion där Gud blir människa för att dö/lida för vår skull, dvs den enda religion med en bevisligen kärleksfull Gud.


Vilken betydelse har tron i ditt liv?

- Det är Gud som har betydelse i mitt liv, inte "tron". Att ha en tro har ingen särskild betydelse, liksom att tro på ateismen inte har någon särskild betydelse man kan vara en bra människa ändå.

Det som betyder något är att Gud finns i ens liv, inte att man tror det finns en Gud.


Hur tar din tro sig uttryck? Hur märks det att du är troende i det vardagliga livet?

- Inte alls, folk uppmärksammar mer avvikelser från normen som att undvika alkohol och kött. Men det är ju inte typiskt kristet. Sen är det norm att känna meningsfullhet och visa välvilja mot andra oavsett religion.

Hur ofta deltar du i organiserad verksamhet kopplat till din tro?

Anonym
#2. Publicerat 2021-11-17 av Anonym
Tack så mycket Alice ifall du har möjligheten att svara på 5 frågor till skulle jag vara mycket tacksam. :)

Hur ofta deltar du i organiserad verksamhet kopplat till din tro?

Hur stor betydelse har det att fler i din omgivning delar din tro? Har du flera i din omgivning som tillhör din tro?

Upplever du några svårigheter med att vara troende i ett sekulärt samhälle?

Är du öppen med din tro i sociala sammanhang? Till exempel på jobbet eller festen.

Har du blivit ifrågasatt för din religiösa tillhörighet? Hur upplevde och bemötte du det i så fall?

Hur ser du på andra trossystem/religioner/sekulära livsåskådningar som skiljer sig från den du har? Finns det någon som äger sanningen, den rätta tron?

Kan en religiös tro hjälpa människor att agera på ett gott sätt d v s moraliskt rätt?

Alice
#3. Publicerat 2021-11-17 av Alice
Hur ofta deltar du i organiserad verksamhet kopplat till din tro?

-Här inne 3 dar i veckan. Kyrkan varannan helg. Vänner ber för varann och chattar om bön dagligen.


Hur stor betydelse har det att fler i din omgivning delar din tro? Har du flera i din omgivning som tillhör din tro?

-Ingen privat betydelse, det är mitt privata samtal med Gud som är kärnan. Men att vara en del av en församling är viktigt enligt min religion, att också vara del av nåt större än en individ, så det är oerhört viktigt på det sättet.


Upplever du några svårigheter med att vara troende i ett sekulärt samhälle?

- Sällan men det inträffar att en auktoritet missförstått både evolutionen och religion och kan göra sig lustig och få folk att skratta exempelvis genom att säga:

"mutationer i mänskligt DNA är inte Guds vilja eller nåt sånt utan bara slump"

Vilket han såklart egentligen inte kan veta då ingen riktigt vet vad som är slump eller inte. Utan det är bara ett rent uttryck för förakt mot troende.


Är du öppen med din tro i sociala sammanhang? Till exempel på jobbet eller festen.

-Ja inga problem.


Har du blivit ifrågasatt för din religiösa tillhörighet? Hur upplevde och bemötte du

Alice
#4. Publicerat 2021-11-17 av Alice

Har du blivit ifrågasatt för din religiösa tillhörighet? Hur upplevde och bemötte du det i så fall?

-Det är bra att ifrågasätta, men ännu bättre att lyssna på svaret.

Få människor vill ha ett svar de vill bara ryta till och säga:

"Tror du på spagettimonstret också?!"

Mitt svar på frågan om spagettimonstret är nej


Hur ser du på andra trossystem/religioner/sekulära livsåskådningar som skiljer sig från den du har? Finns det någon som äger sanningen, den rätta tron?

- Det borde finnas en "rätt tro", liksom det borde finnas en rätt teori till alla atomers uppbyggnad exempelvis strängteorin. Men vi kommer aldrig få veta det eller kunna bevisa det. Vi klarar det bara genom att samtala och lyssna och lära av varandra. Det finns alltid något att lära av någon annan som tror annorlunda än mig oavsett religion eller ateism.


Anonym
#5. Publicerat 2021-11-17 av Anonym
Tack så jätte mycket Alice. :)
Anonym
#6. Publicerat 2021-11-17 av Anonym
Kanske var du egentligen nöjd med Alice svar? Du skrev att du skulle fråga en troende. Men det skadar säkert inte att få fler svar, tänker jag. Du väljer ju själv vad du vill använda. :)

Du skriver att du ”fått i uppgift”. Det gör att jag inte vet om du själv har något intresse av ämnet eller om du är ungefär som jag var, när jag gick teknisk linje på gymnasiet (det var på den tiden då det fortfarande hette ”linje” - stenåldern alltså) och kämpade mig igenom religionen, liksom historia och samhällskunskap och tyska, bara för att äntligen i fjärde årskursen få dregla över de tekniska ämnena hela dagarna. Men jag ska svara någorlunda utförligt oavsett vilket. Om inte annat så kan du nog få högre betyg om du inte bara har korta svar att redovisa utan också lite bakgrund och djupare analyser. :)

Vilken religion tillhör du?

Kristendom.

Vad tror du på?

Kristendomens absoluta kärna, som jag tror på, är detta, i tre punkter:

1. Det finns en enda gud (härefter kallad Gud, med stor bokstav), den som har skapat allt och som är livets själva ursprung. Gud är på ett sätt en person som vi kan ha gemenskap med men samtidigt så mycket större och mer ogripbar, liksom universum är ofattbart stort och fysikens lagar kan vara helt mind-boggling för en vanlig människa. Jag inte bara tror på Guds existens - jag fascineras av honom!

2. Gud har kommit till oss, genom Jesus Kristus. Det låter kanske inte så speciellt men för den människa som får grepp om vad det innebär är det ett totalt livsförvandlande faktum.
Människan har i alla tider sökt kontakt med det gudomliga (mer om det längre ner), driven av en känsla av att något fattas inom oss. Genom denne Jesus får vi äntligen kontakt, och det som fattas och som blivit fel i våra liv kan rättas till. Människan sitter fast i en negativ livsstil, med en enorm skuld både mot sig själv, sina medmänniskor, mot skapelsen och Skaparen, men Jesus går in och tar vår skuld på sig själv. Han köper oss fria. Hur detta går till kan vara svårt att förstå med förnuftet: Jesus betalar med sitt eget liv, sitt blod. När han (helt orättvist) blir anklagad för att vara en förbrytare och dömd till döden, försvarar han sig inte utan låter sig bli dödad, upphängd av den romerska övermakten på ett träkors. Därmed bryts det ondas makt över oss. Detta tror jag på utan att riktigt kunna förstå det!

Forts...
Anonym
#7. Publicerat 2021-11-17 av Anonym
3. Det finns en framtid och ett hopp! Jesus dog inte bara, han uppstod från döden och lever sedan dess i evighet. I detta finns ett löfte till oss som tror: Vi ska också uppstå från döden och leva i evighet. Och vi ska då vara tillsammans med honom, i en helt nyskapad värld där allt det onda vi ser i världen idag och har sett genom historien - all människans ondska och allt som gått snett - är utraderat.

Hur kommer det sig att du tillhör just den här religionen?

Jag fick tron på Jesus med mig från barndomen genom en troende mamma. Men detta är inte hela sanningen. Den tron hade väldigt liten inverkan på mitt liv. Det var mest att jag höll det jag fått lära mig som sant. Fakta, alltså. Ja, Gud finns. Ja, Jesus är vår frälsare. Och så vidare. Som vad som helst man läser i en faktabok.

Det som fick avgörande betydelse var en omtumlande upplevelse när jag var 22 år, som jag inte kan beskriva som något annat än ett personligt MÖTE med Jesus. Sedan dess finns han hos mig på ett helt annat sätt än barndomens tro gav upphov till. Jag ser honom inte med mina ögon, men i vissa kritiska perioder i livet har det varit snudd på. Därför är jag kvar i denna religion - som jag föredrar att kalla ”relation”, för det är vad det är. (Men ämnet är ju Religionskunskap, så jag köper det begreppet nu. :)

Vilken betydelse har tron i ditt liv?

Jag kan hålla med Alice om att det inte är tron i sig som har betydelse, utan just detta att ha gemenskap med Gud. Att han är nära mig, ser mig, älskar mig även när jag har svårt att göra det själv. Det ger mig inre ro och hopp om livet - och evigheten. Jag har drabbats av stora bakslag i livet, inte minst ett kraschat äktenskap och sjukdomar som tvingat mig bort från yrkeslivet och hotar att förkorta livet. Men hur illa det än varit, och även om jag kan känna mig uppgiven ibland, så faller jag aldrig igenom.

En händelse på det som blev mitt sista jobb kan illustrera detta. Jag hade haft problem en längre tid, både med min dotters skolgång, en sjuk mamma och min egen sjukdom. Mycket frånvaro blev det. Nu satt jag i enrum med chefen och jag hade just lämnat en uppdatering om det pressade läget. Uppenbart berörd sa han då: ”Jag förstår inte hur du orkar!”
Nej, jag förstod det knappt själv. Jag sa bara, lite lamt, att det nog hade något med Gud att göra…
Anonym
#8. Publicerat 2021-11-17 av Anonym
Hur tar din tro sig uttryck? Hur märks det att du är troende i det vardagliga livet?

Vem som helst kan göra goda gärningar, så att jag försöker göra så mycket gott jag kan är knappast utmärkande, även om det är vad Jesus uppmanar oss till. Det är alltså den ena sidan av det liv jag lever som kristen. Det som märks mest lär vara hur jag försöker sprida tron genom det jag skriver: Jag har bland annat gjort en hemsida för sökare (livetsmening.se) och gett ut ett par böcker. Tron kan också komma upp i personliga samtal, men då försöker jag alltid känna in om det finns en öppning för det. Alla människor vill inte prata om sånt, och Gud tränger sig inte på.

En annan sak är att jag litar på att Gud ska lösa kniviga situationer. Jag gör förstås alltid själv det jag kan, men när jag inte kommer längre då väntar jag på att han ska agera istället, som han har lovat i Bibeln. Och det gör han! Jag skulle kunna berätta om massor av händelser där jag sett att tron fungerar - dvs, att den Gud jag tror på verkligen finns där.
Men sånt här märks förstås bara för omgivningen ifall jag berättar om det.

Hur ofta deltar du i organiserad verksamhet kopplat till din tro?

Innan jag fick förhinder deltog jag i gudstjänster i stort sett varje söndag. Därutöver kunde det bli ytterligare en eller ett par tillfällen per vecka med saker som hemgrupper (samtal, bön och bibelstudier) och bönemöten.
Men detta var alltså bara det ”organiserade”. För mig som kristen är så att säga ”varje dag söndag”. Gud kan ”organisera” vad som helst, när som helst för mig. Ha stöttande, nattliga samtal med någon som är deprimerad t.ex. Eller hjälpa en granne med något handgripligt. Allt sånt hör också till ”verksamheten” för mig som kristen.
Anonym
#9. Publicerat 2021-11-17 av Anonym
Hur stor betydelse har det att fler i din omgivning delar din tro? Har du flera i din omgivning som tillhör din tro?

Det har stor betydelse. Att dela världsbild och upplevelser med andra människor är viktigt för alla, oavsett om det handlar om religion eller något annat. Människan är ett ”flockdjur” - det gäller oss kristna också. Att vara ensam om tron är tungt. Man är i bästa fall missförstådd och inte riktigt med i gemenskapen. I värsta fall hånad och utfryst. (Ännu värre i länder där kristna blir handgripligen förföljda och slaktade.)
Personligen har jag få med samma tro i min närhet. Men det är nog det vanliga i ett av världens mest sekulariserade länder…

Upplever du några svårigheter med att vara troende i ett sekulärt samhälle?

Jag har redan berört den rent känslomässiga svårigheten med att vara den som avviker i en grupp, t.ex på jobbet. Att alltid gå med den känslan, för att hela samhället tror på något annat, är förstås ännu värre. Det gör också ont inombords att se så mycket ont hända i samhället och veta att man sitter med lösningen - Jesus - men den lösningen vill ingen veta av.
Några konkreta svårigheter, som att inte få ett visst jobb pga tron, har inte hänt mig personligen. Men jag vet att det förekommer. Dessutom ser vi ett ökat hot mot kyrkor och kristna, och det har redan skett attacker. Så, direkt förföljelse är något jag räknar med att det blir mer av även i Sverige. Det är inte roligt, men Jesus har sagt att det skulle bli så, så jag är inte förvånad.

Är du öppen med din tro i sociala sammanhang? Till exempel på jobbet eller festen.

Ja, om jag upplever att det finns en ömsesidig öppenhet. Jag vill som sagt inte pressa min tro på någon. Jag är själv till min personlighet lite tillbakadragen och tar inte stor plats i sociala sammanhang. Det gör att jag oftast inte tar initiativ till att tala om tron. Men om jag får en fråga eller om det på något sätt naturligt glider in på det planet, då kan jag samtala öppet i timmar.
Anonym
#10. Publicerat 2021-11-17 av Anonym
Har du blivit ifrågasatt för din religiösa tillhörighet? Hur upplevde och bemötte du det i så fall?

Absolut! Jag kan berätta om en händelse: Efter att jag haft det där första mötet med Jesus ville jag berätta om det på jobbet - men på mitt sätt då. Det blev så att jag gjorde en utskrift på ett A4 och satte upp vid min arbetsplats i kontrorslandskapet. ”New life in Jesus!” skrev jag. Det tog bara några minuter innan en kollega, som fram tills dess varit hur trevlig som helst, ställde sig och började ösa hink efter hink av verbal dynga över mig för min nyfunna tro. I minst 20 minuter höll han på och hånade mig innan han till slut gick.
Jag svarade inte så mycket - jag fick knappt någon chans. Men när han gått insåg jag att jag kände mig enormt upprymd och rent av glad. Det var märkligt - jag som blivit utsatt för mobbning varenda dag i hela grundskolan, och som mått så dåligt av det, jag var nu bara glad. Sen kom jag ihåg att jag läst något i Bibeln som kunde passa in. Jesus sa, ungefär: ”När människor hånar er och ljuger om er och är allmänt dryga, då kan ni vara sjukt lyckliga! För de gjorde likadant mot de gamla profeterna, och er lön blir stor i himlen.”

Det har hänt en del annat av liknande slag, men nu blir det mest i diskussioner på nätet som detta hat och hån kommer fram. Men det gäller ju många människor, även i andra känsliga frågor.

Hur ser du på andra trossystem/religioner/sekulära livsåskådningar som skiljer sig från den du har? Finns det någon som äger sanningen, den rätta tron?

Som jag nämnde ovan tror jag att de olika religionerna har växt fram som ett resultat av människors sökande i det andliga. Att religionerna ser så olika ut beror då framför allt på att våra kulturer är så olika, tänker jag. Även sekulär livsåskådning innehåller element av ren tro. Den som säger sig vara ateist måste TRO på t.ex. att liv är något som alls kan uppstå av sig självt (något vi alltså inte vet). Ingen människa är utan tro.

Finns det då en rätt tro? Javisst. Jag håller med Alice om att alla har något att bidra med i ett sökande efter sanningen, någon pusselbit. Men det som skiljer kristendomen från allt annat är just detta att Gud själv har kommit till oss - och därmed också Sanningen, med stort S. Det betyder inte att allt är solklart. Bibeln ger inte alla svar i svart på vitt. Det verkar som om Gud vill att vi ska få söka oss fram även där, i ”brottningskamper” med bibelord, som det kan upplevas som ibland, och i våra samtal med varandra (som kan bli ganska hetsiga). Men Jesus kallar sig själv just Sanningen (”Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig”) så blir svårt för mig som kristen att hävda något annat.

Forts...
Mondeo säger: ”Så skall Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara edra hjärtan och edra tankar, i Kristus Jesus.”
Skriv Skriv här Skriv i megafonen