Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2021-11-15 av Anonym.
Ledljusen, för att kunna veta om något är rätt eller fel
Det finns ledljus som man kan använda sig av för att veta om någonting kommer ifrån Gud eller inte.
De bör finnas samtidigt, tillsammans.

1. Det skrivna ordet, Bibeln.

2. Vad Guds Ande talar i det inre, i hjärtats djup, i den pånyttfödda anden.

3. Ifall det finns frid som består.

Man kan förstås också alltid tala med kristna som man har förtroende för. Men sedan bör man gå tillbaka till de ledljus vi har fått från Bibelns ord, och själva pröva sakens sanning.

Om ett av ledljusen inte stämmer, så brukar det vara något som fattas, och man bör söka vidare var och vad det är. Och kanske vänta med ett viktigt beslut.

När det krockar och ledljusen inte synkar:

- Om t.ex. Bibelns ord verkar klar och tydlig över en viss sak, och man upplever att Guds Ande sanktionerat något, men man har ingen varaktig frid när man beslutar sig...då kan man behöva pröva mera vad som orsakar bristen på friden.
Har man feltolkat Bibelns ord?
Har man hört fel om vad Anden säger?
Har man något i själen som behöver bearbetas eller helas för att friden ska finnas? Har man fruktan för något t.ex.?

- Om t.ex. upplevelsen av Guds Andes ledning känns stark och klar, samt friden finns, men Bibelns ord säger något annat...då kan man behöva söka vidare i vad Bibelns ord menar i betydelsen, och var friden kommer ifrån.
Har Bibelns ord en djupare mening än den bokstavliga?
Är det frid från Guds Ande, eller är det frid utifrån att en egen vilja ska ske, i ett beslut man vill se?

- Om t.ex. Bibelns ord ger en ledning tillsammans med en frid man tycker består, men man känner maningar om att ändå inte fatta ett visst beslut...då kan man behöva söka vidare i varför man känner att hinder finns.
Varnar Guds Ande för något som man bara själv vill och tycker att man ser är rätt i Bibelns ord?
Har man feltolkat Bibelns ord?
Är friden från Anden, eller bara över ett viljebeslut man vill göra?

Friden från Guds Ande är den som kommer att finnas djupast och längst, och även igenom prövningar och svårigheter. Den går det alltid att gå tillbaka till, och vila i.
Den svajar inte hit och dit, likt människan vilja och tankar.

"Ditt ord är mina fötter lykta och ett ljus på min stig."

"Han (Hjälparen) ska påminna er om allt jag har sagt."

"Min frid ger jag er. Inte den som världen ger."

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2021-11-15 av Anonym
Ända tills Jesus återkommer så kan mörkret försöka att göra allt för att få oss att tappa fotfästet och vår tro.

Mörkrets inflytande kan yttra sig i:

- Ångest. Ofta utan verkliga skäl. Mer som tillstånd, och svårt att se orsak till.

- Ångest med skäl, när djävulen pekar på gamla synder och misstag och anklagar genom att dra upp gamla oförrätter och brister.

- Fruktan. Orationell fruktan för saker. Fruktan som blir hinder och stoppar det som man tror att Gud vill göra.

- Förvirring. Man känner att man nästan tappar fotfästet, och kanske ifrågasätter det man egentligen vet och känner. Man börjar undra och tvivla på vad som är sant och verkligt. Man kör över den inre rösten från Gud, och allt känns "konstigt". Man blir lättmanipulerad och lättpåverkad utifrån.

Tankebyggnader kan resa sig upp emot Gud, och emot Guds vilja. Om man lever i bön och även ber om förbön så behöver inte tankebyggnader bli till stora stoppklossar. Men man kan ibland behöva hjälp att börja nysta i saker och att förstå orsak och verkan.
MrAmour
#2. Publicerat 2022-01-02 av MrAmour
Jesus är vårt ledljus - han är vägen, sanningen och livet.
I förtröstan kan vi vila hos Gud.
Bergspredikan - saligprisningarna (framförallt Matteus kapitel 5 vers 1 - 16)
Anonym
#3. Publicerat 2022-01-03 av Anonym
Jesus är vårt ledljus - han är vägen, sanningen och livet.
I förtröstan kan vi vila hos Gud.
Bergspredikan - saligprisningarna (framförallt Matteus kapitel 5 vers 1 - 16)
Ja, och Jesus är personligen de tre ledljus jag räknade upp:

Jesus = Ordet (Guds Ord Bibeln)

Jesus = Kristi Ande (Hjälparen)

Jesus = Fridsfursten (frid genom Kristi Ande)
Anonym
#4. Publicerat 2022-01-03 av Anonym
Bra tips om vägledning. Jag skulle också säga att vi i många fall har stor nytta av praktiska saker som förnuft och förstånd och att prata med och jämföra med andra kristnas erfarenheter och tips.
Men ibland kan dessa mera jordnära verktyg vara till liten hjälp eller t o m leda åt fel håll.
För den som är ganska ny i läsning och kunskap,så är ordet lite svårt att alltid förstå,men svaren finns ändå där eller en referensram om vad Guds generella väg och vilja är.
Däremot kan Gud leda även en novis genom ordet om man ber om det.
Att alltför ivrigt vilja höra en inre röst eller tilltal kan öppna upp för andra röster som vill leda oss fel
Då är friden och ordet den referens vi har att veta vad som är från Gud eller inte
Anonym
#5. Publicerat 2022-01-03 av Anonym
Bra tips om vägledning. Jag skulle också säga att vi i många fall har stor nytta av praktiska saker som förnuft och förstånd och att prata med och jämföra med andra kristnas erfarenheter och tips.
Men ibland kan dessa mera jordnära verktyg vara till liten hjälp eller t o m leda åt fel håll.
För den som är ganska ny i läsning och kunskap,så är ordet lite svårt att alltid förstå,men svaren finns ändå där eller en referensram om vad Guds generella väg och vilja är.
Däremot kan Gud leda även en novis genom ordet om man ber om det.
Att alltför ivrigt vilja höra en inre röst eller tilltal kan öppna upp för andra röster som vill leda oss fel
Då är friden och ordet den referens vi har att veta vad som är från Gud eller inte
Ja, det finns en fara med att alltid styras av vad man "känner", för det kan krocka med Ordet och den frid som består alla prövningar.
Jag har märkt att kristna kan blanda ihop ledningen från Gud med en frid som bottnar i en egen glädje i att få göra något man själv vill. Där måste Ordet då visa vägen. Likaså att friden finns kvar längre än impulsen att göra något man vill.
Känslostyrt "svärmeri" kan bli ett problem, där en underbar känsla finns som högsta önskan istället för "tråkig" efterföljelse och t.ex. uppoffrande gärningar.
Nyandlgheten är t.ex. ett enda stort smörgåsbord av kittlande andlighet, där man plockar de russin man vill ur kakan. Ingen pratar om synd och en Frälsare som har lärjungar som dött bort ifrån sig själva.
Roffe
#6. Publicerat 2022-01-05 av Roffe
Ja, det finns en fara med att alltid styras av vad man "känner", för det kan krocka med Ordet och den frid som består alla prövningar.
Jag har märkt att kristna kan blanda ihop ledningen från Gud med en frid som bottnar i en egen glädje i att få göra något man själv vill. Där måste Ordet då visa vägen. Likaså att friden finns kvar längre än impulsen att göra något man vill.
Känslostyrt "svärmeri" kan bli ett problem, där en underbar känsla finns som högsta önskan istället för "tråkig" efterföljelse och t.ex. uppoffrande gärningar.
Nyandlgheten är t.ex. ett enda stort smörgåsbord av kittlande andlighet, där man plockar de russin man vill ur kakan. Ingen pratar om synd och en Frälsare som har lärjungar som dött bort ifrån sig själva.
Huldah
#7. Publicerat 2022-01-15 av Huldah
Det finns ledljus som man kan använda sig av för att veta om någonting kommer ifrån Gud eller inte.
De bör finnas samtidigt, tillsammans.

1. Det skrivna ordet, Bibeln.

2. Vad Guds Ande talar i det inre, i hjärtats djup, i den pånyttfödda anden.

3. Ifall det finns frid som består.

Man kan förstås också alltid tala med kristna som man har förtroende för. Men sedan bör man gå tillbaka till de ledljus vi har fått från Bibelns ord, och själva pröva sakens sanning.

Om ett av ledljusen inte stämmer, så brukar det vara något som fattas, och man bör söka vidare var och vad det är. Och kanske vänta med ett viktigt beslut.

När det krockar och ledljusen inte synkar:

- Om t.ex. Bibelns ord verkar klar och tydlig över en viss sak, och man upplever att Guds Ande sanktionerat något, men man har ingen varaktig frid när man beslutar sig...då kan man behöva pröva mera vad som orsakar bristen på friden.
Har man feltolkat Bibelns ord?
Har man hört fel om vad Anden säger?
Har man något i själen som behöver bearbetas eller helas för att friden ska finnas? Har man fruktan för något t.ex.?

- Om t.ex. upplevelsen av Guds Andes ledning känns stark och klar, samt friden finns, men Bibelns ord säger något annat...då kan man behöva söka vidare i vad Bibelns ord menar i betydelsen, och var friden kommer ifrån.
Har Bibelns ord en djupare mening än den bokstavliga?
Är det frid från Guds Ande, eller är det frid utifrån att en egen vilja ska ske, i ett beslut man vill se?

- Om t.ex. Bibelns ord ger en ledning tillsammans med en frid man tycker består, men man känner maningar om att ändå inte fatta ett visst beslut...då kan man behöva söka vidare i varför man känner att hinder finns.
Varnar Guds Ande för något som man bara själv vill och tycker att man ser är rätt i Bibelns ord?
Har man feltolkat Bibelns ord?
Är friden från Anden, eller bara över ett viljebeslut man vill göra?

Friden från Guds Ande är den som kommer att finnas djupast och längst, och även igenom prövningar och svårigheter. Den går det alltid att gå tillbaka till, och vila i.
Den svajar inte hit och dit, likt människan vilja och tankar.

"Ditt ord är mina fötter lykta och ett ljus på min stig."

"Han (Hjälparen) ska påminna er om allt jag har sagt."

"Min frid ger jag er. Inte den som världen ger."
Tycker du är inne på rätt spår!
Roffe
#8. Publicerat 2022-01-16 av Roffe

Från Sverige till Himlen - Mormoner

Anna Lindman Barsk ger sig återigen ut i det andliga Sverige för att möta människor som tror, människor som låter en religion styra deras liv. Sverige är ett av världens mest sekulariserade länder, ändå är intresset för andlighet stort. Varför söker och längtar så många människor fortfarande i vår moderna tid efter en tro? Anna Lindman Barsk ska dela några av dessa människors liv och delta i deras ritualer och möter människan bakom tron.
https://www.youtube.com/watch?v=EkN6N5dl2FI
Anonym
#9. Publicerat 2022-01-17 av Anonym

Från Sverige till Himlen - Mormoner

Anna Lindman Barsk ger sig återigen ut i det andliga Sverige för att möta människor som tror, människor som låter en religion styra deras liv. Sverige är ett av världens mest sekulariserade länder, ändå är intresset för andlighet stort. Varför söker och längtar så många människor fortfarande i vår moderna tid efter en tro? Anna Lindman Barsk ska dela några av dessa människors liv och delta i deras ritualer och möter människan bakom tron.
https://www.youtube.com/watch?v=EkN6N5dl2FI
Hur tänker du att videon hör ihop med ämnet, om ledljusen..?
Roffe
#10. Publicerat 2022-01-20 av Roffe
Hur tänker du att videon hör ihop med ämnet, om ledljusen..?
Nej, det var inte så mycket som stämde överens med ledljusen.
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen