Sommarsol säger: " Herrens ögon överfar hela jorden, för att han med sin kraft ska bistå dem som med sina hjärtan ger sig hän åt honom "
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Tillit
Skapat 2021-09-15 av Tillit, man, 59 år, Stockholms län.
Är förlåtelsen villkorad?
Från Herrens bön:

"Och förlåt oss våra skulder, så som vi förlåter dem som står i skuld till oss."

Sen fortsätter Jesus:

"För om ni förlåter människorna deras överträdelser, ska er himmelske Far också förlåta er. Men om ni inte förlåter människorna, ska inte heller er Far förlåta era överträdelser."

Det kan tyckas som att vår förlåtelse därmed blir en "belöning" för att vi själva förlåter. Men är det så? Kan vi förlåta alla oförrätter som begåtts mot oss om vi inte själva först verkligen har upplevt den fullständiga förlåtelsen som Gud gjorde det möjligt för oss att få genom det största offer han kunde göra när Sonen blev gjord till synd, I vårt ställe?

Jag skriver det här då jag just nu står i en kluven och svår situation, då min dotter nu som ung vuxen hat tagit avstånd från tron och sätter upp en pjäs som handlar om just en sån uppgörelse. Kluvenheten kommer av att å ena sidan kunna visa min (sanna) kärlek till henne och även kunna ge henne uppmuntran för den fantastiska skådespelare hon är, samtidigt som hon med sin pjäs trampar på det mest grundläggande his min älskade Far, hans förlåtelse.

Synopsis:
Eva är en djupt troende kristen. Hon har haft sex och blivit med barn och gör abort i hemlighet.
Nu söker hon tröst hos Gud.
Men han är upptagen med sin förlåtelseshow. Han avbryts hela tiden av Evas kamp över sig själv och sin tro.
När han inser att Eva syndat, förskjuter han henne.
Då lämnar Eva Gud.


Min yngste son (som är arton) sa att han vet inte om han bryr sig att gå för han gillar inte när nån dansar med djävulen.

Men den "lyxen" har liksom inte jag eftersom att om jag tar avstånd från det hon gör så tar jag indirekt också avstånd från henne. Kärleken är, för att återgå till ursprungsfrågan, inte villkorad, men hur ska vi tolka Jesu villkor eftersom det till synes blir ett moment 22.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2021-09-15 av Anonym
Jag tänker bara lite kort på meningen: "När han inser att Eva syndat, förskjuter han henne"..där lurar hon publiken ;-)

Där måste du säga henne att hon begår ett fundamentalt fel..säg att hon måste skriva om manuset för Gud förskjuter inte människan, inte ens när denne syndar.. Gud väntar, och väntar, och väntar.. men han lämnar aldrig.
Plocka fram förlorade sonen i Bibeln och visa att Gud t.o.m. söker den som syndat och lämnat.
Ja människan lämnar Gud, som hon skriver att hon gjort, men Gud lämnar aldrig... tycker jag mig uppleva.

Och sedan detta med förlåtelsen, den är inte villkorad eftersom Jesu förlåtelse på korset är gratis.
Och den förlåtelsen öppnar den sedan länge stängda vägen till Gud...för alla människor. Förlåten brast.

När vi tagit emot den grunden, förlåtelsen, börjar vandringen i det nya livet, vandringen är en vandring i Jesu fotspår, helgelsen, och i den vandringen blir det synligt att vi ska handla som Jesus handlat för att nå den helgelse som ger oss rättfärdighetens klädnad.. frälsningen tappar vi aldrig som människor, däremot kan Gudsgemenskapen blekna och kallna i vandringen när vi inte förlåter.. men det hänger inte på Guds vilja utan på vår egovilja..
dvs återigen är det männskan som lämnar Gud...men Gud lämnar aldrig även om hans förlåtelse under vandringen hämmas av människans ovilja att förlåta

Tror jag...
Anonym
#2. Publicerat 2021-09-15 av Anonym
Jag tror att vi måste förlåta, för den som vägrar att förlåta sätter sig över Jesus och menar att en människa inte är värd förlåtelse pga sina gärningar. "Jesu blod förlåter mig, trots allt vad jag har gjort, men det någon gjort mot mig är oförlåtligt." Och då hamnar vi i sitsen att vi själva sätter oss i samma ställe. Jesu förlåtelse finns då inte för alla, utan bara för vissa gärningar. Och alla är inte värdiga förlåtelsen.
Vi har nedgraderat Jesu försoningsverk.

Men jag tror att Gud vet precis allt, och ser djupet av våra hjärtan..hur motiven är, vilka försvaren är, vilka såren är, vad som behöver helas först.
Oförlåtelse går hand i hand med bitterhet och självömkan, och med högmod också. Man ställer sig över den man inte förlåter.
Därför så ser inte den som går med oförlåtelse den egna synden med den. Oförlåtelse har ju med viljan att ha rätten att bära ilska och hämndkänslor mot en annan människa, eller mot Gud själv. Och den viljan vill inte se ödmjukhet och bekännelse av egen synd. Fokus är på andras synd, eller Guds felaktiga handlanden.
Här kan det behövas förbönshjälp.

Gud lämnar inte oss. Det är människan som går bort från Gud.
Han lämnade inte heller Adam och Eva, men han lät de ord han sagt till dem vara sanna.
Gud är, trots allt, helig.
Att med pjäsen vilja visa att Gud sviker människorna blir ju sorgligt..eftersom det inte är sanningen. Och att med det ha rätten att svika Gud tillbaka, blir en dubbelvolt bakåt.

Man måste inte stötta och älska allt som andra man älskar gör. Men man älskar alltid, trots det andra gör.
Alice
#3. Publicerat 2021-09-15 av Alice
Från Herrens bön:

"Och förlåt oss våra skulder, så som vi förlåter dem som står i skuld till oss."

Sen fortsätter Jesus:

"För om ni förlåter människorna deras överträdelser, ska er himmelske Far också förlåta er. Men om ni inte förlåter människorna, ska inte heller er Far förlåta era överträdelser."

Det kan tyckas som att vår förlåtelse därmed blir en "belöning" för att vi själva förlåter. Men är det så? Kan vi förlåta alla oförrätter som begåtts mot oss om vi inte själva först verkligen har upplevt den fullständiga förlåtelsen som Gud gjorde det möjligt för oss att få genom det största offer han kunde göra när Sonen blev gjord till synd, I vårt ställe?

Jag skriver det här då jag just nu står i en kluven och svår situation, då min dotter nu som ung vuxen hat tagit avstånd från tron och sätter upp en pjäs som handlar om just en sån uppgörelse. Kluvenheten kommer av att å ena sidan kunna visa min (sanna) kärlek till henne och även kunna ge henne uppmuntran för den fantastiska skådespelare hon är, samtidigt som hon med sin pjäs trampar på det mest grundläggande his min älskade Far, hans förlåtelse.

Synopsis:
Eva är en djupt troende kristen. Hon har haft sex och blivit med barn och gör abort i hemlighet.
Nu söker hon tröst hos Gud.
Men han är upptagen med sin förlåtelseshow. Han avbryts hela tiden av Evas kamp över sig själv och sin tro.
När han inser att Eva syndat, förskjuter han henne.
Då lämnar Eva Gud.


Min yngste son (som är arton) sa att han vet inte om han bryr sig att gå för han gillar inte när nån dansar med djävulen.

Men den "lyxen" har liksom inte jag eftersom att om jag tar avstånd från det hon gör så tar jag indirekt också avstånd från henne. Kärleken är, för att återgå till ursprungsfrågan, inte villkorad, men hur ska vi tolka Jesu villkor eftersom det till synes blir ett moment 22.
Det låter som en väldigt harmlös och enkel handling.
Typ "Gud blir sur och drar, då drar jag också".
Ingen djupt troende kan ta det på allvar annat än som en symbolisk handling för ens konflikt och uppgörelse med Gud.

Många som lämnat sin tro kan känna igen sig i en bitter tråkig Gud med regler bara för reglernas egen skull, bara för att härska och domdera och hota med att fråntas möjligheten till evigt liv när det inte passar.
Ingen vill hänga med en sådan butterkvist till Gudom.

Du kan gått gå dit och ta del av hennes åsikter.
Det skadar ingen.
Anonym
#4. Publicerat 2021-09-15 av Anonym
De som vinklar villkoren till att det blir orimligt har nog skepsism och kritik mot Gud på flera andra områden.
Gud är an kärleksfull Far och en rättvis domare.
Eftrsom synden egentligen är att tjäna djävulen vilket vi glö.mer ofta är den rättvisa konsekvensen qtt han som är ond får mera tillträde till vårt liv.
Men Gud som är god har gett oss möjlighet till förlåtelse,försoning och att vi är friköpta från världen,synden och det förflutna och är kallade in till något nytt.
Det är småaktigt att inte ge vidare det som vi fått som gåva(förlåtelsen)
Men självklart kan det vara svårt om oförrätten mot oss är stor och större än det vi gjorde. Här kan vi inte bedöma som barn och millimeterrättvisa
Även om Gud förlåter oss,så ger vår oförlåtelse mot andra fienden laglig rätt att plåga oss och vi blir dåliga vittnen för Jesus om vi lever på ett annat sätt(själviskt) än vad Han visade
Tillit
#5. Publicerat 2021-09-15 av Tillit
Jag tror att vi måste förlåta, för den som vägrar att förlåta sätter sig över Jesus och menar att en människa inte är värd förlåtelse pga sina gärningar. "Jesu blod förlåter mig, trots allt vad jag har gjort, men det någon gjort mot mig är oförlåtligt." Och då hamnar vi i sitsen att vi själva sätter oss i samma ställe. Jesu förlåtelse finns då inte för alla, utan bara för vissa gärningar. Och alla är inte värdiga förlåtelsen.
Vi har nedgraderat Jesu försoningsverk.
...

Här kan det behövas förbönshjälp.

Gud lämnar inte oss. Det är människan som går bort från Gud.
Han lämnade inte heller Adam och Eva, men han lät de ord han sagt till dem vara sanna.
Gud är, trots allt, helig.
Att med pjäsen vilja visa att Gud sviker människorna blir ju sorgligt..eftersom det inte är sanningen. Och att med det ha rätten att svika Gud tillbaka, blir en dubbelvolt bakåt.

Man måste inte stötta och älska allt som andra man älskar gör. Men man älskar alltid, trots det andra gör.
Ja, med min fråga menade jag mer vad som kommer först. Jag tror nämligen att det är omöjligt att förlåta utan att först ha fått erfara och även förstå Guds enorma förlåtelse när vi fått förståelse för vad han egentligen gjort när han stryker ett streck över våra synder och gjort oss heliga. Liknelsen om den orättfige tjänaren är ett bra svar på frågan:

Matteus 18:21 och framåt...
Då kom Petrus fram och frågade Jesus: "Herre, hur många gånger ska min broder kunna synda mot mig och få min förlåtelse? Upp till sju gånger?" 22 Jesus sade till honom: "Jag säger dig: Inte sju gånger utan sjuttio gånger sju. 23 Därför är himmelriket som en kung som ville ha redovisning av sina tjänare. 24 När han började granskningen, förde man fram till honom en som var skyldig tio tusen talenter. 25 Eftersom han inte kunde betala, befallde hans herre att han och hans hustru och barn och allt han ägde skulle säljas för att betala skulden. 26 Tjänaren föll ner för honom och vädjade: Ha tålamod med mig, så ska jag betala tillbaka allt till dig! 27 Då förbarmade sig tjänarens herre över honom och lät honom gå och efterskänkte hans skuld. 28 Men när tjänaren kom ut, mötte han en av sina medtjänare som var skyldig honom hundra denarer. Han tog fast honom och började strypa honom och sade: Betala vad du är skyldig! 29 Hans medtjänare föll då ner och bad honom: Ha tålamod med mig, så ska jag betala dig. 30 Men han ville inte, utan gick och satte honom i fängelse tills han hade betalat vad han var skyldig.

Ja, det är bara att läsa vidare. Tio tusen talenter är en förmögenhet, då en talent är ungefär en dagslön. Så räkna vad en arbetare tjänar på fyrtio år så är det vad han efterskänkte.
Tillit
#6. Publicerat 2021-09-15 av Tillit
Det låter som en väldigt harmlös och enkel handling.
Typ "Gud blir sur och drar, då drar jag också".
Ingen djupt troende kan ta det på allvar annat än som en symbolisk handling för ens konflikt och uppgörelse med Gud.

Många som lämnat sin tro kan känna igen sig i en bitter tråkig Gud med regler bara för reglernas egen skull, bara för att härska och domdera och hota med att fråntas möjligheten till evigt liv när det inte passar.
Ingen vill hänga med en sådan butterkvist till Gudom

Du kan gått gå dit och ta del av hennes åsikter.
Det skadar ingen.
Nä det skadar Ingen och jag personligen har inga problem. Jag VILL gå och kan ta vad som helst, speciellt från mitt eget barn. Men då jag använde lite av Vingens råd ovan (men bad henne förstås inte att skriva om manuset), så blev ändå följden att min dotter inte vill att jag är där, med motivering att hon då riskerar att bli sig själv och träda ur rollen hon ska spela. Så jag respekterar hennes önskan att inte närvara vid just denna föreställning.

Du skriver "åsikter". Det är just det jag inte kan se det som. Det är verkligen inte samma sak som att ha olika politiska åsikter eller att någon gillar IPA men andra hatar det. När någon trampar på gudstron med en nidbild som förebild av Gud, så går det betydligt djupare än så. Speciellt när det kommer från någon som egentligen borde veta mycket bättre.
Tillit
#7. Publicerat 2021-09-15 av Tillit
Jag tänker bara lite kort på meningen: "När han inser att Eva syndat, förskjuter han henne"..där lurar hon publiken ;-)

Där måste du säga henne att hon begår ett fundamentalt fel..säg att hon måste skriva om manuset
Nä jag bad henne inte skriva om manuset, för det ser jag nog som en omöjlighet. Som du såg av mitt svar till Alice, så blev jag ändå "portad" på grund av min kluvenhet.

Jag inspirerades av ditt fina svar och skrev detta:

Men om det är okej att jag delar en reflektion? Ni har säkert stött och blött verket ur många synvinklar, både med kritik och lovord, så det klarar du nog, även från mig. Sen ska jag vara tyst.

Jag tänker bara lite kort på meningen: "När han inser att Eva syndat, förskjuter han henne"

Det är väl typ där som det "skär sig" för mig fatalt (vilket må vara din mening som konstnär att åstadkomma visserligen) för då är det inte längre Gud vi pratar om. En nidbild att trampa på utan egentlig relevans ens för den som mot förmodan inte tror på honom. Människor må ha förmedlat den bilden medvetet eller av misstag, men Gud förskjuter inte människan, inte ens när vi gör fel (syndar).... Gud väntar, och väntar, och väntar.. men han lämnar aldrig. Precis som en förälder (de flesta åtminstone) aldrig kan sluta att älska sitt barn även om barnet tar avstånd från honom/henne.
Tänker på den förlorade sonen i Bibeln hur pappan stod där och spanade över nejden varje dag. Och när han väl kom ville han inte ens lyssna på bekännelsen som sonen gått och plitat på under den ångestfyllda hemfärden "är jag välkommen???"

Ja människan lämnar Gud, som du skriver att Eva gjort, men Gud lämnar aldrig... Vi skulle alla lösas upp i molekyler om han lämnade oss för ett ögonblick. Oavsett vad vi tror om honom.

Ville i alla fall säga det. Hoppas att det var okej.

Du är så fin!
Alice
#8. Publicerat 2021-09-16 av Alice
Nä det skadar Ingen och jag personligen har inga problem. Jag VILL gå och kan ta vad som helst, speciellt från mitt eget barn...
...
Du skriver "åsikter". Det är just det jag inte kan se det som. Det är verkligen inte samma sak som att ha olika politiska åsikter eller att någon gillar IPA men andra hatar det. När någon trampar på gudstron med en nidbild som förebild av Gud, så går det betydligt djupare än så. Speciellt när det kommer från någon som egentligen borde veta mycket bättre.
Det finns definitivt lika känsliga politiska åsikter. Jag har en vän som helt och hållet är emot skattesystemet, och tycker människor av helt fri vilja varje dag ska ta beslut att hjälpa fattiga och sjuka med almosor, med risken överhängande för att en del människor då dör.
Jag har andra vänner som är för att sälja heroin på Systembolaget öppet för vem som helst.
Det är vämjeliga åsikter enligt mig.
Ändå är de goda vänner.
Jag har en väninna som hånfullt fnyser inför sina egna barn om min Gudstro: "hon tror på Gud förstår du, andra tror på jultomten".
Min bästa väninna för övrigt.

Jag kanske tillhör en annan generation, men jag tycker det är bra att människor vågar såra med sin öppenhet och sina åsikter.
Det tvingar oss att tänka till:
"vad har hänt här? Hur kan man uppleva Gud sådär? Hur kan jag stötta henne?"
Kan det ligga något i att bli övergiven av Gud?
Ja om man exempelvis utfört en abort och själv inte kan se det felaktiga syndiga i handlingen, vad händer då?
Många kristna har periodsvis känt att Guds närvaro svikit eller ebbat ut och försvunnit.
Hur kan vi stötta dem?
Tillit
#9. Publicerat 2021-09-16 av Tillit
Det finns definitivt lika känsliga politiska åsikter.....
Jag kanske tillhör en annan generation, men jag tycker det är bra att människor vågar...
...
"vad har hänt här? Hur kan man uppleva Gud sådär? Hur kan jag stötta henne?"
Kan det ligga något i att bli övergiven av Gud?
Ja om man exempelvis utfört en abort och själv inte kan se det felaktiga syndiga i handlingen, vad händer då?
Många kristna har periodsvis känt att Guds närvaro svikit eller ebbat ut och försvunnit.
Hur kan vi stötta dem?
Jag vet inte om det är en generationsfråga. Har faktiskt svårt att tro det och om du menar att öppenheten är bättre nu, så är det ju snarare tvärt om i fallet som jag beskriver. Det är ju jag som gammal som tycker att man ska kunna vara öppen, men när de yngre anser sig ha rätt att vara hur öppen som helst med sitt fnysande och smutskastande, så är de inte beredda på att få sina åsikter ifrågasatta. Det är när vi talar om den "hårda" biten om du förlåter uttrycket. Ateisten eller agnostikern menar ofta på fullt allvara att "var och en får tro som man vill" men innebörden i det för dem är ofta med följdparentesen "eftersom Gud ändå inte finns" eller "eftersom man ändå inte kan veta" vilket är en precis lika stark tro/övertygelse som jag har på att Gud finns och att det går att veta. Det är något som jag ofta konfronterar ateisten eller agnostikern med och för det mesta så slutar ett sånt samtal med att vi är överens om att vi båda är lika "trångsynta" även om tidsandan anser sig vara vidsynt. För var och en blir inte "salig på sin tro" om någon av trossatserna faktiskt är sanna.

Dina senare frågor är en annan sak som förstås är ett kapitel för sig. Jag vill definitivt inte vara den som förmedlar en Gudsbild som inte stämmer och som gör att någon upplever att "Gud sviker" när det är gudsbilden och förståelsen av vem han är som svikit. Men det här är jättesvårt. När jag hör min ena bror som tagit rejält avstånd från Gud så verkar det som att vi inte ens har växkt upp i samma familj och i samma kyrkomiljö. Totalt skilda världar och det han beskyller mina föräldrar för utifrån sina upplevelser må visserligen vara rätt för honom, men jag kan omöjligt tro att det faktiskt är mamma och pappa som har gjort eller gett honom den bilden egentligen.

Det kan ju mycket väl vara så att min dotter har genomgått en abort och tror att vi som föräldrar skulle ta det helt annorlunda än vad vi verkligen skulle om så var fallet. Och istället för en verklig händelse i bearbetningen av detta så blir det bilden, rädslan, skammen osv osv som blir det "verkliga" som hänt och som sedan appliceras på Gud och hur han är, precis som den förlorade sonens ångest inför återbesöket med sin far. Men i den berättelsen så tog han ändå steget och fick se att mottagandet var ett helt annat än han förväntat sig. Till den äldre "rättfärdige" broderns förtret. Ja, den berättelsen har många bottnar.
Alice
#10. Publicerat 2021-09-16 av Alice
Jag vet inte om det är en generationsfråga... Det är ju jag som gammal som tycker att man ska kunna vara öppen, men när de yngre anser sig ha rätt att vara hur öppen som helst med sitt fnysande och smutskastande, så är de inte beredda på att få sina åsikter ifrågasatta. Det är när vi talar om den "hårda" biten om du förlåter uttrycket. Ateisten eller agnostikern menar ofta på fullt allvara att "var och en får tro som man vill" men innebörden i det för dem är ofta med följdparentesen "eftersom Gud ändå inte finns" eller "eftersom man ändå inte kan veta" vilket är en precis lika stark tro/övertygelse som jag har på att Gud finns och att det går att veta. Det är något som jag ofta konfronterar ateisten eller agnostikern med och för det mesta så slutar ett sånt samtal med att vi är överens om att vi båda är lika "trångsynta" även om tidsandan anser sig vara vidsynt. För var och en blir inte "salig på sin tro" om någon av trossatserna faktiskt är sanna.

... Jag vill definitivt inte vara den som förmedlar en Gudsbild som inte stämmer och som gör att någon upplever att "Gud sviker" när det är gudsbilden och förståelsen av vem han är som svikit. Men det här är jättesvårt...

Det kan ju mycket väl vara så att min dotter har genomgått en abort och tror att vi som föräldrar skulle ta det helt annorlunda än vad vi verkligen skulle om så var fallet. Och istället för en verklig händelse i bearbetningen av detta så blir det bilden, rädslan, skammen osv osv som blir det "verkliga" som hänt... Men i den berättelsen så tog han ändå steget och fick se att mottagandet var ett helt annat än han förväntat sig. Till den äldre "rättfärdige" broderns förtret. Ja, den berättelsen har många bottnar.
Var och en tror såklart som de tror för att vi tror sig veta sanningen.
Jag kan såklart veta att Gud finns, för jag har en relation med Jesus.
Men jag måste samtidigt förhålla mig till att en ateist saknar förmåga till denna relation, och det allra svåraste här är att acceptera att aldrig någonsin förstå detta.
Acceptera det vi hos nära och kära aldrig kommer kunna förstå måste vara det svåraste.
Att kunna veta att man har denna relation, medan andra har som en nästan omänskligt dålig förmåga att erfara andlighet.
Att leva med denna motsättning är svårt.

Problemet är inte om Gud förlåter eller väntar i oändlighet på oss att be om förlåtelse, problemet är om människan verkligen aldrig kommer tycka hon gjorde något fel.
Det är däri problemet ligger, särskilt ifråga om abort då vi människor har djupa föreställningar om vad som är rätt eller fel, där vi tycks vara orubbliga.
Är man då för evigt avstängd, förskjuten från Gud?
Sommarsol säger: " Herrens ögon överfar hela jorden, för att han med sin kraft ska bistå dem som med sina hjärtan ger sig hän åt honom "
Skriv Skriv här Skriv i megafonen