Rosie säger: Hej! Stå upp och var ljus! Låt Herren lysa genom dig! Ta ditt kors varje dag, i ödmjukhet och gudsfruktan! I kärlek: Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Politik och samfund > Diskussion

Anonym
Skapat 2021-08-16 av Anonym.
Efter valet 2022
På valnatten så kliar sig folket och stastvetarna i huvudet. Miljöpartiet åker inte ut som man hoppades eller fruktade. De verkar få 17%. Med ett nytt fanatiskt självförtroende så kräver de att alla bussar i linjetrafik ska vara eldrivna inom tre år. Inom samma tidsrymd så ska alla fordon i tätort vara fosilfria. Ny batterifabrik byggs i norra Sverige, samtidigt som LKAB fasar om till en koldioxidfri stålframställning. Energiexperter varnar för framtida elbrist. Ett rykte går på FB att Sverigevännerna tröttnat på den bristande parlamentariska demokratin och röstade på MP bara för att förkorta plågan för nationen. Låt svensken få det land som de önskar sig.

Svar på inlägg

MrIroni
#1. Publicerat 2021-08-16 av MrIroni
Jag undrar om du var allvarlig i det du skrev eller om det var på skämt?

I en allvarlig ton så förstår jag inte riktigt vad du vill komma? Att det skulle bli så mycket bättre/eller sämre om Mp fick 17% än vad de ligger nu, för det är ändå 83% som inte röstat på dem. Men lek med tanken att de skulle få 51% istället.

Att tätorter (om jag förstår dig rätt menas stadskärnor/centrum) ska vara fossilfria, eller som jag skulle tänka mig, helt bilfria har andra tankar. En människas frihet är väl viktigaste, och alla över ca 1 år kan gå (räknar med rullstol i att gå) och då borde det således vara mer rättvist att inte ha trafik inne i städerna. För bilismen tar väldigt stor plats och knuffar således undan för andra personer som inte har råd med bil. De som inte ens har råd med en bensinbil.

Sist så tycker jag även att de som använder el ska betala för vad det kostar, och kanske borde energi som används vara dyrare än den är idag för att få folk att använda den mest optimalt. Drar du ut tv, dator mm eller låter det vara på standby. Vi skulle klara elförsörjningen om vi hade velat. Jag gör av med 1980 kwh per år med två barn i hushållet, och då är det en villa. Det som drar mest är elcykel, kyl/frys och spis.
Anonym
#2. Publicerat 2021-08-17 av Anonym
Det som drar mest är att värma upp bostaden. Hade en räkning på 7610 kr i februari för några år sedan. Fjärrvärme är ju mysigt, särskilt om det ingår i hyran. Jag har bra koll på politik, och man får nog gå till år 1772 innan statskuppen för att hitta odugligare regering.Varför tror du sossarna tog bort Riksrätten år 1975 och samtidigt snöpte kungen? Feministisk snöskottning är bara början. Blir intressant att se en snöröjning vintertid utan dieselfordon. Det är inte bara effektskatten på effektiva elproducenter som ställer till problem. År 2022 så är det slut med mellanlagring från kärnkrafts industrin. Svensken röstar på politiska partier som medvetet bryter ner den trygghet som våra fäder byggt upp. Är vi för lata,är det därför som vi svenskar får så dåliga pensioner? Det svenska folket förtjänar faktiskt en regering där Miljöpartiet ger oss riktiga nödår.
MrIroni
#3. Publicerat 2021-08-17 av MrIroni
Det är viktigt med en budget att veta hur mycket pengar man har och hur mycket som går åt.
Sen är det hur varmt man vill ha i bostaden.

Jag bor i villa på 250 kvadratmeter. Så hade jag värmt upp med el hade det blivit därefter. Eftersom jag vintertid inte behöver alla rum så håller jag en värme på ca 15 grader i tex finrummet, sovrum på 18, kök och badrum 20 eftersom de innehåller fukt och att slippa få mögelproblem i konstruktionen ska dessa vara lite varmare.
Så sammanlagt gick det åt 1897 kwh el under år 2020 och 12 kubikmeter ved stjälpt mått (jag brukar budgetera med 15 kubikmeter eftersom det är olika kalla vintrar och 2200 kwh el).

Ingen bil, för det behöver jag inte. Bor på landsbygden, men eftersom det finns en lanthandel och arbetet är gångavstånd till så fungerar det än. Cykla till stan är det 16 km enkel resa.

Så det går åt ca 14 000:- per månad att allt ska rulla runt på min lön efter skatt 16 300:-

Jag har inte röstat på miljöpartiet, men fördelen jag ändå ser hos dem är att de vill att man ska betala för energiåtgången man gör av med. Tycker fortfarande det är orättvist att de som har råd att tex flyga eller äga en bil ska få rabatt för det.
Det andra jag kan tycka de har en bra uppfattning om är att ingen ska kunna sitta länge på samma post och vara språkrör/partiledare. Där har vi större problem med de på ytterkanterna, både vänsterpartiet och sverigedemokraterna har rätt lika agendor på det viset att de vill hitta en stark ledare. Jag tror det vore bättre att folket får bestämma hur det ska vara.

Angående riksrätten så har vi en grundlag som säger att högsta domstolen ska ta detta ansvaret. Då måste vi ändra i en grundlag först och det går enbart om det blir en majoritetsröstning mellan två val. Annars är jag inte insatt i den delen.
sestir
#4. Publicerat 2022-02-03 av sestir
Ingen bil, för det behöver jag inte.

Det här sättet att resonera är det som kallas otro, "infidelity". Tanken är att den som ändå inte tänker göra sin del i samhällets maktutövning behöver ingen utrustning för det: inget svärd, ingen häst, ingen kamel, ingen kamera, ingen mikrofon, ingen skrivare, ingen tryckpress, inget skepp, ingen borg, ingen lagbok, ingen bibel, ingen historia, inga traditioner, inga barn, ingen framtid, bara njutning, sex, droger och en god relation till kalifan.

Vad gör du om Gud sänder sin Heliga Ande och säger åt dig att bums ta dig till Överkalix för att framföra ett profetiskt budskap, eller till Elverum för att hjälpa någon som råkat illa ut? Den Heliga Anden får hitta någon annan att skicka. Det blir inte lätt att hitta någon med rätt förutsättningar i Kaffiratet. Det är därför vi säger att Sverige är gudsförgätet. Men Gud har inte glömt.
MrIroni
#5. Publicerat 2022-02-04 av MrIroni

Det här sättet att resonera är det som kallas otro, "infidelity". Tanken är att den som ändå inte tänker göra sin del i samhällets maktutövning behöver ingen utrustning för det: inget svärd, ingen häst, ingen kamel, ingen kamera, ingen mikrofon, ingen skrivare, ingen tryckpress, inget skepp, ingen borg, ingen lagbok, ingen bibel, ingen historia, inga traditioner, inga barn, ingen framtid, bara njutning, sex, droger och en god relation till kalifan.

Vad gör du om Gud sänder sin Heliga Ande och säger åt dig att bums ta dig till Överkalix för att framföra ett profetiskt budskap, eller till Elverum för att hjälpa någon som råkat illa ut? Den Heliga Anden får hitta någon annan att skicka. Det blir inte lätt att hitta någon med rätt förutsättningar i Kaffiratet. Det är därför vi säger att Sverige är gudsförgätet. Men Gud har inte glömt.
Jag kan vara i Överkalix kl. 10.15 imorgon bitti med tåg. Hade inte orkat köra så länge med bil att jag troligtvis hade kommit fram senare än det.
Och om jag skulle äga en bil just nu, som kostar pengar, hade jag inte haft råd att köra den långa sträckan den gången jag skulle behöva åka till Överkalix.
Och vad ska jag ha bilen till under tiden? Vad har andra bilen till? För det mesta njutning. Knappast för viktiga ärenden som en bil behövs till.

Det beror på hur man ser på saker. I min ungdom liftade jag mycket, och fick prata med mängder av människor om kristendomen. Hur jag lyckades komma in på det? Bara säga att min far var pastor. Jag hade ett enkelt sätt att komma in på de frågorna, medans andra har enklare för något annat.
sestir
#6. Publicerat 2022-02-13 av sestir
Ny batterifabrik byggs i norra Sverige, samtidigt som LKAB fasar om till en koldioxidfri stålframställning.

Intressant att läsa förutsägelser från förr. Det ser ut att bli en batterifabrik i Göteborg, i krisande elområde 3.
Men Pågens fick ju inte bygga bageri. Ska vi äta batterier istället för bröd?
Kanske kan Polarbröd klara sig genom att blanda i litium och byta namn till Polärbröd.
Anonym
#7. Publicerat 2022-02-13 av Anonym

Sossarna "vinner" valet 2022 med nöd och näppe, och det kommer antagligen bli strul med rösträkningen. Igen.
Alla restriktioner återaktiveras inom två veckor efter valsegern + införande av digitalt vaxpass på bredare bas allt enligt
EU's direktiv och agenda för digitaliseringsplan för 2030

Och vi får nu uppleva en ny typ av sossediktatur man kommer prioritera att tvinga folk att vaccinera sig genom offenssiva lagändringar (utredning är tillsatt) annars blir man helt enkelt utesluten eftersom man då inte kan få ett digitalt vaxpass som ger tillträde till samhället i 9mån, sen måste man ta en ny dos vaccin för att få behålla "friheten" i 9mån till. Fram till valet kommer vi bli serverade enorma mängder valfläsk från alla partier. Det är min valprognos i korthet.

Folkungen har sin:

"Covid var bara början som fick människor att lära sig nya beteenden i folkhälsans namn. Eftersom människan är ett vanedjur blir det mycket lättare nästa gång. Räkna med att den kommer. Det är förvisso en lång rad så kallade smittskyddsåtgärder som tränats in under de dryga två åren som gått. Men vad som framför allt har tränats är foglighet, anpasslighet och lydnad.


När en stor andel av befolkningen vant sig vid tanken att en QR-kod måste visas upp för att åtnjuta normala mänskliga friheter – dessutom till ett pris som världen ännu inte sett omfattningen av: injektioner av en mRNA-substans – är manegen krattad.
Vill du förlänga din hemförsäkring? Ta ut pengar ur bankomaten? Gå på bio? Träna på gymmet? Resa utomlands?
”Papieren Bitte!” Du kommer att behöva visa upp din personliga QR-kod för verifiering av vad du får lov att göra."
Rosie säger: Hej! Stå upp och var ljus! Låt Herren lysa genom dig! Ta ditt kors varje dag, i ödmjukhet och gudsfruktan! I kärlek: Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen