Kärlek säger: Gud är den samme i går idag och i all evighet. Amen.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Anonym
Skapat 2021-05-23 av Anonym.
Fråga!
Ens dementa mor ligger inne på sjukhus efter att ha svimmat och slagit i huvudet. Efter röntgen för hjärnskakning upptäcktes metastaser i skelettet i nacken, i lyfmkörtlarna och i ena lungan. Ens mor är inte troende trots att hon jobbat i svenska kyrkan hela sitt arbetsliv samt gått i några Alphakurser.

Fråga: Hur får man ens dementa mor att ta emot Jesus innan det är försent?

Svar på inlägg

AllanE
#1. Publicerat 2021-05-23 av AllanE
Jag har en fråga till dig, som kanske är för personlig.
Lever din far?
Är/var han troende?
Levde de ihop?

Om frågorna är för personlig för att besvara här, kan du skicka ett privat message till mig.

Dina förböner är förstås väldigt nyttiga i det sammanhanget.

Anonym
#2. Publicerat 2021-05-23 av Anonym
Berätta om Jesus igen, och be för henne. Berätta hur hon blir frälst. Även om hon inte verkar förstå och kanske inte svarar som förväntat, så är jag övertygad om att Guds Ande kan verka i hennes hjärta ändå.
Så gjorde min mor, med sin mor och far. Morfar dog först, och hade fått flera strokes och fick till slut lunginflammation. Mor upplevde att han fick en sådan frid på slutet, och tror att han öppnade sitt hjärta. Mormor var dement ganska många år, och vi försökte prata om Jesus med henne. Vi hoppas och tror att de båda väntar i himlen, hos Herren.
Vår ande kan känna Guds Ande, även om förståndet inte alltid är fullt med. Jesus tar man ju emot andligen, inte med förståndet bara.
Kan tillägga att Svenska kyrkan inte är bra på att prata om frälsningen och hur man blir frälst. Man kan både ha gått dit länge och varit aktiv, t.o.m. utbildad präst, och ändå inte förstår hur man blir frälst.
En vän till mig som länge jobbat i Svenska kyrkan sa att de aldrig pratar om tro och Gud, när de jobbar i kyrkan. Hon hade ingen att gå till med alla sina trosfrågor. Och då är präster m.fl. hennes uppdragsgivare. Det är helt uppåt väggarna.
De har även en annorlunda tro på frälsningen, att den sitter i sakramenten och prästerna handlingar. Så man kan tro att man inte kan bli frälst hemma, utan detta.
Jag, och ett antal jag känner, har länge gått till Svenska kyrkan utan att ha haft en aning om hur man blir frälst. Ingen har berättat.

Jag är med och ber för din mor. Tröstekram till dig.
Anonym
#3. Publicerat 2021-05-23 av Anonym
Jag har en fråga till dig, som kanske är för personlig.
Lever din far?
Är/var han troende?
Levde de ihop?

Om frågorna är för personlig för att besvara här, kan du skicka ett privat message till mig.

Dina förböner är förstås väldigt nyttiga i det sammanhanget.


Tack för inlägget Alan.
Mina förrädlrar skilde sig 1990 och har sen dess inte haft någon kontakt pga vissa händelser inom familjen. Far är inte heller troende.. eller han har nog konverterat till Buddism. Han är snart 90 år och har varit tillsammans med en ung thailändsk tjej som är 40 år yngre än honom (vad hon ser i honom är en annan fråga både jag och andra har undrat över). Hon är iallafall thailändsk buddist. Eftersom mina far levt med henne i en etta sen 1990 så är det inte så svårt att förstå att han är buddist idag. Jag har försökt prata med honom om Jesus flertal gånger men min far är envis som en sten och börjar alltid med orden "Ett öga för öga, tand för tand".

Vad kan min far hjälpa till med Alan?

Anonym
#4. Publicerat 2021-05-23 av Anonym
Berätta om Jesus igen, och be för henne. Berätta hur hon blir frälst. Även om hon inte verkar förstå och kanske inte svarar som förväntat, så är jag övertygad om att Guds Ande kan verka i hennes hjärta ändå.
Så gjorde min mor, med sin mor och far. Morfar dog först, och hade fått flera strokes och fick till slut lunginflammation. Mor upplevde att han fick en sådan frid på slutet, och tror att han öppnade sitt hjärta. Mormor var dement ganska många år, och vi försökte prata om Jesus med henne. Vi hoppas och tror att de båda väntar i himlen, hos Herren.
Vår ande kan känna Guds Ande, även om förståndet inte alltid är fullt med. Jesus tar man ju emot andligen, inte med förståndet bara.
Kan tillägga att Svenska kyrkan inte är bra på att prata om frälsningen och hur man blir frälst. Man kan både ha gått dit länge och varit aktiv, t.o.m. utbildad präst, och ändå inte förstår hur man blir frälst.
En vän till mig som länge jobbat i Svenska kyrkan sa att de aldrig pratar om tro och Gud, när de jobbar i kyrkan. Hon hade ingen att gå till med alla sina trosfrågor. Och då är präster m.fl. hennes uppdragsgivare. Det är helt uppåt väggarna.
De har även en annorlunda tro på frälsningen, att den sitter i sakramenten och prästerna handlingar. Så man kan tro att man inte kan bli frälst hemma, utan detta.
Jag, och ett antal jag känner, har länge gått till Svenska kyrkan utan att ha haft en aning om hur man blir frälst. Ingen har berättat.

Jag är med och ber för din mor. Tröstekram till dig.

Tack för ditt inlägg och även tack för bönerna du hjälper mor med. Jag ska be också om att få ett tillfälle att tala om Jesus för henne. Håller med om att svenska kyrkan är helt uppåt väggarna.
AllanE
#5. Publicerat 2021-05-23 av AllanE
Nej, Sissi(?).
Jag tror inte att din far kan vara till någon hjälp i det här fallet.
Din kärlek till din mor är nog det viktigaste. Och de böner som vi hjälps åt med.
Men jag kan ge dig ett ord, som kanske styrker dig.
Din mor har arbetat inom kyrkan, så det är stor sannolikhet att orden gäller henne.

Matt10:41-42
Den som tar emot en profet därför att det är en profet, han skall få en profets lön, och den som tar emot en rättfärdig därför att det är en rättfärdig, han skall få en rättfärdigs lön.
Och den som ger bara så mycket som en bägare friskt vatten åt en av dessa små därför att det är en lärjunge – sannerligen, han skall inte gå miste om sin lön.

Säkert har hon gjort sådant under alla sina år som anställd i kyrkan.
Som Mariiee påpekar handlar inte frälsning om att kunna svara rätt på ett antal frågor. Under demens ändras ofta personligheten radikalt. Men det är inte den verkliga personen som är där. Jesus kan röra vid henne utan att det märks på utsidan.

Som jag ser det är det mera bekymmersamt med din far. Sannolikheten att han skulle omvända sig är minimal. Men du skall veta att det inte automatiskt betyder att han kastas i den eviga elden. Det troligaste är att han verkligen kommer att få uppleva det han själv tycks ha valt:
Öga för öga och tand för tand.
Och att han sedan aldrig kommer till himlen, men väl till den nya jorden. Men ingen av oss kan se in i hans hjärta. Det kan bara Herren.
Anonym
#6. Publicerat 2021-05-24 av Anonym
Som jag ser det är det mera bekymmersamt med din far. Sannolikheten att han skulle omvända sig är minimal. Men du skall veta att det inte automatiskt betyder att han kastas i den eviga elden. Det troligaste är att han verkligen kommer att få uppleva det han själv tycks ha valt:
Öga för öga och tand för tand.
Och att han sedan aldrig kommer till himlen, men väl till den nya jorden. Men ingen av oss kan se in i hans hjärta. Det kan bara Herren.

Hej Allan, tacka för svaren du ger. Hänger inte riktigt med i svängarna på vissa delar. Tex att far kommer få uppleva det han valt tand för tand.. vad menar du med det?
Sen undrar jag om du kan utveckla "Och att han sedan aldrig kommer till himlen, men väl till den nya jorden"?

Med vänliga hälsningar.
AllanE
#7. Publicerat 2021-05-24 av AllanE
Kära Sissi,
Jag förstår din oro. Men låt inte den vinna över hoppet.
Jag skall försöka ge en kortfattad förklaring till vad jag menar.

Då skall jag börja med dödsriket, platsen som Jesus nämner i liknelsen om Lasarus och den rike mannen. Lasarus förs till Paradiset, och den andre till dödsriket. Jesus beskriver det som en eld. Jag tror jag vet vad den elden är, men det blir för långt för att beskriva här.

Den som inte står under nåden står under lagen. Och lagen säger just "öga för öga och tand för tand". T.ex. 2Mos21:24.
Så den som inte tror, dör och förs till dödsriket.
Guds rättfärdighet kräver att lagen gäller.
Så den döde får uppleva att varje ond gärning, ord eller tanke han gjort, är riktad mot honom själv.
Har han t.ex. slagit någon, upplever han exakt de slagen riktade mot sig själv.

Det här kan leda till två slutresultat.
Det ena är att den människan har varit så som människor är mest.
Alltså vanliga hyggliga och hjälpsamma människor.
De förstår det onda de har gjort och inser att straffet är rättvist.
Vilket inte hindrar att de skadas av straffet.

Den andra möjligheten är att straffet förhärdar.
Människan ångrar det goda han kanske har gjort.
Hans hat mot Gud och allt gott växer.
Han vill hämnas på Gud.
Till slut finns bara hat och ondska kvar.
Den människan har förvandlat sig själv till en djävul.

(forts.)
AllanE
#8. Publicerat 2021-05-24 av AllanE
Nu skall jag vända blicken mot Himmelen.
Vad de flesta inte har klart för sig är att det skall bli inte en, utan två uppståndelser.

Vid den första uppståndelsen blir bara de som tillhör Kristus levande. 1Tess4:15-17 och Upp20:4-6.
Dessa är Kristi Brud. Upp.19:7-8.
Brölloppet blir i Himlen.
Därefter följer ett evigt liv i evig kärlek.
Förenade med Kristus i kärleken som vi bara anade här, men som övergår allt vi kan tänka eller drömma om.

Sedan, efter 1000 år, blir alla andra döda levande igen.
Dödsriket lämnar tillbaka de döda som finns där.
De skall dömas (Upp20:12-15).
Den domen är densamma som Jesus nämner i Matt25:31-46.

Den domen gäller alltså inte kristna utan alla dem som som INTE har trott på Honom.
Lägg märke till att där där inte nämns ett enda ord om tro.
Varken i Matteus eller Uppenbarelsebokens beskrivningar.
Gärningar, och inget annat än gärningar.

Här är alltså de två kategorierna som kommer tillbaka från dödsriket.
En kategori är människor som har förvandlat sig själva till renodlad ondska i dödsriket och kastas i den brinnande sjön.

Och den andra är männskor som har skadats av straffet och men nu är renade från sin ondska.
Som får leva på den nya jorden och gå på gatorna i det Nya Jerusalem.
Och bli läkta av bladen från livsträden som växer utefter floden från Tronen.
På den nya jorden skall inga tårar finnas.
Ingen död, inget ont.
Men in i den Nya Himlen kan de inte komma.
De är fortfarande människor med vanliga kroppar.
Inte härlighetskroppar, vilket behövs för att kunna se Gud som Han Är och ändå leva.

(Forts.)
AllanE
#9. Publicerat 2021-05-24 av AllanE
Vi som är kristna skall aldrig gå på gatorna av guld i det nya Jerusalem.
Förstår du varför?

För att det är vi som är stenarna staden är byggd av!
Staden är Kristi Brud, alltså alla de kristna sammanfogade till ett nytt väsen, som yttrar sig i form av en stad på den nya jorden.

Detta är en kort sammanfattning av vad jag skriver om saken i boken jag arbetar med just nu, som skall ha titeln:
Vem Skapade Gud?

Om vilket Han själv säger:
Ingen gud har blivit till före mig,
ingen skall komma efter mig.
Jes 43:10


Anonym
#10. Publicerat 2021-05-24 av Anonym
Vi som är kristna skall aldrig gå på gatorna av guld i det nya Jerusalem.
Förstår du varför?

För att det är vi som är stenarna staden är byggd av!
Staden är Kristi Brud, alltså alla de kristna sammanfogade till ett nytt väsen, som yttrar sig i form av en stad på den nya jorden.

Detta är en kort sammanfattning av vad jag skriver om saken i boken jag arbetar med just nu, som skall ha titeln:
Vem Skapade Gud?

Om vilket Han själv säger:
Ingen gud har blivit till före mig,
ingen skall komma efter mig.
Jes 43:10


Intressant tolkning, Allan.

Jag har en fråga, och hoppas du vill ge din tolkning här:

Hur ser du på Livets bok, vilka finns med i den och när blir dessa inskrivna i Boken?

Ursäkta trådstartaren, jag avviker från ämnet men hoppas det är ok.
Ber för din mamma!
Kärlek säger: Gud är den samme i går idag och i all evighet. Amen.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen