Höstlöv säger: Gott Tony att se fler som jag antar gillar Gekås. Därifrån har jag många glada minnen. Hoppas du haft en fin shoppingtur! Köade många timmar som ung.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Fritjof
Skapat 2021-04-23 av Fritjof, man, 36 år, Gävleborgs län.
En fråga till er kvinnor?
Har ni dejtat sekulärt och hur har det gått?

Det pratas en hel del om man kan ha blandade äktenskap/förhållanden, finns det några här som har något exempel på det som lyckats/misslyckats.

Jag känner till 11 sådana förhållanden och 1 av dom är lyckat.

Svar på inlägg

Tillit
#1. Publicerat 2021-04-23 av Tillit
Definiera lyckat/misslyckat som du ser det ur dessa exempel.
Fritjof
#2. Publicerat 2021-04-23 av Fritjof
Jag definierar lyckat som i att man fortfarande håller tillsammans och har ett bra förhållande med varandra.
Anonym
#3. Publicerat 2021-04-23 av Anonym
Jag vet två par. I båda fallen har kvinnan varit kristen och mannen inte kristen. I båda fallen fick kvinnorna mycket jobbigt och mådde dåligt. Det ena ledde till skilsmässa och det andra vet jag inte, för jag tappade kontakten med kvinnan. Fast hon mådde ännu sämre än hon som gick igenom skilsmässan.

Jag tror inte att ett sådant äktenskap blir bra eller är meningen. Men om man redan är i ett när man blir frälst, så ska man nog försöka kämpa så mycket man orkar.
Varför söka ett äktenskap med någon man inte kan dela det allra viktigaste med?
Det är tufft och svårt ändå, fast man delar tron.
Fritjof
#4. Publicerat 2021-04-23 av Fritjof
Jag vet två par. I båda fallen har kvinnan varit kristen och mannen inte kristen. I båda fallen fick kvinnorna mycket jobbigt och mådde dåligt. Det ena ledde till skilsmässa och det andra vet jag inte, för jag tappade kontakten med kvinnan. Fast hon mådde ännu sämre än hon som gick igenom skilsmässan.

Jag tror inte att ett sådant äktenskap blir bra eller är meningen. Men om man redan är i ett när man blir frälst, så ska man nog försöka kämpa så mycket man orkar.
Varför söka ett äktenskap med någon man inte kan dela det allra viktigaste med?
Det är tufft och svårt ändå, fast man delar tron.
Ett problem som kristna dejtingpodden och andra tagit upp är att det är så få män i kyrkorna. Det finns ju andra privata kristna män men av någon anledning går dom inte i kyrkan. Det är tråkigt att sifrrorna inte går ihop.

Men jag har lite svårt att förstå dom män som inte ens respekterar sin frus tro och följer med till kyrkan och åtminstone försöker. Det gäller ju inom allt i ett förhållande, man måste ge och ta.
Tillit
#5. Publicerat 2021-04-24 av Tillit
Varför är frågan ställd till just kvinnor? Är den inte generell?
Fritjof
#6. Publicerat 2021-04-24 av Fritjof
Den kan vara det om du vill. Förre svar från en sidan dock.
Anonym
#7. Publicerat 2021-04-25 av Anonym
Ett problem som kristna dejtingpodden och andra tagit upp är att det är så få män i kyrkorna. Det finns ju andra privata kristna män men av någon anledning går dom inte i kyrkan. Det är tråkigt att sifrrorna inte går ihop.

Det med att det är så få män i kyrkorna stämmer inte alls det är bara något som dem fått för sig. Jag vet inte vart eller hur dom har kommit fram till det. Siffrorna går verkligen inte ihop. För övrigt tycker jag att den där podden är helt upponer och inget vi ska lägga våran tid på.
Alice
#8. Publicerat 2021-04-25 av Alice
Jag känner bara till exempel på blandade äktenskap med troende och icke troende, som fungerar.
Jag har aldrig hört talas om ett förhållande som spruckit för att två personer haft olika tro.
Det har varit mer konkreta skäl än så. Att man inte kunnat prata, att man förlorat sina gemensamma intressen och mål, att man inte velat ha samma framtid, sånt som gör att alla relationer tar slut.
Jag har aldrig träffat en enda som sagt:
"Vi gjorde slut för att han/hon inte ville ta emot Jesus"

Känner man att det inte skulle vara ett hinder beror det förmodligen på att man är sådan som person som inte tycker sånt är hinder.
Popah
#9. Publicerat 2021-04-27 av Popah
Har ni dejtat sekulärt och hur har det gått?

Det pratas en hel del om man kan ha blandade äktenskap/förhållanden, finns det några här som har något exempel på det som lyckats/misslyckats.

Jag känner till 11 sådana förhållanden och 1 av dom är lyckat.
Mycket bra fråga, det här måste vi göra ett avsnitt om!
Popah
#10. Publicerat 2021-04-27 av Popah

Det med att det är så få män i kyrkorna stämmer inte alls det är bara något som dem fått för sig. Jag vet inte vart eller hur dom har kommit fram till det. Siffrorna går verkligen inte ihop. För övrigt tycker jag att den där podden är helt upponer och inget vi ska lägga våran tid på.
Vi bygger våra slutsatser på intervjuer med 60st församlingsledare, 20st församlingsutvecklare och 10st uppsatser i ämnet. Vad bygger du dina siffror på?

MVH
//P-O Flodström, verksamhetsutvecklare
Bibeln Idag
Höstlöv säger: Gott Tony att se fler som jag antar gillar Gekås. Därifrån har jag många glada minnen. Hoppas du haft en fin shoppingtur! Köade många timmar som ung.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen