Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2021-03-18 av Anonym.
Angrepp på den kristna tron.
År 1967 hade sossarna bestämt att barnens morgonsamling, bön kristendoms undervisning skulle försvinna från skolan. År 1969 gjordes skolplanen om så att kristendomen jämställdes med de övriga stora religionerna. Jag tror att man som troende på Jesus bör vara vaksam på vad som är agendan i riksdagen. Isebels ande vilar som en slöja över riksdagens ledamöter.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2021-03-18 av Anonym
Påminn dem om att de skall underordna sig och lyda myndigheter och makthavare och vara beredda att göra allt som är gott, att inte förolämpa någon utan hålla frid och vara tillmötesgående och visa vänlighet mot alla människor.

Så står det i Bibeln.
Anonym
#2. Publicerat 2021-03-18 av Anonym
Immanuelsdotter - vad menar du med det svaret? Nog är det väl sant att man måste vara vaksam?
Visst, vi ska underordna oss överheten, men vi kan ju inte bara stillatigande acceptera allt som sker! Det finns orättfärdigheter som vi måste protestera emot. Och vi behöver be om beskydd för vårt land och vårt folk, att inte fel makter (andliga och/eller mänskliga) får regera.
Anonym
#3. Publicerat 2021-03-18 av Anonym
Jag tänkte mest på det som står efter kommat. I upprördhet kan det lätt bli att just det felar. Vi ska inte sprida förolämpningar och ovänligheter.
Ja, vi ska vara vaksamma.
Tillit
#4. Publicerat 2021-03-19 av Tillit
Jag funderar lite på det här. Kan vi egentligen räkna med annat än "angrepp på den kristna tron" i en världslig kontext? Det står visserligen att de "de var omtyckta av hela folket" efter pingsdagen (så nog spelar det stor roll vad vi gör, säger och hur vi behandlar varandra och våra medmänniskor), men den kontext som de levde i och där evangeliet hade framgång var föga "kristen" eller med styrande som var välvilligt inställda till denna kraftigt växande rörelse. I den kontext säger Paulus att vi ska underordna oss överheten. "All överhet är tillsatt av Gud". Är det inte snarare lyx och undantag att våra föräldrar (eller mor och farföräldrar osv) fick läsa bibeln och kristendom på det viset som de gjorde? Världen är ändå världen och det är den vi ska leva I och inte av. Jämförelsen med Isebel haltar väl lite eftersom hon och Ahab trots allt var verksamma i Israel som då som nation skulle representera Guds folk på jorden. Om Isebels ande kommer in i Guds församling är det en annan sak, men vilka andar är inte och kommer alltid att vara verksamma i världen? Vi lever i en demokrati och får i högsta grad den regering som vi förtjänar. Den kommer alltid att följa tidsandan på gott och ont. Mitt i detta ska vi presentera Jesus som vägen och vår framgång med det är inte beroende av vilken eller vilka som styr landet eller hur det styrs. Att det kommer att finnas ett motstånd mot ett sant evangelium kan vi helt enkelt räkna med
Anonym
#5. Publicerat 2021-03-19 av Anonym
Är du tankeläsare, Tillt? :) Sådär tänkte jag med men hade nog inte kunnat få ihop en så bra rapport av hur jag också tror att tidsandan är. Det är skönt ibland att se att fler tänker som en själv.
Tillit
#6. Publicerat 2021-03-19 av Tillit
"Great minds think alike" heter det ju ;)
Anonym
#7. Publicerat 2021-03-20 av Anonym
"Great minds think alike" heter det ju ;)


vilka är dem "Great minds" tro..?? aaah, nu vet jag,

det är ju dem ja! dem som är så BÄST på det mesta! jaja, älskar man framhäva sig själv hela tiden....måste man ju ta ALLA chanser man får och passa på att skrävla o höja SIG SJÄLV till skyarna!

Great minds? hahahaha....! hahahaha....! så komiskt!
Anonym
#8. Publicerat 2021-03-20 av Anonym
År 1967 hade sossarna bestämt att barnens morgonsamling, bön kristendoms undervisning skulle försvinna från skolan. År 1969 gjordes skolplanen om så att kristendomen jämställdes med de övriga stora religionerna. Jag tror att man som troende på Jesus bör vara vaksam på vad som är agendan i riksdagen. Isebels ande vilar som en slöja över riksdagens ledamöter.
Vad säger du om detta Nordstream?
ANGREPP på den kristna tron kan komma inifrån också..!



Jakob Wirén ingår i ärkebiskop Antje Jackelén innersta krets och han har nu lanserat en ny bok där han lyfter för kristna att se islams grundare Muhammed som sin nya profet. Samnytt kan berätta att Wirén tidigare har gått till attack mot islamkritiker som han menar skriver “islamofobiskt trams”. Vidare vill han gärna höra böneutrop från moskéer i Sverige.

PS: artikeln kommer från ALTERNATIVMEDIA så kommer troligen avskrivas som konspiration av amatörexperter...som allt annat som inte är med på svt eller står i Expressen eller Aftonbladet.
Ferguson
#9. Publicerat 2021-03-20 av Ferguson
Vad säger du om detta Nordstream?
ANGREPP på den kristna tron kan komma inifrån också..!



Jakob Wirén ingår i ärkebiskop Antje Jackelén innersta krets och han har nu lanserat en ny bok där han lyfter för kristna att se islams grundare Muhammed som sin nya profet. Samnytt kan berätta att Wirén tidigare har gått till attack mot islamkritiker som han menar skriver “islamofobiskt trams”. Vidare vill han gärna höra böneutrop från moskéer i Sverige.

PS: artikeln kommer från ALTERNATIVMEDIA så kommer troligen avskrivas som konspiration av amatörexperter...som allt annat som inte är med på svt eller står i Expressen eller Aftonbladet.
Kristna förnekar detsamma som muslimer förnekar (nämligen att det finns andra gudar vid sidan av Gud) och kristna bejakar detsamma som muslimer bejakar (nämligen att Gud är en).

Här skriver Wiren om sin tolkning av Mohammed på debattplats Dagen;

https://www.dagen.se/debatt/2021/03/18/samtalet-om-kristnas-syn-pa-muhammed-behover-fordjupas/

Att Gud är en är den gemensamma nämnaren med Mohammed men skilljelinjen är så klart Jesus Kristus, vilket inte verkar bekymra Wiren.
Anonym
#10. Publicerat 2021-05-11 av Anonym
Isebels ande är en ANDEMAKT, inte en person. Kan inte kallas "hon". Kallas för "Isebels ande" därför att drottning Isebel, 1 Kungaboken, var uppfylld av denna andemakt. Kännetecken: hatar Guds profeter, dåtida som nutida, nåt gruvligt. Elia fick känna på det! Personerna i Bibeln kommer och går som alla andra människor, men andemakterna som verkade då är desamma som verkar nu. Det är en andemakt som aldrig ger sig, och kan orsaka otrolig skada i församlingen om man inte ser upp. Högmodig och otäck, ger sig aldrig.
Det finns bara en Gud. Muslimerna längtar efter samma Gud som vi, eftersom dom är skapade till Honom precis som vi. Men det går KLART att belägga i Bibeln att JHWH och Allah INTE är samma Gud. Jag har haft förmånen att få ha KG Larsson i min Bibelgrupp, en stor Bibellärare, ödmjuk fin, fantastisk man. På Kanal 10 finns en programserie som heter KG LARSSON UNDERVISAR (om Jesaja). Jag har tagit ner det programmet med deltiteln JESAJA 45, som heter ENDAST HERREN ÄR GUD. Han är helt otrolig där. LYSSNA SVERIGE!
Islam, säger KG, har inte uppkommit på 600-talet, utan härstammar från konflikten Ismael/Isak, se 1 Mosebok.
Den har Ismaels förtecken, kristendomen emanerar ur Isaks linje. Båda dyrkanslinjerna har funnits bredvid varandra, de har vuxit jämsides, och haft sina toppar, sina genombrott, i historien. Kristendomens församlingsplanterande började med Kristus och har vuxit och haft sina toppar och dalar sen dess. Islam fick sin konsolidering med Muhammed, han bestämde via sin erövningstaktik, vem Gud är, tog helt enkelt den största andemakten man trodde på och gav den den främsta positionen. Man kan tydligen se en viss ariansk påverkan också. Arianismen var en avfällig kristendomsinriktning som Kyrkan hade stora problem med under dom första århundradena. I Romarbrevets 9:e kapitel resonerar Paulus om det här. KG binder ihop GT med NT otroligt snyggt och förklarar väl, så man förstår. KG är en mycket ödmjuk man, en helt otrolig predikant. Det är en människa som i sten vägrar att vika ner sig för sekulära krafter och liberalteologi. Det gör mycket gott i hjärtat att lyssna på honom.
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen