BoazNovax säger: ”Din sol ska aldrig gå ner, din måne ska aldrig försvinna, för Herren är ditt eviga ljus, dina dagar med sorg är förbi.” Jesaja 60:20
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

AllanE
Skapat 2021-03-17 av AllanE, man, 82 år, Västra Götalands län.
Avgudadyrkan i församlingarna
Igår skrev jag i en annan tråd att jag skall starta en tråd i ämnet. Jag trodde om några veckor. Men i min läsning av Bibeln idag "råkade" jag vara framme vid just det kritiska kapitlet: Upp 6. Det ser jag som en uppmaning från Gud att skriva varningens ord redan idag.

De flesta har aldrig hört talas om gudinnan Gaia. Enligt den grekiska mytologin var hon urmoder.
Bland hennes barn fanns de mera kända grekiska gudarna, t.ex. Zeus.
Hon kallades också Moder Jord.
När Paulus kom till Aten upprördes han över alla tempel och gudastatyer som fanns där (Apg17:16).

En av dessa vara Gaia. Det fanns en staty av henne vid Acropolis och en bild utanför Areopagen.
Hennes färg var grön!
Hon var klädd i grönska!

I Uppenbarelsebokens kapitel sex nämns de fyra apokalyptiska ryttarna. De red i tur ordning på hästar med färgerna vit,
röd, svart och blekgul. Innebörden i de tre första, verkar klar, men den sista har varit ett mysterium.

Blekgul? Vad handlar det om?
Så när jag läste den grekiska texten märkte jag att där inte alls står blekgul.

Det står att hästen är grön!
Det grekiska ordet är kloros. Betydelsen är grön. Inte blekgrön utan klargrön. Vi har det i två svenska ord: den giftgröna gasen klor och i ordet klorofyll, som är hämtat från grekiskans kloros som alltså betyder grön och phyllos som betyder blad.

Färgen grön förekommer på sex ställen i Bibel 2000. Bara i tre av dessa finns ordet i den grekiska grundtexten, nämligen
Mark 6:39 (grönt gräs), Upp8:7 (grönt gräs) och Upp9:4 (grönska). De övriga tre ställena, Mark11:13, Luk23:31 och Hebr9:4 nämner ingen färg i grundtexten.

Så har vi alltså även den gröna hästen (Upp6:8).
Vad där i verkligheten står har varit dolt ända tills nu, när den gröna avguden, Gaia, miljörörelsen, drar till sig stora skaror. Så som satan alltid har gjort används lögner och halvsanningar för att skrämma människor till lydnad, så att de frivilligt går till sin undergång.

På den gröna hästen sitter döden, och dödsriket följde med. Detta är en varning som vi måste ta på allvar. De åtgärder som föreslås för att hejda den inbillade ”katastrof” som just nu råkar vara aktuell, kommer att döda stora delar av mänskligheten om de genomförs. Och de som drabbas kommer i första hand att bli de fattiga.

Vi som är rika har större chans att komma relativt oskadade genom katastrofen
Bibeln beskriver: En fjärdedel av människorna på jorden kommer att dö.
Två milliarder!
Mer än 30 gånger så många som under andra världskriget.

(Fortsättning i nästa inlägg)

Svar på inlägg

AllanE
#1. Publicerat 2021-03-17 av AllanE
Hela GT är en lång berättelse om hur Guds folk avfaller till att dyrka de avgudar som finns i världen runt omkring. Och hur Gud sänder profeter som varnar, men sällan blir tagna på allvar förrän det är för sent. Till det yttre fortsatte även offren i templet som vanligt, men vid sidan hade man också omvärldens avgudar.

Nu är det dags igen. Guds församling har börjat dyrka den gröna avguden. Till det yttre har man kvar gudstjänsten, men i hjärtat råder Gaia.

Guds församling, vänd om!
Kasta ut Gaia och låt Kristus åter vara din Herre!

Jag räknar inte med något jubel. GT visar också att den som Gud sänder att varna sällan har blivit populär.
Men kanske några få som läser detta kan vakna. Eller helst många.

Herre förbarma dig över oss syndare!
Anonym
#2. Publicerat 2021-03-17 av Anonym
Vad intressant! Det här vet nog inte många om. Att kusen är grön istället för gul. Vilken generalmiss i texten.

Hur ser det gröna avguderiet ut? I kyrkorna? Berätta gärna mer.
Anonym
#3. Publicerat 2021-03-17 av Anonym
Hej Allan,
Ang. den gröna hästen, Vad tror du om denna tolkning?

Hoppa fram till 25.00 i länken, där beskrivs en tolkning.

https://www.youtube.com/watch?v=Sf20BJiEnNg
MrIroni
#4. Publicerat 2021-03-17 av MrIroni
Hej Allan,
Ang. den gröna hästen, Vad tror du om denna tolkning?

Hoppa fram till 25.00 i länken, där beskrivs en tolkning.

https://www.youtube.com/watch?v=Sf20BJiEnNg
Förstår jag rätt, så handlar den gröna om Islam enligt honom?

Jag håller med mycket Allan, vad du skriver om, men jämförelsen mellan avgudadyrkan och miljö håller jag inte med om.
Har inte tid att diskutera det på ett tag nu, tyvärr.

Att det inte står om framförhållning i bibeln? När Josef var i Egypten så sparades mycket i 7 år för att ha till de svåra åren.
Det jämför jag med att spara olja för framtiden, så länge jorden finns borde det således finnas olja kvar tills Jesus kommer tillbaka.
Anonym
#5. Publicerat 2021-03-17 av Anonym
Det här var nog det mest insnöade jag hört. Skapelsen är i fara på grund av vår oförmåga att tänka längre än näsan räcker.

Nej, lägg lite mer energi på verkligheten
Ferguson
#6. Publicerat 2021-03-17 av Ferguson
Alan,
tack för du upplyser om att den blekgula hästen var grön, helt nytt för mig. Men därifrån till att ha respekt för Guds skapelse kan inte jag se som lika med att dyrka den.

Vingen,
Intressant tolkning av den gröna hästen från Betel Runemo.

Allan gör en tolkning och "Runemo" en annan om den gröna hästen. Nu har vi nått att tugga på idag :)
Anonym
#7. Publicerat 2021-03-17 av Anonym
Förstår jag rätt, så handlar den gröna om Islam enligt honom?

Jag håller med mycket Allan, vad du skriver om, men jämförelsen mellan avgudadyrkan och miljö håller jag inte med om.
Har inte tid att diskutera det på ett tag nu, tyvärr.

Att det inte står om framförhållning i bibeln? När Josef var i Egypten så sparades mycket i 7 år för att ha till de svåra åren.
Det jämför jag med att spara olja för framtiden, så länge jorden finns borde det således finnas olja kvar tills Jesus kommer tillbaka.
Ja tolkningen följer ur hela Israelkonceptet. Den gröna hästen kopplas då till Islam. Den gröna färgen sägs vara helig inom Islam. Muhammed bl.a. bar en grön mantel och turban.. och på kristna ortodoxa helgon representerar den gröna färgen ondska..på grund av kopplingen till Islam.

Vi kan endast utgå från vår egen övertygelse även i denna tolkning då det finns fler än 1 sådan.
Jag är tveksam inför Israelkonceptet men förstår att färgen är Islams färg.
Vad gäller Moder jord som en avgud finns en skarp avvägning mellan att å ena sidan dyrkan av Naturen som en gud, å andra sidan skapa hysteri inför klimatförändringar.
Jag anar att helig dyrkan är en avgud.
Fast avguderi kan kanske uttryckas på olika sätt...
Anonym
#8. Publicerat 2021-03-17 av Anonym
Kan någon mer se den gröna avgudadyrkan i kyrkorna? Jag tror att den finns utanför kyrkorna. Där man tillber naturens krafter och hittar andar och gudar i naturen. Kan det inte bli en hysteri åt det hållet också? Att man i kyrkorna inte får tala om hur jorden lider. Den lider synligt. För att människor roffar åt sig pengar medan de själva lever. Suger ut jorden på resurser. Träden kan ta slut. Djuren kan dö ut. Människor förgiftas av luften. Att väcka uppmärksamhet kring det är nog ett led i kampen för kommande generationer och sin egen tid här. Att inte bara stå och se på och säga att allt är bra. Var är dyrkan av andra gudar än Gud? Hur ser den gröne guden ut?
KarinW
#9. Publicerat 2021-03-17 av KarinW
Funderar lite.. bara för att den är grön måste den ha med naturen att göra?
Kan den gröna hästen vara en symbol för all avgudadyrkan som innehåller allt från islam till mormoner, jehovas vittnen, new age, hinduism, budduism,ockultism, självförgudning, katolska kyrkan, ikoner, helgon, sprititsm och allt annat?
Anonym
#10. Publicerat 2021-03-17 av Anonym
Vi som troende vi som använder oss av vad som står i bibeln..
.. VI SOM TROR PÅ DEN LEVANDE GUDEN SON JESUS
VAKNA DU SOM SOVER
ser du inte hur halalprodukter i våra matbutiker står uppradade på hyllorna
Ser du inte hur mycket andra "kockar" får presentera sina traditionella maträtter på tv
Ser du inte hur politiker av andra utländska namn får positioner i vår regering
Ser du inte hur många av allmänheten som får göra sina röster hörda i olika intervjuer
Ser du inte vilka som orsakar dessa terrorcenarier på våra öppna gator
Ser du inte hur vår skola tar hänsyn till icke ha kristendom i läroplanen
Ser du inte att det talas om mycket som Israel är skuld för i tv mot palestinierna, allt bombande är Israels fel
Ser du inte hur svenska regeringen niger och bockar för palestinierna
Ser du inte att ordet Israel nämns aldrig som något gott de gör
Märker du ingenting vart vårt land är på väg
Kanske du inte visste att det t.o.m inbjuds muslimska ledare att få predika från kyrkans predikostol
allt för kyrkans paroll, enhet
Jesus kom inte för enhet utan splittring, vi kan bara bli enade om en enda sak.
Jesus som är vägen sanningen och livet, denne son som är vägen upp till Faderns tron
JESUS ÄR DEN ENDE FRIDENS Gud

SOM JESUSTROENDE BEHÖVER DU STÅ UPP I BÖN FÖR VÅRT LAND, inte bara se på och tro att allt står väl till, för det gör det inte, tvärtom
VÄND OM

(miljötänket är ej att förglömma :(

Fridhälsningar och önskar du förstår att jag inte pekar på någon människa, utan endast om religion
Alltså Jesus älskar alla människor, men inte synden i oss.
De religiösa sopade han undan, de var bara fyllda med läror och laggärningar. Han såg igenom deras motiv
ENDAST AV NÅD BLIR VI FRÄLSTA och NÅD ATT DET INTE ÄR UTE MED OSS.
Vakna du som blundar för sanningen, den har du i din bibel, läs den innan du dömer
BoazNovax säger: ”Din sol ska aldrig gå ner, din måne ska aldrig försvinna, för Herren är ditt eviga ljus, dina dagar med sorg är förbi.” Jesaja 60:20
Skriv Skriv här Skriv i megafonen