smålänning i norr säger: Ps111:10HERRENS fruktan är vishetens begynnelse. Gott förstånd har alla de som gör hans befallningar. Hans lov består för evigt.(Se också 2Tim3:16-17)
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Diverse saker > Diskussion

Tillit
Skapat 2021-03-11 av Tillit, man, 59 år, Stockholms län.
Vad är du riktigt bra på?
Funderade på om jag vågade skriva något sånt här så här offentligt, men då jag ändå ser en del här som vänner, så varför inte. Skrev ner några saker som jag anser mig vara bra på,men för att hålla en viss balans, så tar jag även med sämre sidor. Häng på om ni tycker att det är en bra "övning"


Mycket bra på

Mitt jobb.

Se samband och beroenden i komplexa system. Gör att jag vid till exempel felsökning lättare hittar grundorsaken till problemen istället för att behöva pröva allt och slösa tid och kraft på det som är irrelevant.

Både praktisk (händig) och teoretisk.

Uthållig.

Engagerad och passionerad för det som väcker mitt intresse.

Bra på

Att säga förlåt om jag sårat, eller på annat sätt orsakat någon skada. (Eller tror att jag gjort det).

Snäll.

Att bry mig om andra.

Att både kunna skratta och gråta (visa mina känslor).

Hjälpsam. Tycker om att få andra att blomma ut i sina uppgifter och roller.

Mindre bra på

Säga till i tid när något blir mig övermäktigt.

Inse mina begränsningar.

Kan ibland köra på för att få saker gjort utan att vänta ut min omgivning och därmed "köra över" andra (utan att vilja, eller mena det).

Bryr mig ibland lite för mycket om vad andra tycker om mig.

Tar på mig för mycket.

Att räcka till för allt och alla. Hjälpsamhet och viljan att vara behjälplig, gör att jag ibland inte räcker till och blir sen med att hålla det jag lovat. Vilket skapar besvikelser hos andra istället för tacksamhet... Får alltså motsatt effekt än det var ämnat.

Dålig på

Att beta av de riktigt tråkiga arbetsuppgifterna (eller livsuppgifterna) i tid.

Blir arg ibland (visar även mina negativa känslor).

Har svårt att släppa saker i diskussioner. Vill gå till botten med allt och få folk att förstå vad jag menar och "min" ståndpunkt, trots att det ibland är omöjligt.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2021-03-11 av Anonym
Superbra övning tycker jag! Ska skriva ett inlägg här senare :)
Tillit
#2. Publicerat 2021-03-12 av Tillit
Superbra övning tycker jag! Ska skriva ett inlägg här senare :)
Dett ser jag fram emot :)

Glömde att skriva sjunga och generellt musikalisk under "mycket bra", men det kändes lite som skryt (även om det är sant).
Anonym
#3. Publicerat 2021-03-12 av Anonym
Det här är ju en bättre grund för dejtingen än vad profilsidan är. :)

Coacher har lärt ut att det inte heter "dålig" utan "utvecklingsbar". ;)
Anonym
#4. Publicerat 2021-03-12 av Anonym
Ok. Min lista:

Mycket bra på:

Att komma på snilleblixtar när jag ska sova, eftersom hjärnan tydligen tycker att det blir en perfekt miljö i kolmörker och tystnad. Därför har jag penna och block bredvid sängen.

Är fantastiskt bra på att carpe diema. Kan med stor lätthet och glädje hoppa över både disk, städ och tvätt om något viktigare dyker upp.

Är en toppenrolig mormor full av bus, bekräftelse, kramar och hembakat.

Har ett mycket bra minne. När jag inte är disträ. Eller dagdrömmer. Eller är trött.

Stenkoll på det ekonomiska, flera år framåt.

Bra på:

Bra på schack, sudoku, wordfeud och korsord.

Tjejgrejer. Allmänbildad inom handarbeten och hantverk.

Att alltid komma några minuter försent, eftersom jag tror att jag är snabb och tiden långsam.

Att klippa mitt eget hår. Har övat länge och lärt mig genom mindre lyckade klipp.

Att ha tålamod. Eftersom både håret tar lång tid på sig att växa ut, handarbeten tar lång tid, att somna tar långt tid, schack tar lång tid, och markservicen tar en halv evighet eftersom jag har fullt upp med att carpa en massa diem.

Mindre bra på:

Alla tekniska prylar.

Kallprata om ingenting.

Att jobba med någonting monotont.

Att simma, eftersom jag är livrädd för djupt vatten.

Dålig på:

Att säga nej. Även till roliga saker jag inte har tid eller ork med.

Geografi.

Att ta pauser om jag håller på med roliga eller intressanta saker.

Att äta innan blodsockret är nere i tårna.

Att följa alla mina träningsövningar.

Att slänga och ge bort saker jag tror kan vara bra att ha i framtiden.
Tillit
#5. Publicerat 2021-03-12 av Tillit
Har ett mycket bra minne. När jag inte är disträ. Eller dagdrömmer. Eller är trött.

Kanske läge för en utmaning i Memory. Tyvärr har folk tröttnat på att spela med mig eftersom jag inte har förlorat en enda gång sen jag var fyra år...

Att simma, eftersom jag är livrädd för djupt vatten.

Intressant. Själv är jag ganska bra på att simma och älskar djupt vatten just för känslan att med lätthet ligga där och flyta omkring långt ovanför en avgrund av vatten under sig. Växte upp nära en sjö som var sextio meter djup och ta flotten ut till de djupaste ställena och hoppa i och ta ett dopp i det svarta vattnet gav en märklig tillfredsställelse. Jag har länge drömt om att få åka till Marianergraven och simma på tio tusen meters djup. Sjuk dröm, jag vet, men kan inte hjälpa det. Att simma är fascinerande helt enkelt.
Anonym
#6. Publicerat 2021-03-12 av Anonym
Ok. Min lista:

Mycket bra på:

Att komma på snilleblixtar när jag ska sova, eftersom hjärnan tydligen tycker att det blir en perfekt miljö i kolmörker och tystnad. Därför har jag penna och block bredvid sängen.

Är fantastiskt bra på att carpe diema. Kan med stor lätthet och glädje hoppa över både disk, städ och tvätt om något viktigare dyker upp.

Är en toppenrolig mormor full av bus, bekräftelse, kramar och hembakat.

Har ett mycket bra minne. När jag inte är disträ. Eller dagdrömmer. Eller är trött.

Stenkoll på det ekonomiska, flera år framåt.

Bra på:

Bra på schack, sudoku, wordfeud och korsord.

Tjejgrejer. Allmänbildad inom handarbeten och hantverk.

Att alltid komma några minuter försent, eftersom jag tror att jag är snabb och tiden långsam.

Att klippa mitt eget hår. Har övat länge och lärt mig genom mindre lyckade klipp.

Att ha tålamod. Eftersom både håret tar lång tid på sig att växa ut, handarbeten tar lång tid, att somna tar långt tid, schack tar lång tid, och markservicen tar en halv evighet eftersom jag har fullt upp med att carpa en massa diem.

Mindre bra på:

Alla tekniska prylar.

Kallprata om ingenting.

Att jobba med någonting monotont.

Att simma, eftersom jag är livrädd för djupt vatten.

Dålig på:

Att säga nej. Även till roliga saker jag inte har tid eller ork med.

Geografi.

Att ta pauser om jag håller på med roliga eller intressanta saker.

Att äta innan blodsockret är nere i tårna.

Att följa alla mina träningsövningar.

Att slänga och ge bort saker jag tror kan vara bra att ha i framtiden.
Tillägg: Bra på att uttrycka dig underhållande också.
(För övrigt kan man simma även i relativt grunt vatten. Prova det nån gång! )
Anonym
#7. Publicerat 2021-03-12 av Anonym
Kanske läge för en utmaning i Memory. Tyvärr har folk tröttnat på att spela med mig eftersom jag inte har förlorat en enda gång sen jag var fyra år...
Att simma, eftersom jag är livrädd för djupt vatten.

Intressant. Själv är jag ganska bra på att simma och älskar djupt vatten just för känslan att med lätthet ligga där och flyta omkring långt ovanför en avgrund av vatten under sig. Växte upp nära en sjö som var sextio meter djup och ta flotten ut till de djupaste ställena och hoppa i och ta ett dopp i det svarta vattnet gav en märklig tillfredsställelse. Jag har länge drömt om att få åka till Marianergraven och simma på tio tusen meters djup. Sjuk dröm, jag vet, men kan inte hjälpa det. Att simma är fascinerande helt enkelt.

Säker på att du inte bara glömt bort de gånger du förlorat?

Det finns inte mycket att se på 10000 meters djup. Inget ljus och hemskt kallt. Knappt något liv alls. VAD är det som lockar dig att simma där nere?
Tillit
#8. Publicerat 2021-03-12 av Tillit
Säker på att du inte bara glömt bort de gånger du förlorat?

Det finns inte mycket att se på 10000 meters djup. Inget ljus och hemskt kallt. Knappt något liv alls. VAD är det som lockar dig att simma där nere?
Nej, simma där uppe är det som lockar. Av någon anledning så får jag en sorts euroforisk svindelkänsla på djupt vatten...

Jorå, det är faktiskt sant. Förlorade visserligen en gång när jag spelade med en som ansåg att man skulle blanda om korten lite då och då. I början av spelet är jag aldrig bra nämligen...
MrIroni
#9. Publicerat 2021-03-12 av MrIroni
Men Flight, kan inte du också skriva en lista?

Jag har ju hängt här en del, men knappt aldrig visat mig.
Kanske får skriva min egna lista.

Mycket bra på:
Minns alla platser jag besökt, och människor jag träffat. Ett fotografiskt minne.

Ser alla personer i ett rum, och älskar att bjuda på fika med de som hamnar lite i bakgrunden, de som inte kommer till tals i vanliga fall. Att träffas bara mellan fyra ögon.

Extremt ironiskt och kan få den mest ledsna att börja skratta

Mattematik och beräkningar med formler, snabbt kunna läsa och beräkna

Bra på:

Simning. Var en tävlingssimmare i ungdommen.

Cykling. Något som fungerar upp till 18 mil. Ett enkelt sätt att koppla av hjärnan när man bara ser de små vägrensstrecken.

Musik. Märks på kortet såklart! Spelar allt från gitarr, piano, trumpet till apa.

Dålig på:

Blir för snabbt alldeles för rädd för olika saker. När jag inte har ett minutiöst upplägg av dagarna så blir jag vimsig.

Kan bli lite FÖR mycket ironi ibland för vissa, och får hålla mig tillbaka.
Anonym
#10. Publicerat 2021-03-12 av Anonym
Nej, simma där uppe är det som lockar. Av någon anledning så får jag en sorts euroforisk svindelkänsla på djupt vatten...

Jorå, det är faktiskt sant. Förlorade visserligen en gång när jag spelade med en som ansåg att man skulle blanda om korten lite då och då. I början av spelet är jag aldrig bra nämligen...
Jahaaa, simma på ytan! Då får du skriva det och inte "simma på 10.000 meters djup".

Ytsim låter sig förstås göras mycket enklare. Jämfört med ett tryck på 1000 kg/cm2 lär närkontakt med ett gäng hajar vara rena söndagssimningen.
smålänning i norr säger: Ps111:10HERRENS fruktan är vishetens begynnelse. Gott förstånd har alla de som gör hans befallningar. Hans lov består för evigt.(Se också 2Tim3:16-17)
Skriv Skriv här Skriv i megafonen