Aquilina säger: Den Stora Älgvandringen gillar jag. Vara i nuet i skogen, där fast samtidigt här hos mig. En fin start på våren.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Diverse saker > Diskussion

Anonym
Skapat 2021-03-09 av Anonym.
Finns konspiracism..
Konspirationsteorier om hur en liten grupp individer med onda avsikter i hemlighet styr det mesta som sker i världen har en lång historia. Denna typ av mytbildningar spelar också en viktig roll i antisemitisk propaganda.

Komplotter existerar i verkligheten. Det kan till exempel handla om individer, företag eller regeringar som försöker dölja sina handlingar och avsikter. Föreställningar om konspirationer kan alltså vara rimliga. I enskilda fall kan de även visa sig stämma. Men rimliga uppfattningar om komplotter ska skiljas från konspirationsteorier. Sådana vill på orimliga, osakliga och inte sällan ideologiska grunder ”förklara” stora och komplicerade historiska, politiska och ekonomiska skeenden med att liten grupp individer med onda avsikter i hemlighet styr händelseförloppet. Konspirationsteorier av detta slag, som även kallas konspiracism, kännetecknas bland annat av:

Allmänt accepterade synsätt på hur och varför något inträffat avvisas, och etablerade fakta om en händelse eller vetenskapliga undersökningar som ger en annan förklaring tolkas som en del av och just därför ett bevis för ”konspirationen”.

Ett sätt att tänka som är självbekräftande och oemottagligt för information, argument och analyser som motsäger den egna uppfattningen. Det är mer ett slags trossystem än teorier eller antaganden som går att pröva, undersöka och antingen bevisa eller motbevisa.

Övertygelsen om att ingenting är vad det ser ut att vara, att ingenting sker av en slump eller som en följd av oförutsedda omständigheter och att allting hänger ihop.

Tron att utvecklingen drivs framåt av olika konspirationer och att dessa hänger ihop, ibland som en enda gigantisk konspiration.

Utpekandet av syndabockar som är skyldiga till allt som anses fel.

En svartvit världsbild där helt och hållet ”goda” människor eller krafter hotas av helt och hållet ”onda” människor eller krafter.

Föreställningen att en liten mäktig grupp eller ”elit” i hemlighet styr det mesta som sker i världen.

Svar på inlägg

Tillit
#1. Publicerat 2021-03-11 av Tillit
Det är ju uppenbart av flera av diskussionerna här att detta finns och är utbrett (även om det kanske är överrepresenterat på dylika forum som detta) och jag har även stött på det då och då IRL efter ett tag bland till exempel kollegor. Det jag också finner märkligt är att samma person ofta faller för det tänket i uppfattningen om fler än en händelse eller sak.

Men vad kan man göra åt det? Eftersom normala argument inte biter, då dessa alltid kan avfärdas som en del av konspirationen och att vi som tror oss se på tillvaron med någorlunda ofärgade glasögon är grundlurade. Hur ska man då kunna analysera det som sägs sakligt? All information som finns tillgänglig är ju filtrerad av de som medvetet eller omedvetet är med i konspirationen.
Anonym
#2. Publicerat 2021-03-11 av Anonym
Det är ju uppenbart av flera av diskussionerna här att detta finns och är utbrett (även om det kanske är överrepresenterat på dylika forum som detta) och jag har även stött på det då och då IRL efter ett tag bland till exempel kollegor. Det jag också finner märkligt är att samma person ofta faller för det tänket i uppfattningen om fler än en händelse eller sak.

Men vad kan man göra åt det? Eftersom normala argument inte biter, då dessa alltid kan avfärdas som en del av konspirationen och att vi som tror oss se på tillvaron med någorlunda ofärgade glasögon är grundlurade. Hur ska man då kunna analysera det som sägs sakligt? All information som finns tillgänglig är ju filtrerad av de som medvetet eller omedvetet är med i konspirationen.
Nej precis, att försöka omvända en konspirationist är närmast "Mission Impossible". Som en kommentator till en plattjordsfilm skrev: "It's no use arguing with flat earthers - they are already way gone." Detsamma lär gälla vilken konspirationsidé som helst.

Eller som vissa av dessa konspirationister envisas med att säga - utan att inse att det gäller dem själva: "Det är lättare att lura någon än att få denne att inse att han blivit lurad" (Fritt ur minnet och egen översättning.)
Anonym
#3. Publicerat 2021-03-11 av Anonym
Världen har alltid präglats av olika maktkamper och djävulen är den usrprunglige konspiratören. Han sade i sitt hjärta samma sak som Sickan i Jönsson ligan "Jag har en plan" Och han genomförde den också.

Alla har sin realitet och sin uppfattning om saker,men det finn en verklig realitet,den som Gud och andevärlden ser. Det är den som är intresssant. I våra sinnen och även hos myndigheter och i vetenskapsvärlden når vi sällan en 100% ig sannings halt. Sa inte även Pontus Pilatius till Jesus, Vad är sanning??
Det är förstås Jesus som är sanningen. Men den lite mera basala och krassa sanningen om vad människor gör och säger är förstås viktig.
Bibeln säger ju (Jesus i Bergspredikan) Låt ert ja vara ja och ert nej vara nej,allt utöver detta är av den onde

Det är ett bibelord värt att fundera på när vi söker efter vad som är sant i världsliga saker.
Det finns de som tror på allt som är alternativa teorier och det finns de som tror på allt som är vedertaget.
Jag är inte så säker på att det är i de ytterkanterna vi hittar den verkliga sanningen.
I vilket fall som helst skall vi nog försöka hålla respekt och balans. En skeptiker till läkemedel och vaccin skall väl inte hamna i samma klassifiering som plattjordstroende.?? Är det rätt?

Nu är det ju också så att enligt bibeln så är det rimligt att det pågår en konspiration som banar vägen för antikrist. DEt är ju genom manipulation och kontroll somden onda sidan måste jobba för att uppnå något,vilket vi ju även sett männsikor göra,somocksåhar stora maktambitioner på samma sätt.

Denna kamp kommer helt tveklöst fortsätta och eskalera till Jesus kommer tillbaka. Vi sall väl då främst hålla oss innanför ramarna av det Jesus befallde. Våra funderingar över kaoset vi lever i visar att vi är människor. Men det skall inte få bli en anledning till fall,vare sig det är stridigheter eller vilseledning
Tillit
#4. Publicerat 2021-03-11 av Tillit
Men det är inget nytt att kristna ser "märket" i varenda ny teknik som kommer och ja, jag lutar åt att det ibland blir i samma anda som konspiracism och då anser jag definitivt att vi hamnar fel. När jag var ung var det streckkoder som banade väg för märket och för ett par år sen här var det mikrochip under huden och nu är det med nanoteknik som vi ska kodas via vaccinationer. Helt obibliskt att skapa fruktan för sådant, för om ett sådant märke kommer så vet du om vad du gör om du tar det. Ingen passiv handling i okunskap kan göra att du går evigt förlorad och ingen förlåtelse finns.

Det betyder inte att man ska vara naiv och köpa allt som sägs, men att gå och tro att allt som kommer från "världen" i definitionen icke pånyttfödda människor är med i denna förberedelse för antikrist som du talar om är definitivt inte så som vi ska leva "i världen men inte av den".
Anonym
#5. Publicerat 2021-03-11 av Anonym
Verkligheten är vad den är. Vi söker denn och kommer ganska nära. När det gäller andliga saker har vi löftet att Gud vill ge oss all kunskap vi behöver.
När det gäller det som "tillhör Cesar och kejsaren" d v s världen har vi inget sådant löfye från Gud.

Jag vill ännu en gång trycka på vikten av respekt för andra människor,såväl inom den kristna gemenskapen som utanför. Det är det starkaste vittnesbördet. Kärlek manifesterat genom hur man är och lever.

Men jag tror historien kommer upprepa sig. Olika diktaturer har haft åsiktskontroll och jag räknar med s k femacamps lite varstans där människor med fel åsikter hamnar.
Det är bara att se utvecklingen de senaste 20 åren hur åsiktskorridoren smalnar och nu går det riktigt fort.
Alltså behöver vi hålla oss nyktra och vakna ännu mera än förut.Åsiktspoliser finns lite överallt och nu läser man om alltfler som förlorar allt p g a allt mindre överträdelser
Det är Matteus 24 vi ser utspela sig tycker jag.
Fast andra kanske tycker att "allt står väl till"
Nej allt står inte väl till och därför finns ingen sann frid i världen idag.
Men Jesus ger sin frid till de som söker och följer Honom
Ferguson
#6. Publicerat 2021-03-11 av Ferguson
"Nu är det ju också så att enligt bibeln så är det rimligt att det pågår en konspiration som banar vägen för antikrist. DEt är ju genom manipulation och kontroll somden onda sidan måste jobba för att uppnå något,vilket vi ju även sett männsikor göra,somocksåhar stora maktambitioner på samma sätt.

Denna kamp kommer helt tveklöst fortsätta och eskalera till Jesus kommer tillbaka. Vi sall väl då främst hålla oss innanför ramarna av det Jesus befallde. Våra funderingar över kaoset vi lever i visar att vi är människor. Men det skall inte få bli en anledning till fall,vare sig det är stridigheter eller vilselledning"...........................

Så är det det finns en konspiration som banar väg för antikrist men det finns en annan "konspiration" i bibeln, den "gudomliga konspirationen" Det är en magnifik berättelse som vi får se glimtar av i skriften och i Jesu liv. Den går obevekligt mot sitt uppenbarande, vilket kommer att ske som när en tjuv kommer om natten. Det kommer att ske inför en värld som lever på som vanligt. Men inte för oss troende för vi sover inte som de övriga för vi hör dagen till. Den "konspirationen" är den enda som jag kan se att vi kristna ska vara med och sprida.
Anonym
#7. Publicerat 2021-03-11 av Anonym
Uthållighet:

"... I vilket fall som helst skall vi nog försöka hålla respekt och balans. En skeptiker till läkemedel och vaccin skall väl inte hamna i samma klassifiering som plattjordstroende.?? Är det rätt?..."
När vaccinskeptikern vet att berätta att det är den allt igenom onde Bill Gates som genom vacciner vill döda större delen av världens befolkning samt förslava resten - ja, då är det lätt hänt att den skeptikern hamnar i samma klass som plattjordstroende. Inte i själva sakfrågan så klart, men i sättet att hantera fakta och resistensen mot allt som talar emot den egna verklighetsbilden. Det är där likheterna finns och det var det jag ville peka på med citatet.

Om samme skeptiker dessutom startat en tråd som ifrågasätter om det skett några månlandningar... Ja, jag tror du kan se bilden.

Men givetvis hamnar inte alla vaccinskeptiker i den kategorin. De jag avsåg ovan var de som låtit sig själva helt gå upp i konspirationstänkande och inte alls har det mått av eftertanke som du själv tycks ha och vill uppmuntra till.

Du har kanske inte följt alla de diskussioner i dessa ämnen som surrat här i flera år?
SweKiwi
#8. Publicerat 2021-03-12 av SweKiwi
Blankinlägg
SweKiwi
#9. Publicerat 2021-03-12 av SweKiwi
Blankinlägg
SweKiwi
#10. Publicerat 2021-03-12 av SweKiwi
Blankinlägg
Aquilina säger: Den Stora Älgvandringen gillar jag. Vara i nuet i skogen, där fast samtidigt här hos mig. En fin start på våren.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen