Qui86 säger: Spendera all tid med vår Herren, Jesus Kristus i helgen!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Popah
Skapat 2021-03-04 av Popah, man, 39 år, Dalarnas län.
KDP. Ep36: En skatt att förvalta
Ibland blir vi lite blinda för vattnet som vi själva simmar i.
Kvällens avsnitt blir därför lite speciellt och fokuserar på kulturskillnader mellan svensk frikyrkokultur och den sekulära populärkulturen, självklart med fokus på dejting och relationer.

Vad skulle ni säga är de främsta skillnaderna och är det något särskilt utmärkande som ni tänkt på i era församlingar?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2021-03-04 av Anonym
En stor skillnad lär vara att frikyrkokulturen är mer hämmande och kontrollerande. Tyvärr. Det kan absolut finnas en poäng i att lära sig att hålla tillbaka sina drifter osv. (Och det finns en historisk bakgrund som gör det begripligt att det blivit så här.) Men för den som växer i upp i dessa sammanhang och inte får en egen levande relation till Herren utan enbart är ett "Guds barnbarn" blir resultatet ofta förödande, med revolt och avståndstagande senare i livet.
Popah
#2. Publicerat 2021-03-05 av Popah
Vem är frikyrkomannen, hur fungerar han, vad äter han, vad tänker han och vilka förebilder har han när det kommer till det här med att vara man och uppvakta kvinnor?

Cilla85 börjar ju bli allt mer skeptisk till hela konceptet, så P-O tänker: "challenge accepted" och kallar därför in sin pastor Andréas Skogholm med apostrof för att återigen rida ut till frikyrkomännens försvar.

Cilla har dock ett ess i rockärmen, då hon i smyg lyckats rekrytera
Fritjof till sin falang av #ExtraAlltDemokraterna :-O Så luta er tillbaka och ta del av denna extrainsatta kongress i Sveriges både sexigaste, frommaste och snabbast växande Parti: ExtraAlltDemokraterna, för ett liv lite mera #Glorious #ExtraAllt

https://www.
Popah
#3. Publicerat 2021-03-05 av Popah
https://www.podbean.com/eu/pb-x3fca-fcbf82
Alice
#4. Publicerat 2021-03-06 av Alice
Nu har ni till och med spårat för mycket för min smak.
Jag checkar ut
HerrF75
#5. Publicerat 2021-03-06 av HerrF75
Tack för ett intressant samtal. Ser verkligen fram emot fortsättningen!

Skrattade högt åt "stolsbärarna"! Inte hört referensen tidigere men klockren referns och jag fattade dirtekt.
Kul men samtidigt sorgligt. Församlingsmiljön är inte precis "främjande" för den "manliga" mannen.

Själv är jag uppvuxen i en miljö där männen/pojkarna var i majoritet. Även om analysen är lite subjektiv och det finns fler faktorer så blev jag en av dem som blev över. Jag har burit mycket stolar kan jag säga och varit den "präktiga" som faktist inte "slirade" på undervisningen när det gällde "dygder" och rättrådighet.

Som ung och "naiv" fanns väl tankarna att det med tiden skulle ge "payback", but no. The good guys never wins and were left alone in the corner.

Mr Gray.

Det finns mer "Mr Gray" än Cilla och hennes likar tror. Makalsöst vad alla tjejer, även de mest oväntade sprang och tittade på dessa filmer för övrigt. "Mr Gray-männen finns dock under ytan. Det är inte precis den typ av man som "fostras" i frikyrkan och även med ett mindre mått av intellekt låter de sig formas till det de tror de ska vara... de finns kvar men förväntningarna är för låga.

Ser fram emot fortsatt samtal. LIte synd att det inte fanns någon mer kvinna i samtalet. En lite mer "represntativ". Varken Cilla eller fröken Portimao är direkt präglade eller har erfarenhet av frikyrkomiljön. Det vore oerhört intrssant att få del av tankarna från någon eller någon kvinna som varit i "epicentrum" och hur de ser på det i retrospektiv med livserfarenhet som vuxen.

Vart är försten alla singelvinnor som blivit över då frikyrkomännen tagit slut? Det tycks inte finnas på KD. Ni som är mer extroverta och rör er i större sammanhang. Vart är de och hur ska man kunna möta en av dessa skatter?

Bring it on! Det är snart vår och flygbensinen passerar snart bäst-före-datum..
Alice
#6. Publicerat 2021-03-07 av Alice
Mitt svar var specifikt till inlägg #2
texten föll bort.
Jag begrep inte inlägget.
Anonym
#7. Publicerat 2021-03-07 av Anonym
Men vad händer med den omtalade kvalitetshöjningen av ljudet? Cilla skriker i sin mikrofon så det styr över (kollar ni inte nivåerna?) och musiken i introt överröstar nästan talet. Ingen ljudtekniker i världen kan få ordning på en sån inspelning i efterhand.

Konkret tips: Kolla nivåerna bättre, och se till att ni har lite mer "headroom", dvs håll nivån generellt lite lägre så att Cilla kan gasta på utan överstyrning - om hon nu måste göra det. Alternativet är att investera i en hårdvarukompressor som ni har inkopplad under inspelningen. Lycka till!
Popah
#8. Publicerat 2021-03-08 av Popah
Hårdvarukompressor låter som en bra grej, ska kollas upp - tack för tipset!! :-)

Angående kvalitetshöjningen på ljudet så blev det en "pumpeffekt" av masteringen som gjorde mig fysiskt illamående, så vi får hitta andra sätt fram tills jag flyttar till STHLM och kan köra inspelningarna fysiskt i min Zoom6 med separata mikrofoner.

Har du tips på några bra dataprogram jag kan använda för att förbättra ljudet fram tills dess, utifrån de förutsättningar vi jobbar med just nu?
Popah
#9. Publicerat 2021-03-08 av Popah
Jag har ju tillskillnad från Cilla inte samma varma relation till de där filmerna, då jag inte tycker att dom är jättebra gjorda. Hela konceptet med mr.Grey är ju dessutom att han är en trasig ung man som blivit både misshandlad och sexuellt utnyttjad under sin uppväxt vilket gjort att han har issues i vuxen ålder. Men ja, smaken är som baken. :-)

Angående nice guys finish last, så är min erfarenhet litegran som din men enbart då det kommer till det initiala läget. Vi som inte tillhör kategorin "duschbags" behöver längre tid för att sälja in oss, men ja...

Jo, vi jobbar en hel del på att få med kvinnor. Däremot är det väldigt svårt. Killar är generellt mycket mer villiga att figuera i dessa samanhang än vad kvinnorna är tyvärr. Men vi har det som prioritet just nu. :-)
MrIroni
#10. Publicerat 2021-03-08 av MrIroni
Har precis lyssnat igenom hela programmet och visst kan det vara roligt att höra andras funderingar.

Det första jag fastnade för var frågan hur en frikyrkoman är. Och för mig är det så olika man bara kan bli. Att vara kristen har ju med att följa Jesus, och inget hur man är i personligheten.

Det andra är att det känns som allt är inriktat på att det är killarna som måste ta första steget, tillika att det är killen som dejtar tjejen. För mig så tappar jag intresset väldigt fort (även när jag var yngre) om inte tjejen också visade intresse och kom med förslag på fika mm.

Det tredje är att sitta ner och veta vad man själv är för person innan man dejtar hej vilt. För det är ju egentligen enbart en person som man vill dela livet med, och då kunna säga att man dejtat/flirtat med flera tjejer tidigare har ju ingen betydelse. Att dejta enbart för man har tråkigt kommer inte leda till något vidare bra.

För vad är det man söker? Någon att visa upp att man klarade av att få? Nä, hellre någon att kunna dela hjärtat/innersta tankar med.
Qui86 säger: Spendera all tid med vår Herren, Jesus Kristus i helgen!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen