smålänning i norr säger: Jesus dog och uppstod för dig och mig 1Mos2-3,Jes53,Matt25-28,Ef1,Apg26:19-20
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

HerrF75
Skapat 2021-02-05 av HerrF75, man, 49 år, Östergötlands län.
Catfishing - Har du personlig erfarenhet?

Falska/bluff-profiler förekommer här på KD (liksom på andra dejtingsajter).

Här på KD har jag själv anmät ett 20-tal profiler som sedan bekräftats varit falska och borttagna av admin.
Jag har fått ett 10-tal brev som uppenbart är rena rama bluffen. (oklara motiv)

Men, jag har också erfarenhet av att bli lurad "på riktigt" här på KD. Det visade sig vara en riktig kvinna bakom en falsk fasad. Hennes motiv vet jag inte men det handlade inte om pengar utan snarare om ensamhet eller om en fantasi att leva ett annat liv.

Vi pratade i telefon många många gånger och skrev under en ganska lång period. Helt plöttsligt försvann hon och svarade inte i telefon eller på brev/chatt/mail (hemligt nummer).

Med lite detektivarbete hittade jag henne. (Jag konfronterade henne inte) Det visade sig att hon hade använt ett påhittat namn och dessutom var hon gift sedan 8år. Väldigt märklig historia. Jag hade lite tur och fick kontakt med en vän till henne som var nära vän med en nära vän till mig. (Därav förtroende att reda ut en del)

Jag fick till slut ett brev med ursäkt fast ingen förklaring och där slutade den historien

En fd. kollega som blev så lurad (Match.com) att hon flög till Scotland och tog tåg för att träffa honom. Väl framme ringde han och sa att han blivit tvungen att åka på ett jobb i Afrika på mycket kort varsel. Först där började hon ana oråd och sedan tog det någon vecka så bad han om pengar. Med det började hon gräva och fann då att detta var en känd bedragare.

Har du erfarenhet här på KD eller likn.?

Svar på inlägg

Wilson
#1. Publicerat 2021-03-10 av Wilson
Inte riktigt gått så långt som för er, men skrev lite me en person som var fejk. Det märktes dock på sättet personen skrev, man uttrycker sig annorlunda när man hittar på, svårt att konkretisera, men det låter inte lika "naturligt", gav en del detaljer om sin boende jobbsituation som inte överensstämde, samt att personen hade en bild som inte heller föreställde varken uppgiven ålder o som var en modellbild. Bara en bild. Andra varningsklockor var att tidigt i samtalet diskutera saker man kanske gör långt senare i ett dejting/relationsstadie samt gränsöverskridande saker. Vet inte vad man kan göra mer än att ja anmälde profilen men kom inte upp ngn bekräftelse eller att man kunde fylla i varför man vill att profilen granskas. Vet du om det gör det?
HerrF75
#2. Publicerat 2021-03-18 av HerrF75
Inte riktigt gått så långt som för er, men skrev lite me en person som var fejk. Det märktes dock på sättet personen skrev, man uttrycker sig annorlunda när man hittar på, svårt att konkretisera, men det låter inte lika "naturligt", gav en del detaljer om sin boende jobbsituation som inte överensstämde, samt att personen hade en bild som inte heller föreställde varken uppgiven ålder o som var en modellbild. Bara en bild. Andra varningsklockor var att tidigt i samtalet diskutera saker man kanske gör långt senare i ett dejting/relationsstadie samt gränsöverskridande saker. Vet inte vad man kan göra mer än att ja anmälde profilen men kom inte upp ngn bekräftelse eller att man kunde fylla i varför man vill att profilen granskas. Vet du om det gör det?
Hej Wilson.

När jag skickat in en anmälan så kommer det tillbaka en bekräftelse med tack och att de ska undersöka. I de lägen det är en "fejkprofil" så medelas att den är borttagen permanent. Mer återkoppling än så har jag inte fått någon gång. Jag har inte fått tillfälle eleler sätt någon möjlighet att tala om varför jag anser att en profil är "skum/fejk".

Man får helt klart vara på sin vakt i alla sammanhang. :)
Anonym
#3. Publicerat 2021-03-18 av Anonym
För ett par år sedan kom det två enorma blombuketter med Blombud hem till mig, jag blev så förvånad. Jag kollade upp hans namn, båda buketterna va från samma man, hans namn stämde och han fanns i Sverige. Men plötsligt började konstiga saker att hända och han bad om pengar.
Jag sa nej och han blev minst sagt arg.
Sen va han borta.
Har fått mail från scam här också men jag anmäler alltid.
Så drygt!
Anonym
#4. Publicerat 2021-03-18 av Anonym
Hej Wilson.

När jag skickat in en anmälan så kommer det tillbaka en bekräftelse med tack och att de ska undersöka. I de lägen det är en "fejkprofil" så medelas att den är borttagen permanent. Mer återkoppling än så har jag inte fått någon gång. Jag har inte fått tillfälle eleler sätt någon möjlighet att tala om varför jag anser att en profil är "skum/fejk".

Man får helt klart vara på sin vakt i alla sammanhang. :)
Om det inte framgår tydligt att det är fejk så kan anmälaren få mejl från admin med önskan om mer info. Det har hänt nån enstaka gång för mig.
Anonym
#5. Publicerat 2021-03-18 av Anonym
För ett par år sedan kom det två enorma blombuketter med Blombud hem till mig, jag blev så förvånad. Jag kollade upp hans namn, båda buketterna va från samma man, hans namn stämde och han fanns i Sverige. Men plötsligt började konstiga saker att hända och han bad om pengar.
Jag sa nej och han blev minst sagt arg.
Sen va han borta.
Har fått mail från scam här också men jag anmäler alltid.
Så drygt!
Var blommorna första kontakten? Isf var det helt klart extremt!
Men givetvis behövde han pengar - det är inte gratis att skicka enorma buketter med bud...
Tillit
#6. Publicerat 2021-03-18 av Tillit
Var blommorna första kontakten? Isf var det helt klart extremt!
Men givetvis behövde han pengar - det är inte gratis att skicka enorma buketter med bud...
Den beryktade ironin igen
Wilson
#7. Publicerat 2021-03-22 av Wilson
Ok uppgifterna personen gav till mig överensstämmer inte med någon verklig person, alltså ganska detaljerade uppgifter med namn och boende osv. Samt att profilbilden var tydligt en annan person. Men det som var obehagligast var att han var ofredande i sina meddelanden, ville sexchatta. Personen finns kvar på sidan o aktiv så därav undrade jag om funktionen med att beskriva ärendet för ansvariga. Svårt för dem att veta vad som anmäls annars.
Wilson
#8. Publicerat 2021-03-22 av Wilson
Om det inte framgår tydligt att det är fejk så kan anmälaren få mejl från admin med önskan om mer info. Det har hänt nån enstaka gång för mig.
Svarade dig här ovan, är inte så duktig me funktionerna så lyckades inte citera dig
Anonym
#9. Publicerat 2021-03-22 av Anonym
Ok uppgifterna personen gav till mig överensstämmer inte med någon verklig person, alltså ganska detaljerade uppgifter med namn och boende osv. Samt att profilbilden var tydligt en annan person. Men det som var obehagligast var att han var ofredande i sina meddelanden, ville sexchatta. Personen finns kvar på sidan o aktiv så därav undrade jag om funktionen med att beskriva ärendet för ansvariga. Svårt för dem att veta vad som anmäls annars.
Du kan skicka vanligt mejl till admin och beskriva ärendet. Länk finns längst ner på sidan: "Kontakta oss". Du kommer till en guide och får svara på ett antal frågor om vad det gäller. Till sist får du upp ett fönster för fritext - bara att skriva där!

Funkar det inte, eller om jag snurrade till det, så får du återkomma.
HerrF75
#10. Publicerat 2021-03-23 av HerrF75
Ny medlem på KD ikväll som heter "Comfa".

Skickar förmodligen ut mängder med brev och ett hamnade hos mig.

Citerar brevet här vilket är arketypen på hur ett "bluffbrev" ser ut.

"Från Comfa i dag kl 22:36

Är ny här och jag har inte bilder på min profil, jag kollar din profil och är intresserad av att känna dig bra och du vill också känna mig bra, du kan skicka mig mail så skickar jag mina bilder: purelove10010@gmail.com.

"Hon" är anmäld som "bluffprofil men hinner säkert skriva mängder med brev innan morgonen när admin läser "anmälan" och agerar.
smålänning i norr säger: Jesus dog och uppstod för dig och mig 1Mos2-3,Jes53,Matt25-28,Ef1,Apg26:19-20
Skriv Skriv här Skriv i megafonen