Sommarsol säger: " Herrens ögon överfar hela jorden, för att han med sin kraft ska bistå dem som med sina hjärtan ger sig hän åt honom "
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Klas Vegas
Skapat 2021-02-05 av Klas Vegas, man, 59 år, Skåne län.
Giftemål! För vem?
För något halvår sedan fick jag kunskap om hur inkomstrelaterat giftemål har blivit. Inte bara i Sverige utan i hela västvärlden (det var Jordan Peterson som tog upp det först). Lågavlönade slutar nästan alltid i skilsmässa, medans de med bättre löner förblir gifta i en helt annan utsträckning.

Det var något av en chock att det såg ut så, och knappast något man talar om. Kände att det var något jag behövde smälta.

Så min första tanke var att det är en helt annan press på familjelivet idag. Lägg dessutom dålig ekonomi på föräldrars skulder och det är förmodligen kört (det ser onekligen ut så om man tittar på statistiken).

Men på sista tiden har jag funderat på det här med markservice.
Båda föräldrarna skall arbeta 8 timmar om dagen (dessutom restider vars snitt-tid borde öka om två arbetspendlar).
Dessutom skall barn hämtas och lämnas på dagis i alla fall några år (detta slapp vi när någon var hemma).
Det skall handlas (detta var gjort när någon var hemma). Det skall lagas mat (detta var gjort när någon var hemma) och det skall städas (detta var gjort när någon var hemma) och det skall tvättas (detta var gjort när någon var hemma).

Ju mer jag tänker på detta desto mer absurt finner jag utvecklingen av samhället. Det handlar snarare om fysik än om ideologisk övertygelse. Markservice måste utföras. Utöver att båda skall jobba tillkom nu obetalt arbete som den ena parten utförde tidigare.
Föräldrarna kan säkert få en stund över ibland. Men vilket liv för en 4-åring som varit på dagis hela dagen?

Jag säger inte att kvinnor måste göra markservicen. Malena Ehrnman (gretas morsa) har en man som sköter markservice, men någon måste göra det min (far jobbade halvtid när min lillebror föddes och skötte densamma).

Hur tänkte socialdemokraterna här. Det är ju i grund och botten deras kärnväljare som inte längre får familjelivet att fungera?

Svar på inlägg

Klas Vegas
#1. Publicerat 2021-02-05 av Klas Vegas
En sak som slagit mig är att om jag var ung idag och ville ha familj så skulle jag unvika storstäder som Göteborg och Stockholm. Under min sista tid i Götet satt jag i kö 20-30 minuter morgon såväl som kväll (jag flyttade sedan). Återigen handlar det mer om logistik än ideologi. Det är svårt att få ihop familje-pusslet i en storstad.
Ytterligare en faktor är de höga huspriserna som gör att man bor allt längre bort med längre resor.
snömannen
#2. Publicerat 2021-02-05 av snömannen
Ja, de är nog hård press på många relationer idag, bägge jobbar full tid, kanske söker kariär inom nått område, och de är ett högt pris o betala. Man kanske vill ha ett fint ansikte utåt, man kanske köper lite för dyra bilar, båtar o allt vad de kan vara.

Jag växte upp med en mamma som var hemma största delen av tiden, dels pgr av sjukdom. Men sedan en mormor. Kan än idag minnas lukten av nybrakat bröd, o de nybryggda kaffet som fanns när jag kom hem från skolan. Vilken härlig trygghet. Vi fick vända på slantarna, men mat fanns alltid på bordet när pappa kom hem från jobbet.

Lite pengar, men ett varmt hem att växa upp i. Tror att de är många barn idag som tyvärr inte får uppleva de.
Sommarsol säger: " Herrens ögon överfar hela jorden, för att han med sin kraft ska bistå dem som med sina hjärtan ger sig hän åt honom "
Skriv Skriv här Skriv i megafonen