Mondeo säger: ”Så skall Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara edra hjärtan och edra tankar, i Kristus Jesus.”
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Roffe
Skapat 2021-02-03 av Roffe, man, 76 år, Dalarnas län.
1 Johannesbrevet

Kapitel 1

Livets Ord

1Det som var från begynnelsen, det vi har hört, det vi med egna ögon har sett, det vi har skådat och rört med våra händer, om detta vittnar vi: Livets Ord.2Livet har uppenbarats, vi har sett det och vittnar om det och förkunnar för er det eviga livet, som var hos Fadern och uppenbarades för oss.3Det vi har sett och hört förkunnar vi för er, för att också ni ska ha gemenskap med oss. Och vår gemenskap är med Fadern och hans Son Jesus Kristus.4Detta skriver vi för att vår glädje ska bli fullkomlig.

Vandra i ljuset

5Detta är det budskap som vi har hört från honom och förkunnar för er: att Gud är ljus och att inget mörker finns i honom.6Om vi säger att vi har gemenskap med honom och vandrar i mörkret, ljuger vi och handlar inte efter sanningen.7Men om vi vandrar i ljuset, liksom han är i ljuset, då har vi gemenskap med varandra och Jesu, hans Sons, blod renar oss från all synd.8Om vi säger att vi inte har synd, bedrar vi oss själva och sanningen finns inte i oss.9Om vi bekänner våra synder, är han trofast och rättfärdig så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet.10Om vi säger att vi inte har syndat, gör vi honom till en lögnare och hans ord finns inte i oss.

Joh.15: 9 Så som Fadern har älskat mig, så har jag älskat er. Bli kvar i min kärlek. 10Om ni håller mina bud blir ni kvar i min kärlek, liksom jag har hållit min Fars bud och är kvar i hans kärlek.11Detta har jag sagt er för att min glädje ska vara i er och för att er glädje ska bli fullkomlig.12 Detta är mitt bud: att ni ska älska varandra så som jag har älskat er.

Ef.4:29 Låt inga smutsiga ord komma över era läppar, utan bara det som är gott och bygger upp där det behövs, så att det blir till glädje för dem som hör det.30 Bedröva inte Guds helige Ande, som ni har fått som ett sigill för befrielsens dag.31Lägg bort all bitterhet, häftighet och vrede, allt skrikande och förolämpningar och all annan ondska.32Var i stället goda och barmhärtiga mot varandra och förlåt varandra, så som Gud i Kristus har förlåtit er.
https://www.cymbaltv.se/play-tv/talare-k-n-4522649

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2021-02-03 av Anonym
1 Johannes kap 1 Vers 2 och 3 visar tydligt att detta är riktat till personer som inte är frälsta.

Johannes15:9 läser du bakvänt. Nyckeln är att bli kvar i hans kärlek, inte att hålla hans bud för att bli kvar i hans kärlek. När vi är i hans kärlek håller vi hans bud som en effekt. Kärleken är roten, hålla buden är frukten. Det finns hur många andra bibelverser som helst som visar att det inte är genom vår prestation det sker utan genom vår tro. Därigenom blir det tydligt att kärleken är roten.

Ef 4:29 har jag egentligen inga invändningar emot. Förutom möjligen att Guds kärlek till oss inte är bereoende av om vi syndar eller inte. Gud uppmuntrar oss att leva ett heligt liv men inte FÖR att han ska älska oss utan för att han redan älskar oss och vill vårt bästa. Gud söker gemenskap med syndare. Men hatar vad synden gör med hans älskade människa eftersom han älskar människan. Så till den grad att han dog på korset för att bryta syndens makt över oss.
Ferguson
#2. Publicerat 2021-02-03 av Ferguson
1 Johannes kap 1 Vers 2 och 3 visar tydligt att detta är riktat till personer som inte är frälsta.

Johannes15:9 läser du bakvänt. Nyckeln är att bli kvar i hans kärlek, inte att hålla hans bud för att bli kvar i hans kärlek. När vi är i hans kärlek håller vi hans bud som en effekt. Kärleken är roten, hålla buden är frukten. Det finns hur många andra bibelverser som helst som visar att det inte är genom vår prestation det sker utan genom vår tro. Därigenom blir det tydligt att kärleken är roten.

Ef 4:29 har jag egentligen inga invändningar emot. Förutom möjligen att Guds kärlek till oss inte är bereoende av om vi syndar eller inte. Gud uppmuntrar oss att leva ett heligt liv men inte FÖR att han ska älska oss utan för att han redan älskar oss och vill vårt bästa. Gud söker gemenskap med syndare. Men hatar vad synden gör med hans älskade människa eftersom han älskar människan. Så till den grad att han dog på korset för att bryta syndens makt över oss.
Fin tolkning av Joh 15:9
Roffe
#3. Publicerat 2021-02-03 av Roffe

Nya Testamentet öppnas

David Pawsons inspirerande och djupgående bibelundervisning, bok för bok.

David Pawson (1930-2020) är en välkänd engelsk bibellärare, som de senaste 25 åren, undervisat i församlingar runt om i världen. Han har skrivit många böcker och bl.a. gjort denna programserie om Bibelns 66 böcker.

1-3 Johannesbrevet 1/2

Johannes skriver: Gud är kärlek. Varför är det så radikalt? Han vill ge de troende en rätt förståelse av Jesus och visshet i deras tro. En rätt bild av Jesus ger en rätt bild av det övriga livet.

Avsnitt nummer: 30

https://www.himlentv7.se/play/nya-testamentet-oppnas/1-3-johannesbrevet-1-2_p1548/


Roffe
#4. Publicerat 2021-02-04 av Roffe

Vad fanns i Tabernaklet?

2 Mos. 26:
Tabernaklet

1 Tabernaklet ska du göra av tio tygvåder, vävda av tvinnat fint lingarn och av mörkblått, purpurrött och karmosinrött garn. I konstvävnad med keruber på ska du göra dem.........

NÅD och VÄLSIGNELSE

Rom. 5:
Frid med Gud

1 När vi nu har förklarats rättfärdiga av tro, har vi frid med Gud genom vår Herre Jesus Kristus.2 Genom honom har vi också tillträde till den nåd som vi nu står i, och vi gläder oss i hoppet om Guds härlighet.3Men inte bara det, vi gläder oss också mitt i våra lidanden, för vi vet att lidandet ger tålamod,4 tålamodet fasthet och fastheten hopp.5 Och hoppet sviker oss inte, för Guds kärlek är utgjuten i våra hjärtan genom den helige Ande som han har gett oss.

1 Kor.1:

26 Bröder, se på er egen kallelse. Inte många av er var visa på världens sätt, inte många var mäktiga, inte många förnäma. 27Nej, det som för världen var dåraktigt utvalde Gud för att förödmjuka de visa, och det som för världen var svagt utvalde Gud för att förödmjuka det starka, 28 och det som för världen var obetydligt och föraktat och inte fanns till, det utvalde Gud för att tillintetgöra det som fanns till,29 för att ingen människa ska berömma sig inför Gud.30 Tack vare honom är ni i Kristus Jesus. För oss har han blivit vishet från Gud, rättfärdighet, helgelse och återlösning, 31 för att det ska bli som det står skrivet:Den som berömmer sig ska berömma sig av Herren.
https://youtu.be/0zdlzTVNQ7g

Roffe
#5. Publicerat 2021-02-04 av Roffe

Kapitel 1

Livets Ord

1Det som var från begynnelsen, det vi har hört, det vi med egna ögon har sett, det vi har skådat och rört med våra händer, om detta vittnar vi: Livets Ord.2Livet har uppenbarats, vi har sett det och vittnar om det och förkunnar för er det eviga livet, som var hos Fadern och uppenbarades för oss.3Det vi har sett och hört förkunnar vi för er, för att också ni ska ha gemenskap med oss. Och vår gemenskap är med Fadern och hans Son Jesus Kristus.4Detta skriver vi för att vår glädje ska bli fullkomlig.

Vandra i ljuset

5Detta är det budskap som vi har hört från honom och förkunnar för er: att Gud är ljus och att inget mörker finns i honom.6Om vi säger att vi har gemenskap med honom och vandrar i mörkret, ljuger vi och handlar inte efter sanningen.7Men om vi vandrar i ljuset, liksom han är i ljuset, då har vi gemenskap med varandra och Jesu, hans Sons, blod renar oss från all synd.8Om vi säger att vi inte har synd, bedrar vi oss själva och sanningen finns inte i oss.9Om vi bekänner våra synder, är han trofast och rättfärdig så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet.10Om vi säger att vi inte har syndat, gör vi honom till en lögnare och hans ord finns inte i oss.

Joh.15: 9 Så som Fadern har älskat mig, så har jag älskat er. Bli kvar i min kärlek. 10Om ni håller mina bud blir ni kvar i min kärlek, liksom jag har hållit min Fars bud och är kvar i hans kärlek.11Detta har jag sagt er för att min glädje ska vara i er och för att er glädje ska bli fullkomlig.12 Detta är mitt bud: att ni ska älska varandra så som jag har älskat er.

Ef.4:29 Låt inga smutsiga ord komma över era läppar, utan bara det som är gott och bygger upp där det behövs, så att det blir till glädje för dem som hör det.30 Bedröva inte Guds helige Ande, som ni har fått som ett sigill för befrielsens dag.31Lägg bort all bitterhet, häftighet och vrede, allt skrikande och förolämpningar och all annan ondska.32Var i stället goda och barmhärtiga mot varandra och förlåt varandra, så som Gud i Kristus har förlåtit er.
https://youtu.be/4gkBoEo0AmU

Roffe
#6. Publicerat 2021-02-04 av Roffe
1 Johannes kap 1 Vers 2 och 3 visar tydligt att detta är riktat till personer som inte är frälsta.


Johannes15:9 läser du bakvänt. Nyckeln är att bli kvar i hans kärlek, inte att hålla hans bud för att bli kvar i hans kärlek. När vi är i hans kärlek håller vi hans bud som en effekt. Kärleken är roten, hålla buden är frukten. Det finns hur många andra bibelverser som helst som visar att det inte är genom vår prestation det sker utan genom vår tro. Därigenom blir det tydligt att kärleken är roten.

Ef 4:29 har jag egentligen inga invändningar emot. Förutom möjligen att Guds kärlek till oss inte är bereoende av om vi syndar eller inte. Gud uppmuntrar oss att leva ett heligt liv men inte FÖR att han ska älska oss utan för att han redan älskar oss och vill vårt bästa. Gud söker gemenskap med syndare. Men hatar vad synden gör med hans älskade människa eftersom han älskar människan. Så till den grad att han dog på korset för att bryta syndens makt över oss.
Roffe
#7. Publicerat 2021-02-05 av Roffe

Kapitel 2

1 Mina barn, detta skriver jag till er för att ni inte ska synda. Men om någon syndar, har vi en som för vår talan inför Fadern: Jesus Kristus, den rättfärdige. 2 Han är försoningen för våra synder, och inte bara för våra utan också för hela världens.

3 Vi vet att vi har lärt känna honom när vi håller fast vid hans bud. 4 Den som säger: "Jag känner honom" och inte håller fast vid hans bud, han är en lögnare och sanningen finns inte i honom. 5 Men hos den som håller fast vid hans ord har Guds kärlek verkligen nått sitt mål. Så vet vi att vi är i honom. 6 Den som säger sig förbli i honom är skyldig att själv leva så som han levde.

7 Mina älskade, det jag skriver till er är inte ett nytt bud, utan ett gammalt bud som ni har haft från början. Detta gamla bud är ordet som ni har hört. 8 Ändå är det ett nytt bud jag skriver till er. Det förverkligas i honom och i er, eftersom mörkret viker och det sanna ljuset redan lyser. 9 Den som säger sig vara i ljuset men hatar sin broder är fortfarande kvar i mörkret. 10 Den som älskar sin broder förblir i ljuset, och det finns inget i honom som leder till fall. 11Men den som hatar sin broder är i mörkret och vandrar i mörkret. Han vet inte vart han går, för mörkret har förblindat hans ögon.

Älska inte världen

15 Älska inte världen, inte heller det som är i världen. Om någon älskar världen finns inte Faderns kärlek i honom. 16 Allt som är i världen – köttets begär och ögonens begär och högmod över livets goda – det kommer inte från Fadern utan från världen. 17 Och världen och dess begär förgår, men den som gör Guds vilja består för evigt.....

20 Ni har en smörjelse från den Helige och ni har alla kunskap. 21 Jag har inte skrivit till er för att ni inte känner sanningen, utan för att ni känner den och vet att ingen lögn kommer från sanningen.

26 Detta har jag skrivit till er med tanke på dem som försöker förvilla er. 27 Men smörjelsen som ni har fått av honom förblir i er, och ni behöver inte någon som undervisar er. Hans smörjelse undervisar er om allt, och den är sanning och inte lögn. Förbli i honom, så som den har lärt er.
28 Ja, kära barn, förbli nu i honom, så att vi kan ha frimodighet när han uppenbarar sig och inte behöver stå där med skam inför honom när han kommer. 29 Om ni vet att han är rättfärdig, då inser ni också att var

Roffe
#8. Publicerat 2021-02-06 av Roffe
Kap.3
Guds barn

1 Se vilken kärlek Fadern har skänkt oss: att vi får kallas Guds barn! Och det är vi också. Världen känner oss inte, eftersom den inte har lärt känna honom. 2 Mina älskade, nu är vi Guds barn, och än är det inte uppenbarat vad vi ska bli. Men vi vet att när han uppenbaras ska vi bli lika honom, för då får vi se honom sådan han är. 3 Och var och en som har det hoppet till honom renar sig, liksom han är ren. 4 Den som ägnar sig åt synd bryter mot lagen, för synd är brott mot lagen.5 Och ni vet att han har uppenbarats för att ta bort synderna. Det finns ingen synd i honom. 6 Den som förblir i honom syndar inte. Den som syndar har inte sett honom och känner honom inte. 7 Kära barn, låt ingen förvilla er. Den som gör det rätta är rättfärdig, liksom han är rättfärdig. 8 Den som ägnar sig åt synd är av djävulen, för djävulen har syndat ända från begynnelsen. Men Guds Son har uppenbarats för att göra slut på djävulens gärningar. 9 Den som är född av Gud ägnar sig inte åt synd, för Guds säd förblir i honom. Han kan inte synda, eftersom han är född av Gud. 10 Så blir det tydligt vilka som är Guds barn och vilka som är djävulens barn: den som inte gör det rätta är inte av Gud, och inte heller den som inte älskar sin broder. 11 Detta är det budskap som ni har hört från början: att vi ska älska varandra. 12 Vi ska inte vara som Kain, som var av den onde och mördade sin bror. Och varför mördade han honom? För att Kains gärningar var onda men hans brors rättfärdiga. 13 Bröder, var inte förvånade om världen hatar er. 14 Vi vet att vi har gått över från döden till livet, eftersom vi älskar bröderna. Den som inte älskar är kvar i döden. 15 Den som hatar sin broder är en mördare, och ni vet att ingen mördare har evigt liv i sig. 16 Genom att han gav sitt liv för oss har vi lärt känna kärleken. Så är också vi skyldiga att ge våra liv för våra bröder. 17 Om någon har jordiska ägodelar och ser sin broder lida nöd men stänger sitt hjärta för honom, hur kan då Guds kärlek förbli i honom? forts...

Roffe
#9. Publicerat 2021-02-06 av Roffe

18 Kära barn, låt oss inte älska med ord eller fraser, utan i handling och sanning. 19 Då vet vi att vi är av sanningen, och inför honom kan vi övertyga vårt hjärta, 20 om det fördömer oss, att Gud är större än vårt hjärta och vet allt. 21 Mina älskade, om hjärtat inte fördömer oss har vi frimodighet inför Gud, 22 och vad vi än ber om, det får vi av honom eftersom vi håller hans bud och gör det som gläder honom. 23 Och detta är hans bud: att vi ska tro på hans Sons namn, Jesus Kristus, och älska varandra så som han befallt oss. 24 Den som håller fast vid hans bud förblir i Gud och Gud i honom. Och att Gud förblir i oss, det vet vi av Anden som han gett oss.


Köttets gärningar och Andens frukt

16 Vad jag vill säga är detta: vandra i Anden, så gör ni inte vad köttet begär. 17 Köttet söker det som är emot Anden, och Anden söker det som är emot köttet. De två strider mot varandra så att ni inte kan göra det ni vill. 18 Men om ni leds av Anden står ni inte under lagen.

19 Köttets gärningar är uppenbara: sexuell omoral, orenhet, orgier, 20 avgudadyrkan, ockultism, fientlighet, gräl, avund, vredesutbrott, själviskhet, splittringar, irrläror, 21 illvilja, fylleri, vilda fester och annat sådant. Jag säger er i förväg vad jag redan har sagt: de som lever så ska inte ärva Guds rike.

22 Andens frukt däremot är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trohet, 23 mildhet, självbehärskning. Sådant är lagen inte emot.


24 De som tillhör Kristus Jesus har korsfäst sitt kött med dess lidelser och begär. 25 Om vi har liv genom Anden, låt oss då också följa Anden. 26 Låt oss inte vara fåfänga, inte utmana varandra och inte avundas varandra. (Gal.5:-)
https://youtu.be/RQnBbTDK4iA

Anonym
#10. Publicerat 2021-02-06 av Anonym
Mondeo säger: ”Så skall Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara edra hjärtan och edra tankar, i Kristus Jesus.”
Skriv Skriv här Skriv i megafonen