Rosie säger: Hej! Stå upp och var ljus! Låt Herren lysa genom dig! Ta ditt kors varje dag, i ödmjukhet och gudsfruktan! I kärlek: Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Popah
Skapat 2021-01-27 av Popah, man, 39 år, Dalarnas län.
KDP: Ny serie om män och kommunikation

Hejsan!

Vi håller på och förbereder säsong 2 av Kristna Dejtingpodden där vi utöver spännande samtal med Stefan Swärd, Olof Edsinger, Stefan Gustavsson, Andreas Skogholm och the usually crowd har fått kontakt med David Plars som engagerat sig i mansgrupper inom församlingen. Syftet? Jo han hade identifierat att framförallt kristna män har svårt att prata med tjejer.

Han har skickat oss några ideér på uppslag som vi tänkte fördjupa oss i under våren och vill därför redan nu kolla av med er kring vilka uppslag ni tycker verkar mest spännande och om ni har egna erfarenheter på temat?


Svar på inlägg

Popah
#1. Publicerat 2021-01-27 av Popah

UPPSLAG 1:
Min resa från noll utsikter på dejtingområdet till altargången

a. Såret.
b. Fem års helt tillbakadragande från dejting.
c. Hur jag försökte lösa mitt eget sår och skydda de tjejer jag träffade, men misslyckades.
d. Tio fantastiska tjejer som jag inte kunde ta steget med.
e. Kvinnan som orkade vara kvar.

UPPSLAG 2:
De fem vanligaste orsakerna till varför mina attraktiva manliga kristna vänner är singlar

a. Ett sårat hjärta och problem med anknytningen.
b. Ovana vid att visa intresse/förstå att du själv är intressant.
c. Kunskapens frukt ger förskjutning i förväntan.
d. Obalans mellan maskulint/feminint leder dig rakt i vänzonen.
e. Religiös överbetoning ger passivitet.

UPPSLAG 3:
Varför det behövs en revolution inom svensk kristenhet kring hur vi dejtar

a. Ta inte dig själv på för stort allvar.
b. Unga vuxna eller vuxna barn?
c. Gör hellre tio fel än inget.
d. Lita till Guds löften om vem du är och vad du har att ge.

Popah
#2. Publicerat 2021-01-27 av Popah

UPPSLAG 4: Det här sabbar dina chanser när du är intresserad av en tjej

a. Att inte leda relationen framåt.
b. Att inte vara tydlig med vad du vill.
c. Att sätta henne på en piedestal.
d. Att diskvalificera dig själv genom att bryta tilliten.
e. Att inte lita till den naturliga attraktionen.

UPPSLAG 5: En passning till Cilla – erfarenheter får att vara gift med en ej kristen

a. Möjligheter och utmaningar.
b. Lita till riktlinjen i Guds ord.
c. Undantaget.

UPPSLAG 6: Sex korta tips till dig som är man när det gäller dejting:
a. Du är skapad attraktiv, lita till det.
b. Bespara dig lidandet från att fortsätta jaga en kvinna som inte visar intresse efter att hon lärt känna dig.
c. Lita på att rätt kvinna kommer att välja dig.
d. Var din personlighet.
e. Men undvik att bryta hennes tillit genom de här vanliga misstagen.
f. Släpp religiositeten men inte heligheten.


Popah
#3. Publicerat 2021-01-27 av Popah

UPPSLAG 7: En ursäkt från alla kristna män uppvuxna i kyrkan till er kvinnor.

a. Passivitetens ursprung och hur den får dig att känna dig.
b. Avsaknaden av vägledning skapar låsningar.
c. Det är inte dig det är fel på.
d. Det finns hopp!

UPPSLAG 8. En förmaning till alla kristna singel-tjejer.
a. Våga släpp perfektionismen.
b. Förstå vad den kommer ifrån (du har väntat in den rätta, och för att ha orkat göra det har du ofta behövt förstora upp vem den här personen ska vara)
c. Du har gjort mycket rätt hittills men tänker fel kring en relation.
d. Det är inte är säkert att starten blir en dröm men i förlängningen blir ni något unikt.

UPPSLAG 9: Mansgruppen och dess framgångsfaktorer

a. Att hålla varandra ansvariga och utmana det mediokra.
b. Att ta input utanför oss själva.
c. Att varje vecka ta praktiska, medvetna steg i rätt riktning.
d. Boten när du misslyckas visar på konsekvensen i det verkliga livet.
e. Du behöver brödernas uppmuntrande kritik.
f. I sagan om prinsessan och den drake du vill besegra så sitter den på insidan.

HerrF75
#4. Publicerat 2021-01-27 av HerrF75
2, 4, 7 och 8
9 minst intressant
Anonym
#5. Publicerat 2021-01-27 av Anonym
Vad menas med uppslag 2 c? :)
Alice
#6. Publicerat 2021-01-28 av Alice
Allt vad ni vill att människorna ska vara för er, ska ni vara för dem.
Ungefär
Vill ni ha en snäll, ödmjuk, snygg, väldoftande, vältalig, behaglig människa som intresserar sig för er.
Bli då själva en snäll, ödmjuk, snygg, väldoftande, behaglig människa som intresserar sig för andra.

Lite ansträngning och att ge fler människor en chans, så löser sig nog det mesta.
Mina erfarenheter är väldigt lite ansträngning och väldigt höga krav från bägge könen.
Popah
#7. Publicerat 2021-01-29 av Popah
Stort tack för er återkoppling!
Jag har bett David att gå in i Forumet för att kunna möta er i dialog vidare kring hur innehållet kan utformas.

Allt gott och trevlig helg! :-)
DavidP
#8. Publicerat 2021-01-29 av DavidP
Tack HerrF75 för respons. :) I ett första avsnitt kommer vi att börja med nummer 1 för att vara transparent med min egen bitvis svåra resa. Förhoppningsvis kan det ge förtroende att lyssna in de andra punkterna. Just dem du har valt är väldigt praktiska och det föredrar jag personligen själv att få vara också, det var det som hjälpte mig. Vill du utveckla varför du tyckte de var extra intressanta?

Hoppas du får en riktigt trevligt kvälll!
DavidP
#9. Publicerat 2021-01-29 av DavidP

Tack Toria för din fråga. :) Såhär skulle jag formulera den lite snabbt:

3. En förskjutning i förväntan. Som ung om du träffar någon som du blir intresserade av fyller du i allt du inte vet om personen positivt. Dvs. du målar upp en drömbild och allt du inte vet blir en spännande möjlighet. Ju äldre vi blir, desto mer får vi i oss av kunskapens frukt om gott och ont och förstår att ingen fullkomlig människa finns. Risken är att förskjutningen blir att du börjar tolka allt negativt som du inte vet om personen, speciellt om du har negativa erfarenheter kring män/kvinnor (beroende på vad du är intressad av). En del av mina vänner hör inte ens sig själva prata när de träffat någon och jag ställer frågor. ”Ja men hon är säkert en sådan som ställer höga krav och så får jag diska hela livet sedan.” Här har en negativ förväntan tagit över och det gör att du blir din egen fiende. Du ser inte möjligheterna omkring dig.

---

Vad tänker du kring den beskrivningen?
Anonym
#10. Publicerat 2021-01-29 av Anonym
Okej David då förstår jag hur du menar. Jag tycker typ allt ni radat upp låter bra och intressant. Sånt vi pratar om mycket.

Har själv erfarenhet av att det är heeeelt dött i kyrkan, ingen visar intresse.
I mitt tidigare liv, innan jag blev frälst så blev jag uppvaktad och utbjuden regelbundet. I mitt "nya" liv...totalt dött! Tappar hoppet lite.
Känns som att många män i kyrkan inte vågar vara just män.

Man har skyhöga förväntningar på en framtida partner som man inte ens uppfyller själv...och då det finns ett stort överskott av tjejer ikyrkan så känns det som att vissa ständigt väntar på att någon "bättre" ska dyka upp så man vågar/ vill aldrig satsa.
Rosie säger: Hej! Stå upp och var ljus! Låt Herren lysa genom dig! Ta ditt kors varje dag, i ödmjukhet och gudsfruktan! I kärlek: Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen