Rosie säger: Hej! Den vise kapitulerar inför Herren, den förståndige vet att endast Herren ger sann godhet, kraft och vishet. Häls Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Roffe
Skapat 2021-01-22 av Roffe, man, 76 år, Dalarnas län.
Vad är Guds vilja?

Vad är Guds vilja?

Man börjar förstå Guds vilja först när man blivit frälst, dvs. när man har börjat vandra med Gud, förstår Guds Ord och växer i tro.

När man har kommit till tro är det Guds vilja att man ska växa i sin tro och utöva sin tro i Kristi kropp, i församlingen. När man växer i tro börjar man få Guds ledning och förstår Guds vilja allt bättre!

Gud har en personlig plan för oss alla. Man upptäcker gradvis vad som är Guds plan för ens liv när man följer Jesus i tro och tjänar honom i kärlek genom att söka vara till uppbyggelse för andra.

Ofta blir man blir ledd steg för steg in i Guds plan.

Guds vilja finns uppenbarad i Bibeln och vi läser där att det är Guds vilja att alla människor ska lära känna honom.

Hur? Vad anser Ni? Synpunkter?



Svar på inlägg

snömannen
#1. Publicerat 2021-01-22 av snömannen
Tänker först att Guds vilja är att lära känna Jesus, komma in i en relation med honom. Sedan när vi fått relation med honom att vi ska vara ett ljus för andra, dvs berätta de glada budskapet. Sedan frågan vad har jag för specifik mening, kanske någon kallelse, gåva över mitt eget liv som jag ska komma ut i. Där tror jag vi är många som fastnat lite. (alla fall jag) att få komma i bruk. Felet man kanske gör, de är att man jämför sig med andra, de ska man inte göra, men väldigt lätt att man gör. Ja,, de var lite små tankar, var de rörigt skrivet så beror de på för lite kaffe ännu på morgonen! ;-)
Roffe
#2. Publicerat 2021-01-22 av Roffe
Tänker först att Guds vilja är att lära känna Jesus, komma in i en relation med honom. Sedan när vi fått relation med honom att vi ska vara ett ljus för andra, dvs berätta de glada budskapet. Sedan frågan vad har jag för specifik mening, kanske någon kallelse, gåva över mitt eget liv som jag ska komma ut i. Där tror jag vi är många som fastnat lite. (alla fall jag) att få komma i bruk. Felet man kanske gör, de är att man jämför sig med andra, de ska man inte göra, men väldigt lätt att man gör. Ja,, de var lite små tankar, var de rörigt skrivet så beror de på för lite kaffe ännu på morgonen! ;-)
. Bra tänkt. Det verkar vara fler som inte fått något kaffe än. De kanske dricker te?
Ni som sitter inne med tankar delge oss andra som inte vet.
I kaffe ingår ju en hel del Bönor.
Anonym
#3. Publicerat 2021-01-22 av Anonym
Det är många saker som är Guds vilja. Att vi ska leva ett heligt liv för Honom och ha en intim relation med Jesus. Han vill vi ska söka Hans ansikte och ta oss tid med Honom, helst varje dag. Han vill vi ska förlåta andra såsom Han har förlåtit oss, hjälpa andra människor så fort man ser någon som behöver hjälp. Han vill framförallt att vi ska älska alla människor och inte döma andra. Men det är tufft att förneka sig själv, bära sitt kors och följa Honom varje dag. Vi måste bryta helt med synden, orena tankar, stå emot frestelser som inte leder till något bra liv för oss mm.I Bibeln står det vad som är Guds vilja så det är bäst om man läser där så får man reda på det. Den helige Ande finns ju att prata med varje dag så man kan ju fråga honom också vad som är Hans vilja.
Roffe
#4. Publicerat 2021-01-23 av Roffe
Det är många saker som är Guds vilja. Att vi ska leva ett heligt liv för Honom och ha en intim relation med Jesus. Han vill vi ska söka Hans ansikte och ta oss tid med Honom, helst varje dag. Han vill vi ska förlåta andra såsom Han har förlåtit oss, hjälpa andra människor så fort man ser någon som behöver hjälp. Han vill framförallt att vi ska älska alla människor och inte döma andra. Men det är tufft att förneka sig själv, bära sitt kors och följa Honom varje dag. Vi måste bryta helt med synden, orena tankar, stå emot frestelser som inte leder till något bra liv för oss mm.I Bibeln står det vad som är Guds vilja så det är bäst om man läser där så får man reda på det. Den helige Ande finns ju att prata med varje dag så man kan ju fråga honom också vad som är Hans vilja.
!
Roffe
#5. Publicerat 2021-01-25 av Roffe
VAKT
skriver i Megafonen:
VAKT säger: Håll er vakna och be, så att ni inte kommer i frestelse. Anden är villig, men köttet är svagt."
Köttets gärningar är uppenbara: de är otukt, orenhet, lösaktighet,..
Döda därför era jordiska begär: sexuell omoral,orenhet, lusta. Allt sådant gör att Guds vrede...
Tänk på det som är där ovan, inte på det som är på jorden. Ni har ju dött, och ert liv är dolt med Kristus i Gud.
Anonym
#6. Publicerat 2021-01-25 av Anonym

Vad är Guds vilja?

Man börjar förstå Guds vilja först när man har fått den Helige Anden dvs. när din dag att födda andligt har kommit; dagen Gud har bestämt; då det är Han som har bestämt innan jorden skapades vem som ska bli frälst.Sedan för du en intervjun med Den helige Anden som uppenbarar in i ditt inre; att du måste rena dig av synder.

Då kommer Jesus i bilden; genom att övertyga dig att du måste ber om förlåtelse för dina synder. Jesus ger dig en dos av tro för att du ska kunna vandra nära den som kommer alltid att vara nära dig om du är lidig och lämnat allt som står i vägen; för att börja vandra med Gud.

Det är den Helige Anden som kommer att hjälpa dig förstår Guds Ord och bli mogen i tro.Guds vilja ´är; att du ska växa i tro och utöva hans tro i dig själv först då det är du; som är kristiförsamlingen.Han kräver inte du ska tillhör en templet här på jorden; det är inte det primära för Guds vilja i ditt liv. Det är att du där du bor ska vara församlingen som Jesus har vunnit. Hans seger är att han utplånades väldens förbannelsen och lade det där förbannelser tillhör; ”Korset”.

När du tar emot Jesus i ditt hjärtat; Guds personlig plan i ditt liv är redan uppfylld. Under din relation med Fader Jesus och den Helige Anden, kommer du att upptäcka vad som är Guds vilja just för dig; och den meningen om varför GUD skapade just dig.Du måste innan dess lära dig att ÄLSKA dig själv och leva i fred med andra i ditt närheten; förlåta dina fiender och be för dem som förföljer dig. Bara på detta sättet växer din integritet; egenskaper som kommer att övertyga andra att du är en som vandrar med Jesus i tro och tjänar honom i kärlek.Och att du lever som JESUS VILL!! DETTA ÄR GUDS VILJA!!

Rosie säger: Hej! Den vise kapitulerar inför Herren, den förståndige vet att endast Herren ger sann godhet, kraft och vishet. Häls Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen