Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2021-01-19 av Anonym.
Jesus är Herren!

Den kristna tron är mycket enkel: ”Jesus är Herren!” Tre ord som rymmer allt. Här sägs att Jesus är både människa och Gud. Namnet Jesus är ett mänskligt namn som betyder Frälsare och räddare. Herren är hans namn som Gud, sin Faders Son. Lägg till två små ord – för mig – så har man Jesus som sin personlige Frälsare: ”Jesus är Herren – för mig”. Här finns svaren på alla frågor. För att vi ska få och behålla denna tro har Gud gett oss sitt Ord, den Heliga Skrift. Den är ett skapande Ord. Börja dagen med att läsa trosbekännelsen så ska det bli allt större för dig att – Jesus är Herren!

"Vi tro på Gud Fader allsmäktig, himmelens och jordens skapare. Vi tro ock på Jesus Kristus, hans enfödde Son, vår Herre, vilken är avlad av den Helige Ande, född av jungfrun Maria, pinad under Pontius Pilatus, korsfäst, död och begraven, nederstigen till dödsriket, på tredje dagen uppstånden igen ifrån de döda, uppstigen till himmelen, sittande på allsmäktig Gud Faders högra sida, därifrån igenkommande till att döma levande och döda. Vi tro ock på den Helige Ande, en helig allmännelig kyrka, de heligas samfund, syndernas förlåtelse, de dödas uppståndelse och ett evigt liv".

Svar på inlägg

sanningssökare
#1. Publicerat 2021-01-20 av sanningssökare
AMEN!
Roffe
#2. Publicerat 2021-01-20 av Roffe

Vad är en helig, allmännelig kyrka?

Vad menas med »en helig, allmännelig kyrka, de heligas samfund»?

En som är brydd

Ovan citerade står i tredje trosartikeln i den s k apostoliska trosbehännelsen, som läses varje söndag i de lutherska högmässorna. Säkert är det flera än en som är brydd över, vad som egentligen menas med detta uttryck. Till först skall vi kanske fråga de lutherska bekännelseskriftema.

I Lilla katekesens s k förklaringar till tredje artikeln säges ingenting, som skulle förklara det ovan citerade. I Luthers Stora katekes säges däremot en hel del, som förklarar spörsmålet. Det säges bl a att egentligen borde ordet kyrka utbytas mot församling. Eller så skall man med ordet kyrka inte förstå en byggnad utan en samling gudstjänstfirande människor.

Vidare säges det att uttrycket »helig allmännelig kyrka» tydligast skulle översättas med »en helig kristenhet». Därav förstår vi, att man åsyftar den s k universiella församlingen. Dvs alla dem, som oberoende av »jordisk» församlings- eller kyrkotillhörighet hör Kristus till.

»De heligas samfund» måste förstås som en förklaring till »en helig allmännelig kyrka», och inte som någon ny komponent. Enligt Stora katekesen bör de heligas gemenskap egentligen översättas med »en helig menighet». Följande förklaring möter vi även där: »Jag tror, att det på jorden finnes en liten hop eller församling av idel heliga under ett huvud, Kristus, kallad tillsamman genom den Helige Ande, i en tro, ett sinne och en kunskap, utrustad med mångahanda gåvor, dock endräktig i kärleken, utan partier och splittring. Av denna församling är också jag en del eller lem, med delaktighet och rätt till alla de gåvor, som den äger...»

Denna tolkning överensstämmer med NT, som talar om »en kropp med många lemmar, varandra till tjänst». Jfr Ef 4, Rom 12 och 1Kor 12.

Att sätta betoningen på en kyrka i betydelsen en viss institution — den som jag råkar tillhöra — är därför en ren misstolkning av bekännelsen. Men det är en lika stor misstolkning att betona allmännelig i den bemärkelsen, att det är en kyrka för alla oberoende av gudsförhållande.

Det är frågan om en kyrka eller församling för alla heliga, dvs de i Kristus förlossade, frälsta och helgade. De som genom den helige Ande fötts på nytt »till ett levande hopp» och genom denne samme Ande avskilts och helgats till att vara Kristi tillhörighet.
http://www.skillnaden.net/Rafael/ekumenik/ekum8.htm

Roffe
#3. Publicerat 2021-01-20 av Roffe

Del av gudomlig natur

Kristen tro tänker inte för den skull smått om människan. Det är precis tvärtom. Guds mål med människan är inget mindre än gudomliggörelse.4 Vi är skapade till att vara Guds avbilder.

Gud arbetar för att vi ska ”formas efter hans Sons bild, för att Sonen skall vara den förstfödde av många bröder”5. Vi uppmuntras hålla fast vid att Gud ”förmår göra långt mer än allt vi ber om eller tänker, genom den kraft som mäktigt verkar i oss”.6 Precis som Guds Sons människoblivande, så är människans gudomliggörelse eller helgelse Guds Andes verk.

Helig
”Kyrkan är helig därför att Kristi blod är utgjutet för henne och därför att hennes medlemmar strävar efter helighet.” Så har man på ett träffande sätt uttryckt kyrkans identitet och uppgift.

Heligheten är alltså en gåva, vi blir heliga genom att Jesu blod renar oss från all synd, men därmed invigs vi också till uppgiften att låta heligheten prägla våra liv. Det handlar om att höra ihop med Jesus och ha del i livet från honom, men också om att bära Andens frukt, som är kärlek, glädje frid, tålamod…7 Anden verkar för att Kristus ska ta gestalt i oss.


http://www.tillliv.se/2003/09/jag-tror-pa-den-helige-ande/
Anonym
#4. Publicerat 2021-01-20 av Anonym

Tack Roffe, för begreppsförklaringen.

MrAmour
#5. Publicerat 2021-12-31 av MrAmour
Jesus är Kung!
Huldah
#6. Publicerat 2023-07-31 av Huldah
Ordförklaringen i 1917 års Bibel förklarar under HERREN (finns nästan 7000 ggr i hela Bibeln):
H e r r e n motsvarar i Gamla test. två
olika hebreiska ord. Det ena är adonai',
egentligen min herre, av det vanliga, också
om människor använda ado'n, herre, det
andra är ett egennamn för Israels Gud, vilket
ursprungligen sannolikt uttalades Jalwe',
men i nyare tid har kommit att hos de kristna
(med andra vokaler) [uttalas Jehova'.
När Herren motsvarar Jalwe' i grundtexten,
skrives ordet lämpligen, såsom redan i 1541
års bibel, HERREN. Förbindelsen »Herren]
HERREN» är sålunda detsamma som Herren
Jalwe {Jehova). För judarna blev detta
namn så heligt att de till slut icke ens vågade
uttala det. I Gamla testis skrivna text
fingo namnets konsonanter visserligen stå
kvar, men i stället sade man adonai'. Stundom
använde man i stället för gudsnamnet
helt andra ord, t.ex. himmelen (Dan. 4:23.
1 Mack. 4:24; jfr Luk. 15:18) eller Namnet
(3 Mos. 24:11, 16) eller blott Han (1 Mack.
2:61). I sistnämnda skrift undvikes alldeles
nämnandet av Guds namn. Likaså i Esters
bok; märk särskilt Est. 4: 14, där från något
annat håll betyder från Herren. —
Anonym
#7. Publicerat 2023-08-01 av Anonym
Jesus är vår bror
Det finns inget övernaturligt
Vi måste bli Kristi kropp
Det är väldigt skralt med det
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen