Aquilina säger: Den Stora Älgvandringen gillar jag. Vara i nuet i skogen, där fast samtidigt här hos mig. En fin start på våren.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Popah
Skapat 2021-01-07 av Popah, man, 39 år, Dalarnas län.
Ep 32: Nyårskrönika 2020
Woohoo!!

Shit, vilket fantastisk år det blev tillsammans med er lyssnare av Kristna Dejtingpodden. Vi känner oss båda helt #Glorious över det fantastiska mottagande vi fått från samfundssverige under det gångna året och inte minst all pepp och glada tillrop även från människor som vi ursprungligen inte riktigt förstod kunde tillhöra vår målgrupp.

I programmet får vi lyssna till Simon Ådahls senaste projekt Larm! där han tillsammans med Patrik Wahlund, Anders Mossberg, Dan Tibell, Örjan Armgren och Andy Nordlander bjuder oss på den själavårdande visan "Jag talar liv i dig" från 2010 och den nyskrivna rockdängan "En ny dag" = #Glorious

Svar på inlägg

Popah
#1. Publicerat 2021-01-07 av Popah

I säsongens sista avsnitt så sammanfattar vi det gångna året och firar att Kristna Dejtingpodden i allmänhet och Cilla i synnerhet lyckades inta plats 7 när den kristna nyhetstidningen Dagen summerade det gångna årets stora nyhetshändelser med motiveringen:

"Plats 7: Kärleken och kyrkorna
“Vi behöver diskutera sex och äktenskap mera i kyrkan”, skrev dejtingexperten Cilla Eriksson på Dagens debattsida då sommaren stod i full blom.

För några år sedan blev hon känd under namnet “Cykel-Cilla”, men i år trampar hon för kärleken. Tillsammans med P-O Flodström har hon startat “Kristna Dejtingpodden” med det uttalade målet att hjälpa kristna på traven när det gäller att dejta. Cilla valde också att kasta in en brandfackla in i den frikyrkliga debatten då hon i en debattartikel i Dagen utmanade den frikyrkliga bilden av att vänta med sex tills efter äktenskapet.
“Att ingå äktenskap bara för att man inte kan avhålla sig från att ha sex var nog aldrig Guds tanke”, menade hon.

Cilla Erikssons debattartikel väckte stort genomslag och det visade sig snart att alla var överens om en sak, vi behöver prata mer om relationer och sex i kyrkorna. Men många som trädde fram ville snarare försvara en mer traditionell kyrklig linje om att vänta med sex till efter äktenskapet.
Vi på Dagen kunde också rapportera om en studie där det framgick att allt fler unga kristna väljer samboskap, samt att attityderna skilde sig åt mellan olika samfund.

När Cilla Eriksson lite senare fick summera alla arga repliker, inte minst de som menade att hon gått för långt och avvikit från vad Bibeln lär, erkände hon att “syftet var att provocera fram en debatt kring ämnet”.
Det lyckades hon med. Oavsett åsikt i frågan fick alla chansen att damma av sina argument. Cilla Eriksson gick sedan vidare och skrev en ny debattartikel, den här gången tillsammans med Elise Lindqvist där de bägge varnade för porrens negativa konsekvenser.

Slutligen dök hon upp i SVT-programmet “Första dejten” där hon inför hela svenska folket prövade att dejta med en bibel i handen."

Popah
#2. Publicerat 2021-01-07 av Popah
Podbean: https://www.podbean.com/eu/pb-xyg56-f6f522

Spotify: https://open.spotify.com/show/5rCurdpa5NxewXDOFi12Ic?si=_EieKozjQpalB-RL73H8Fw
Alice
#3. Publicerat 2021-01-07 av Alice
Det har varit en härligt befriande podd att lyssna på, som jag är glad över att jag ramlade över
Lycka till i framtiden!
Popah
#4. Publicerat 2021-01-07 av Popah
Det har varit en härligt befriande podd att lyssna på, som jag är glad över att jag ramlade över
Lycka till i framtiden!
Åååh, tack så mycket Alice!!!
Aquilina säger: Den Stora Älgvandringen gillar jag. Vara i nuet i skogen, där fast samtidigt här hos mig. En fin start på våren.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen