Sommarsol säger: " Herrens ögon överfar hela jorden, för att han med sin kraft ska bistå dem som med sina hjärtan ger sig hän åt honom "
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Popah
Skapat 2020-11-13 av Popah, man, 39 år, Dalarnas län.
Ep.23: P-O och Cilla bakar kakor på tu-man-hand inför Första Dejten (SVT)


Cilla85 är sjukt deppig, så jag bakar kakor! <3

Vi pratar om petting, penetrationssex, politik och Corona samt berättar om hur det gick till när vi var nära att bli matchade med varandra i Sveriges Televisions senaste säsong av Första Dejten som Cilla medverkar i på tisdag 17november.

I veckans avsnitt får vi även lyssna till Sveriges svar på Bruce Springsteen, ingen mindre än EFK-pastorn Per Alexandersson från Immanuelkyrkan i Örebro som medverkar med sin monsterhit Töckenfors ToR.

Men den stora frågan är alltså, hur påverkar Corona våra liv olika beroende på vår livssituation? Är det rimligt att ha samma förväntningar på social isolering när det kommer till ensamstående som de som lever tillsammans med partner, barn och husdjur i en stor villa på landet - vad tycker ni?

https://www.podbean.com/eu/pb-w4t4m-f2198d


Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2020-11-13 av Anonym
Avståndsrekommendationerna handlar ju inte om vilken relation vi är inne i, utan om att ha säkra relationer för att hindra smittspridningen.
Varför ställs frågan..?
Blir smittspridningen hindrad om alla landets singlar fortsätter umgås och dejta som vanligt?
Vi har 40% ensamhushåll i Sverige.
Anser man att alla singlar har rätt att fortsätta dejta och mingla ute bland folk och inte hålla tillräckliga avstånd, för att söka sällskap och mer, så kanske det är därför som smittan ökar här i Sverige. Man söker sig till folk, speciellt av motsatta könet, och man skapar och ökar smittspridning.
En ung kille blev intervjuad på TV. Han sa att det var "livsviktigt" för honom att komma ut till barer.
Något mer självcentrerat kanske man får leta efter..
Varför blir människor självcentrerade...när det handlar om att rädda och skydda människor..sköra och sjuka människor som riskerar liv och hälsa?
Sjukvården kommer att kollapsa. Personalen kommer inte att orka. Medicin kan ta slut. De kan tvingas börja välja ut vilka människor de inte har resurser att hjälpa.
Och detta för att dejting, tillfälligt sällskap, sex och alkohol, är "livsviktigt" för hälsan...just nu, i en pandemi?
Det var bland de lite yngre och bland studenter som smittan började öka efter sommaren.
Vill man absolut ha kontakt med andra människor, och inte sitta hemma ensam? Hjälp de äldre och i riskgrupperna med handlingar och ärenden. Gör gott!
Popah
#2. Publicerat 2020-11-13 av Popah
Avståndsrekommendationerna handlar ju inte om vilken relation vi är inne i, utan om att ha säkra relationer för att hindra smittspridningen.
Varför ställs frågan..?
Blir smittspridningen hindrad om alla landets singlar fortsätter umgås och dejta som vanligt?
Vi har 40% ensamhushåll i Sverige.
Anser man att alla singlar har rätt att fortsätta dejta och mingla ute bland folk och inte hålla tillräckliga avstånd, för att söka sällskap och mer, så kanske det är därför som smittan ökar här i Sverige. Man söker sig till folk, speciellt av motsatta könet, och man skapar och ökar smittspridning.
En ung kille blev intervjuad på TV. Han sa att det var "livsviktigt" för honom att komma ut till barer.
Något mer självcentrerat kanske man får leta efter..
Varför blir människor självcentrerade...när det handlar om att rädda och skydda människor..sköra och sjuka människor som riskerar liv och hälsa?
Sjukvården kommer att kollapsa. Personalen kommer inte att orka. Medicin kan ta slut. De kan tvingas börja välja ut vilka människor de inte har resurser att hjälpa.
Och detta för att dejting, tillfälligt sällskap, sex och alkohol, är "livsviktigt" för hälsan...just nu, i en pandemi?
Det var bland de lite yngre och bland studenter som smittan började öka efter sommaren.
Vill man absolut ha kontakt med andra människor, och inte sitta hemma ensam? Hjälp de äldre och i riskgrupperna med handlingar och ärenden. Gör gott!
Huruvida folk umgås i barer eller på andra platser har jag egentligen inga synpunkter på. Frågan ställs pga. vi anser att det blir väldigt olika situationer för personer som lever tillsammans med partner och barn än för en person som lever ensam att gå in i social isolation och att den formen av krav därför blir på gränsen till orimliga. Vi diskuterar också hur du som singel i ett ensamhushåll kan hantera situationen med hjälp av Zoom, Skype, Sociala medier, mm.

Dock menar tex. Cilla85 att videochatterna och de långa telefonsamtalet aldrig kan ersätta det fysiska umgänget (hon syftar här alltså även på icke-sexuell kontakt) samt menar att isoleringen i sig kommer skapa värre konsekvenser för folkhälsan än pandemin i sig.
Alice
#3. Publicerat 2020-11-13 av Alice
Vad tråkigt att Cilla är deppig! Gick det inte bra på dejten? En fembarnsfamilj med två yrkesarbetande föräldrar som har arbeten där de måste lämna hemmet, är naturligtvis rena smitthärden jämfört med en ensamstående som tar promenad med vänner ibland, stora familjer är ju som att be om Corona eller vilken förkylning som helst redan som det är. Att då träffa andra familjer eller sina äldre föräldrar är en stor risk.
Däremot kanske någon singel som arbetar hemifrån kan besöka sina föräldrar lite oftare. Jag tycker att det borde vara mer individuella regler än som det är nu, regler för reglernas egen skull.
Att dejta någon som själv bor ensam borde inte vara något större problem så länge man inte är polygam.
Popah
#4. Publicerat 2020-11-13 av Popah
Vad tråkigt att Cilla är deppig! Gick det inte bra på dejten? En fembarnsfamilj med två yrkesarbetande föräldrar som har arbeten där de måste lämna hemmet, är naturligtvis rena smitthärden jämfört med en ensamstående som tar promenad med vänner ibland, stora familjer är ju som att be om Corona eller vilken förkylning som helst redan som det är. Att då träffa andra familjer eller sina äldre föräldrar är en stor risk.
Däremot kanske någon singel som arbetar hemifrån kan besöka sina föräldrar lite oftare. Jag tycker att det borde vara mer individuella regler än som det är nu, regler för reglernas egen skull.
Att dejta någon som själv bor ensam borde inte vara något större problem så länge man inte är polygam.
Som vanligt tänker jag nog som dig här också Alice.
Kollektiva lösningar blir sällan helt optimala och social shaming är i största allmänhet ganska unket.

Angående Cillas dejtande så sänds det på SVT nu på tisdag!
Du kan också kolla in det på Svtplay :-D

https://www.svtplay.se/forsta-dejten
Anonym
#5. Publicerat 2020-11-13 av Anonym
Huruvida folk umgås i barer eller på andra platser har jag egentligen inga synpunkter på. Frågan ställs pga. vi anser att det blir väldigt olika situationer för personer som lever tillsammans med partner och barn än för en person som lever ensam att gå in i social isolation och att den formen av krav därför blir på gränsen till orimliga. Vi diskuterar också hur du som singel i ett ensamhushåll kan hantera situationen med hjälp av Zoom, Skype, Sociala medier, mm.

Dock menar tex. Cilla85 att videochatterna och de långa telefonsamtalet aldrig kan ersätta det fysiska umgänget (hon syftar här alltså även på icke-sexuell kontakt) samt menar att isoleringen i sig kommer skapa värre konsekvenser för folkhälsan än pandemin i sig.
Det fysiska umgänget inomhus är inte begränsat för resten av livet..vilket en del får det att låta som. Det handlar om en period, av starka skäl.
Man kan ta en promenad utomhus istället. Var är det orimliga i detta, en period?
Att ha möjligheter till nätets och mobilernas livechattar är väl en positiv tillgång? Är dagens människa inte lite bortskämd..? Vi har möjligheter att både se och prata med varandra som inte funnits tidigare.
Det fysiska umgänget har för länge sen i mycket redan ersatts av nätet och mobilerna. Långt innan pandemin kom. Folk har inte tid att träffas utan "ses" på nätet istället för att ta en fika irl. Man idrottare inte lika mycket utan gamear istället. Men man går ut på krogen. Och den friheten vill man ha kvar. Likaså att äta på restaurang.

Ja, FHM väger in alla hälsoaspekter. Fysiska, psykiska och ekonomiska, som kan bli fysiska och psykiska. Det ena kan ge det andra, åt alla håll. Därför har vi inte hårdare regler, eftersom de är inriktade på en bredare typ av hälsa och en balans mellan allt. Men inte ens de lätta restriktionerna följs. Regeringen får inte heller begränsa eller förbjuda svensken för mycket...vilket gör att allt blir godtyckligt och efter individens egen prio. Det är ju inte så att vi brottas med lockdown, utegångsförbud, fängelse och svält..
Ja, varför inte passa på att träffa alla sköra och gamla med behov av hjälp utifrån? Om man vill ha kontakt med människor.
Och då göra både nytta för enskilda människor och för samhället?

Vi klarar oss utan fysisk kroppskontakt ett tag, eller hur?
Det är ju inte motivlösa rekommendationer vi har.
Och det är inte svåra sjukdomar vi får och sprider om vi inte har kroppskontakt med andra under en pandemi.
Alice
#6. Publicerat 2020-11-15 av Alice
Klart jag ska titta på Cilla på tv, kan ju inte låta bli :) vore också roligt att se henne lite mer i rörelse.
När kommer din dejt i tv då Popah?
Popah
#7. Publicerat 2020-11-15 av Popah
Klart jag ska titta på Cilla på tv, kan ju inte låta bli :) vore också roligt att se henne lite mer i rörelse.
När kommer din dejt i tv då Popah?
Haha, jadu. För tillfället så har en av Cillas kompisar lyckats matcha mig bättre än vad Public Service gjort - så förhoppningsvis aldrig. ;-)
Alice
#8. Publicerat 2020-11-15 av Alice
Haha, jadu. För tillfället så har en av Cillas kompisar lyckats matcha mig bättre än vad Public Service gjort - så förhoppningsvis aldrig. ;-)
Aha :) jag trodde ni möttes i tv-programmet men då vet jag.
Ja vi hoppas på aldrig, nu ska det bli ni för alltid!
Alice
#9. Publicerat 2020-11-17 av Alice
Nu har jag sett söta Cilla i TV hoppas fler kollar!
Anonym
#10. Publicerat 2020-11-17 av Anonym
Nu har jag sett söta Cilla i TV hoppas fler kollar!
Dito. Det var ett bra program! Jag hade dock hoppats få höra Cilla vederlägga bilden av Gud som en gubbe med skägg och stav. (Låter mer som Mose...) Antar att det klipptes bort.
Sommarsol säger: " Herrens ögon överfar hela jorden, för att han med sin kraft ska bistå dem som med sina hjärtan ger sig hän åt honom "
Skriv Skriv här Skriv i megafonen