Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2020-11-08 av Anonym.
Preventivmedel, sex och konsekvenser
Vad anser ni om preventivmedel, med endast utgångspunkten från Bibelns ord och Guds vilja med både människans kropp och med äktenskapet och barn som skapas?
Vi kan här, som i så många andra sammanhang, ha massor av känslor, åsikter och tankar.
Men vad anser Gud?
Kan vi se det i Bibeln?

Utgångspunkten för preventivmedel är att ha sex utan att det blir barn skapade.
Är det Guds vilja?

För att möjliggöra sex utan oönskade barn så används hormonmanipulerande kemiska preparat som gör att t.ex. ett ägg inte kan fastna på livmoderslemhinnan utan stöts ut istället.
Är det Guds vilja?

När kvinnor använder preventivmedel så får många en rad med biverkningar samt riskerar att få allvarliga sjukdomar.
Är det Guds vilja?
Kan vi här jämföra detta med vanlig medicin som skrivs ut av läkare, som också kan ge biverkningar och allvarliga sjukdomar?

Akut-piller/dagen efter-piller och kopparspiral används för att tvinga ut ett befruktat ägg från livmodern.
Är det Guds vilja?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2020-11-08 av Anonym
Om man har sex med preventivmedel för att förhindra en oönskad graviditet, men ändå blir gravid..är det människans ansvar att ta konsekvenserna av handlingarna för att man var medveten om riskerna, och alltså då behålla och vårda barnet?

Är man mogen att ha sex..om man inte är mogen att ta konsekvenserna för vad sex kan leda till?
De flesta kvinnor kan bli befruktade när de enligt svensk lag får tillåtelse att ha sex, vid 15 års ålder.
Om en 15-åring har "rätt att ha sex", varför blir en 15-årig inte klassad som vuxen enligt samma lands lagar, utan först 3 år senare?
Varför har de som klassas som barn, och inte ens får straffas för våld, våldtäkter och mord på en medmänniska..rätten att ha sex och ta ansvar för sex och konsekvenserna av sex (barn eller abort)?

Vad är det för lagar vårt land har, och vem och vad ligger bakom beslutsfattandet?
Vad är Guds vilja, återigen?
Anonym
#2. Publicerat 2020-11-08 av Anonym
Bra frågor! Tänker vidare.......
Anonym
#3. Publicerat 2020-11-08 av Anonym
Åjo, straffmyndig blir man allt vid 15 år också.
Anonym
#4. Publicerat 2020-11-09 av Anonym
Bra frågor! Tänker vidare.......
Bra, kom gärna med dina tankar kring ämnet.
Anonym
#5. Publicerat 2020-11-09 av Anonym
Åjo, straffmyndig blir man allt vid 15 år också.
Tack för rättelsen. Jag ska förklara vad jag menade, för det var bristfälligt kring straffen.

Jag tar parallellen till att en 15-åring har exakt samma rättigheter som vuxna i samhället när det gäller utövande av sex och att få barn eller att döda fostret. Ostraffat.
Men kan döda, våldta eller misshandla en medmänniska utan att få samma straff som en vuxen. Där räknas person som minderårig och får betydligt lindrigare och helt andra konsekvenser pga ålder.
De behandlas annorlunda helt plötsligt när det kommer till den lika allvarliga frågan om konsekvenser för ett eventuellt barn, ett nytt liv, efter den självklara medvetna risken de tar när de har sex.
Det är som om de klassas som att de inte riktigt förstår vad de gör i det ena fallet, men räknas som vuxna i det ena fallet ändå, i landets lagar. Men att de vet precis vad de gör i det andra fallet, där följderna och allvaret kan vara lika stora.
Det är motsägande.

Har du några tankar runt frågorna i ämnet?
Anonym
#6. Publicerat 2020-11-09 av Anonym
Vi ska tacka Gud för att det finns preventivmedel
Anonym
#7. Publicerat 2020-11-09 av Anonym
Vi ska tacka Gud för att det finns preventivmedel
Tänker du att det är Gud som har inspirerat människor till att skapa p-piller, abort-piller, kopparspiraler osv..?
I vilket syfte?
Och hur går syftet ihop med Bibelns ord?
Anonym
#8. Publicerat 2020-11-10 av Anonym
Bibeln talar om att föröka sig och uppfylla jorden, men Paulus tycks jag minnas pratar om att det bästa skulle vara att ta honom till föredöme och förbli barnlösa singlar. Jesus själv, min största förebild, levde utan kvinna. Utan ande blir det med andra ord svårt att visa vad bibeln säger.

Personligen föredrar jag stor familj, nära relationer och gillar inte singellivet, trots mina förebilder.

När det gäller den konkreta frågan om familjeplaneringspolitiken kan jag konstatera att för den som blir förälder i unga år i vårt land blir det inte lätt. Som 15 årig förälder kommer man otvivelaktigt att bli behandlad annorlunda än den som är äldre.
Anonym
#9. Publicerat 2020-11-10 av Anonym
Bibeln talar om att föröka sig och uppfylla jorden, men Paulus tycks jag minnas pratar om att det bästa skulle vara att ta honom till föredöme och förbli barnlösa singlar. Jesus själv, min största förebild, levde utan kvinna. Utan ande blir det med andra ord svårt att visa vad bibeln säger.

Personligen föredrar jag stor familj, nära relationer och gillar inte singellivet, trots mina förebilder.

När det gäller den konkreta frågan om familjeplaneringspolitiken kan jag konstatera att för den som blir förälder i unga år i vårt land blir det inte lätt. Som 15 årig förälder kommer man otvivelaktigt att bli behandlad annorlunda än den som är äldre.
På apostlarnas tid, efter att Anden utgjutits, så börjar den yttersta tiden, den sista tiden. Det skriver de rakt ut, och de väntar på Herrens återkomst.
Paulus skriver om att om man lever ensam kan man fokusera på det andliga mer och på Herren och den himmelska tjänsten. Den som är gift har fokus på det jordiska och att behaga sin partner. Paulus ser det som en fördel att i den yttersta tiden inte ha denna stora fokus på det jordiska. Det är i den tanken han skriver.
Men att då t.ex. gå omkring och brinna av sexuella begär gör ju inte att fokus på det himmelska blir stort, utan risken för synd kan istället bli stor. Då tycker han det är bättre att gifta sig.

Jorden blev uppfylld för länge länge sen. Det uppdraget är i så fall egentligen klart.
Det är på 1900-talet preventivmedel kommer, tillsammans med den sexuella "revolutionen". Sedan kan människan ansvarslöst se på sex på ett nytt sätt.

Ja, visst blir det svårt att bli förälder som 15-åring. Men det var inget unikt förr. Man gick från barn till kvinna med ansvar och plikter. Mannen likaså. Idag anses en tonåring oansvarig. Men med en vuxens rättigheter inom allvarliga områden, som kan förändra och t.o.m. förstöra liv.
Synen på enkel fri sex har lagts som en grund i samhället. Den är nr 1. Allt annat är underordnat. Allt annat kan "fixas till". Men på bekostnad av vad..?

Efter syndafallet dör alla människor. Och jorden behöver mer än uppfyllas en gång, som var ursprungsplanen.
Det behövs födas nya människor.
Sedan har girighet, egoism, makt och snedfördelning gjort så att massor med barn i U-länder inte kan försörjas. Och man hyllar då preventivmedel, istället för att hjälpa människor att överleva.

Jag håller med dig, visst är det underbart med en stor familj. Jag känner att för mig är det en välsignad gåva från Gud. Men samtidigt har det tagit mycket fokus på "det jordiska", precis som Paulus skriver.
Men att älska, vårda och hjälpa sin familj, barn, syskon och föräldrar, är även det en av Guds meningar med livet.