Rosie säger: Hej! Önskar alla en Jesuscentrerad påskhelg i tacksamhetens och kärlekens anda! Gud välsigne er alla! I kärlek: Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2020-11-04 av Anonym.
Hur tolkar JV detta?
Dan.10:5f

5 När jag såg upp fick jag se en man stå där, klädd i linnekläder. Han hade ett bälte av guld från Ufas runt midjan. 6 Hans kropp var som av krysolit, hans ansikte som en blixt, hans ögon som eldslågor och hans armar och ben som glänsande koppar. Ljudet av hans ord var som ett väldigt dån.

Sedan hör vi vad denne man säger fr.o.m vers 12

12 Han sade till mig: ”Var inte rädd, Daniel. Redan från första dagen när du vände ditt hjärta till att förstå och ödmjuka dig inför din Gud har dina ord varit hörda, och jag har nu kommit på grund av dina ord.
13 Fursten över Persiens rike stod emot mig under tjugoen dagar. Då kom Mikael, en av de förnämsta furstarna, till min hjälp, och jag blev kvar där hos Persiens kungar. 14 Men nu har jag kommit för att undervisa dig om vad som ska hända ditt folk i kommande dagar, för synen syftar på framtiden.”

Sedan läser vi vers 16; mannen som talar liknas vid en människoson:

15 Medan han talade så till mig, böjde jag mitt ansikte mot jorden och var stum. 16 Och se, han som var lik en människoson rörde vid mina läppar. Då öppnade jag min mun och sade till honom som stod framför mig: ”Min herre, på grund av synen har jag gripits av stark ångest och har ingen kraft kvar. 17 Och hur skulle en sådan som jag, min herres tjänare, kunna tala med en sådan som min herre? Jag har ingen kraft kvar i mig och kan inte andas längre.

Huldah...Vem är denne man, klädd i linnekläder, med ett bälte av guld, kropp som av kryptonit, ansikte som en blixt, ögon som eldslågor, armar och ben som glänsande koppar och ljudet av hans ord är som ett väldigt dån.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2020-11-04 av Anonym

Nu går vi till Upp. 1:12

12 Jag vände mig om för att se rösten som talade med mig. Och när jag vände mig om, såg jag sju ljusstakar av guld 13 och mitt bland ljusstakarna en som liknade en människoson, klädd i en hellång dräkt och med ett bälte av guld runt bröstet. 14 Hans huvud och hår var vitt som vit ull, som snö, och hans ögon var som eldslågor. 15 Hans fötter liknade skinande brons som glöder i smältugnen, och hans röst var som dånet av väldiga vatten. 16 I sin högra hand höll han sju stjärnor, och ur hans mun kom ett skarpt tveeggat svärd, och hans ansikte var som solen när den skiner i all sin kraft.

I vers 17 hör vi vad denne man säger:

17 När jag såg honom, föll jag ner som död för hans fötter. Men han lade sin högra hand på mig och sade: "Var inte rädd. Jag är den förste och den siste 18 och den levande. Jag var död, och se, jag lever i evigheters evighet. Och jag har nycklarna till döden och helvetet. 19 Skriv nu ner vad du har sett och vad som är och vad som ska ske efter detta.
Att det är Jesus som talar blir solklart när mannen säger: Jag är den förste och den siste. Jag var död, och se, jag lever i evigheters evigheter. Och jag har nycklarna till döden och helvetet.

Går det att utan omsvep säga: Jesus talade till Daniel om ängeln Mikael...och Jesus talade med Johannes...jag kan inte se något annat därför kan inte Jesus vara en av ärkeänglarna, en av de förnämsta furstarna.
Anonym
#3. Publicerat 2020-11-06 av Anonym
Tack för svar Huldah!

Har läst länken men finner inte något svar på min fråga: Vem är mannen i linnedräkt som talar om ängeln Mikael?
Enligt det jag ser är det Jesus, samme Jesus som beskrivs i Uppenbarelseboken.

Finns detta omskrivet, förklarat, någonstans på JV:s hemsida?
Eller hur tänker du själv kring detta?
Anonym
#4. Publicerat 2020-11-06 av Anonym
Mikael beskrivs som en av de främsta furstarna på jW hemsida...då betyder det att det finns flera som Jesus..då Jesus är bara en av flera..
Anonym
#5. Publicerat 2020-11-06 av Anonym
Daniel 10.13 Då kom Mikael EN av dom förnämsta furstarna..alltså finns det flera som Jesus
Anonym
#6. Publicerat 2020-11-06 av Anonym
Och jag tjatar om detta, från Hebr 1, som Huldah konstant duckar för. Går det att få det tydligare uttryckt att Jesus INTE är en ängel?

"Och han har blivit så mycket större än änglarna som det namn han har ärvt är förmer än deras. Ty till vilken av änglarna har han någonsin sagt: »Du är min Son, jag har i dag fött dig»? eller: »Jag skall vara hans Fader, och han skall vara min Son»?
Likaså säger han, med tanke på den tid då han åter skall låta den förstfödde inträda i världen: »Och alla Guds änglar skola tillbedja honom.» Och medan han om änglarna säger: »Han gör sina änglar till vindar och sina tjänare till eldslågor», säger han om Sonen: »Gud, din tron förbliver alltid och evinnerligen, och rättvisans spira är ditt rikes spira.
Du har älskat rättfärdighet och hatat orättfärdighet; därför, o Gud, har din Gud smort dig med glädjens olja mer än dina medbröder»; så ock: »Du, Herre, lade i begynnelsen jordens grund, och himlarna äro dina händers verk; de skola förgås, men du förbliver; de skola alla nötas ut såsom en klädnad, och såsom en mantel skall du hoprulla dem; såsom en klädnad skola de ock bytas om. Men du är densamme, och dina år skola icke hava någon ände.»
Och till vilken av änglarna har han någonsin sagt: »Sätt dig på min högra sida, till dess jag har lagt dina fiender dig till en fotapall»? Äro de icke allasammans tjänsteandar, som sändas ut till tjänst för deras skull som skola få frälsning till arvedel?

Vad har JV för förklaring till Hebréerbrevets första kapitel?
Huldah
#7. Publicerat 2020-11-10 av Huldah

Tack för svar Huldah!

Har läst länken men finner inte något svar på min fråga: Vem är mannen i linnedräkt som talar om ängeln Mikael?
Enligt det jag ser är det Jesus, samme Jesus som beskrivs i Uppenbarelseboken.

Finns detta omskrivet, förklarat, någonstans på JV:s hemsida?
Eller hur tänker du själv kring detta?

Du kan leta själv på hemsidan!

Huldah
#8. Publicerat 2020-11-10 av Huldah

Och jag tjatar om detta, från Hebr 1, som Huldah konstant duckar för. Går det att få det tydligare uttryckt att Jesus INTE är en ängel?

"Och han har blivit så mycket större än änglarna som det namn han har ärvt är förmer än deras. Ty till vilken av änglarna har han någonsin sagt: »Du är min Son, jag har i dag fött dig»? eller: »Jag skall vara hans Fader, och han skall vara min Son»?
Likaså säger han, med tanke på den tid då han åter skall låta den förstfödde inträda i världen: »Och alla Guds änglar skola tillbedja honom.» Och medan han om änglarna säger: »Han gör sina änglar till vindar och sina tjänare till eldslågor», säger han om Sonen: »Gud, din tron förbliver alltid och evinnerligen, och rättvisans spira är ditt rikes spira.
Du har älskat rättfärdighet och hatat orättfärdighet; därför, o Gud, har din Gud smort dig med glädjens olja mer än dina medbröder»; så ock: »Du, Herre, lade i begynnelsen jordens grund, och himlarna äro dina händers verk; de skola förgås, men du förbliver; de skola alla nötas ut såsom en klädnad, och såsom en mantel skall du hoprulla dem; såsom en klädnad skola de ock bytas om. Men du är densamme, och dina år skola icke hava någon ände.»
Och till vilken av änglarna har han någonsin sagt: »Sätt dig på min högra sida, till dess jag har lagt dina fiender dig till en fotapall»? Äro de icke allasammans tjänsteandar, som sändas ut till tjänst för deras skull som skola få frälsning till arvedel?

Vad har JV för förklaring till Hebréerbrevets första kapitel?

Du kan också kolla på hemsidan. Jag duckar inte, men har gång försökt förklara. Onödigt fråga om man själv vet svaret!

KarinW
#9. Publicerat 2020-11-10 av KarinW
Vad är Hulda? Varför kan hon inte svara? Är åxå nyfiken vem det är som talar i texten ju.
Anonym
#10. Publicerat 2020-11-10 av Anonym

Du kan också kolla på hemsidan. Jag duckar inte, men har gång försökt förklara. Onödigt fråga om man själv vet svaret!

Du ställer själv frågor som du tror dig veta svaret på...

Men alltså, nej, du har inte förklarat detta. Och det står inget vettigt om det på hemsidan heller.

Jag formulerar om min fråga: Hur tänker DU SJÄLV om Hebréerbrevet 1? Du har redan sagt att Mikael troligtvis är Jesus. Det lät som din egen åsikt. Men hur får då DU ihop det med Hebr. 1?

Detta är inget korsförhör. Du är inte anklagad. Jag vill bara försöka förstå hur det är möjligt att tro något som för mig helt uppenbart går på tvärs emot vad Bibeln så tydligt säger.
Rosie säger: Hej! Önskar alla en Jesuscentrerad påskhelg i tacksamhetens och kärlekens anda! Gud välsigne er alla! I kärlek: Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen