Hello säger: Livet går framåt och inte bakåt. Så ser framåt nu och lämna gårdagen! Forma framtiden som ligger framför dig Jesus Kristus är vårt enda hopp!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2020-11-03 av Anonym.
Älska din ovän!
Jesus gick på jorden och utsattes för samma prövningar som oss. I en film så blir Jesus slagen som barn av en jämnårig pojke. Något händer lite senare och pojken faller ihop som död. Nu tror folket att Jesus använt någon form av förbannelse mot pojken. Jesus smyger dit på kvällen och helar honom. Efter det så anser Josef att det har blivit omöjligt att bo kvar. De lämnar platsen. Lite fiktion förmodligen. Men vi som kristna kan också bli dåligt behandlade, kanske på jobbet eller på fritiden eller i skolan. Är det så märkvärdigt att förlåta en broder och en syster? Jesus menar ju att vi ska älska också den som gjort oss illa, och även den som blivit vår ovän. Vi ska till och med be för vår fiende. Man kanske känner en het och stark ovilja mot personen. Det naturliga är att man önskar att hans flickvän får vårtor och att hans hus blir fullt med mögel och må hans bil få ett elektroniskt elfel så den aldrig startar igen utan blir lämnad på motorvägen. Man kan snabbt bli fylld av starka känslor. Må Gud straffa idioten så att han får lida som Job. Har ni varit där? Man mår skitdåligt över situationen och kan inte göra mycket annat än att göra som Gud lär oss. Vi ska alltså älska denna nästa och förlåta honom på samma sätt som vi vill ha förlåtelse i Herrns bön. Klarar vi det själva? Är det bara att dra på sig ett kärleks ansikte så är problemet löst? Karola sjunger genom eld, och förkunnarna säger att vi ska luttras som Guld för att lära oss att förtösta på Herren.

Svar på inlägg

Klas Vegas
#1. Publicerat 2020-11-05 av Klas Vegas
med Under många år undrade jag om jag älskade min broder tillräckligt.

Så råkade jag i något socialt sammanhang säga att

"...jag vill inte att det skall gå illa för någon. Jag vill inte att någon skall göra något så dom sätter sig i en värre sits än de var innan. Inte ens människor jag inte gillar eller som gjort mig illa..."

Det var bara vanligt skitprat kring ett kaffebord. Jag minns inte ens sammanhanget. Då var det en kristen kvinna som sa att det där är människokärlek. Jag blev lite paff då jag kanske ifrågasatt om jag verkligen älskar min nästa på rätt sätt.
Men det är klart att man i stundens hetta önskat folk dit pepparn växer. Men förhoppningsvis är man inte långsint och förlåter. Vi kommer alltid att ha dåliga sidor. Förhoppningsvis kan vi hålla dom små och dom bättre stora.

Kärlek för mig är "omsorg om varandra". Jag märker att jag hamnar i konflikt dagens mode som säger att "kärlek är acceptans".
Anonym
#2. Publicerat 2020-11-06 av Anonym
Vart i erat inlägg förkastar ni denna blasfemi? Om ni inte gör så, varför? Är ni här för prata om en annan Jesus än den Jesus Kristus som det står om i Skriften?

Jag rekommenderar dig starkt att stänga av när du ser någoting som härdar Jesus Kristus. Samma sak om ni hör någon säga någoting som härdar Honom. Vi ska inte lägga till någonting i Skriften och vi ska heller inte ta bort. Kom ihåg det! Alltså ska vi heller inte se när eller höra på någon som gör detsamma. Tillrättavisa och gå vidare.

Lite fiktion förmodlingen? - Att ni inte reagerar starkare än så? Det finns många andra religioner och denominationer som har lagt till eller tagit bort saker om Herren Jesus Kristus. Dessa förkastar ni så som mormoner och JV förmodar jag?
Anonym
#3. Publicerat 2020-11-15 av Anonym
Godfrukt! Nu vet vi ju väldigt lite om vad Jesus upplevde som barn. Att Guds tanke inte var att Jesus skullle leva sitt liv med en dans på rosor är rätt uppenbart. En kung som föds i ett stall verkar väl inte så märkvärdigt. Man kan ju bara föreställa sig strappatserna som den den nyförlösta modern fick utstå medan de flydde till Egypten, kanske med Herodes soldater i hälarna. Var Jesus en naturlig ledare redan som barn, eller blev han mobbad eftersom han inte slog tillbaka? Vi vet inte. Det är nog därför som filmmakarna tagit sig vissa friheter. Här lär vi ju oss att Jesus föddes i ett stall gjort i trä med en krubba. Hörde av en kvinna som besökt Betlehem att man har stallet på undre våningen av huset och man bor en eller flera våningar ovanför. Menar du kanske att dagens Julkrubbor gränsar till blasfemi, eftersom de förmodligen inte alls stämmer med hur det en gång var? En liten retorisk jämförelse.
Hello säger: Livet går framåt och inte bakåt. Så ser framåt nu och lämna gårdagen! Forma framtiden som ligger framför dig Jesus Kristus är vårt enda hopp!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen