Sommarsol säger: "Goda vänner är som solstrålar. Man ser de inte alltid men tanken på att de finns värmer" <3
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Popah
Skapat 2020-10-06 av Popah, man, 39 år, Dalarnas län.
Ep. 20: Analsex, oralsex och 187 andra Glorious Sexpositions?
Vår vän Olof Edsinger från Svenska Evangeliska Alliansen är tillbaka i podden för att snacka sex.

Är vissa sexställningar och praktiker mer adekvata än andra för stärka närheten och intimiteten i äktenskapet?

Vad tror ni?

Innebär vissa sexställningar att vi riskerar få en konsumistisk syn på varandra och varför?

Vi snackar om hur ett kristet perspektiv på dessa frågor kan komplettera den sexualupplysning som idag ges från framförallt RFSU.

...
P.S. På förekommen anledning så understryker jag här att vi på Kristna Dejtingpodden varesig omfamnar eller tar avstånd från oralsex eller analsex. Vi tror att vuxna kristna individer mår bra av att söka och finna sin egen sexualitet inom ramen för en kristen livsstil, men vart dessa ramar går för vi enbart resonemang kring utan att ta ställning i detaljfrågorna.

Svenska Evangeliska Alliansen är en från oss helt oberoende organisation. Olof som person har emellertid vi stort förtroende för.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2020-10-06 av Anonym
Gissar att rätt många är trött på sexsnacket på denna sida helst om såna avarter som analsex/oralsex,
lite uppbyggligare upplägg vore önskvärt eller lägg ner.
snömannen
#2. Publicerat 2020-10-06 av snömannen
Gissar att rätt många är trött på sexsnacket på denna sida helst om såna avarter som analsex / oralsex,
lite uppbyggligare upplägg vore önskvärt eller lägg ner.
Jag håller med föregående talare, tycker att de är väldigt osmakligt på en kristen sida o ta upp detta ämne, sånt här snack ska väl vara inom äktenskapet. Jag tror är man o gräver i detta ämne som singel så kan de väcka upp intresse/tankar som leder en till orent levende, alltså sex utanför äktenskapet. Bibiel är klar o tydlig om att sex är inom äktenskapet. Känns som de här snacket /debatten vill hitta en annan väg. Vore bättre med lite uppbyggligare snack! Leva i renhet är en stor välsignelse, men de är inte lätt, de kan va jättesvårt, men den här debatten tror jag kan få många på fall.
Anonym
#3. Publicerat 2020-10-06 av Anonym
Håller med CB250! Är det Hondas gamla MC ditt nick handlar om :) Körde Kawa 750.

Det verkar som det blivit en prestation i sig själv med intimitet/sex. Sedan att det är mycket "fjortissnack" kring det hela. Det verkar som det tagit över ert tankeliv.

Att möta varandra i ömsesidig respekt och med ett kärleksfullt bemötande brukar ge det bästa åt varandra. Det är ju först när den ena "kräver" som det spårar ur.

Jag hade gärna sett de på forumet säga sin mening.
Ferguson
#4. Publicerat 2020-10-06 av Ferguson
Seriöst! Vad är poängen med ert sexpoddande, att göra kristna "fri" gjorda i fråga om sex som resten av samhället tror sig vara? Den fixering av sex vi ser i världen idag är en makt som behöver motas bort istället för att släppas in. Även om sexet skulle ta en timma, vilket det sällan gör, är det 23 timmar kvar av dygnet lägg er kraft på att hantera dessa 23 timmar istället.
Anonym
#5. Publicerat 2020-10-06 av Anonym
Håller med CB250! Är det Hondas gamla MC ditt nick handlar om :) Körde Kawa 750.

Det verkar som det blivit en prestation i sig själv med intimitet/sex. Sedan att det är mycket "fjortissnack" kring det hela. Det verkar som det tagit över ert tankeliv.

Att möta varandra i ömsesidig respekt och med ett kärleksfullt bemötande brukar ge det bästa åt varandra. Det är ju först när den ena "kräver" som det spårar ur.

Jag hade gärna sett de på forumet säga sin mening.
Honda ja, lite mer än moppe
Anonym
#6. Publicerat 2020-10-06 av Anonym
Ah, kul, så bra med analsex som ju då öppnar möjligheter till sexuell närhet med bägge könen. Ksnske man kan få lite bra tips så man kan sitta som vanligt dagen efter.

Seriöst så blir man inte så sugen att lyssna på er podd, livet och relationer har mer att erbjuda än sex.

Och jag tror vi matas med tillräckligt av sexuella konstigheter ändå. Jag är otroligt less på att sexualitet ska vara det viktigaste som finns i tillvaron...
Anonym
#7. Publicerat 2020-10-06 av Anonym
Vår vän Olof Edsinger från Svenska Evangeliska Alliansen är tillbaka i podden för att snacka sex.
Är vissa sexställningar och praktiker mer adekvata än andra för stärka närheten och intimiteten i äktenskapet?
Vad tror ni?
Innebär vissa sexställningar att vi riskerar få en konsumistisk syn på varandra och varför?

Svenska Evangeliska Alliansens vision är:

- att bygga ett nationellt nätverk av evangelikala/evangeliska kristna i Sverige, som tillsammans och i sina olika sammanhang utvecklar och bidrar med evangelikal teologi och tillämpar den i församlingsarbetet, i den teologiska debatten och i samhällsdebatten

- att vara en konstruktiv kraft som i öppenhet, dialog och debatt driver ett evangelikalt perspektiv

- att förmedla impulser från och kontakter med den växande världsvida evangelikala gemenskapen

“Vi vill stå för evangelisk teologi i dess historiska betydelse eller, med en modern synonym, för en evangelikal teologi. Evangelikal är en inkluderande term för kristna inom olika kyrkor (anglikaner, baptister, karismatiker, lutheraner, metodister, pingstvänner, reformerta…) med en gemensam bekännelse till Jesus, ett gemensamt förtroende för Bibeln och en gemensam iver i missionsuppdraget.”
Anonym
#8. Publicerat 2020-10-06 av Anonym
PS: Visste inte att det är NORMALISERAT?? och ingår i sexlivet att ha analsex ….??
Anonym
#9. Publicerat 2020-10-06 av Anonym
PS: Visste inte att analsex är normaliserat i "kristna" kretsar nuförtiden..??...borde inte vara förvånad..?
sååå intressant samtalsämne...?? eeh...REALLY? NOT!!
Anonym
#10. Publicerat 2020-10-06 av Anonym
Jag kan bara hålla med de andra som kommenterat hittills. Ni borde släppa hela denna fixering vid sex, det är inte uppbyggligt - även om ni försöker göra det hela mer "kristet" i frågeställningarna.
Sommarsol säger: "Goda vänner är som solstrålar. Man ser de inte alltid men tanken på att de finns värmer" <3
Skriv Skriv här Skriv i megafonen