Aquilina säger: Den Stora Älgvandringen gillar jag. Vara i nuet i skogen, där fast samtidigt här hos mig. En fin start på våren.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Huldah
Skapat 2020-10-01 av Huldah, kvinna, 73 år, Stockholms län.
Guds namn
Titta på denna film och tyck till!
https://youtu.be/zwniNispO40

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2020-10-01 av Anonym
Oavsett vad som sägs i denna film: Min tes är att bara den som inte känner Gud kan lägga vikt vid att Guds namn stavas, uttalas och används rätt. (Alltså på det sätt som JV lägger vikt vid det.) Att känna Guds namn innebär inte att "känna till att Gud heter Jehova", utan det är att känna Gud själv - och därmed veta vad namnet ytterst betyder och står för. Gud ÄR sitt namn!

Om min dotter hade kallat mig "Lars" hade jag blivit upprörd. Jag är inte Lars för mitt barn, jag är "Pappa"! Det är intimt, bara den som verkligen känner mig och som är mitt äkta barn kan använda det tilltalet. Så talade Jesus till sin himmelske Far, och så vill vår himmelske Far bli tilltalad av oss - som känner honom!

För övrigt är undervisningen i Apg. solklar:

Kap 2 vers 21:
"Och det skall ske att var och en som åkallar Herrens namn, han skall varda frälst."

Kap 4 vers 10-12:
"... så mån I veta, I alla och hela Israels folk, att det är genom Jesu Kristi, nasaréens, namn, hans som I haven korsfäst, men som Gud har uppväckt från de döda--att det är genom det namnet som denne man står inför eder frisk och färdig. Han är 'den stenen som av byggningsmännen'--av eder själva--'aktades för intet, men som har blivit en hörnsten'. Och i ingen annan finnes frälsning; ej heller finnes under himmelen något annat namn, bland människor givet, genom vilket vi kunna bliva frälsta.

Sen kan även jag tycka det är intressant och uppbyggligt att lära mer om vad som ryms i Gudsnamnet, "Jag Är". Den här boken är bra för det ändamålet. Kan rekommenderas!

Roffe
#2. Publicerat 2020-10-01 av Roffe

Är Guds namn Jehova?

Fråga: Heter Gud Jehova, så som Jehovas vittnen påstår, och var i bibeln står det isåfall? (R-M.S)

Svar: Det finns egentligen bara ett enda ställe i bibeln där Gud själv uttryckligen svarar på frågan om vad som är hans namn. Det är på en direkt fråga från Moses, där den hebreiske ledaren frågar honom:

"När jag kommer till Israels barn och säger till dem: Era fäders Gud har sänt mig till er, och de frågar mig: Vad är hans namn? Vad ska jag då svara dem?"

Och Gud svarar:

"Säg till israeliterna: 'Herren (hebreiska JHVH)... har sänt mig till er. Detta skall vara mitt namn och så skall man kalla mig från släkte till släkte'" (2 Mos 3:15)

Det hebreiska ordet "JHVH" kommer från verbet "att vara" och står för någon eller något som "är aktivt närvarande". Man har följaktligen tolkat

Att detta namn har översatts med Herren beror på att redan israeliterna valde att läsa "Herren" (hebreiska "Adonaj") i stället för "JHVH", eftersom Guds namn ansågs vara alltför heligt att uttala. Följden blev att kunskapen om hur Guds namn skulle uttalas föll i glömska. Bland kristna började man på 1500-talet utläsa det "JeHoVaH", men i dag anses det troligaste uttalet en gång ha varit "JaHVeH". (Det vanligaste ordet för "Gud" i bibeln är annars Elohim, som används första gången redan i Första Moseboks första kapitels första vers: "I begynnelsen skapade Elohim [sv Gud] himmel och jord")

Men Gud har fler namn i bibeln. Profeten Jesaja talar om Gud som "han som tronar till evig tid och heter Kados (sv den Helige)" (Jes 57:15).

http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/gudsnamn.htm


Roffe
#3. Publicerat 2020-10-01 av Roffe

1 Jag menar: så länge arvingen är omyndig är det ingen skillnad mellan honom och en slav, trots att han är ägare till allt. 2 Han står under förmyndare och förvaltare fram till den dag som hans far har bestämt.

3 På samma sätt var det med oss. Så länge vi var omyndiga var vi slavar under världens makter?. 4 Men när tiden var inne sände Gud sin Son, född av kvinna och ställd under lagen, 5 för att friköpa dem som stod under lagen så att vi skulle få söners rätt. 6 Och eftersom ni är söner har Gud sänt i våra hjärtan sin Sons Ande, som ropar: "Abba?

Abba Arameiska för "far", ett förtroligt ord som Jesus använde i sin bön (Mark 14:36).

! Far!" 7 Alltså är du inte längre slav utan son. Och är du son är du också arvinge, insatt av Gud.
(Gal.4:)


35 Han gick lite längre fram och föll ner på marken och bad att om möjligt få bli förskonad från denna stund. 36 Han sade: "Abba?

Abba Arameiska för "far", ett förtroligt tilltalsord (jfr Rom 8:15, Gal 4:6).

, Far! Allt är möjligt för dig. Ta den här bägaren ifrån mig. Men inte som jag vill, utan som du vill."

(Mark.14:)

Roffe
#4. Publicerat 2020-10-01 av Roffe

Vilka är Guds olika namn?

De tre vanligaste namnen på Gud i Gamla Testamentet är El, Elohim och YHWH (Yahweh). Namn i Bibeln är oftast mer än bara ett tilltalsnamn, de säger också något om personen

https://www.christianmolk.se/2011/11/vilka-ar-guds-olika-namn/

Anonym
#5. Publicerat 2020-10-01 av Anonym
Tack Flight61 för ditt svar#1. Mycket enkelt, tydligt och bra!
Huldah
#6. Publicerat 2020-10-01 av Huldah
Oavsett vad som sägs i denna film: Min tes är att bara den som inte känner Gud kan lägga vikt vid att Guds namn stavas, uttalas och används rätt. (Alltså på det sätt som JV lägger vikt vid det.) Att känna Guds namn innebär inte att "känna till att Gud heter Jehova", utan det är att känna Gud själv - och därmed veta vad namnet ytterst betyder och står för. Gud ÄR sitt namn!

Om min dotter hade kallat mig "Lars" hade jag blivit upprörd. Jag är inte Lars för mitt barn, jag är "Pappa"! Det är intimt, bara den som verkligen känner mig och som är mitt äkta barn kan använda det tilltalet. Så talade Jesus till sin himmelske Far, och så vill vår himmelske Far bli tilltalad av oss - som känner honom!

För övrigt är undervisningen i Apg. solklar:

Kap 2 vers 21:
"Och det skall ske att var och en som åkallar Herrens namn, han skall varda frälst."

Kap 4 vers 10-12:
"... så mån I veta, I alla och hela Israels folk, att det är genom Jesu Kristi, nasaréens, namn, hans som I haven korsfäst, men som Gud har uppväckt från de döda--att det är genom det namnet som denne man står inför eder frisk och färdig. Han är 'den stenen som av byggningsmännen'--av eder själva--'aktades för intet, men som har blivit en hörnsten'. Och i ingen annan finnes frälsning; ej heller finnes under himmelen något annat namn, bland människor givet, genom vilket vi kunna bliva frälsta.

Sen kan även jag tycka det är intressant och uppbyggligt att lära mer om vad som ryms i Gudsnamnet, "Jag Är". Den här boken är bra för det ändamålet. Kan rekommenderas!

Om Jesus ÄR Jehova, varför kallar du inte honom pappa?.Eller det kanske du gör?
Anonym
#7. Publicerat 2020-10-01 av Anonym
Om Jesus ÄR Jehova, varför kallar du inte honom pappa?.Eller det kanske du gör?
Jesus är inte Fadern. Jesus är Människosonen. Men när jag talar med min Far i himlen så är Jesus också adresserad, tror jag. Han kallar ju oss "Mina barn", t.ex i Joh 21 vers 5:

Och Jesus sade till dem: "Mina barn, haven I något att äta?"

Jag vet att Treenigheten är förvirrande för er JV - och somliga andra. För mig är det inte konstigare än att en elektron kan vara på två ställen samtidigt, eller att ljus både är en ström av partiklar och en elektromagnetisk våg (helt motsägelsefullt) - i det universum Gud skapat och som vittnar om honom...
Anonym
#8. Publicerat 2020-10-01 av Anonym
Femtio minuter in i filmen säger fransosen som talar - vars namn jag inte känner (sic) - ungefär så här: "Den som älskar någon vill använda dennes namn. Om någon älskar Gud vill denne använda Guds namn."

Va?! I vilken kultur är det så här? Inte i vår iaf. Det finns en anledning till att vi har begreppet "smeknamn" (i motsats till öknamn), och talesättet: "Kärt barn har många namn."

Nej, om vi älskar någon så använder vi knappast dennes namn vid tilltal. Givetvis kan vi göra det, men knappast i känslomässigt mer intima stunder. Då blir det väl snarare "Älskling" eller något ditåt.

Och som barn säger man mamma och pappa till sina föräldrar. Om inte dessa aktivt motarbetat det, av någon outgrundlig anledning...

Kanske fick du, Huldah, lära dig att kalla din föräldrar vid namn när du var liten?
sestir
#9. Publicerat 2020-10-01 av sestir
Femtio minuter in i filmen säger fransosen som talar - vars namn jag inte känner (sic) - ungefär så här: "Den som älskar någon vill använda dennes namn. Om någon älskar Gud vill denne använda Guds namn."

Va?! I vilken kultur är det så här? Inte i vår iaf. Det finns en anledning till att vi har begreppet "smeknamn" (i motsats till öknamn), och talesättet: "Kärt barn har många namn."

Han heter tydligen Gerard Gertoux. :)
Det är inte vid tilltal vi använder namnet på personer vi är välvilligt inställda till. Det är när personen inte är närvarande och vi talar om vederbörande. Det går att studera objektivt genom att iaktta politikforumet på Flashback.

Nå men det fanns en del guldkorn i filmen, men jag skulle inte rekommendera den till en som saknar grundläggande kunskaper i bibliska språk. Man kan väl tänka sig, eftersom former av Iaw var vanliga i grekiska hs fram till 1:a århundradet, att just Jesu lärljungar kan ha introducerat bruket att byta ut IHUH mot kyrios, lika väl som att de skulle ha varit de sista konservativa hold-outsen för att behålla namnet i texten.

Sen just att fronta och palatalisera vokaler i första stavelsen är ju vanligt: Sv "år" - En "year", Sv "er" - Da "jeres". Kul att det är vanligt i danskan. Danskarna härstammar ju från Dans stam i Jisrael. ;)
Huldah
#10. Publicerat 2020-10-01 av Huldah

1 Jag menar: så länge arvingen är omyndig är det ingen skillnad mellan honom och en slav, trots att han är ägare till allt. 2 Han står under förmyndare och förvaltare fram till den dag som hans far har bestämt.

3 På samma sätt var det med oss. Så länge vi var omyndiga var vi slavar under världens makter?. 4 Men när tiden var inne sände Gud sin Son, född av kvinna och ställd under lagen, 5 för att friköpa dem som stod under lagen så att vi skulle få söners rätt. 6 Och eftersom ni är söner har Gud sänt i våra hjärtan sin Sons Ande, som ropar: "Abba?

Abba Arameiska för "far", ett förtroligt ord som Jesus använde i sin bön (Mark 14:36).

! Far!" 7 Alltså är du inte längre slav utan son. Och är du son är du också arvinge, insatt av Gud.
(Gal.4:)


35 Han gick lite längre fram och föll ner på marken och bad att om möjligt få bli förskonad från denna stund. 36 Han sade: "Abba?

Abba Arameiska för "far", ett förtroligt tilltalsord (jfr Rom 8:15, Gal 4:6).

, Far! Allt är möjligt för dig. Ta den här bägaren ifrån mig. Men inte som jag vill, utan som du vill."

(Mark.14:)

Så fint! Jesus var barn på särskilt sätt. Visar ju också att han var son inte Gud själv!
Aquilina säger: Den Stora Älgvandringen gillar jag. Vara i nuet i skogen, där fast samtidigt här hos mig. En fin start på våren.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen