Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2020-09-21 av Anonym.
Har ni läst igenom Bibeln och fortsätter ni läsa den?
Jag har varit på den här hemsidan i några dagar nu och jag undrar om vissa av er ens läser skriften? Med tanke på det jag har läst utav vissa, så måste jag fråga er vartifrån eran teologiska tolkning av Ordet kommer från? Jag hoppas naturligtvis att varje människa läser själva och ber till Gud om förståelse. Dessvärre verkar som om vissa har valt att lyssna på präst eller har läst ytterst lite.

Jag vill inte låta som en självberättigad skriftlärd person. Det handlar inte om vem som har läst igenom skriften mest eller vem som läser mest varje dag. Det är ingen tävling och vi ska vara som brödrar och systrar för varandra. Jag som eran broder i Herren Jesus Kristus skriver det här av kärlek.

Om ni väljer att inte läsa skriften och istället väljer att lyssna på någon predikare på youtube eller i kyrkan, så är det en farlig lek. Hur ska ni kunna avgöra om det är en varg eller att människan har rätt tolkning? Även om ni har läst igenom skriften och fortsätter att läsa så finns det farliga vargar därute som vill vilseleda er. Desto mera skriftlärd ni är själv desto enklare blir det för er att undvika vargar i fårakläder.

Jag vädjar till er alla att läsa Guds Ord från början till slut så ofta ni bara kan.

Må Herren Jesus Kristus nåd vara med er alla, amen.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2020-09-21 av Anonym
Jag har varit på den här hemsidan i några dagar nu och jag undrar om vissa av er ens läser skriften? Med tanke på det jag har läst utav vissa, så måste jag fråga er vartifrån eran teologiska tolkning av Ordet kommer från? Jag hoppas naturligtvis att varje människa läser själva och ber till Gud om förståelse. Dessvärre verkar som om vissa har valt att lyssna på präst eller har läst ytterst lite.

Jag vill inte låta som en självberättigad skriftlärd person. Det handlar inte om vem som har läst igenom skriften mest eller vem som läser mest varje dag. Det är ingen tävling och vi ska vara som brödrar och systrar för varandra. Jag som eran broder i Herren Jesus Kristus skriver det här av kärlek.

Om ni väljer att inte läsa skriften och istället väljer att lyssna på någon predikare på youtube eller i kyrkan, så är det en farlig lek. Hur ska ni kunna avgöra om det är en varg eller att människan har rätt tolkning? Även om ni har läst igenom skriften och fortsätter att läsa så finns det farliga vargar därute som vill vilseleda er. Desto mera skriftlärd ni är själv desto enklare blir det för er att undvika vargar i fårakläder.

Jag vädjar till er alla att läsa Guds Ord från början till slut så ofta ni bara kan.

Må Herren Jesus Kristus nåd vara med er alla, amen.
Faran ligger inte i att man undervisas av präster och pastorer, många av dem har fortfarande gåvan att hjälpa oss göra Bibeln levande och begriplig.
Nä den stora faran ligger i hur folk urskiljningslöst sväljer allt de läser på nätet och tror att Youtube är Guds utvalda kanal till människan!
Upprepade gånger har folk här på forumet länkat till och citerat förvirrade, berömmelselängtande och rent av psykotiska människor som vore de profeter! Två ständigt återkommande är Icke och Enarsson, jag ber att folk ska läsa/lyssna på dessa med ett mer kritiskt sinne.
Vem som helst kan faktiskt skriva på nätet eller prata i en kamera, jag skulle själv kunna dikta ihop ett extra evangelium.
Damma av det gamla sunda förnuftet!
Huldah
#2. Publicerat 2020-09-22 av Huldah
Jag läser Bibeln varje dag! Just nu läser jag från pärm till pärm, Nya Världens översättning och Helge Åkesons översättning. Bägge har Guds egennamn insatt där det finns i grundtexten, ca 7000 ggr.
Fast mamma har läst Bibeln för mig sen jag föddes, har jag inte själv läst den dagligen. Det ger så oerhört mycket, så det kan jag varmt rekommendera!
Roffe
#3. Publicerat 2020-09-22 av Roffe
Jag läser Bibeln varje dag! Just nu läser jag från pärm till pärm, Nya Världens översättning och Helge Åkesons översättning. Bägge har Guds egennamn insatt där det finns i grundtexten, ca 7000 ggr.
Fast mamma har läst Bibeln för mig sen jag föddes, har jag inte själv läst den dagligen. Det ger så oerhört mycket, så det kan jag varmt rekommendera!
Huldah
#4. Publicerat 2020-09-22 av Huldah
Tack för tips!,Jag älskar att läsa alla bibelöversättningar men just nu är det enbart två jag läser varje dag.
Anonym
#5. Publicerat 2020-09-22 av Anonym
Tack för tips!,Jag älskar att läsa alla bibelöversättningar men just nu är det enbart två jag läser varje dag.
Älskar du även Reformationsbibeln och Textus Receptus, den mest trovärdiga och kompletta grundtexten?
I den finns ställen som visar Jesu Gudom och treenigheten, som medvetet tagits bort i de andra eller helt enkelt fattas bara eftersom de andra manuskriptsamlingarna är så bristfälliga.
Den rekommenderar jag! Det är en stor skillnad på Biblarna. Alla jag känner säger likadant.
Huldah
#6. Publicerat 2020-09-23 av Huldah
Tack för tips!,Jag älskar att läsa alla bibelöversättningar men just nu är det enbart två jag läser varje dag.
För den som inte känner till, finns en hemsida med massor med bibelöversättningar på många språk att välja på! Snabbt och smidigt om man söker något speciellt. Själv är jag uppväxt med 1917 års svenska översättning och ofta går jag in där för att jag kommer ihåg den texten. För ungdomar kan den vara svår att förstå då språket är ålderdomligt.
Tycker att Folkbibeln inte skiljer sig mycket från 1917, bara att språket är modernare.
Jag har väl läst igenom Bibeln från pärm till pärm ca 4 ggr. Nu 5e och 6e!
https://www.biblegateway.com/
Huldah
#7. Publicerat 2020-09-23 av Huldah
Huldah
#8. Publicerat 2020-09-23 av Huldah
I över 100 år kunde Brooklyn borna bli påminda om vikten av att läsa Bibeln varje dag!
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen