Kapten säger: Got no chick? Forget love… I’d rather fall in chocolate! And don’t think that chocolate is a substitute for love! Love is a substitute for chocolate.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Roffe
Skapat 2020-09-09 av Roffe, man, 76 år, Dalarnas län.
Boksamtal med feministpastorn Esther Kazen
Kvinna sitter i grå fåtölj och tittar in i kameran. Hon har svart tröja, ljust hår och håller en bok i handen. I bakgrunden gröna gardiner.
Esther Kazen är aktuell med boken Feministpastorns tro och tvivel. Foto: Veronika Mitrevska/Sveriges Radio

  • I sin nya bok "Feministpastorns tro och tvivel" skriver Esther Kazen om sitt "kyrkliga skoskav" och att vara frikyrkopastor och feminist inte är helt utan komplikationer.

    https://sverigesradio.se/artikel/7550159

  • eller?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2020-09-09 av Anonym
Jag gillar Esther! Följer henne på Instagram också. Hon är pastor i en Ekumeniakyrka där jag bodde förut. Gick på babysång där med minstingen, och det var en väldigt fin och öppen stämning i kyrkan. Hon vågar fundera högt och öppet över sådant som andra frikyrkoprofiler ofta ryggar för. Vet inte om jag håller med henne om allt, men tycker det är bra att hon finns i debatterna.
Anonym
#2. Publicerat 2020-09-10 av Anonym
Kvinna sitter i grå fåtölj och tittar in i kameran. Hon har svart tröja, ljust hår och håller en bok i handen. I bakgrunden gröna gardiner.
Esther Kazen är aktuell med boken Feministpastorns tro och tvivel. Foto: Veronika Mitrevska/Sveriges Radio

  • I sin nya bok "Feministpastorns tro och tvivel" skriver Esther Kazen om sitt "kyrkliga skoskav" och att vara frikyrkopastor och feminist inte är helt utan komplikationer.

    https://sverigesradio.se/artikel/7550159

  • eller?
Jag reagerar på att hon anser att personer i alla religioner ska kroka arm för att vi är "syskon". Det är vi inte. Alla gudar leder inte till himlen. Endast Jesus Kristus personligen leder till frälsning, och endast med de som tillhör Honom är vi trossyskon.
Det är ett falskt evangelium hon predikar. Så det blir ett för läran som sprids.
Anonym
#3. Publicerat 2020-09-11 av Anonym
Står inget om feminism i Bibeln, och av en god anledning. Det är ett uppror mot Guds skapelseordning och öppnar upp dörrar till könsförvirring osv. Män ska vara män och kvinnor ska vara kvinnor och de har olika uppgifter. Samma värde. Men olika uppgifter och roller. Detta kan feminister inte acceptera. Allt rör sig om stolthet, och det går före undergång. En kvinna ska inte utöva andlig auktoritet över mannen (1 Tim 2:12), därför kan hon inte vara pastor över en församling heller.
Anonym
#4. Publicerat 2020-09-11 av Anonym
Jag förstår inte hennes (bristande) argumentation mest p.g.a. hennes syn på kyrkan och dess grund:
1. "Titta på kyrkohistoria och hur det har utvecklats så går det ju hela tiden framåt". Ständigt förbättrad kyrka alltså, vilket får mig att undra hur genomusel urkyrkan måste ha varit enligt henne. Kronologisk snobb som uppenbarligen ser nedsättande på föräldrageneration och föregångare..
2. "Kyrkan är en organisation som bygger på oss troende", bör väl jämföras med 1 Kor 3:11 - Ing­en kan lägga en an­nan grund än den som re­dan finns, och den är Je­sus Kristus.

Så ledsamt också när en herde och ledare verkar ha så lågt förtroende för oss kristna syskon att hon exempelvis verkar tycka att vi totalt misslyckats med att vara "respektfull mot andra, välkomnande mot andra och inkluderande" och påpekar att det saknas "tydlighet och inkluderande sida vid sida" när det i själva verket är hon som inte kan förstå skillnaden mellan idé och person. Respekt och även acceptans mot personer är ju just vad kyrkan vanligtvis gör med kärleksfull bravur, men när hon menar att kyrkan skall acceptera ALLA idéer kan det ju av nödvändighet inte leda till tydlighet väl? Absurd idé. Idéer har inte känslor, så dåliga idéer får/bör avfärdas.
Anonym
#5. Publicerat 2020-09-19 av Anonym
Uppenbarligen en varg som låtsas vara ett får.
Klas Vegas
#6. Publicerat 2020-09-20 av Klas Vegas
Men vem har vigt/godkänt att man kan ha helt egna tolkningar än de traditionella? Enligt mitt sätt att se har dessa människor ett större ansvar än pastorn själv (som antagligen bara är vilse).

Jag kan leka med tanken och se att Jesus och Budda skulle kunna gå i samma demonstrationståg. Tex i en demonstration mot krig.

Men hur kan man acceptera Muhammed som bevisligen tyckte det var rätt att både döma och döda andra människor. Det går ju emot Guds bud om att döda och jesus ord om att döma. För mig är detta helt oförenliga ideer. Ideer som jag tror på inte bara av rädsla för att synda och straffas utan jag tror de är denna sanna vägen och djupt förankrat i min värdegrund.
Anonym
#7. Publicerat 2020-09-21 av Anonym
Men vem har vigt/godkänt att man kan ha helt egna tolkningar än de traditionella? Enligt mitt sätt att se har dessa människor ett större ansvar än pastorn själv (som antagligen bara är vilse).

Jag kan leka med tanken och se att Jesus och Budda skulle kunna gå i samma demonstrationståg. Tex i en demonstration mot krig.

Men hur kan man acceptera Muhammed som bevisligen tyckte det var rätt att både döma och döda andra människor. Det går ju emot Guds bud om att döda och jesus ord om att döma. För mig är detta helt oförenliga ideer. Ideer som jag tror på inte bara av rädsla för att synda och straffas utan jag tror de är denna sanna vägen och djupt förankrat i min värdegrund.
Blasfemi!

Hela erat inlägg är en enda stor spya. Jag tillrättarvisar dig i Jesus Kristus namn. Jag förmodar att ni aldrig har läst ett ord från skriften? Jag föreslår att ni omedelbart går och läser skriften. Må Gud ge er vägledning.
Kapten säger: Got no chick? Forget love… I’d rather fall in chocolate! And don’t think that chocolate is a substitute for love! Love is a substitute for chocolate.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen