Rosie säger: Hej! Önskar alla en Jesuscentrerad påskhelg i tacksamhetens och kärlekens anda! Gud välsigne er alla! I kärlek: Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Fritid > Diskussion

Anonym
Skapat 2020-08-15 av Anonym.
Försök att inte sjunga med när du lyssnat!
https://www.youtube.com/watch?v=V_4b_9l3GpE

Samt

https://www.youtube.com/watch?v=tqEa1Uo9UZc

"låt mig få bli som ett barn igen" nåja, lite fritt där.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2020-08-15 av Anonym
https://www.youtube.com/watch?v=V_4b_9l3GpE

Samt

https://www.youtube.com/watch?v=tqEa1Uo9UZc

"låt mig få bli som ett barn igen" nåja, lite fritt där.

Keith kom faktiskt med sin fru och spenderade nån vecka hos mig och min familj när jag var liten
Anonym
#2. Publicerat 2020-08-15 av Anonym
Aha, då hann han besöka innan han dog 1982.
Anonym
#3. Publicerat 2020-08-15 av Anonym
Aha, då hann han besöka innan han dog 1982.
Alltså nu skäms jag, jag var ju bara 6 år när han dog och yngre när sångaren jag tänker på dog, kan inte ha varit han Skrev och frågade min gamla mamma nu och hoppas få svar. Mina föräldrar lyssnade jämnt på Keith, så nånstans har jag rört ihop det
Anonym
#4. Publicerat 2020-08-15 av Anonym
Det var inte tomten?
Anonym
#5. Publicerat 2020-08-16 av Anonym
Det var inte tomten?


Steve Hughes hette han visst
Fantastisk irländsk sångare som både liknade och lät mycket som Keith, men han går inte att hitta på nätet...
Anonym
#6. Publicerat 2020-08-18 av Anonym
Oroa dig inte, det är stort sett omöjligt att sjunga med när man har lyssnat. (lyssnat = dåtid) Men om du menar lyssnar så är det ju en annan sak. Försök att inte hänga ner dig på vad du skriver. <---- ;P
Tillit
#7. Publicerat 2020-08-18 av Tillit
Jag blir lite kluven inför sånt här. Vi har alla våra specifika preferenser. Jag delar gärna sånt som jag upplever mycket av och tror att det är så andligt och att alla som har samma liv i Gud som jag måste förstås uppleva samma gensvar. Men så är det ju inte. Keith Green har aldrig tilltalat mig personligen på det sättet, men läser man kommentarerna om honom så blev han ju efter sin död närmast gudaförklarad. Det finns andra artister och sånger som får mig att gå igång på samma sätt, men jag har nog förstått att det är väldigt individuellt och väldigt kopplat till vissa speciella tider i ens liv som man genom musiken flyttar tillbaka sig till. Det är likadant för "profana" människor när det gäller musik. Så låt oss inte blanda ihop känsla och ande vilket vi ofta gör.

Därmed inte sagt att det inte går att lära sig att lyssna på och ta till sig det som är bra även om det inte är ens egen smak och tid. Jag har genom en speciell person här lärt mig att uppskatta Techno som jag aldrig annars skulle ha lyssnat på. Jag är ganska säker på att jag kommer att gilla Keith om jag tar mig tid, men att sätta likhetstecken till just det jag får starka upplevelser av när det gäller musik går faktiskt inte.

Tänker på en låt som ni säkert känner till (tror att det är Andrew Crouch) som går "Take me back. Take me back dear Lord. To the place where I first received you." Det ligger mycket i det och det är inte fel, men låt oss inte glömma att den platsen är olika för oss alla. Jag vill gärna vidga mitt område.

Hoppas att ni tar mig rätt. Ingen kritik.
Tillit
#8. Publicerat 2020-08-18 av Tillit
För att förtydliga. Jag kritiserar inte Crouch. Sticket visar exakt vad han vill säga:

"I tried so hard
To make it all alone
I need your help
Just to make it home"

Vi har en mycket intressant diskussion i tråden om vilka som får komma in i Himlen (om ni orkar läsa mer än 170 inlägg). Jag är ganska säker på att Keith Green var alldeles övertygad om vem som är är värd vår lovsång och tacksamhet oavsett vilken mänsklig gengre som appeletar just till oss men låt oss skilja på det som är själsligt (vilket inte är fel i sig) och det som är andligt för "den skatt vi har, har vi i lerkärl"
Tillit
#9. Publicerat 2020-08-18 av Tillit
Eftersom musik är en Gudagiven gåva till oss människor och eftersom jag själv utövar och har ett stort intresse för musik så har jag försökt att bredda mig och även ta till mig det som andra älskar men som inte är min smak (som oftast beror på vad man lärt sig att lyssna på och då är tid och anknytning en väldigt viktig del i det som man gillar). Ger man sig tid till att lyssna på bra musik som ligger utanför ens egna lilla värld,så upptäcker man oftast att det är fantastiskt bra. Det är ju kreativa skickliga människor som ligger bakom. Om dessa dessutom är smorda av den Helige Ande så blir det förstås så mycket bättre, men det är inte självklart att alla därmed upplever samma "ande" i den genre som de rent själsligt inte kopplar till. För den äldre är det bara så kallade läsarsånger som är andligt smorda medan en annan knappt hittar något i dessa. Men det är som det är. Samma sak med liturgi och yttre sätt att nalkas Gud. Väldigt mycket själ i det andliga sökandet...
Anonym
#10. Publicerat 2020-08-18 av Anonym
Försök att inte sjunga med till denna! ;-)

DJJireh - Isaiah 9 (feat Nalini Tranquim) - Original Mix

https://www.youtube.com/watch?v=xy03ja74b_s&list=RDOF63WN4FUVk&index=4
Rosie säger: Hej! Önskar alla en Jesuscentrerad påskhelg i tacksamhetens och kärlekens anda! Gud välsigne er alla! I kärlek: Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen