Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2020-08-08 av Anonym.
"Tänk på döden"
Så står det då på porten till en kyrkogård i GBG. Har alltid funderat på det. I min livsåskådning borde det stå, tänk på livet (och vad du gör av det).

Men det handlar kanske om ett glas är halvfullt eller halvtomt? Alltså hur man ser på saker. En del ser problem som tornar upp sig, andra ser en möjlighet att förändra.
Men visst är det fridfullt på en kyrkogård!

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2020-08-08 av Anonym
Så står det då på porten till en kyrkogård i GBG. Har alltid funderat på det. I min livsåskådning borde det stå, tänk på livet (och vad du gör av det).

Men det handlar kanske om ett glas är halvfullt eller halvtomt? Alltså hur man ser på saker. En del ser problem som tornar upp sig, andra ser en möjlighet att förändra.
Men visst är det fridfullt på en kyrkogård!
Har gått förbi denna allvarliga skylt så många gånger. Den väcker alltid tankar. Skulle vara spännande att veta vad de tänkte då för så länge sedan (måste googla skyltens historik) när skylten sattes upp.
Klas Vegas
#2. Publicerat 2020-08-08 av Klas Vegas
Man skulle tänka på hur kort livet var. Tänk på alla symboler som timglas och dödskallar i barock-konsten. Det är uppmaningar om att ta vara på den tid man har.
Om jag minns rätt är väl just inskriften på den begravningsplatsen från runt 1720?
Jag bodde i lunden i 20 år så det blev en och annan resa förbi.
Anonym
#3. Publicerat 2020-08-08 av Anonym
Man skulle tänka på hur kort livet var. Tänk på alla symboler som timglas och dödskallar i barock-konsten. Det är uppmaningar om att ta vara på den tid man har.
Om jag minns rätt är väl just inskriften på den begravningsplatsen från runt 1720?
Jag bodde i lunden i 20 år så det blev en och annan resa förbi.
Ja då bodde du väldigt nära! 1814 kom skylten upp, och då och då sätter folk upp skyltar (som tas ned) där det står "Tänk på livet".
Klas Vegas
#4. Publicerat 2020-08-09 av Klas Vegas
lol 100 år fel av mig
Anonym
#5. Publicerat 2020-08-09 av Anonym
Vad är väl hundra år fel??, döden finns ju där ändå. Lundenområdet är fint!
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen