Sommarsol säger: "Goda vänner är som solstrålar. Man ser de inte alltid men tanken på att de finns värmer" <3
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Politik och samfund > Diskussion

Klas Vegas
Skapat 2020-08-05 av Klas Vegas, man, 59 år, Skåne län.
Det skulle aldrig ske igen (kristallnatten) ändå sker det (blm)...
Ja, det skulle aldrig hända igen. Jag syftar då på kristallnatten. Ändå sker det igen mitt framför våra ögon. Än en gång har aggressiva bråksstakar från gatan gått bärsärk och samhället står bara och tittar på.

Att dom är så framgångsrika nu såväl som 1938 beror på att denna grupp är vana att slåss och vana vid våld. Istället för att markera att detta agerande är oacceptabelt i en demokrati står vi fredliga medborgare bara och tittar på. Vi ursäktar tom till viss del deras beteende.

Är det någon som på allvar tror att vi inte har krig snart igen?

Svar på inlägg

sestir
#1. Publicerat 2020-08-05 av sestir
Att dom är så framgångsrika nu såväl som 1938 beror på att denna grupp är vana att slåss och vana vid våld.

Det måste vara en mycket liten del av förklaringen. Snarare är det väl det att de som har dessa åsikter är intoleranta, är i majoritet på de flesta orter och har rättsväsendet på sin sida, vilket gör att de flesta som inte håller med ger upp sitt motstånd omgående?

En av de huvudsakliga motsättningarna är mellan kollektivister och individualister. Det betyder att en konservativ kollektivist inte nödvändigtvis står på en konservativ individualists sida utan, egentligen mer troligt, kommer att gynna progressiva kollektivister, för de är ju ändå kollektivister.

Således finns det många som ojar sig över BLMs och Antifas våld, men som egentligen stödjer det.
Anonym
#2. Publicerat 2020-08-05 av Anonym
Har lite frågor:

1: Har inte läst något om en kravall de senaste dygnen, är det någon speciell händelse du syftar på gällande "bråkstakar"?

2: Pratar ni om samma händelser? Den ena pratar om nazister och den andra om BLM och Antifa....om jag förstått er rätt?
Klas Vegas
#3. Publicerat 2020-08-05 av Klas Vegas
Jag håller med dig om att en av de stora skiljelinjerna går mellan grupptänk och individen, framför allt nu i form av intersektionalitet.
Jag kan även se hur "kristna" i godhet anammar dessa ideer. Som om vi på yttersta dagen skulle få poäng efter vilka grupper vi tillhör och inte på våra individuella handlingar.

Men vad är en konservativ kollektionist? Kan du ge exempel på en sådan?
Klas Vegas
#4. Publicerat 2020-08-05 av Klas Vegas
Har lite frågor:

1: Har inte läst något om en kravall de senaste dygnen, är det någon speciell händelse du syftar på gällande "bråkstakar"?

2: Pratar ni om samma händelser? Den ena pratar om nazister och den andra om BLM och Antifa....om jag förstått er rätt?
Ja, jag drar historiska paralleller mellan de som slog sönder judiska butiker och de som plundrar butiker under blm flaggan. Det är precis samma typ av våldsamma människor.
Anledningen till att jag skrev det just idag är att jag igår lyssnade på en klassistisk professor som drog dessa paralleller. Jag hade inte tänkt i dessa banor innan även om jag tänkt att något är fel.

Men poängen för mig är väl att jag levt i nån trygghetskänsla och inte tänkt egentligen på krig som en realitet igen. Nu ser jag väl snarare hur lätt vi kan hamnar därigen.
sestir
#5. Publicerat 2020-08-05 av sestir
Men vad är en konservativ kollektionist? Kan du ge exempel på en sådan?

Där satte du mig på det hala. :)

Eftersom samhället idag är ganska kollektivistiskt skulle jag vilja påstå att det är de som är missnöjda med progressivismen och gärna kallar motståndarsidan för "liberaler", trots att de inte är liberala. Och som är ganska nöjda med samhällets position i dimensionen kollektivism — individualism.

De borde stå att finna i de största kyrkorna, absolut inom islam, i stora stater (som USA, EU och Kina), i stora företag och i föreningslivet. En extrem variant är om man har ikoner med Nimrod och försöker återskapa det språk som alla talade före splitten i Bab El.
Anonym
#6. Publicerat 2020-09-21 av Anonym
Urban II höll ett häftigt tal till sin samtid om att försvara det heliga landet. Han sa Deus vult. Gud vill det.
Är du beredd att försvara din bibel, eller tänker du att det går bra att köpa en ny? Afganistan har varit ett kristet land, och där köper man nog inga biblar hur som helst. Ge fingret åt Islam så tar han både kropp och själ.
JohnnyBoy
#7. Publicerat 2020-12-02 av JohnnyBoy
Jämför du början till ett folkmord (Kristallnatten), med kravaller/protester gällande månghundraårig rasism (BLM protesterna) och allt va det inneburit och fortfarande innebär?

Jag måste bara få klart för mig om jag uppfattat dig rätt?
Sommarsol säger: "Goda vänner är som solstrålar. Man ser de inte alltid men tanken på att de finns värmer" <3
Skriv Skriv här Skriv i megafonen