turbotant säger: Hej o hopp! Gud välsigne er och ha en bra dag :)
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2020-07-28 av Anonym.
Skyddar Jesus dig och andra troende mot corona?
Skyddar Jesus de som träder in till gudstjänst i en av hans församlingar mot corona?

Jag vill att ni tar ställning till den frågan och att ni tydligt tar ställning. Den som inte kan ta ställning kan alltid säga: "Jag vet inte." Därför ber jag er att tydligt ta ställning, eller att tydligt säga att ni inte vet, vilket som nu stämmer bäst med hur ni tänker.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2020-07-28 av Anonym
Ja det är klart att han gör, men han kallar också hem de sina vilken stund som helst och han har lovat att även om vi dör så ska vi leva.

Däremot lika självklart som vi vill att evangeliet ska spridas genom oss kan vi precis som alla andra sprida virus som ger både corona och andra sjukdomar.

Vi är kallade inte bara att dela glädjen utan också bördorna.
Anonym
#2. Publicerat 2020-07-28 av Anonym
Nej det gör han inte han har gett oss ett förstånd viktigt att vi följer de råd vi fått av folhälsomyndigheten
likaväl som du inte bara kan köra bil o inte stanna vid stopp för Jesus hjälper mig så inget händer
Growitz
#3. Publicerat 2020-07-28 av Growitz
Nej men han ge oss trygghet när vi går igenom en period av sjukdom och lidande.
Anonym
#4. Publicerat 2020-07-28 av Anonym
Tack för era svar! Det finns kanske fler som vill säga något. Alla är välkomna oavsett om någon har sagt något som liknar det ni tänker eller inte.
Anonym
#5. Publicerat 2020-07-28 av Anonym
Jag tänker så här, utifrån vad Bibeln säger.. Att vi alltid tillhör Kristi kropp, Guds församling, och inte endast träder in i den i en speciell lokal. Vi ska alltid leva i tro och i bön, och göra andlig gudstjänst.
Vi är lovade ett evigt beskydd andligen, alltid. Men jag ser ingenstans att det står att vi är förskonade från allt fysiskt lidande. Vi kan däremot be för varandra, vid sjukdom, och be om beskydd genom Jesu blod och namn. Alltså genom att använda den andliga vapenrustningen.
Anonym
#6. Publicerat 2020-07-28 av Anonym
Jag förstår inte frågan fullt ut. För visst anser jag att det inte är själva gudstjänsten i sig som fördelar någon värdslig smitta som Corona. Det beror på hur vi människor träffas på för sätt.

Menar du i en kyrka eller gudstjänstlokal så borde ju smittan kunna växlas där mellan männsikor då vi alla lever i en värld som inte är fullgod. En kyrka är inte mer än ett tomt skal, ett värdsligt ställe, som inte har någon som helst uppgift så länge det inte inehåller folk som är kristna. En församling är ingenting om den inte inehåller kristen gemenskap.
Vi alla lever i en värld där vi är fria att göra som vi vill, och då kan även sådan smitta finnas var du än befinner dig.

Men att ha en gudstjänst online, och träffas över internet. En sådan gudstjänst och församlingsträff kommer ju inte generera någon smitta.
Anonym
#7. Publicerat 2020-07-28 av Anonym
Nej, bara för att man är kristen innebär det inte att man har ett automatiskt beskydd mot alla sjukdomar. Däremot tror jag att det finns hälsa hos Gud och att vi kan söka den, tro på den och leva i den. Guds löften måste planteras i våra hjärtan och få växa. Vi kan fulla av hopp söka hälsa.

Men till att börja med ska vi vara förståndiga. Även om det står att vi ska kunna ta i ormar är det inte förståndigt att göra det bara därför. Tänker på Jesus frestelser i öknen -pröva inte Gud... Dessutom ska vi i stor utsträckning lyda vår kejsare. Just nu gäller 50 personer i Sverige så det följer vi.

Jag tror på att inte vara orolig och rädd men ändå vara förståndig och att meditera över Guds löften och låta dem få växa i våra hjärtan.
Tillit
#8. Publicerat 2020-07-29 av Tillit
Så. Kan vi alltså samlas utan tanke på smittspridning bara för att vi samlas i ett rent syfte och därmed vara förskonade från jordiska begränsningar? Var har vi fått det löftet? Jag kan radda upp massor av löften som inte har gällt den enskilde kristne i många fall. Min pappa dog på grund av en hjärtinfarkt när han var sjuttiosex och definitivt inte var beredd på att livet skulle sluta så tidigt trots alla löften. Varför var inte just han förskonad? Hade han en lucka i skyddet som blottades på grund av någon synd?

Så. En grupp samlas och inget händer. En Annan grupp samlas och flera blir smittade. Gjorde de fel och inte de andra? De kan ju inte ha samlats "rätt" eftersom de blev sjuka... Eller? Eller är det helt enkelt så att även vi måste vara ansvarsfulla i en tid som denna och även ta hänsyn till livets begränsningar?

Smittspridningen är trots allt ganska låg, så det finns inget, rent vetenskapligt som kan bekräfta att den grupp som slapp smittspridning vid sin sammankomst därmed kan slå sig för bröstet och ta det som bevis för Guds beskydd.

Jag har vänner som avlidit i Covid-19 som vare sig är direkt gamla eller varit oförsiktiga. Jag tror att Gud vill att vi ska vara visa. Och nej, jag tror definitivt inte att vi är befriade från att smitta varandra med covid-19 bara för att vi samlas i Jesu namn. Fast med min otro kanske just jag ska hålla mig borta...
Anonym
#9. Publicerat 2020-07-29 av Anonym
10 personer, flera av dem äldre, träffades i Göteborgs skärgård för att sjunga i kör. 7 av de 10 insjuknade därefter i Corona. Så nä, tro är inget automatiskt skydd. Tron ger styrka men vi måste använda förnuftet som alla andra. Bibeln ger inga sådana garantier.
Jag tror dock vi kan få ett visst beskydd om vi verkar bland sjuka och/eller utsatta för att hjälpa och sprida godhet. Tex att man klarar sig genom en svår infektion levande eller går oskadd genom en våldsam situation. En stark grundtrygghet är ju också allmänt gynnsam för immumförsvaret och minskar upplevelsen av smärta. Alltså man står ut i smärtan för att man har en känsla av meningsfullhet.
Anonym
#10. Publicerat 2020-07-30 av Anonym
Tack för alla fina svar!

Flera som har postat ekar vad FHM har sagt, och även jag tycker att man ska ta till sig och praktisera de försiktighetsåtgärder som rekommenderas. Men jag skulle vilja påminna om att FHM även uppmuntrar till att använda sitt eget förnuft. "Max 50" är inget skydd mot smitta, och det säger väl sig självt. Att smittspridningen är låg ser jag som en tolkning utifrån vissa premisser och inte som ett faktum. Det finns inga entydiga belägg för att det är så. Och så vidare. Behöver jag påminna om att FHM i tidigt skede sade att corona innebär stora problem i andra delar av världen, men kommer inte att drabba oss i Sverige? Med facit i hand har Sverige den sammanlagt största dödligheten i världen per capita, om jag inte misstar mig, så FHM har kommit på skam. Och det var ju självklart att de hade fel där. Man kan undra var de fick det där ifrån. Just nu ligger vi på femte plats, tror jag, men jag talar ju om hur det ser ut över hela den tid som corona har härjat. Om Sverige inte är värst så har det varit och är fortfarande mycket värre här än det är på de flesta platser i världen, och man måste ställa sig frågan varför det är så. Till exempel så beskrivs coronapandemin i Amerika i svenska mainstreammedier som en katastrof, men sanningen är att det är värre i Sverige än i USA. USA var även först med att gå ut till allmänheten med tydliga råd om hur man kan skydda sig. Vad har Sverige gjort vid jämförelse? Man har vilselett folk och fortsätter att göra det. Nu åter till huvudämnet.

Om jag frågar så här istället då: Har du stött på uppfattningen att Jesus skyddar mot corona bland kristna som du har träffat? Jag har det, och jag skulle vilja veta om Jesus även skyddar mot en explosion som sker vid gasläcka? Skyddar Jesus mot giftgas eller tårgas? Skyddar Jesus den som äter ohälsosamt? Eller skyddar Jesus endast mot just corona? Hur fungerar det egentligen? Den som sprider sådana idéer borde fundera på vilket ansvar man har som kristen för hur man undervisar. Om du tror att du är skyddad mot corona och får bekräftelse genom att du inte blir sjuk så kan du fortfarande smitta andra. Detta eftersom man kan bära på viruset utan att få symptom. Jag tycker att det är symptomatiskt att ingen i tråden här på datingsidan företräder dessa åsikter. Det är inte lika lätt att snacka och vara en stor gudsman eller gudskvinna när det finns på pränt tillsammans med bild.

Jag håller dock med dem som antyder att tro och hälsa kan gå hand i hand. Men jag ser det som en annan diskussion, och återigen så innebär egen hälsa inte att man inte kan skada andra.

Ha en underbar dag!
turbotant säger: Hej o hopp! Gud välsigne er och ha en bra dag :)
Skriv Skriv här Skriv i megafonen