CoolaOK säger: Singelträff i Västergötland våren 2024? Diskutera under forum "Kärlek och relationer" "Singelträff i Västergötland våren 2024?"
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Popah
Skapat 2020-07-20 av Popah, man, 39 år, Dalarnas län.
Ep.13 Kristendejtingkultur under feministisk lupp?
I nästnästa avsnitt av Kristna Dejtingpodden får vi finbesök av Jesusfeministpoddens Katarina Hedman och Sarah Grenholm för att diskutera medvetna och omedvetna förväntningar på män och kvinnor inom frikyrkan.

Ser dom ut som i majoritetskulturen i stort - eller finns det skillnader?

Är dessa av godo, eller begränsar dem både oss själva och varandra då det kommer till våra relationer?

Vad tänker våra lyssnare?

https://www.humorbibeln.se/lista/15-skillnader-mellan-kvinnor-och-man-forklarade-med-unik-grafik/

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2020-07-20 av Anonym
Jag reagerade på att sexteologen (pastorn?) svor i er pod om var gränsen för sex går.
Har svordomar blivit rumsrent även i teologiska kretsar, tänkte jag?

Eller är det generellt manligt uttryck och ingen skillnad på kristna och majoritetskulturen numera?
Där har jag personligen helt andra förväntningar på kristna män.
Anonym
#2. Publicerat 2020-07-20 av Anonym
Vad är Kristna Datingpodden? Är den lanserad av Kristen Date?
Popah
#3. Publicerat 2020-07-21 av Popah
Kolla gärna in oss på kristendate.podbean.com eller klicka på "bannern" som ligger till höger här på hemsidan, direkt under länkarna till KristenDate.se facebook-sida. :-)

Den syns dock inte om du använder adblocker.
Popah
#4. Publicerat 2020-07-21 av Popah
Jag reagerade på att sexteologen (pastorn?) svor i er pod om var gränsen för sex går.
Har svordomar blivit rumsrent även i teologiska kretsar, tänkte jag?

Eller är det generellt manligt uttryck och ingen skillnad på kristna och majoritetskulturen numera?
Där har jag personligen helt andra förväntningar på kristna män.
Minns inte exakt vad du menar, men generellt så brukar vi försöka undvika kraftuttryck i teologiska kretsar men det mest för att det låter otrevligt. :-)
Popah
#5. Publicerat 2020-08-07 av Popah
Vi på Kristna Dejtingpodden värmde upp med att debattera frågan gällande om nyckeln till ett harmoniskt äktenskap är att kvinnan underordnar sig mannen?

https://www.youtube.com/watch?v=1ViBk-qgI2w&t=15s
Popah
#6. Publicerat 2020-08-14 av Popah
Äntligen fredag! <3

I veckans avsnitt av Kristna Dejtingpodden så diskuterar Cilla85 "frikyrkokillar" med Sarah och Katarina från #Jesusfeministpodden

Är det så att vi frikyrkokillar på gruppnivå delar gemensamma uttryck och egenskaper som gör att vi särskiljer oss från gemene man och vad gör egentligen kvinnoöverskottet inom den svenska frikyrkan med vår självbild? Detta och mycket mer, i senaste avsnittet av #Kristnadejtingpodden

Ole, dole, doff... :-*
...
P.S. I nästa veckas avsnitt ger jag och Jacob Andelius, mfl. "svar på tal", så börja inte hetsa upp er om det är något våra mer konservativt orienterade lyssnare blir provocerade av. Ingen av oss äger hela sanningen, den söker vi tillsammans som församling och kristna syskon!
Anonym
#7. Publicerat 2020-08-14 av Anonym
Jag tycker det är tröttsamt att höra på ett perspektiv som går ut på att allt är svårare, värre och jobbigare om man är kvinna. Det där förtrycket som antas finnas mot kvinnor finns faktiskt inte i vårt samhälle. Tvärtom är samhället idag mansförtryckande. Samhället har satsat och fortsätter satsa öronmärkta resurser på kvinnor. Det satsas på kvinnor på ett sätt som det aldrig har satsats på män. Och när man satsar på en grupp så innebär det alltid att den eller de andra grupperna, som man inte satsar på, får det svårare. Därför tycker jag för övrigt även att feminism - som sägs gå ut på att befria kvinnor från förtryck för att göra dem jämlika med männen - är något som inte längre är aktuellt.
Anonym
#8. Publicerat 2020-08-14 av Anonym
Jag tycker det är tröttsamt att höra på ett perspektiv som går ut på att allt är svårare, värre och jobbigare om man är kvinna. Det där förtrycket som antas finnas mot kvinnor finns faktiskt inte i vårt samhälle. Tvärtom är samhället idag mansförtryckande. Samhället har satsat och fortsätter satsa öronmärkta resurser på kvinnor. Det satsas på kvinnor på ett sätt som det aldrig har satsats på män. Och när man satsar på en grupp så innebär det alltid att den eller de andra grupperna, som man inte satsar på, får det svårare. Därför tycker jag för övrigt även att feminism - som sägs gå ut på att befria kvinnor från förtryck för att göra dem jämlika med männen - är något som inte längre är aktuellt.
Menar du allvar..? Kritik mot att kvinnor får vissa delar av sådant som alltid enbart varit männens..i årtusenden?
Feminismen är klar...när samma arbete ger en löneskillnad på tusentals kronor?
När kvinnoyrken inte värderas lika högt som mansyrken?
När våld mot kvinnor i hemmen fortfarande är vardagsmat?
När kvinnor i kyrkan ska underordna sig och tiga?
Osv...osv...
Nej, det är förstås inte aktuellt för männen längre...men däremot för kvinnorna!
Anonym
#9. Publicerat 2020-08-14 av Anonym
Feminismen är klar...när samma arbete ger en löneskillnad på tusentals kronor?

Det finns inga löneskillnader mellan könen som utgör löneskillnader för likadant och lika mycket arbete. Alla beräkningar som feminister använder för att blåsa liv i den myten är beräkningar som inte tar full hänsyn till att kvinnor arbetar mindre, i andra positioner, osv.

När kvinnoyrken inte värderas lika högt som mansyrken?

En man i "kvinnoyrke" tjänar inte mer än en kvinna. Lönerna i olika yrken speglar också i hög grad hur lång utbildning som krävs i yrket. Detta är inte en könsfråga.

När våld mot kvinnor i hemmen fortfarande är vardagsmat?

Kvinnor och män är våldsutsatta i ungefär lika hög grad i relationer.
Anonym
#10. Publicerat 2020-08-14 av Anonym
Det finns inga löneskillnader mellan könen som utgör löneskillnader för likadant och lika mycket arbete. Alla beräkningar som feminister använder för att blåsa liv i den myten är beräkningar som inte tar full hänsyn till att kvinnor arbetar mindre, i andra positioner, osv.

När kvinnoyrken inte värderas lika högt som mansyrken?

En man i "kvinnoyrke" tjänar inte mer än en kvinna. Lönerna i olika yrken speglar också i hög grad hur lång utbildning som krävs i yrket. Detta är inte en könsfråga.

När våld mot kvinnor i hemmen fortfarande är vardagsmat?

Kvinnor och män är våldsutsatta i ungefär lika hög grad i relationer.

Otroligt världsfrånvända inlägg! Både detta och inlägg #7! Vad baserar du din statistik på?
CoolaOK säger: Singelträff i Västergötland våren 2024? Diskutera under forum "Kärlek och relationer" "Singelträff i Västergötland våren 2024?"
Skriv Skriv här Skriv i megafonen