Höstlöv säger: Låt oss uppmuntra varandra & sprida glädje! Helgen står för dörren & oavsett vad den innebär finns Guds kärlek & omsorg där för oss.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

sailias2
Skapat 2020-07-10 av sailias2, man, 60 år, Västra Götalands län.
Relationer och vägledning mha humor ? :)
Kan man förmedla sanning/vägledning inom detta med hjälp av humor?

Finns det exempel? :)


Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2020-07-11 av Anonym
För mig är humor livsviktigt i en relation. En man som får mig att skratta har hittat nyckeln till mitt hjärta. Inte det lättaste.
En man med humor är väldigt attraktivt. Att skratta tillsammans är fint. Att skratta åt samma humor är riktigt lyckat.

Men alla har ju inte samma humor. Och en del har ingen humor alls....obs! skämt! Men sant.
Surpuppor har ingen humor. Inte bittra människor heller. Och de har inte roligt i livet heller..? Ska man ha roligt i livet?

Humor är en gåva från Gud? En fin gåva i så fall, som hjälper mig att hoppa över de luriga mentala fallgroparna i livet.
Önskar jag oftare hade förmågan att ta till humor som vapen. Och som försvar.

Många (amerikanska) pastorer på nätet kör gärna mycket skämt och predikan blir mer som en ståuppshow. Folk skrattar gott. Kanske kommer det fler då? Din länk är inte min slags humor dock, och mycket av det han säger är favoriter i repris. Som att kvinnor frågar "Vad tänker du på?" så fort en man är tyst. Och så har jag svårt när folk skriker. Gäller pastorer också.
Måste man skrika för att få fram sitt budskap? Gillar intelligent, fyndig humor med en touch av ironi. Med mycket hjärta.
Men en "göteborgsvits" kan ju också vara kul, vid rätt tillfälle.

sailias2
#2. Publicerat 2020-07-11 av sailias2
Jag är ingen komiker. Men skratta..kan jag. Skrattar när jag ser bilden du länkat. :)

Kanske kan man skratta åt eländet i livet när man tror att Gud kan/vill använda/vända allt till något underbart. (för den som älskar Gud samverkar allt till..)

Anonym
#3. Publicerat 2020-07-11 av Anonym
Jag är ingen komiker. Men skratta..kan jag. Skrattar när jag ser bilden du länkat. :)

Kanske kan man skratta åt eländet i livet när man tror att Gud kan/vill använda/vända allt till något underbart. (för den som älskar Gud samverkar allt till..)

Greppade inte din göteborgsvits, korskopplade? hmmm...?
Helt ny för mig. kanske inte tillräckligt korskopplad eller felkopplad?

Tror man måste skratta åt eländet för att kunna acceptera och gå vidare. Som när man får punktering, partnern slarvar bort nycklar, tåget är försenat två timmar eller andra jobbiga oförutsedda händelser som skapar irritation i nära relationer.
Livet blir onekligen lättare om man kan skratta åt vardagliga eländet istället för att gå i taket eller gräma sig.

Viktigt att kunna skratta åt sig själv också, och sina egna klavertramp.

Och visst är det väl gudomligt att skratta så man kiknar tillsmammans med en annan människa, åt samma grej.
Det är goda energier.

en till...om de äktenskapliga "bojorna"

AllanE
#4. Publicerat 2020-07-11 av AllanE
Humorn är en fantastisk gåva, som kan förvandla något tråkigt till något roligt.

Som den gången när jag skulle ge en förläsning i termodynamik kl 8 på morgonen.
Så dags är jag närmast en zoombie.
Men jag kom iallafall upp och iväg till universitet.
Där satt en grupp studenter antagligen lika sömniga som jag.
Men jag satte iallafall igång att prata och fylla tavlan med ekvationer.
Efter en stund märkte jag att studenterna satt och fnissade.
Som fjortisar.
Jag tittade mig omkring men såg inget konstigt.
Till slut var jag så nyfiken så jag frågade vad de skrattade åt.

"Du har pyjamasen på dig fortfarande!"

Well, the show must go on, så det blev två timmar som varken de eller jag glömmer.
Om de minns vad jag sa' vet jag inte.
Anonym
#5. Publicerat 2020-07-11 av Anonym

Well, the show must go on, så det blev två timmar som varken de eller jag glömmer.
Om de minns vad jag sa' vet jag inte.
Du har då sann Starquality, AllanE.
Att finna sig i situationen och vända till något positivt är också en gåva. Inte alla som kan.
sailias2
#6. Publicerat 2020-07-12 av sailias2
Du har då sann Starquality, AllanE.
Att finna sig i situationen och vända till något positivt är också en gåva. Inte alla som kan.

Ja verkligen.. :)
När man kan bjuda på sig själv, och fikonlöven inte blir så viktiga. Befriande.
sailias2
#7. Publicerat 2020-07-12 av sailias2
Greppade inte din göteborgsvits, korskopplade? hmmm...?

Det var/blev ingen göteborgsvits..
Mest en göteborgs(skadad:)-hjärnas korskoppling.

Korset där Jesus gav sitt liv


(Möjligen också korskoppling till det egna korset..)
Höstlöv säger: Låt oss uppmuntra varandra & sprida glädje! Helgen står för dörren & oavsett vad den innebär finns Guds kärlek & omsorg där för oss.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen