CoolaOK säger: Singelträff i Västergötland våren 2024? Diskutera under forum "Kärlek och relationer" "Singelträff i Västergötland våren 2024?"
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Tillit
Skapat 2020-07-08 av Tillit, man, 59 år, Stockholms län.
Övernaturlighet utanför den Levande guden
Jag hade ett samtal med en ateist som berättade en historia som hon fått berättad av en kollega vars syster bor i Iran och där de gått till en spågubbe och fått hjälp med på ett helt osannolikt sätt. Jag ska inte gå in på berättelsen i sig men vi pratade om hur våra olika synsätt kan tolka en sådan berättelse. Hon med ett helt naturalistiskt sätt försökte förstå det utifrån ett helt materialistiskt koncept men erkände att allt var för osannolikt för att funka. Men jag som då tror på en levande Gud och andlighet utanför Honom bara är ett sätt att förleda människor. Men hur förklarar jag då att dessa människor fick hjälp av denne spågubbe. Det enda jag kunde säga var att när människor får hjälp av avgudar och demoner så är det den onda andevärldens sätt att behålla människor i sitt grepp, som slutligen leder till död (precis som den naturalistiska världsåskådligheten gör). Tankebyggnader som reser sig upp emot sanningen.

Hur ser ni på detta?

Svar på inlägg

AllanE
#1. Publicerat 2020-07-08 av AllanE
Man skall nog vara försiktig med att döma ut sådant. Det ligger inte i satans natur att göra gott. Som Jesus sa': Om satan kommer i strid med satan kan inte hans välde bestå.

Det finns så mycket som vi inte känner till. Stora delar av det vi har i vår vardag skulle ha betraktats som trolldom för några hundra år sedan. Rena vardagsföreteelser, som elektrisk belysning, bilar som kan gå utan en häst som drar, flygmaskiner, TV, radio, mobiltelefon, datorer, väderprognoser, eller något så "enkelt" som tändstickor. Men även mera avancerade saker: röntgenapparater, NMR, acceleratorer, kärnreaktorer....

Det vi vet om naturen är bara en liten bråkdel. Men det lilla vi vet är rent chockerande. Jag tänker på sådant som Schrödingers katt, som är både död och levande samtidigt. Materia som är på flera platser samtidigt. Kvantraderare, som gör det möjligt att låta en händelse inträffa, och litet senare utplåna den ur historien, så att den aldrig ägde rum, eller retrokausalitet, som gör det möjligt att påverka det förflutna.

Det kan alltså hända att det där är ytterligare en egenskap Gud har lagt in i skapelsen till nytta för människor.
Att sedan den där "spågubben" inte förstår hur det fungerar, men att han har en naturlig gåva, som har lagts in i honom. Precis som vissa har absolut gehör, vilket de flesta inte har. Så kanske är det inte övernaturligt, utan bara naturligt.
Anonym
#2. Publicerat 2020-07-09 av Anonym
Tillit...

Jag tycker att Guds Ord är väldigt klart och tydligt när det gäller detta.

"Och det gör stora tecken, så att det till och med får eld att falla från himlen ner på jorden inför människornas åsyn. Och det förför dem som bor på jorden genom de tecken som det har fått makt att göra inför vilddjuret.." (Upp. 13:13-14)

..."för Satan själv förvandlar sig till en ljusets ängel. Därför är det inte något märkvärdigt om också hans tjänare förklär sig till rättfärdighetens tjänare. Men deras slut ska motsvara deras gärningar." (2 Kor. 11:14-15)

"Han hade inte hållit HERRENS ord, och han hade även rådfrågat en spåkvinna för att få svar. Han hade inte sökt svar hos HERREN." (1 Krön. 10:13-14)

"Hos dig får inte någon finnas som låter sin son eller dotter gå genom eld eller befattar sig med spådom, teckentydning, svartkonst eller häxeri, ingen som utövar besvärjelsekonster, ingen andebesvärjare, ingen som bedriver trolldom och ingen som söker råd hos de döda. Ty avskyvärt för HERREN är var och en som gör sådant.." (5 Mos. 18:10-12)

"Ni ska inte befatta er med spådom eller trolldom." (3 Mos. 19:26)

"När de säger till er: "Fråga andebesvärjare och spåmän, dem som viskar och mumlar", så svara: "Skall inte ett folk fråga sin Gud? Skall man fråga de döda till råds för de levande?" (Jes. 8:19)

forts...
Anonym
#3. Publicerat 2020-07-09 av Anonym
1 Kor. 12 beskriver de gåvor som kommer ifrån Guds Ande.

"För åt den ene ges genom Anden ord av vishet, till en annan ord av kunskap genom samme Ande.."

Det är endast genom Guds Ande som kunskapens ord är från Gud, och kunskapens ord är att ge kunskap om något som man omöjligt kan veta, som Gud på ett övernaturligt sätt uppenbarar, och t.ex. beskriver ur en persons liv.
Exempel på kunskapens ord är Matt. 17:24-27 och Joh. 1:47-48.
Gåvan att tala ord av vishet, betyder att förmedla Guds vishet, för endast Gud är den vise.
"Gud, den ende vise, tillhör äran genom Jesus Kristus, i evighet. Amen." (Rom. 16:27)

Många inom New Age tror att de tjänar Gud och Guds änglar. De tror att det är ljust och gott, deras motiv kan vara goda och deras upplevelser och resultat kan upplevas som goda. Men många vittnar också om att de bedragits och att de inte visste att de tjänade Satan. Han kommer förklädd till ljusets ängel.

Vi kan alltså inte döma efter vår egen syn på några resultat. Den som handlar utanför Guds Ande och Gud och inte har Jesus Kristus som Herre, tjänar mörkret. Mörkret vill hindra människor att komma till den som de ska fråga: Gud. Människor ska invaggas i en tro att de har fått den hjälp de behöver och också kan klara sig utan Frälsaren.
Endast Gud kan se in i framtiden och är Allsmäktig. Men Satan har sin rörelse på jorden och ser vad som sker och vad människor säger. Han kan påverka människor inom de ramar som är givna honom. Och han vill slakta, stjäla och förgöra så mycket han kan, och förför med falska under och tecken.
Anonym
#4. Publicerat 2020-07-09 av Anonym
1 Kor. 12 beskriver de gåvor som kommer ifrån Guds Ande.

"För åt den ene ges genom Anden ord av vishet, till en annan ord av kunskap genom samme Ande.."

Det är endast genom Guds Ande som kunskapens ord är från Gud, och kunskapens ord är att ge kunskap om något som man omöjligt kan veta, som Gud på ett övernaturligt sätt uppenbarar, och t.ex. beskriver ur en persons liv.
Exempel på kunskapens ord är Matt. 17:24-27 och Joh. 1:47-48.
Gåvan att tala ord av vishet, betyder att förmedla Guds vishet, för endast Gud är den vise.
"Gud, den ende vise, tillhör äran genom Jesus Kristus, i evighet. Amen." (Rom. 16:27)

Många inom New Age tror att de tjänar Gud och Guds änglar. De tror att det är ljust och gott, deras motiv kan vara goda och deras upplevelser och resultat kan upplevas som goda. Men många vittnar också om att de bedragits och att de inte visste att de tjänade Satan. Han kommer förklädd till ljusets ängel.

Vi kan alltså inte döma efter vår egen syn på några resultat. Den som handlar utanför Guds Ande och Gud och inte har Jesus Kristus som Herre, tjänar mörkret. Mörkret vill hindra människor att komma till den som de ska fråga: Gud. Människor ska invaggas i en tro att de har fått den hjälp de behöver och också kan klara sig utan Frälsaren.
Endast Gud kan se in i framtiden och är Allsmäktig. Men Satan har sin rörelse på jorden och ser vad som sker och vad människor säger. Han kan påverka människor inom de ramar som är givna honom. Och han vill slakta, stjäla och förgöra så mycket han kan, och förför med falska under och tecken.
Nej, utifrån vad Bibeln berättar finns verkligen ingen anledning att tveka om vad som är gott och vad som - trots att det kan se gott ut - leder till det onda. Frågan som jag funderar över då och då är hur vi kan bemöta detta inför den som inte har vår tro, när de just upplever det övernaturliga som något gott. Att fördöma mörkret brukar inte vara någon framgångsväg. Kan vi på något sätt komma runt frågan, "ducka" och peka på Jesus utan att fördöma?
Anonym
#5. Publicerat 2020-07-09 av Anonym
Nej, utifrån vad Bibeln berättar finns verkligen ingen anledning att tveka om vad som är gott och vad som - trots att det kan se gott ut - leder till det onda. Frågan som jag funderar över då och då är hur vi kan bemöta detta inför den som inte har vår tro, när de just upplever det övernaturliga som något gott. Att fördöma mörkret brukar inte vara någon framgångsväg. Kan vi på något sätt komma runt frågan, "ducka" och peka på Jesus utan att fördöma?
Jag tror att man kan behöva säga att "allt är inte Gud som glimmar". Att det finns en andlig värld, parallellt med våran värld, där det ständigt händer saker som vi inte kan se med våra fysiska ögon.
Många som tror på spådomar tror på änglar och på människors andar som besöker jorden. Det är väldigt svårt att försöka förklara för dem att allt detta som de upplever som så positivt och uppmuntrande skulle vara från mörka krafter som lurar dem. De upplever ju motsatsen.
Jag tror man behöver börja i andra änden. Att förklara att allt handlar om Jesus Kristus, världens Frälsare. Att det finns en andlig kamp om allas själar. Och att man kan blir lurad pga detta.
Jesus ger gåvor till de som blir frälsta och Guds Ande gör övernaturliga saker genom dessa människor. Men utan Jesus verkar inte Gud. Man behöver kanske visa vad som står i Bibeln om gåvan att ge ord av kunskap och vishet. Att Gud är Allsmäktig men att mörkrets änglar kan imitera det ljusa. Men de kan inte se in i framtiden. Dock påverka händelser och veta vad som försiggår. Det kan se ut som Gud.
Man kan inte koppla bort Jesus från Gud och Bibeln. Och Guds änglar tjänar Människosonen, som kommer att komma tillbaka med alla sina änglar. Änglarna gör inget tvärtemot det som står i Bibeln. Aldrig någonsin..
Att t.ex. brutalt endast säga att deras döda släktingar är demoner från Satan..är nog inte "ord av vishet" och "ord i rätt tid". Det kommer inte i sin brutalitet att tas emot och falla i god jord. En helt annan grund måste lägga först, tror jag.
Man får känna in och lyssna över hur och vad man ska säga, beroende på mottagaren och tillfället.
Anonym
#6. Publicerat 2020-07-09 av Anonym
Jag tror att man kan behöva säga att "allt är inte Gud som glimmar". Att det finns en andlig värld, parallellt med våran värld, där det ständigt händer saker som vi inte kan se med våra fysiska ögon.
Många som tror på spådomar tror på änglar och på människors andar som besöker jorden. Det är väldigt svårt att försöka förklara för dem att allt detta som de upplever som så positivt och uppmuntrande skulle vara från mörka krafter som lurar dem. De upplever ju motsatsen.
Jag tror man behöver börja i andra änden. Att förklara att allt handlar om Jesus Kristus, världens Frälsare. Att det finns en andlig kamp om allas själar. Och att man kan blir lurad pga detta.
Jesus ger gåvor till de som blir frälsta och Guds Ande gör övernaturliga saker genom dessa människor. Men utan Jesus verkar inte Gud. Man behöver kanske visa vad som står i Bibeln om gåvan att ge ord av kunskap och vishet. Att Gud är Allsmäktig men att mörkrets änglar kan imitera det ljusa. Men de kan inte se in i framtiden. Dock påverka händelser och veta vad som försiggår. Det kan se ut som Gud.
Man kan inte koppla bort Jesus från Gud och Bibeln. Och Guds änglar tjänar Människosonen, som kommer att komma tillbaka med alla sina änglar. Änglarna gör inget tvärtemot det som står i Bibeln. Aldrig någonsin..
Att t.ex. brutalt endast säga att deras döda släktingar är demoner från Satan..är nog inte "ord av vishet" och "ord i rätt tid". Det kommer inte i sin brutalitet att tas emot och falla i god jord. En helt annan grund måste lägga först, tror jag.
Man får känna in och lyssna över hur och vad man ska säga, beroende på mottagaren och tillfället.
Tillit
#7. Publicerat 2020-07-09 av Tillit
Ni är inne på exakt samma linje som jag försökte att svara ateisten. Det kommer alltså inte något gott ur det, men vad jag menade var att det inte går att blunda för att det sker saker. Och att detta blir ett sätt att förleda människor att sätta sin tillit till det som leder dem bort ifrån frälsningen och den Levande. Ateisten har ett betydligt svårare läge att förklara det.

När jag får tid ska jag dock försöka förklara den naturalistiska långsökta förklaringen. Det blir nästan lika osannolikt som livets uppkomst (nja, långt ifrån, men ändå).
Anonym
#8. Publicerat 2020-07-09 av Anonym
Ni är inne på exakt samma linje som jag försökte att svara ateisten. Det kommer alltså inte något gott ur det, men vad jag menade var att det inte går att blunda för att det sker saker. Och att detta blir ett sätt att förleda människor att sätta sin tillit till det som leder dem bort ifrån frälsningen och den Levande. Ateisten har ett betydligt svårare läge att förklara det.

När jag får tid ska jag dock försöka förklara den naturalistiska långsökta förklaringen. Det blir nästan lika osannolikt som livets uppkomst (nja, långt ifrån, men ändå).
Ja, gör det, det blir intressant.

Visst sker det saker, "paranormalt", som man kallar det. Därför spökar det i hus, därför astralvandrar New Aga:are, därför kunde faraos män förvandla även deras stavar till ormar.

De söker bekräftelse hos varandra. I varandras upplevelser. Och New Age är som en magnet som suger till sig andliga sökare, populär i sitt tillåtande av en valfri stor blandad andlig sörja..

Men vi kan inte ta på oss själva skulden för alla människor som väljer att inte lyssna, som vägrar vilja ta reda på sanningen. Vi kan berätta, vittna, visa, finnas där. Och så in frön..
Tillit
#9. Publicerat 2020-07-09 av Tillit
Ja och jag håller alltså inte med Allan (om jag uppfattat honom rätt) då jag ser det som en omöjlighet att förklara detta naturligt.

Det som hände var följande. Paret låg och sov och tjuvar var inne i deras lägenhet under natten och tog tre stycken dyrbara persiska mattor, som är ärvegods och vivarav den ena låg under deras säng och de var tvungna att lyfta upp sängen litegrann för att få bort den. Mannen går sedan till denne spågubbe för att få hjälp (som tar rejält betalt för sina tjänster). Han upplyser honom om att mattorna finns i en second handbutik i en ort 90 mil från där de bor. Mannen åker dit och där finns mattorna. Han köper tillbaka dem.

Den enda naturalistiska förklaringen som vi kunde komma på blir långsökt. Förklaringen som Allan ger att spågubben skulle ha ett "sjätte sinne" eller naturlig förmåga av något slag blir svår då det förstås finns otaliga second handbutiker inom en radie av 90 mil i Iran. Eftersom han tog betalt för sina tjänster så kunde han förstås varit i maskopi med tjuvarna och även butiken där de sålde stöldgodset. Men hur stor är sannolikheten att de skulle frågat just den spågubben och varför då inte valt en närmare plats? Nej, det håller inte och det höll ateisten med om också, men vännen var en trovärdig sådan som inte hade anledning till att ljuga då hon själv inte är troende heller.
Anonym
#10. Publicerat 2020-07-09 av Anonym
Ja och jag håller alltså inte med Allan (om jag uppfattat honom rätt) då jag ser det som en omöjlighet att förklara detta naturligt.

Det som hände var följande. Paret låg och sov och tjuvar var inne i deras lägenhet under natten och tog tre stycken dyrbara persiska mattor, som är ärvegods och vivarav den ena låg under deras säng och de var tvungna att lyfta upp sängen litegrann för att få bort den. Mannen går sedan till denne spågubbe för att få hjälp (som tar rejält betalt för sina tjänster). Han upplyser honom om att mattorna finns i en second handbutik i en ort 90 mil från där de bor. Mannen åker dit och där finns mattorna. Han köper tillbaka dem.

Den enda naturalistiska förklaringen som vi kunde komma på blir långsökt. Förklaringen som Allan ger att spågubben skulle ha ett "sjätte sinne" eller naturlig förmåga av något slag blir svår då det förstås finns otaliga second handbutiker inom en radie av 90 mil i Iran. Eftersom han tog betalt för sina tjänster så kunde han förstås varit i maskopi med tjuvarna och även butiken där de sålde stöldgodset. Men hur stor är sannolikheten att de skulle frågat just den spågubben och varför då inte valt en närmare plats? Nej, det håller inte och det höll ateisten med om också, men vännen var en trovärdig sådan som inte hade anledning till att ljuga då hon själv inte är troende heller.
Jag minns att Allan även tidigare menat att alla övernaturliga saker från Bibeln har naturliga vetenskapliga förklaringar. Och Allan får gärna själv utveckla det.

Det där är en typisk enkel sak för en aktiv andlig värld att förmedla i kunskap till människor, till de som vill "koppla upp sig" till den mörka världen. Den andliga världen vet ju precis var mattorna tagit vägen.
Sådant kan Gud också givetvis förmedla, men Gud vet även vad som sker i framtiden. Och ska mörkret spå om framtiden så måste deras andliga aktivitet vara med och "se till" att saker sker efter mörkrets vilja.
Då kan det bli till "bevis" för spåmän.

Att ge kunskapens ord om personliga saker som människor bär i sitt innersta är däremot något som enbart Gud kan veta och göra. Om inte människor går och förmedlar sig på något sätt.
Det andliga mörkret kan inte läsa våra tankar och inte se i vårt innersta.
CoolaOK säger: Singelträff i Västergötland våren 2024? Diskutera under forum "Kärlek och relationer" "Singelträff i Västergötland våren 2024?"
Skriv Skriv här Skriv i megafonen