Höstlöv säger: Inte konstigt att länder ej kan hålla fred när vi kan ha svårt att respektera att vi har en annan åsikt än vår granne, vän, kollega, nån på KD etc.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

sailias2
Skapat 2020-07-06 av sailias2, man, 60 år, Västra Götalands län.
Kan kristen sång o musik uppmuntra ? :)
Ge exempel..!

Tanken är inte att analysera utan att ge länk till något exempel som vi blivit uppmuntrade av.
Var och en har säkert många exempel. Man kanske kan känna att man måste välja noga för att verkligen visa precis vad man blir uppmuntrad av. Men det finns nog ingen sång som ger all sorts uppmuntran vi behöver eller uttrycker allt vi kan glädja oss över. Välj gärna spontant. Kanske kan det bli en bra lista tillsammans :)


Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2020-07-06 av Anonym
Jaa! Ofta har jag en andlig gammal klassiker som snurrar i huvudet hela dan, som "Pärleporten" eller "Han är min sång och min glädje" eller "Ovan där" är ju så fin. Helt säker på att Helige Anden vill muntra upp mig då.
Trevlig tråd btw

Håll tillgodo
Anonym
#2. Publicerat 2020-07-06 av Anonym
Det finns uppmuntran i många sånger. Men med denna har jag upplevt ett par av de starkaste genombrotten i mitt liv.

Scen 1: Min dotters skolavslutning på den kristna skola där hon gick. Det är sju år efter skilsmässan från hennes mamma, som är där tillsammans med den nya mannen (inte kristen). Kontakten med honom har minst sagt varit spänd fram till denna dag - han var till stor del orsaken till skilsmässan... Efter att denna sång tonat ut och dotterns klass uppfört en dans till den, var luften helt förvandlad. Vi tog varandra i hand, han och jag, och det kändes att sju års arbete med att förlåta nu var färdigt. Vi var alla djupt berörda.

Scen 2: Några år senare. Jag har klantat till det - så illa att jag misströstar om livet. Och trots vad jag egentligen vet om Guds nåd kan jag inte stå emot satans viskningar i öronen, när han säger att det är kört nu. Att jag fallit alltför djupt denna gång.
Så spelar jag denna sång i bilen, på väg någonstans, och orden kommer med en obeskrivlig kraft och raderar på ett ögonblick alla mörka tvivel. Jag är förlåten! JAG ÄR FÖRLÅTEN!

Spikarnas lovsång
Anonym
#3. Publicerat 2020-07-06 av Anonym
Visst gör de´det!
När jag sitter själv i traktorn eller lastbil och börjar känna mig seg i kolan så drar jag till med
"Glad att få leva, att bara få finnas i denna Guds sällsamma värld...."
//M
Anonym
#4. Publicerat 2020-07-06 av Anonym
Jordgubbens "Glad att få leva"

https://www.youtube.com/watch?v=HWYnJ0WtsdU

Ferguson
#5. Publicerat 2020-07-06 av Ferguson
Låg sjuk i leukemi för tio år sen samtidigt som skilsmässan var på väg. "Abide with me" "Bli kvar hos mig" var den musik jag minns som gjorde nått i mig. Genom behandlingen blev jag så fri jag aldrig varit förr. Mitt vittnesbörd sen dess är Guds bevarande nåd. I vad mån musiken bidrog till det vet jag inte men helt klart var den en del i Guds närvaro.
Anonym
#6. Publicerat 2020-07-06 av Anonym

Bidrar med lite kristen techno. Ett gäng med unga ryska frälsta bröder..
Höj volymen till denna:
Everfound - Never Beyond Repair (NEVA Remix)

En låt som jag, min dotter och mitt barnbarn dansade mycket till för några år sedan. Vi älskar den!
Anonym
#7. Publicerat 2020-07-06 av Anonym
Ferguson, jag tar mig friheter här och lägger in sångerna, här kommer din:

https://www.youtube.com/watch?v=i5nbq_VEea0

Underbar.
Ferguson
#8. Publicerat 2020-07-06 av Ferguson
Ferguson, jag tar mig friheter här och lägger in sångerna, här kommer din:

https://www.youtube.com/watch?v=i5nbq_VEea0

Underbar.
Tack! Den versionen var verkligen underbar. Där och då prövades min tro och faktum är att den självklara friheten som jag upplevde saknar jag. Andliga erfarenheter är, om inte färskvara, så de liksom tynar bort även om jag så gärna velat haft den kvar. Men minnet kan ingen ta av mig och vissheten att Jesus går vid min sida genom livet. Vilket också var den hälsning jag fick ett par veckor innan jag blev sjuk. "Svåra tider kommer säger Herren" sa en broder till mig efter ett möte "Men jag ska gå vid din sida" och det var vad Herren gjorde.
sailias2
#9. Publicerat 2020-07-08 av sailias2
Tack för bredden och djupet i sångerna!
Och tack för att ni berättar om livet när de var extra viktiga.

Nu kommer ett undantag till rubriken kristen sång och musik.

För ett år sedan gick pappa vidare/hem efter en tids sjukdom. Det var en jobbig tid, men bra. Vi fick ännu bättre kontakt. Kristna sånger fanns med i vår gemenskap och gav uppmuntran och tröst.

En kväll när jag letar efter någon annan vacker musik på nätet så kommer jag ihåg en som jag tycker om.

Till saken hör att jag i ett sammanhang i en församling haft en liten dialog kring icke kristen musik i kyrkan. (ni vet att man kan ha "teologiska tankar"?.. ja just det.. ni vet det på forumet.. :) ursäkta att jag växlar mellan allvar och "humor"? (jag är fortfarande tveksam till icke kristen musik i kyrkan) Men alltså, i den dialogen sa den andra att han kunde uppleva Gud starkt i musik som inte hade en direkt kristen bakgrund. (klassisk musik var det som vi mest pratade om)

Jag länkar stycket nedan. Det är skrivet av en sovjetisk kommunist och ateist som enligt wikipedia förklarade sitt besök i Vatikanen som en plikt pga av att hans folk armenierna var de första som officiellt antog kristendom.

Till saken hör också att pappa och familjen seglade på somrarna. Han älskade att trimma seglen.
Det finns nog för många en självklar association till segel i det här stycket. Och jag tyckte/tycker att jag kan uppleva Guds ande och Guds andes vind fylla seglen. Och jag gråter när jag skriver det.

Aram Khachaturian Spartacus Adagio
Anonym
#10. Publicerat 2020-07-09 av Anonym
Tack för bredden och djupet i sångerna!
Och tack för att ni berättar om livet när de var extra viktiga.
Tack själv för att initiera denna tråd. Det behövs mycket mycket mera av dessa trådar här på KD, speciellt nu.

Personliga vittnesmål skapar gemenskap och stärker oss alla i tron. Och smittar av sig. Det inger hopp och fyller sinnet med kärlek att påminnas om denna konkreta visshet i livet vi alla kan få uppleva.

Kommer ihåg när jag var på en liten kvällsgudtjänst i pingstkyrkan. Det var kanske 7-9 personer där inklusive pastorn, och hans fru och dotter sjöng och spelade gitarr. Jag blev så överväldigad och berörd av musiken och tårarna bara rann nerför mina kinder. Det var så vackert och träffade mig rakt i hjärtat.

Där Helige Anden finns lämnas ingen oberörd.
Höstlöv säger: Inte konstigt att länder ej kan hålla fred när vi kan ha svårt att respektera att vi har en annan åsikt än vår granne, vän, kollega, nån på KD etc.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen