CoolaOK säger: Singelträff i Västergötland våren 2024? Diskutera under forum "Kärlek och relationer" "Singelträff i Västergötland våren 2024?"
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2020-06-16 av Anonym.
Judarna - det hatade folket!
Ta dig tid att se filmen först och kommentera sen!

Filmen är alltså utgångsläget för fortsatta diskussionen i tråden. Den är värd att se även om man inte vill kommentera. Tankeväckande om komplexa relationen kristna/judar bland annat och om primära judehatet bland muslimer.

Intresserad att höra allas tankar och input om judarnas särställning genom historien - med utgångspunkt från filmen.

Långa utläggningar och länkar till egna långa avhandlingar/blogginlägg samt förnekelser av massmordet
av judar under andra världskriget med tillhörande länkar undanbedes vänligt men bestämt.
Detta är ingen tråd för (pro)konspirationsfolket eller att glänsa intellektuellt i kunskap.

Det handlar inte heller om att ha rätt eller fel eller att kunna och veta mest om judarnas sak.

Det är en tråd att belysa den djupare meningen med judarnas särställning genom historien
och förhoppningsvis förstå judarnas situation bättre och även få nya insikter.
Tänk gärna till en gång extra innan du svarar och respektera trådens avsikt.

Se filmen och skriv ner de tankar och insikter du får till dig. Så börjar vi där.
(Vill varna för korta inslag som kan vara känslomässigt laddade)

Svar på inlägg

Ferguson
#1. Publicerat 2020-06-16 av Ferguson
Alla som tror att församlingen är det nya Israel och att Israel inte har en framtid bör se denna film. Den handlar om judeförföljerser genom historien och utrotningsförsöket av Hitler. Som jag har skrivit i en annan tråd är det förlängningen av Justinus Martyrens lära om att församlingen är det nya Israel. Dess konsekvens är pogromer där katolska kyrkan tar täten följd av protestanter av olika slag.

Filmen börjar med det statement man möter när man går in i Yadvashem, förintelsemuseet i Jerusalem, att detta kunde ske genom de kristna skrifterna och kyrkofädernas undervisning. Filmen handlar bland annat om replacement theology / ersättningsteologi som den absoluta kristna majoriteten håller för sann. Den handlar förutom om kristen antisemitism om hedningars och muslimsk antisemitism.
Anonym
#2. Publicerat 2020-06-16 av Anonym
Tack Ferguson, för din sammanfattning. Intressant vinkling, inte den jag tänkte på.

Jag tänker också på att Jesus föddes som Jude. Och hatades (kan man säga så?) av sina egna...?
Ferguson
#3. Publicerat 2020-06-16 av Ferguson
Tack Ferguson, för din sammanfattning. Intressant vinkling, inte den jag tänkte på.

Jag tänker också på att Jesus föddes som Jude. Och hatades (kan man säga så?) av sina egna...?
Det är en lång film och det finns mycket att tänka på och om, vad var det du fastnade för? Själv så tänker jag på Matt 25:40;

40Då skall Konungen svara och säga till dem: ’Sannerligen säger jag eder: Vadhelst I haven gjort mot en av dessa mina minsta bröder, det haven I gjort mot mig.’

Jesu talar till och om judarna här för de var hans fysiska bröder, han var inte sänd till andra än de förlorade fåren av Israels hus. Vi kan tillämpa texten på församlingen men det är till judarna han talar.
Anonym
#4. Publicerat 2020-06-16 av Anonym
Det är en lång film och det finns mycket att tänka på och om, vad var det du fastnade för? Själv så tänker jag på Matt 25:40;

40Då skall Konungen svara och säga till dem: ’Sannerligen säger jag eder: Vadhelst I haven gjort mot en av dessa mina minsta bröder, det haven I gjort mot mig.’

Jesu talar till och om judarna här för de var hans fysiska bröder, han var inte sänd till andra än de förlorade fåren av Israels hus. Vi kan tillämpa texten på församlingen men det är till judarna han talar.
Här har vi en parallell till "dessa mina minsta bröder":
"Och den som ger till en av dessa små en bägare friskt vatten därför att han är en lärjunge -jag säger er sanningen, han skall inte gå miste om sin lön"

"Gå därför ut och gör allt folk till lärjungar, döp dem i Faderns Sonens och den helige Andes namn"...dvs Döp dem i Jesu Kristi namn.

"Jag har också andra får som inte tillhör denna fållan, också dem måste jag leda och de skall lyssna till min röst. Så skall det blir en hjord och en herde"

Och slutligen: "En av dessa mina minsta bröder. är alla som tror och blir döpt... de i Kristus klädda. Jude är du inte till det yttre.. hjärtats omskärelse gör oss till en av Jesu minsta bröder...lärjungar.

Jesus talar inte om en fysisk jordisk släkt utan den himmelska andliga släktskapen.
LarsA
#5. Publicerat 2020-06-17 av LarsA
Hej,

Jag var volountär på en kibbutz vid Genesarets strand år 1979, och har länge försökt förstå vad som hände under tiden runt vår tideräknings början. Det här blir nog Flera inlägg eftersom det bara får plats med 2500 tecken.

Yeshua uppträder som offentlig person i Kejsar Tiberius 15 år, år 27 enligt vår tideräkning. Lukas 3:1.
Profeten Daniel har kap 9:25-26 profeterat att "En som är smord " dvs Messias skall komma detta år.
Yeshua presentera sig som Människosonen enligt Daniel kap 7:13, en annan bild av Messias.

Det finns därför inga tvivel om vad Yeshua gör anspråk på, och Apg 21:20 vittnar om att tio tusentals
Judar har blivit Messiastroende.

Saulus från Tarsus växer upp i en stad med många judiska innevånare. Vi får anta att de hade en
Synagoga och ett normalt församlingsliv. Saul växer upp i en miljö där intresset för den judiska
Monoteismen är stor bland delar av stadens befolkning. Många av dem deltar i synagogans aktiviteter.
De betraktas av Judarna som "Gudsfruktande" Men de blir inte insläppta till synagogans inre liv utan
att männen genomgår omskärelse. Omskärlese av en vuxen man med icke steriliserade kniv är en
mycket farlig övning för 2000 år sedan, med blodförgiftning och död för en stor andel av dem som
försöker. Därför gör inte många detta försök. Men Saul förstår att många skulle välja monoteismen
om de kunde.

Saul blir som känt Messiastroende på vägen till Damaskus ca år 29. Han är instrumental i Syrien
för att predika buskapet om Yeshua.
LarsA
#6. Publicerat 2020-06-17 av LarsA
Forts:

Paulus minns sin uppväxt och alla "Gudsfruktande" människor i nuv Turkiet. Dessa icke Judar som hade kontakt med den Judiska Ideé-Världen och Monoteismen blev Paulus Huvudmål för att predika Yeshua till. Dessa Gudsfruktande människor förstod den Judiska filosofin hade möljigen läst Septuaginta den Grekiska
översättningen av Bibeln. De var" lågt hängade frukt " Paulus missions resor blev mycket lyckade.
Det gick så väl för Paulus, att andra av de tiotusentals i Messias troende i Jerusalem började resa til bl.a Galatien och hålla föredrag om Judisk filosfi och viketen av att följa Mose lag.

Det är här konflikten börjar mellan den Judiska lagstiftningen och de Gudsfruktande som inte i hela sitt liv tillåtits vara Judiska av sina egna grannar i den Lokal synagogan, så kommer nu lärare och vill tvinga dem till att vara judiska, men omskärelse är forfarande lika farligt. så därför skriver Paulus glaterbrevet.

Apostlarna klarar inte att ta ett beslut som gäller alla om huruvida Judisk lag Gäller.
De belutar att Judisk lag gäller för Judarna men inte för Hedningarna. Läs APG 21 noggrant.

Konflikten mellan Judiska Messiastroende och dem som senare kallades för Kristna börjar här.
APG kapitel 21. händer i början/mitten på 50 talet. Jakob Jesu broder, Biskopen i Jerusalem avrättas av överstprästen Annanias år 62. År 66 börjar det Judisk upproret, vilket nedkämpas av Titus med 4 legioner av Roms armé år 70. Åren efter Jerusalems förstörelse innhåller mycket romersk förföljelse av både Judar och Kristna utan åtskillnad.
När kristendom blir statsreligon i ROM på 300 talet upphär förföljelrser av kristna, men inte Förföljelser av Judar.
Ferguson
#7. Publicerat 2020-06-17 av Ferguson
Här har vi en parallell till "dessa mina minsta bröder":
"Och den som ger till en av dessa små en bägare friskt vatten därför att han är en lärjunge -jag säger er sanningen, han skall inte gå miste om sin lön"

"Gå därför ut och gör allt folk till lärjungar, döp dem i Faderns Sonens och den helige Andes namn"...dvs Döp dem i Jesu Kristi namn.

"Jag har också andra får som inte tillhör denna fållan, också dem måste jag leda och de skall lyssna till min röst. Så skall det blir en hjord och en herde"

Och slutligen: "En av dessa mina minsta bröder. är alla som tror och blir döpt... de i Kristus klädda. Jude är du inte till det yttre.. hjärtats omskärelse gör oss till en av Jesu minsta bröder...lärjungar.

Jesus talar inte om en fysisk jordisk släkt utan den himmelska andliga släktskapen.
"En av dessa mina minsta bröder. är alla som tror och blir döpt"

Nu vet jag inte om du med "alla som tror och blir döpt" menar att det är församlingen? Om så, kan inte Herren ha uppenbarat församlingen där och då för den var utifrån Ef 3:9-10 en hemlighet då inte ännu uppenbarad, det var Paulus som fick det uppdraget. För de som lyssnade var det omöjligt att förstå utan med fåren och getterna tänker jag att de fattade det som Jesus talade om judar och hedningar eller onda och goda.

I sammanhanget med "en av dessa mina minsta bröder" är de, fåren och getterna, inför Herrens härlighets tron i väntan på domen. Getterna kommer att bli dömda för hur de har behandlat i första hand Jesu bröder, judarna men också kristna och hedningarna. Den likgilltighet som polackerna och andra folk visade inför judarnas öde i samband med förintelsen kommer att vara dem till dom inför den tronen. I den skaran kommer det säkert finnas svenskar för vi var inte intresserade till judens öden förrän efter Stalingrad då många svenskar och andra vände kappan efter vinden.



LarsA
#8. Publicerat 2020-06-17 av LarsA
Forts:

Kyrkofäderna har skrivit långa Brev och Böcker om varför de kristna skall akta sig för Judisk Lag och filosofi. Tertullianus skriver t.ex skriften " Svar till Judarna ". De Messias troende Judarna flyr från Jerusalem år 68 i enlighet med Yeshuas instruktion i Matt:24 när romerska armén börjar omringa staden.
De flyr till staden Pella i Decapolis ( de 10 städerna ) ett område i nuvarande Norra Jordanien.
Det går att följa de Messias troende judarna under namnen Nazareerna och Ebioniterna - de fattiga, i området Decapolis fram till den Muslimska invasionen på 600 talet. varefter de försvinner helt.

Den kristna Kyrkan förklarar Nazareeer och Ebioniter som Kättare därför att de tillämpar Judisk lag.

Efter att de Messias troende Judarna försvunnit från historien eller gått undergjord. Fortsätter den kristna Kyrkan att baktala och förfölja Judendom. trotas att konkurenterna om vem Yeshua var? hade försvunnit.

Det är vårt ansvar att inte göra om Kyrkans misstag i Vår generation.


Anonym
#9. Publicerat 2020-06-17 av Anonym
Lars....

Vad är det för lagar de tillämpar? Alla de 613 lagarna från GT?
Anonym
#10. Publicerat 2020-06-17 av Anonym
Det är en lång film och det finns mycket att tänka på och om, vad var det du fastnade för? Själv så tänker jag på Matt 25:40;

40Då skall Konungen svara och säga till dem: ’Sannerligen säger jag eder: Vadhelst I haven gjort mot en av dessa mina minsta bröder, det haven I gjort mot mig.’

Jesu talar till och om judarna här för de var hans fysiska bröder, han var inte sänd till andra än de förlorade fåren av Israels hus. Vi kan tillämpa texten på församlingen men det är till judarna han talar.
Ja, Ferguson, det är en lång film men man kan se den delar. Och man bör ha sett den för att vara med i diskussionen
på denna tråden annars blir det som vanligt, att man faller in i sina egna gamla mentala hjulspår och bara upprepar det man sagt tidigare, och tar på sig rollen som Guds självutnämnda advokat på jorden och går bara i försvar och angrepp. Trist.

Och det är planen med Judarna som det utvalda/hatade folket som tråden handlar om,
och som jag är intresserad av att prata om. Och få mera insikt.

Det slog mig att mohammed har koiperat en del av bibeln när han uppfann islam och skrev koranen.
En bok som också är värd att ta sig en titt i, för att förstå muslimerna om inte annat. Judehatet är djupt rotat
i hjärta och sinne hos muslimerna och kanske har det med Jesus att göra?
__________________

Tack Lars för dina intressanta inlägg. Fortätt gärna utveckla!
CoolaOK säger: Singelträff i Västergötland våren 2024? Diskutera under forum "Kärlek och relationer" "Singelträff i Västergötland våren 2024?"
Skriv Skriv här Skriv i megafonen