Sommarsol säger: Sitter ute i solen och njuter av de varma strålarna . Värmer så skönt i ansiktet ;)
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Popah
Skapat 2020-05-20 av Popah, man, 39 år, Dalarnas län.
kristendate.podbean.com - en ny kristen livstilspodd!
Hejsan!
Jag tillsammans med 2 vänner driver en kristen livstilspodd i samarbete med Kristendate.se där vi snackar sex, kärlek och relationer inom ramen för en kristen livstil. Jag tänkte därför starta den här tråden för att ta in tips och förslag på olika ämnen som bör tas upp i en sådan podd samt förslag på gäster vi kan bjuda in? :-)

Vill ni kolla in oss så stäng av adblocker och klicka på reklamen längst ned till höger på hemsidan så kommer ni till podden! :-)

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2020-05-20 av Anonym
Att börja om med en ny relation efter skilsmässa.
Bli kär i någon som inte är troende eller har en annan religion.
Får man gifta om sig.
Trogna, monogama livslånga homosexuella förhållanden som kristen.
Att ha barn sedan tidigare och träffa någon som också har barn.
Alltså gärna lite "svårare"ämnen
Anonym
#2. Publicerat 2020-05-21 av Anonym
Jag vet inte vad ni redan har pratat om, men det vore intressant kanske att diskutera varför många kristna idag kan tänka sig att ha sex innan äktenskapet. Det var inte tänkbart förr. Likaså att bo sambo utan att vara gifta.
Har kyrkan omtolkat Bibeln eller bara anpassat sig åt det sekulariserade samhällets håll?

En annan sak som hör till äktenskapet är om männen fortfarande vill ha fruar som "underordnar sig" männen, som Paulus skriver.
Den synen behöver lyftas idag. Och frågan blir då vad kvinnor accepterar, eftersom vi är jämlika i Kristus. Och idag också i samhället (ska vara i alla fall).
Det blir inte roligt att gå in i ett äktenskap med helt olika förväntningar som krockar.

Ytterligare en intressant sak är ifall synen på attraktion är lika viktig när man är kristen. Väljer man en partner mycket efter utseendet och fysiska attraktionen, lika mycket som de som inte är kristna?
Har vi lika ytliga värderingar, val efter utseendet till betydande del?

Och varför är det så många skilsmässor, när det gäller kristna äktenskap?
Jag har hört siffror som ligger nära ickekristnas äktenskap. Och att 80% är på kvinnornas initiativ. Varför är det så? Det måste spegla någonting.
Anonym
#3. Publicerat 2020-05-21 av Anonym
Porrmissbruk som ett växande problem även i kristna äktenskap.
Anonym
#4. Publicerat 2020-05-21 av Anonym
Hejsan!
Jag tillsammans med 2 vänner driver en kristen livstilspodd i samarbete med Kristendate.se där vi snackar sex, kärlek och relationer inom ramen för en kristen livstil. Jag tänkte därför starta den här tråden för att ta in tips och förslag på olika ämnen som bör tas upp i en sådan podd samt förslag på gäster vi kan bjuda in? :-)

Vill ni kolla in oss så stäng av adblocker och klicka på reklamen längst ned till höger på hemsidan så kommer ni till podden! :-)
En pod där man "snackar sex, kärlek och relationer inom ramen för en "kristen livstil"??" är förhållandevis ointressant för mig. Just därför att den rör sig utanför det som enligt mig är viktigt, och anledningen till att jag är här: att bygga en stabil och långsiktig relation.

Även om den här sajten heter KristenDate, kan inte målet vara att dejta. Hade ni fokuserat vision och syfte på hur man bygger starka kristna äktenskap, vilket vi uppenbarligen misslyckats fatalt med i det här landet, hade det möjligtvis varit intressant att investera tid i. Sedan har dejting och hela den grejen naturligtvis en plats, men inom ramen för just den kontexten.

Jag hoppas för er skull, då ni uppenbarligen bestämt er för att lägga er tid på det här, att ni får många nyfikna lyssnare.
Anonym
#5. Publicerat 2020-05-21 av Anonym
En pod där man "snackar sex, kärlek och relationer inom ramen för en "kristen livstil"??" är förhållandevis ointressant för mig. Just därför att den rör sig utanför det som enligt mig är viktigt, och anledningen till att jag är här: att bygga en stabil och långsiktig relation.

Även om den här sajten heter KristenDate, kan inte målet vara att dejta. Hade ni fokuserat er vision och ert syfte på hur man bygger starka kristna äktenskap, vilket vi uppenbarligen misslyckats fatalt med i det här landet, hade det möjligtvis varit intressant att investera tid i. Men jag hoppas för er skull, då ni uppenbarligen bestämt er för att lägga er tid på det här, att ni får många nyfikna lyssnare.
??
Anonym
#6. Publicerat 2020-05-21 av Anonym
En pod där man "snackar sex, kärlek och relationer inom ramen för en "kristen livstil"??" är förhållandevis ointressant för mig. Just därför att den rör sig utanför det som enligt mig är viktigt, och anledningen till att jag är här: att bygga en stabil och långsiktig relation.

Även om den här sajten heter KristenDate, kan inte målet vara att dejta. Hade ni fokuserat vision och syfte på hur man bygger starka kristna äktenskap, vilket vi uppenbarligen misslyckats fatalt med i det här landet, hade det möjligtvis varit intressant att investera tid i. Sedan har dejting och hela den grejen naturligtvis en plats, men inom ramen för just den kontexten.

Jag hoppas för er skull, då ni uppenbarligen bestämt er för att lägga er tid på det här, att ni får många nyfikna lyssnare.
Anonym
#7. Publicerat 2020-05-21 av Anonym
En pod där man "snackar sex, kärlek och relationer inom ramen för en "kristen livstil"??" är förhållandevis ointressant för mig. Just därför att den rör sig utanför det som enligt mig är viktigt, och anledningen till att jag är här: att bygga en stabil och långsiktig relation.

Även om den här sajten heter KristenDate, kan inte målet vara att dejta. Hade ni fokuserat vision och syfte på hur man bygger starka kristna äktenskap, vilket vi uppenbarligen misslyckats fatalt med i det här landet, hade det möjligtvis varit intressant att investera tid i. Sedan har dejting och hela den grejen naturligtvis en plats, men inom ramen för just den kontexten.
Anonym
#8. Publicerat 2020-05-21 av Anonym
Jag går nog lite emot strömmen här för jag tycker det vore intressant med perspektivet att få vara som en fluga på väggen hemma hos kristna singlar. Att få en inblick i hur det är för oss att vara singlar och kristna. Hur var och en finner sin väg i det med sin tro och sin mänsklighet på samma gång. Gärna med fokus på tillit och tålamod mitt i mänskliga behov, känslor, reaktioner och beteenden. Då skulle gästerna t.ex. kunna vara frivilliga från den här sajten. De kan ju välja att vara anonyma om det känns bäst, då det intressanta är vad de delar med sig av, inte vilka de är.

Det tycker jag hade varit superintressant! :)
diskuterateologi
#9. Publicerat 2020-05-22 av diskuterateologi
1) Söker någon som HAR pengar över men antingen många egna tidigare val att kunna göra vad den sedan annars tänkt sig redan använda pengarna till, eller som har mer koncentration till och tid till att tjäna ihop sina pengar än att hinna spendera dem alla; någon medveten person till det och förhållande - att bry sig om - som har verkligen minimalt totalt användande av pengar men förlorar tid och framförallt slipper inte gagna bankernas profiterande om inte någon ser som ett kall och förnuftigt att åt den betala av på dess lån extra amortering?

2) Är perspektiv på och kunskap och annat förhållningssätt till historia samt nuvarande maktstrukturer, ens eftertraktat över huvud taget?

3) Kan en medelålders få leva lite på gångna meriter just nu; eller ska man bli sedd ner på att man skaffar ett till yrke där man kan få faktiskt sitta framför en riktig dator på en fast arbetspunkt och med fast telefon för inkommande förfrågningar?

4) Måste standard-statusjaktprylar och resor förekomma eller önska? Vad jag menar, är: Kan man inte skryta över ett allt stabilare liv? Extra och icke-långsiktig konsumtion är inte det som ger mest stabilitet, men de flesta med höga totala penningåtgånger och/eller har det väl ställt fattar det inte. För min egen del vill jag inte sådant som pynta mitt hem med särskilt totalt allmänt beundransvärda grejer och ej heller ägna resten av livet åt reseminnen. Utan jag finns lokalt och skapar merparten av mina minnen här, i form av vem som bryta sig.
Popah
#10. Publicerat 2020-05-27 av Popah
Supertack för alla era tips!!
I största möjliga mån kommer vi att försöka tematisera era respektive punkter och sen plocka in dem i lämpliga avsnitt!! :-)
Sommarsol säger: Sitter ute i solen och njuter av de varma strålarna . Värmer så skönt i ansiktet ;)
Skriv Skriv här Skriv i megafonen