Fluffig säger: En härlig lördag här i Åsa utanför Kungsbacka. Hade varit kul med en fika med nån som bor i närheten ?? Var välsignade alla idag.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Anonym
Skapat 2020-05-19 av Anonym.
Blockad!
Jag kollade just vilka som besökt min profil, och jag hade en ny besökare. En 37-årig kvinna från Västra Götaland som jag inte tidigare sett här, eller i något annat sammanhang, och vars profil jag ej besökt, mig veterligt. Klart man alltid blir nyfiken och går in och kollar vem det kan vara. Då har hon blockat mig! Det är naturligtvis helt ok, men visst undrar man, Varför? En kvinna som jag inte ens vet existerar, går in på min profil och blockar mig. What! Själv har jag ingen aning och ingen hållbar teori om varför. Det finns säkert en superenkel förklaring, fast jag inte ser den.

Min första fråga blir: "Varför besökte hon min profil?" Kan det vara så att min bild fanns med bland senast inloggade, och att jag var en av de vars sida hon besökte, och sedan upptäckte att jag var för gammal, bodde för långt bort eller att det var något annat i min profil som störde, att hon inte ville bli besökt, vilket hon förstod skulle ske, och att hon därför gjorde processen kort genom att blocka?

Det är ingen stor grej, men exakt samma sak har hänt några gånger tidigare, och nu tänkte jag att jag tar upp det för att se om någotn har en bra teori. Anybody?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2020-05-19 av Anonym
Det låter mycket märkligt, för mig. Omotiverat och ologiskt..
Jag skulle möjligtvis kunna blockera någon som beter sig illa mot mig.
Jag har haft olika profiler här i flera år, men behövt blocka en enda person. Resten har jag kunnat ha en dialog med, och kunnat både ställa frågor och ge svar.
Att blocka någon som inget gjort är en ganska stark handling mot den som blir blockad.
Det kanske finns rädslor hos den som blockar, och kanske dåliga erfarenheter.. Vill inte tro att det sker av kyla bara.
Man kan behandla varandra med folkvett, tycker jag. Vanligt vett och etikett mot medmänniskor.
De utgör inga hot, för det mesta. Men gör de det, så får man gå vidare till ledande instans.
Det har nog inget med dig som person att göra, eller med din profil. Utan ligger nog mer hos besökaren och någon slags tanke och oro där.

Men det är en olustig känsla, att bli blockad.
Jag har blivit det en gång.
En främmande man skrev ett meddelande till mig, som jag inte hann svara på direkt, utan skulle göra det på morgonen därpå. Då hade han blockat mig och gick ut i megafonen och anklagade mig för att vara arrogant och högfärdig och tillhöra en viss typ av kvinnor som han generellt verkade förakta. Han blev kränkt, och antog att jag tyckte saker om honom personligen. Att han inte dög och inte var värd ett svar.
Min tanke var inte ens i närheten..
Så missförstånd sker här ideligen. Och man blir paff emellanåt.
Anonym
#2. Publicerat 2020-05-19 av Anonym
Det går inte att lista ut varför människor gör som de gör alla gånger.
Vissa mår kanske inte så bra psykiskt, vissa har sår/trauma från tidigare relationer. Du kanske ser ut som hennes ex.
Så länge som du vet att du inte gjort något fel, stötande eller upprörande så är det nog bara att lämna det hela.

Jag tycker att det, från en aspekt, är bra när människor visar sin agenda/åsikter m.m. Även om utfallet inte blir vad jag hoppades på så vet jag att det inte är någon mening att lägga tid/uppmärksamhet på den personen. Jag kan då lägga fokus på någon annan.
Anonym
#3. Publicerat 2020-05-19 av Anonym
Hej. Tråkigt om/när man upplever att man behöver ta till blockning. Men om det går så långt att en person inte förstår ett nej... Men så verkar det ju inte vara i ditt fall. Så förstår att du funderar... Tycker själv det är svårt att hitta ngn "varaktig" kontakt här på Kd. Avstånd kan ju vara en sak, ålder en annan. Svårt att veta hur "den andre" tänker...
Tillit
#4. Publicerat 2020-05-19 av Tillit
Jag tror att den som gör så lever i den där cyberrymden där vanliga mänskliga hänsyn inte existerar. Du är inte en människa av kött och blod som har känslor för henne, utan du är en "profil" helt enkelt. Blockeringen blir då ett "praktiskt" sätt att sortera bort "profiler" som inte passar av olika anledningar istället för att spara i favoriter på dem som kan vara av intresse för henne. Det blir lite omvänt. Att lägga tll någon som favorit ger ju en uppmuntran för den tillagde, men även en viss förpliktelse för henne att ta reda på mer. Men att sortera bort genom att blocka istället för att favorisera förpliktigar inget. Skadan att såra dem som tar det hårdare än vad du gör spelar ingen roll för henne då hon inte ser människan bakom den ratade.

Har hänt mig också precis på samma sätt och jag blev lika förvånad och jag ska inte säga att jag var oberörd.
Anonym
#5. Publicerat 2020-05-19 av Anonym
Hej, Blev också blockerad av 37-åringen, haha. (Tack för besöket, liksom! ;-) Jättekräsen, ovillig av besökare eller ännu en fakeprofil? Who knows? Bara glömma o gå vidare, säger jag.. Så, det är inte bara du som har råkat ut för det, Ragnar. Allt gott!
Anonym
#6. Publicerat 2020-05-19 av Anonym
Just i det här fallet tror jag att vi blivit blockade utav samma persson, så något lite konstigt är det nog.
Fluffig säger: En härlig lördag här i Åsa utanför Kungsbacka. Hade varit kul med en fika med nån som bor i närheten ?? Var välsignade alla idag.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen