Aquilina säger: Den Stora Älgvandringen gillar jag. Vara i nuet i skogen, där fast samtidigt här hos mig. En fin start på våren.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Huldah
Skapat 2020-05-11 av Huldah, kvinna, 73 år, Stockholms län.
Kors eller påle?
Johannes 3:14 Swedish New Living Bible (Nya Levande Bibeln) (SVL)
"Och så som Mose hängde upp kopparormen på en påle i öknen, på samma sätt måste jag bli upphängd på en påle,..."

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2020-05-11 av Anonym
Johannes 3:14 Swedish New Living Bible (Nya Levande Bibeln) (SVL)
"Och så som Mose hängde upp kopparormen på en påle i öknen, på samma sätt måste jag bli upphängd på en påle,..."
Vad jag vet var Romarnas påle ett kors.
LarsA
#2. Publicerat 2020-05-11 av LarsA
Johannes 3:14 Swedish New Living Bible (Nya Levande Bibeln) (SVL)
"Och så som Mose hängde upp kopparormen på en påle i öknen, på samma sätt måste jag bli upphängd på en påle,..."

en väldigt Parafraserad text måste man säga eftersom GREKISKAN säger så här


På Svenska Torde det bli :

Och som Moses hängde upp ormen i öknen måste även Människosonen-Messias bli upphängd.
Levande bibelns parafraserare måste ha hittat på pålarna, helt på egen hand.


Anonym
#3. Publicerat 2020-05-11 av Anonym
Även om jag inte har något tillräckligt bibliskt belägg känner jag mig övertygad om att det var ett kors. De korsfästa var regelbundet tvingade att lyfta sig själva med armar och ben för att kunna andas. De som hade livet kärt kunde hålla sig levande i flera dagar. Det var ett långdraget plågsamt sätt att dö. Om man inte lyfte upp sin kropp kvävdes man. När sabbaten inföll krossades de korsfästas armar och ben (i Israel) för att de inte skulle "arbeta" på sabbaten. De kvävdes då. Så snart verket var fullbordat står det att Jesus gav upp andan eller Anden (beroende på översättning). Det står även i Hebreebrevet 12:2 att Jesus utstod korsets pina för den glädje som var framför honom (fritt översatt från KJV). Det tolkar jag som att så snart verket var fullbordat hade han inte längre någon längtan till det jordiska livet och gav upp andan. Han slutade att lyfta sig själv för att andas och hans jordiska kropp dog. Eftersom han redan var död krossades inte hans ben utan man stack honom bara för att kontrollera att han verkligen var död. Därigenom blev profetian fullbordad. Jag vet inte, men jag TROR inte att man kan lyfta sig själv på samma sätt på en påle.

Dessutom är det en fin bild att Gud dog med öppna armar mot mänskligheten. Jesus öppnade ju vägen för oss till Fadern och han visade tydligt med det han sa under sin sista tid att han hade en öppen famn mot människorna. Det är en väldigt vacker bild att på samma sätt som han gav sitt liv för oss välkomnar han oss in i det himmelska. Till gemenskapen med Gud. Joh 17:3
Anonym
#4. Publicerat 2020-05-11 av Anonym
Galaterbrevet 3 :
13 Kristus har friköpt oss från lagens förbannelse genom att bli en förbannelse i vårt ställe. Det står skrivet: Förbannad är var och en som är upphängd på trä. ( svenska folkbibeln)

5Mos:
22 Om det på någon vilar en synd som förtjänar döden och man avrättar honom och hänger upp honom på trä, 23 så ska den döda kroppen inte lämnas kvar på träet över natten . Du ska begrava den samma dag, för den som är upphängd är en Guds förbannelse (svenska folkbibeln)

5 Mos: 22Om på någon vilar en sådan synd som förtjänar döden, och han så bliver dödad och du hänger upp honom på trä, 23så skall den döda kroppen icke lämnas kvar på träet över natten (bibeln 1917)


Anonym
#5. Publicerat 2020-05-11 av Anonym
Johannes 3:14 Swedish New Living Bible (Nya Levande Bibeln) (SVL)
"Och så som Mose hängde upp kopparormen på en påle i öknen, på samma sätt måste jag bli upphängd på en påle,..."
Grundtexten kanske ger svaret!
Anonym
#6. Publicerat 2020-05-12 av Anonym
Johannes 3:14 Swedish New Living Bible (Nya Levande Bibeln) (SVL)
"Och så som Mose hängde upp kopparormen på en påle i öknen, på samma sätt måste jag bli upphängd på en påle,..."
Och din poäng?
Huldah
#7. Publicerat 2020-05-13 av Huldah
Och din poäng?
Att Bibeln alltid har rätt!
Anonym
#8. Publicerat 2020-05-13 av Anonym
Att Bibeln alltid har rätt!
Grundtexten har alltid rätt. Så har inte NLB/SVL fel här? Ordet för påle finns inte i grundtexten.
LarsA
#9. Publicerat 2020-05-13 av LarsA
Grundtexten har alltid rätt. Så har inte NLB/SVL fel här? Ordet för påle finns inte i grundtexten.

Just så någon översättare har fått in sin älsklingsteori om att det var en Påle som användes för att avrätta Jesus, vilket inte har nåt som helst stöd i grundtexten. I JPS ( Jewish Publication Society ) översättning från hebreiska till engelska av 4 Mos 21:9: "Moses made a Copper Serpent and mounted it on a standard" varför man då frågar sig vad var ett standar för 3500 år sedan. Nu är det ju type en Vimpel flagga som bärs i prossesion. för att identifiera LOGE, idrottsförening, landstrupp i olympiska spelen, m.m.
Growitz
#10. Publicerat 2020-05-14 av Growitz
När Moses satte upp kopparormen på pålen, hur gjorde han det? Kan det vara så att ormen blev den horizontala bjälken I korset? För att då bli ju ormen I öknen en symbol för Jesus och korset. Bara några tankar jag fick.
Aquilina säger: Den Stora Älgvandringen gillar jag. Vara i nuet i skogen, där fast samtidigt här hos mig. En fin start på våren.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen