Mondeo säger: ”Så skall Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara edra hjärtan och edra tankar, i Kristus Jesus.”
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Diverse saker > Diskussion

Anonym
Skapat 2020-05-07 av Anonym.
Vett & Etikett i Dejtingdjungeln

Tacksam om tråden håller sig till ämnet
och inte slajdar för mycket. (Tråden kan komma
att raderas om den spårar ur.)



Jag har funderat en del kring det här med
Vett & Etikett regler när det gäller nätdejting. Det är ju lite annorlunda än när man dejtar irl, fast nu vet jag inte hur det är där heller för det var längesen det dejtades för egen del =)

Men nätdejting innebär också en massa läsande mellan raderna, gör det inte?
Man tolkar även det som inte skrivs?

Hoppas att tråden engagerar även dig som aldrig tidigare satt din fot på forumet.
Trevligt att få se nya ansikten i tråden och att det kan skapas nya bekantskaper också.

Så välkomna att dela egna tips, råd och tankar runt dejting. Förhoppningsvis kan vi bringa
lite mer klarhet och bli lite klokare.

# Till exempel vet jag att en del tycker att man ska svara på meddelanden
, fast man inte är intresserad av personen.
Och nu finns även ett standardsvar man kan använda som ett "vänligt avslag". Hmmm...

Andra tycker att det är underförstått självklart när man inte svarar är man inte intresserad.
Men då tycker en del att det är ohyfsat att inte svara alls? Och andra tycker det är ohyfsat att
svara att man inte är intresserad också och man får sig en känga för det?

# Att bara skriva "Hej" i ett första meddelande är väl lite snålt, va?

# Fotolösa profiler är lite skumt, eller? Varför vågar man inte visa sig själv med ett foto på en dejtingsida?
Eller använder en illustration? Vad har man att dölja? Även om man bara söker vänskap?

# Halvnakna Profilfoton
Jag blir bara störd av profilfoton av män i bar överkropp på en dejtingsida. Spelar ingen roll att det är på stranden fotot är taget och mannen är muskulös, vacker och välbyggd. Jag vill inte se det, bara. Det är smaklöst, speciellt om mannen varken är muskulös, vacker eller välbyggd. En halvnaken man vill jag ha hemma, och det ska vara min egen man i så fall. Fast det är samma sak med profilfoton på bystiga och halvnakna kvinnor, det ser så desperat ut...faller män för det? Är jag överkänslig? Eller bara pryd? Hur tänker ni där?

# Enligt amerikansk studie vill de flesta kvinnor att mannen tar initiativet till en dejt, alltså väntar kvinnan i all oändlighet
medan mannen inte har en susning...? Vad tycker ni? Spelar det någon roll vem s

Svar på inlägg

Tillit
#1. Publicerat 2020-05-07 av Tillit

# Till exempel vet jag att en del tycker att man ska svara på meddelanden, fast man inte är intresserad av personen.
Och nu finns även ett standardsvar man kan använda som ett "vänligt avslag". Hmmm...

Andra tycker att det är underförstått självklart när man inte svarar är man inte intresserad.
Men då tycker en del att det är ohyfsat att inte svara alls? Och andra tycker det är ohyfsat att
svara att man inte är intresserad också och man får sig en känga för det?

# Att bara skriva "Hej" i ett första meddelande är väl lite snålt, va?

# Fotolösa profiler är lite skumt, eller? Varför vågar man inte visa sig själv med ett foto på en dejtingsida?
Eller använder en illustration? Vad har man att dölja? Även om man bara söker vänskap?

# Enligt amerikansk studie vill de flesta kvinnor att mannen tar initiativet först, alltså väntar kvinnan i all oändlighet
medan mannen inte har en susning...? Vad tycker ni? Spelar det någon roll vem som tar initiativet.

# Varför verkar många tycka att det är stendött här?
Beror det på att vi bara är intresserad av att spana in varandras profiler och inte alls vill dejta irl...? Är det bara ett tidsfördriv?

# Har du träffat någon irl här på KD? Berätta!
1. Själv tycker jag att det är självklart att svara på meddelanden oavsett, men jag förstår mycket väl att kvinnor som oftast får hundra gånger fler meddelanden än män har lite svårt att klara detta. Får man däremot bara ett eller ett par meddelanden i månaden (som är en hög frekvens på KD, åtminstone för mig) så är det väl ganska uselt att inte ta sig tid att svara? Man är ju ändå här ock skulle ha svarat om någon sa hej IRL.

2. Min nuvarande fästmö och blivande fru skrev "Hej Tobbe!" i sitt första meddelande till mig som också var det första mellan oss. (Här hade det varit "Hej Tillit"). Lättfångad?
Om vi jämför med IRL så är det väl snarare väldigt märkligt att behöva skriva en hel uppsats för att starta en dialog? Tänk om jag skulle gå fram till någon och börja med "Hej, jag har stått här och tittat på dig ett tag och tycker att du verkar så spännande och intressant och jag skulle väldigt gärna vilja veta mer om dig. Vad söker du?“

3. Faller på den, men har haft foto på profilbilden här när jag sökte, men det finns bilder i albumet.

4. Ja visst är det fånigt? I världens mest jämställda land där man får en svart blick om man är artig och öppnar dörren till en kv
Tillit
#2. Publicerat 2020-05-07 av Tillit
4. Ja visst är det fånigt? I världens mest jämställda land där man får en svart blick om man är artig och öppnar dörren till en kvinna så förväntas det att mannen ska ta första initiativet. Se punkt nummer två ovan. Dessutom är en av mina bästa vänner här på KD en kvinna som tog första initiativet till kontakt (om jag inte minns fel).

5. No comment eftersom jag definitivt inte tycker att det är stendött.

6. Har träffat fem stycken som blev en trevlig fika och inget mer. Har träffat fyra som blivit riktiga vänner där vi har fortsatt kontakt på ett eller annat sätt (IRL, chat, telefon etc). Har blivit vän med en man utöver de jag "fightas" med på Forumet. Har haft ett halvårslångt förhållande med en kvinna.
smålänning i norr
#3. Publicerat 2020-05-07 av smålänning i norr
En liten kommentar man kan växla med foto på sig o bild som symbicerar något tex:en rödlök mot en gullök,en vacker landbygds/natur bild med eller utan en själv på
Anonym
#4. Publicerat 2020-05-07 av Anonym
2. Min nuvarande fästmö och blivande fru skrev "Hej Tobbe!" i sitt första meddelande till mig som också var det första mellan oss. (Här hade det varit "Hej Tillit"). Lättfångad?
Om vi jämför med IRL så är det väl snarare väldigt märkligt att behöva skriva en hel uppsats för att starta en dialog? Tänk om jag skulle gå fram till någon och börja med "Hej, jag har stått här och tittat på dig ett tag och tycker att du verkar så spännande och intressant och jag skulle väldigt gärna vilja veta mer om dig. Vad söker du?“

4. Ja visst är det fånigt? I världens mest jämställda land där man får en svart blick om man är artig och öppnar dörren till en kv
Tillit, Ja, gapet mellan ett enkelt "Hej" och att dela sin livs historia är bråddjupt, och det är väl ingen som vill ha en lång avhandling heller i ett meddelande. Om vilka sjukdomar man haft eller hur förre pojkvännen/flickvännen lämnade för en annan, eller hur släktträdet ser ut osv. Jag menar väl mer att det är trevlig med en kul kommentar i första meddelandet, som får en att haja till lte. Och man blir intresserad att veta mer om vad det är för en männsika som döljer sig där? Ett enkelt "Hej" får mig lite avslagen om jag ska vara ärlig. Det funkade dock på dig så vi är olika. Jag gillar humor så det funkar idiotsäkert som en dörröppnare till mitt hjärta. Alltså inte Mr Bean-humor. Det är en fin balansgång.

Om en främmande man öppnar dörren åt mig ute på stan blir jag imponerad och tacksam. Och tänker att det visst finns fortfarande gentlemen därute, som vet att vara artiga mot sina medmänniskor.
Anonym
#5. Publicerat 2020-05-07 av Anonym
En liten kommentar man kan växla med foto på sig o bild som symbicerar något tex:en rödlök mot en gullök,en vacker landbygds/natur bild med eller utan en själv på
Ja, det är aldrig fel med en liten rödlök smålänningen. =)
Tillit
#6. Publicerat 2020-05-07 av Tillit
Tillit, Ja, gapet mellan ett enkelt "Hej" och att dela sin livs historia är bråddjupt, och det är väl ingen som vill ha en lång avhandling heller i ett meddelande. Om vilka sjukdomar man haft eller hur förre pojkvännen/flickvännen lämnade för en annan, eller hur släktträdet ser ut osv. Jag menar väl mer att det är trevlig med en kul kommentar i första meddelandet, som får en att haja till lte. Och man blir intresserad att veta mer om vad det är för en männsika som döljer sig där? Ett enkelt "Hej" får mig lite avslagen om jag ska vara ärlig. Det funkade dock på dig så vi är olika. Jag gillar humor så det funkar idiotsäkert som en dörröppnare till mitt hjärta. Alltså inte Mr Bean-humor. Det är en fin balansgång.

Om en främmande man öppnar dörren åt mig ute på stan blir jag imponerad och tacksam. Och tänker att det visst finns fortfarande gentlemen därute, som vet att vara artiga mot sina medmänniskor.
Det kan ju mycket väl vara så att ett "Hej Tobbe" från en kvinna på nätet är som både humor, charm och dörröppnare från en man åt andra hållet. Så stor är nog skillnaden på vad vi måste "åstadkomma". För min del tycker jag att det är fortsättningen som gäller. Det vore väl synd att missa en pärla beroende på en trevande start?
Anonym
#7. Publicerat 2020-05-07 av Anonym
1. Jag tycker att det hör till God ton att svara på meddelanden. Jag har säkert missat några...
2. Jag tycker nog att vara ett "Hej" är lite kortfattat. Lite mer än så brukar jag skriva som första meddelande.
3. Jag är restriktiv om personen inte har något foto.
4. Det är trevligt när kvinnor tar initiativ :-)
5. Ja jag tycker att det är ganska dött här.
6. Jag har nog träffat mellan 15-20 st från KD under de fem år som jag varit singel. I de flesta fallen har det klingat av efter en eller två dejter.
Tillit
#8. Publicerat 2020-05-07 av Tillit
5. Ja jag tycker att det är ganska dött här.
6. Jag har nog träffat mellan 15-20 st från KD under de fem år som jag varit singel. I de flesta fallen har det klingat av efter en eller två dejter.
Men 15-20 är väl egentligen inte dåligt eller "dött" på fem år (eftersom det inte heller är jättestor omsättning)?
Anonym
#9. Publicerat 2020-05-07 av Anonym
Det kan ju mycket väl vara så att ett "Hej Tobbe" från en kvinna på nätet är som både humor, charm och dörröppnare från en man åt andra hållet. Så stor är nog skillnaden på vad vi måste "åstadkomma". För min del tycker jag att det är fortsättningen som gäller. Det vore väl synd att missa en pärla beroende på en trevande start?
Ja, vi är olika, och tur är väl det. Jag behöver allt få lite mer än ett enda hej för att bli intresserad,
men jag kanske är kräsen och lite svårflörtad. De får att jobba på lite mer än ett litet hej om jag ska svara... hahaha
Och det är skillnad att dejta på nätet och irl. Här måste man anstränga sig och jobba lite extra för att fånga intresse, tror jag.
IRL har vi kroppsspråk och blickar till vår hjälp. Då behövs inte så många ord för att förstå vinken.
Anonym
#10. Publicerat 2020-05-07 av Anonym
Men 15-20 är väl egentligen inte dåligt eller "dött" på fem år (eftersom det inte heller är jättestor omsättning)?
Jag tänker såhär:
Just nu 020507 kl 15.33 är 169 personer inloggade.
Utifrån detta så tycker jag att det är lite dött. Inte så många som skriver på forum t.ex.
Det kan vara så att det är en stor del av dem som inte är betalande medlemmar. Då kan de inte se om man skickar ett meddelande eller ha tryckt på "Gilla" De kan inte se om du varit in och tittat på deras sida.
I och för dig så funderar jag på varför man är med här utan att vara betalande medlem. 49 kr är inte så dyrt.

Jag kämpar på:-) Förr eller senare träffar jag rätt kvinna.
Mondeo säger: ”Så skall Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara edra hjärtan och edra tankar, i Kristus Jesus.”
Skriv Skriv här Skriv i megafonen